Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed (Generelt)

af Jones, 7/3 2017, 11:28 (2607 dage siden)

I går aftes befandt jeg mig på perronen ved spor 5-6 på Københavns Hovedbanegård. I spor 6 holdt et tog og ventede på at blive bortrangeret, mens der var annonceret en afgang fra samme spor til lufthavnen få minutter senere. Netop som toget i spor 6 begyndte at trille bort, kørte der et tog ind i spor 4 med teksten "CPH Lufthavn" på displayene over dørene. Monitorne ved spor 6 viste imidlertid stadig at toget skulle afgå derfra, så jeg vidste ikke om der var tale om en sporændring som informationssystemet havde "overset", eller et tog med forkert påskrift.

Jeg henvendte mig derfor til to herrer på perronen, som var iklædt jakker med påskriften "Öresundståg", og påpegede at toget i spor 4 lignede dét til lufthavnen, men at skærmene i spor 6 stadig annoncerede afgangen dér. De svarede uden tøven at toget i spor 4 var dét til lufthavnen. Så pegede jeg ned af perronen mod den store mængde passagerer, der tydeligvis skulle til lufthavnen, og sagde "Det tror jeg ikke alle de mennesker dér har opdaget". Den ene af de to herrer kastede et blik ned mod menneskemængden, smilede til mig og sagde "Næ, det har de vist ikke" - hvorefter de fortsatte deres samtale med hinanden.

Havde jeg været mindre træt og i et mere udadvendt humør, havde jeg nok selv piftet og råbt op for at gøre folk opmærksom på sporændringen. Men i stedet stod jeg blot og så på, hvordan toget til lufthavnen afgik fra spor 4 to minutter senere, mens det stadig var annonceret på monitorne i spor 6, hvor en masse passagerer stod og ventede forgæves på det. (Afgangen forsvandt i øvrigt fra monitorne ved spor 6 øjeblikket efter det var afgået fra spor 4.)

Én ting er, at automatikken glipper. Men at en ansat hos DSB (...eller SJ eller hvem end der kører Øresundstogene på den anden side af broen) vælger blot at stå og se til, i stedet for gøre passagerne opmærksom på situationen, så de kunne bevæge sig over til den anden perron og nå deres tog... ja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige.

Avatar

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/3 2017, 13:26 (2607 dage siden) @ Jones

Med fare for at komme i "bad standing", så oplever jeg noget lignende, når et tog kommer til perron på København H, og der skal skiftes personale.
Jeg ved at der skal overleveres på perronen, og det bliver der også, men nogle gange kommer der en gut med et tydeligt "Lokomotivfører" på ryggen, slentrende hen ad perronen, også efter afgangstid. Der er sikkert en god grund, det er der jo altid, men på en almindelig pendler, kan en sådan adfærd virke som en "jeg er sgu ligeglad" attitude. Du skal da endelig ikke bekymre dig om de mange hundrede der er klar og venter.

Men jeg oplever heldigvis også der modsatte. Personale der er klar til skifte, og som kan gøre det meget hurtigt. Jeg oplever også disse "perronmanagers" der indimellem faktisk gør en forskel. Beder om rigtig skiltning, minder lokomotivføreren om at dørene skal frigives osv.osv.

Så personalet har det nok ligesom du og jeg. Indimellem er de mere udadvendte. Problemet er blot at det er deres job at være det...

Undskyld hvis jeg har trådt nogen over tæerne..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed

af Jørgen Pagh Jensen, 7/3 2017, 16:39 (2607 dage siden) @ Jones

Det var en meget frustrerende oplevelse - og ekstra ærgerligt, når man må formode, at mange af passagererne var turister, som skulle videre med fly. Man må da håbe, at de to medarbejdere i det mindste bliver kaldt til tjenstlig samtale, og at ledelsen indskærper retningslinjer om service til passagererne. Det kræver selvfølgelig, at nogen gør DSB's ledelse opmærksom på denne hændelse. Har du gjort det?

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed

af Jones, 7/3 2017, 20:41 (2607 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det kræver selvfølgelig, at nogen gør DSB's ledelse opmærksom på denne hændelse. Har du gjort det?

Nej, jeg ved ikke om de rent faktisk var ansatte af DSB eller et svensk firma. Der stod Öresundståg på tøjet.

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed

af Jimmy, 7/3 2017, 20:46 (2607 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Service er et uland inden for jernbanens verden, togpersonalet er på stærk tilbagegang ved DSB. Og Arriva har slet ingen togpersonale, kun lidt stikprøvekontrol af og til.

Personale på stationerne er der heller ikke meget af nogen steder.

Kollektiv trafik og service koster penge, men det vil vores politikere åbenbart ikke betale for. Se bare hvordan det går for Postnord der er der heller ikke meget service tilbage.

Man tror man kan udlicitere sig ud af problemerne, og spare en masse penge på driften og personale snarre tværtimod. Mange gange ender det med at blive meget dyre.

Information ved ændringer, og togpersonalets ligegyldighed

af togman, 7/3 2017, 21:33 (2607 dage siden) @ Jimmy

Medarbejdere hvor der står ôrestundstog på uniformen er ansat hos svenske Transdev, tidligere Veolia, som står for kørslen med alle øresundstog i Sverige. Alle DSB medarbejdere bære uniform hvor der står DSB på.

Det er en beklagelig oplevelse du har haft, men jeg vil nu godt forsvarer mine svenske kollegaere lidt. Jeg oplever dagligt at udkald og skiltning er i skoven. Særdeles det automatiske udkald er håbløst. Når alt kører til tiden er det fint, men så snart der er forsinkelser, aflysninger og sporændringer går det galt, og Miss Metallica kræver løs med en masse sludder som er forkert.
Tidligere kunne personalet kontakte komandoposten som kunne rette tingene, da infofolkene sad i komandoposten. Nu er de samlet et andet sted og det er umuligt at finde ud af hvem man skal kontakte, da det er forskelligt afhængigt af tidspunkt på døgnet og hvad der er galt.
DSB og Banedanmark taler hele tiden om at vi skal styrke informationen, og den skal blive bedre, men det bliver blot være og være. Så engang imellem så opgiver man som personale, selvom det kan være møg irriterende, men det er i den grad op ad bakke. Jeg tror desuden at man skal have for øje at der er forskellig mentalitet hos personalet i Danmark og Sverige.

En LKF som dagligt kæmper for bedste info til kunderne.

Indsend billeder
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak