Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 14/3 2017, 17:32 (2600 dage siden)

Der i gang i planlægningen på Lolland og Falster i disse år.

Lolland Kommune har udsendt en kommuneplan for de næste 12 år i høring. Deri findes planer for den nye station øst for Rødby og for den gamle jernbanestrækning Maribo-Rødbyhavn. Strækningen, hvor der jo er cykelsti i dag, er udlagt således, at den igen i fremtiden kan bruges til banetransport.
Denne interessante formulering fremkommer i planen:
Det eksisterende banetracé Maribo - Rødbyhavn reserveres til eventuel fremtidig person - og godsbefordring med lokalbane.
http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/plan/3#/1164

Guldborgsund Kommune har også udsendt en kommuneplan for de næste 12 år i høring. Deri er der ingen visioner om Gedserbanen for fremtidens brug. Persontrafikken er for nuværende ikke eksisterende, men det er ikke det samme som at banen er nedlagt. Indtil der er vedtaget en lov om nedlæggelse af Gedserbanen må det handler om at skabe fornyet debat om banens muligheder i fremtiden.
Kommunens planer for jernbaneanlæg er blot en opremsning af eksisterende forhold:
http://guldborgsund.viewer.dkplan.niras.dk/plan/10#/1528

Ikke overraskende er der mange retningslinjer og visioner om mere asfalt, men man kan deltage i debatten og indsende andre ønsker. Så har man jernbanemæssige ændringer til eksisterende forhold på Lolland og Falster kan man deltage i løjerne.
Har man særlige tiltag til brugen af Lollandsbanen, Gedserbanen eller Femern Bælt-forbindelsen, så er det nu man skal til tasterne. Man må gerne tænke stort og langsigtet i en kommuneplan.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Frank Poulsen, 14/3 2017, 21:15 (2600 dage siden) @ Anders Madsen

Efter dette kommer jeg til at tænke på noget... Gedserbanen og det nye signalsystem... Mig bekendt er det jo meningen at på hele Banedanmarks net skal det nye signalsystem ind. Men Gedserbanen er jo ikke nævnt i denne sammenhæng, men den er som der nævnes her jo stadig ikke lukket ned ved lov... Så burden den vel også indgå i signalsystemet? Det kan godt være at signalerne på strækningen ikke længere som sådan virker osv. Men forventes der lov om lukning af banen eller noget siden det nye signalsystem ikke har det med umiddelbart?

Avatar

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 07:22 (2600 dage siden) @ Frank Poulsen

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Svend, 15/3 2017, 07:31 (2600 dage siden) @ Michael Deichmann

Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner

.
Og dyrere og dyrere. Jeg ved ikke om jernbaneklubberne stadig drømmer om at få stillet gratis ETCS-/ERTMS-udstyr til rådighed; under alle omstændigheder kommer signalprogrammet tættere og tættere på.

Avatar

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 12:55 (2600 dage siden) @ Svend

Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner

.
Og dyrere og dyrere. Jeg ved ikke om jernbaneklubberne stadig drømmer om at få stillet gratis ETCS-/ERTMS-udstyr til rådighed; under alle omstændigheder kommer signalprogrammet tættere og tættere på.

Det var bl.a. det jeg havde i tankerne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Morten Flindt Larsen, 15/3 2017, 08:30 (2600 dage siden) @ Michael Deichmann

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.

Ja, hellere kunne køre nogle ordentlige ture på Gedserbanen end ingen ture overhovedet. :-|

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 15/3 2017, 10:01 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.


Ja, hellere kunne køre nogle ordentlige ture på Gedserbanen end ingen ture overhovedet. :-|

Det er bestemt ikke overraskende, at Banedanmark mener, at Gedserbanen er færdig. De har tilsyneladende hellere ikke interesse i at vedligeholde de første 4 km af banen, som de ellers er forpligtet til. Men uanset om Banedanmark mener, at banen er færdig, så er det fortsat deres opgave at holde strækningen åben i et omfang, der svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, så længe der ikke er vedtaget en lov om nedlæggelse af banen.

Jeg vil lige smide et andet forhold på bordet vedr. Gedserbanen. Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.
Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre. Erfaringerne fra andre store infrastrukturprojekter viser, at det er en god idé at skubbe udviklingen i den rigtige retning allerede før regionerne bindes sammen af ny infrastruktur. Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.

[image]
Udsnit fra Guldborgsund Kommunes lokalplan 141 for Gedser Havn.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Morten Flindt Larsen, 15/3 2017, 11:36 (2600 dage siden) @ Anders Madsen

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.


Ja, hellere kunne køre nogle ordentlige ture på Gedserbanen end ingen ture overhovedet. :-|


Det er bestemt ikke overraskende, at Banedanmark mener, at Gedserbanen er færdig. De har tilsyneladende hellere ikke interesse i at vedligeholde de første 4 km af banen, som de ellers er forpligtet til. Men uanset om Banedanmark mener, at banen er færdig, så er det fortsat deres opgave at holde strækningen åben i et omfang, der svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, så længe der ikke er vedtaget en lov om nedlæggelse af banen.

Det gør Banedanmark da så sandelig også. Strækningen vedligeholdes og holdes åben i et omfang, der nøjagtigt svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, dvs. = nul. Der har i 20 år ikke været nogen kommercielle operatører, der har villet køre til Gedser, hverken med passagerer eller gods. Lokaltrafikken ophørte for 42 år siden, og "interessen" defineres alene af den kommercielle trafik, der er på strækningen, ikke af nogle enkeltpersoners interesse for hobbykørsel.

Jo mere de veteranbaneinteresserede og Guldborgsund Kommune tøver med at overtage strækningen, så der kan etableres en permanent veteranbane (som Banedanmark jf. alle andre steder ikke er pligtig til at vedligeholde for), desto mere gror strækningen til og desto dyrere bliver det for kommunen og klubberne at bringe den i farbar stand. Banedanmark er ikke forpligtet til at opretholde strækninger aht. fremtidige veteranbaner, så det er bare med at komme i gang for dem, der drømmer om at overtage banen. Det er primært deres og kommunens ansvar, at banen overlever, og det ansvar bør de ikke løbe fra.

Jeg vil lige smide et andet forhold på bordet vedr. Gedserbanen. Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.

Ja, selvfølgelig har Scandlines det. Det er ikke noget problem for dem og garantien bliver opretholdt, til den aflyses, hvilket formentlig sker, når den faste forbindelse åbnes og Scandlines forlader Gedser. At stille en sådan garanti er ren formalitet, der intet fylder på et bord.

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.

Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Erfaringerne fra andre store infrastrukturprojekter viser, at det er en god idé at skubbe udviklingen i den rigtige retning allerede før regionerne bindes sammen af ny infrastruktur.

Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser, at der stort set aldrig har været behov for kommerciel trafik på parallelt løbende banestrækninger. Strib er vist den eneste undtagelse, men det var i en anden tid. Foreløbig er der ingen, der har turdet tvangsflytte den mængde mennesker (boliger) og de industrivirksomheder til Sydfalster, som vil være nødvendig for at opretholde en økonomisk bæredygtig jernbanetrafik på Gedserbanen. Jeg synes helt ærligt, at det er på tide, at dette bliver gjort, hvis man mener, at der er baggrund for en egentlig genåbning af banen. Man må kunne flytte de nødvendige tusinde mennesker fra de banetomme egne af kommunen til Sydfalster, så Gedserbanen kan overleve. Det kræver blot lidt vilje og magt.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.

Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Svend, 15/3 2017, 12:55 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gedserbanen er spærret og vil formentlig/sandsynligvis ikke blive genåbnet. Der er i Banedanmark ikke sat en krone af til nogen for vedligeholdelse endsige fornyelse. I Netredegørelsen 2018 er banen, af samme grund, ikke optaget som hverken person- eller godsbane.

Lidt mere information her:
http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=21579
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/294/1263071.pdf

Mht. Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser

af Nordexpress, 15/3 2017, 18:45 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Under Den engelske Kanal løber en 50 km. jernbaneforbindelse (stort set) mellem Dover og Calais, medens færgetrafikken fortsætter på vandet, herunder også udført af DFDS.

Avatar

Mht. Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 22:14 (2599 dage siden) @ Nordexpress

Under Den engelske Kanal løber en 50 km. jernbaneforbindelse (stort set) mellem Dover og Calais, medens færgetrafikken fortsætter på vandet, herunder også udført af DFDS.

Der er vist også stadig nogle færger der sejler i den nordlige del af Øresund mens der er bygget en bro i den sydlige. Men bevares - der var mange flere færger bør broen.....
Jeg kunne godt se Gedser Rostock kunne fortsætte, men næppe med samme frekvens. Ved bilferie sydpå kan man tage afsted fredag efter fyraften, spise aftensmad på færgen og lige nå et par hundrede kilometer ned i Tyskland før første pitstop.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Mht. Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser

af esni, Frederikssund, 15/3 2017, 23:07 (2599 dage siden) @ Michael Deichmann

Under Den engelske Kanal løber en 50 km. jernbaneforbindelse (stort set) mellem Dover og Calais, medens færgetrafikken fortsætter på vandet, herunder også udført af DFDS.

Der er vist også stadig nogle færger der sejler i den nordlige del af Øresund mens der er bygget en bro i den sydlige. Men bevares - der var mange flere færger bør broen.....
Jeg kunne godt se Gedser Rostock kunne fortsætte, men næppe med samme frekvens. Ved bilferie sydpå kan man tage afsted fredag efter fyraften, spise aftensmad på færgen og lige nå et par hundrede kilometer ned i Tyskland før første pitstop.

Det kommer da an på destinationen i Tyskland/ØstEuropa?

Avatar

Mht. Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/3 2017, 23:49 (2598 dage siden) @ esni

Under Den engelske Kanal løber en 50 km. jernbaneforbindelse (stort set) mellem Dover og Calais, medens færgetrafikken fortsætter på vandet, herunder også udført af DFDS.

Der er vist også stadig nogle færger der sejler i den nordlige del af Øresund mens der er bygget en bro i den sydlige. Men bevares - der var mange flere færger bør broen.....
Jeg kunne godt se Gedser Rostock kunne fortsætte, men næppe med samme frekvens. Ved bilferie sydpå kan man tage afsted fredag efter fyraften, spise aftensmad på færgen og lige nå et par hundrede kilometer ned i Tyskland før første pitstop.


Det kommer da an på destinationen i Tyskland/ØstEuropa?

Ja, hvis du skal til Holland er det ikke vejen. :-)
Nu kan man ikke basere et færgeri på at der er nogle få der finder velbehag ved et afbræk i køreturen, men jeg har selv valgt den vej ved nogle bilferier i Italien.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Mht. Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser

af UTJ, 15/3 2017, 23:33 (2599 dage siden) @ Nordexpress

Selvfølgelig kan førgerne fortsøtte fra Gedser - afgiften ved passage af Femern-tunnelen bliver så høj at der mageligt er rum til færgedrift.

--
ئۇلغىك

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 15/3 2017, 18:49 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.


Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.


Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten

Jeg tænkte nok, at jeg fik rap over fingrene ved at nævne Femern-forbindelsen i denne sammenhæng. Jeg tror, at alle er klar over, at Rødby ligger på Lolland og Gedser på Falster. Jeg har muligvis formuleret mig forkert, men lad den ligge. Jeg kan godt fornemme, at jeg er den eneste i Danmark, der fortsat mener, at det var forkert at indstille driften på Gedserbanen i 2009.
Hvorom alting er vil Rådet for Bæredygtig Trafik og Landsforeningen Danmarks Jernbaner indsende høringssvar vedr. trafikale ændringsforslag som letbane i Nykøbing F., sportilslutning til et nyt, stort erhvervsområde i Nykøbing F. og Gedserbanen mm.

Lad os så se på kommuneplanen for Lolland, hvor Lolland Kommune har planer om en station øst for Rødby på strækningen for Femern-forbindelsen.

For et par uge siden fik jeg en opringning fra Søren Kolstrup, der sidder i Lolland Byråd for Enhedslisten. Jeg kender Søren fra andre sammenhæng end fra den politiske. Han ville debattere, hvordan man trafikalt kunne forbinde strækningen på Lollandsbanen med den nye station: en hurtigbus-rute fra Nakskov eller en letbane fra Maribo ad den tidligere jernbanestrækning Maribo-Rødbyhavn. Letbanen skulle i så fald dreje fra et sted på strækningen og have forbindelse til den nye by, som Lolland Kommune planlægger omkring den nye station.

Hvordan kan man trafikalt forbinde denne station med strækningen på Lollandsbanen, såfremt man ønsker det i kommuneplanen?

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Morten Flindt Larsen, 15/3 2017, 20:12 (2599 dage siden) @ Anders Madsen

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.


Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.


Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Jeg tænkte nok, at jeg fik rap over fingrene ved at nævne Femern-forbindelsen i denne sammenhæng. Jeg tror, at alle er klar over, at Rødby ligger på Lolland og Gedser på Falster. Jeg har muligvis formuleret mig forkert, men lad den ligge. Jeg kan godt fornemme, at jeg er den eneste i Danmark, der fortsat mener, at det var forkert at indstille driften på Gedserbanen i 2009.

Nej, det det tror jeg nu ikke, at du er. Det er der mange andre, som mener. De fleste beslutningstager og de bevilgende myndigheder mener vist blot, at jernbanen er til for at betjene kunderne og ikke omvendt. Når der ikke er tilstrækkeligt med kunder, er der ingen jernbane. Busserne på Sydfalster har den fordel, at de betjener både Gedser, det store ferieområde på øens østside og Væggerløse. Busserne er et i forhold til jernbanen fleksibelt og alsidigt transportmiddel, som er ideelt til den begrænsede lokaltrafik i området.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af UTJ, 16/3 2017, 10:38 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.


Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.

Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.


Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Jeg tænkte nok, at jeg fik rap over fingrene ved at nævne Femern-forbindelsen i denne sammenhæng. Jeg tror, at alle er klar over, at Rødby ligger på Lolland og Gedser på Falster. Jeg har muligvis formuleret mig forkert, men lad den ligge. Jeg kan godt fornemme, at jeg er den eneste i Danmark, der fortsat mener, at det var forkert at indstille driften på Gedserbanen i 2009.


Nej, det det tror jeg nu ikke, at du er. Det er der mange andre, som mener. De fleste beslutningstager og de bevilgende myndigheder mener vist blot, at jernbanen er til for at betjene kunderne og ikke omvendt. Når der ikke er tilstrækkeligt med kunder, er der ingen jernbane. Busserne på Sydfalster har den fordel, at de betjener både Gedser, det store ferieområde på øens østside og Væggerløse. Busserne er et i forhold til jernbanen fleksibelt og alsidigt transportmiddel, som er ideelt til den begrænsede lokaltrafik i området.

Men en station øst for Rødby vil være super. Tilbringerbusser fra Maribo og Nakskov og man kan spare driften af Lollandsbanen - man skal nok tænke sig grundigt om på Lolland og virkelig overveje hvad man egentlig gerne vil..........:-|

--
ئۇلغىك

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Mester, 16/3 2017, 11:20 (2599 dage siden) @ UTJ

Men en station øst for Rødby vil være super. Tilbringerbusser fra Maribo og Nakskov og man kan spare driften af Lollandsbanen - man skal nok tænke sig grundigt om på Lolland og virkelig overveje hvad man egentlig gerne vil..........:-|

Tilbringerbusser og spare driften af Lollandsbanen? Undskyld mig, er du formand for FDM? Danske Busvognmænd?

Næ du. Genåbn Maribo-Rødby, den burde aldrig have været nedlagt.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af ulca, 23/3 2017, 16:37 (2592 dage siden) @ Mester

Men en station øst for Rødby vil være super. Tilbringerbusser fra Maribo og Nakskov og man kan spare driften af Lollandsbanen - man skal nok tænke sig grundigt om på Lolland og virkelig overveje hvad man egentlig gerne vil..........:-|


Tilbringerbusser og spare driften af Lollandsbanen? Undskyld mig, er du formand for FDM? Danske Busvognmænd?

Næ du. Genåbn Maribo-Rødby, den burde aldrig have været nedlagt.

Helt enig. Heldigvis forholder det sig jo sådan den dag i dag, at traceen fra den nedlagte bane blev overtaget af de daværende kommuner og i dag er ejet af Lolland Kommune. Jeg synes også at erindre, at der tidligere har været planer om at etablere en letbane på den gamle bane, men der var ikke nævnt noget om en forbindelse til den planlagte station Øst for Rødby og Syd for Holeby; og det selvom at denne allerede var foreslået.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 25/3 2017, 17:31 (2589 dage siden) @ ulca

Næ du. Genåbn Maribo-Rødby, den burde aldrig have været nedlagt.


Helt enig. Heldigvis forholder det sig jo sådan den dag i dag, at traceen fra den nedlagte bane blev overtaget af de daværende kommuner og i dag er ejet af Lolland Kommune. Jeg synes også at erindre, at der tidligere har været planer om at etablere en letbane på den gamle bane, men der var ikke nævnt noget om en forbindelse til den planlagte station Øst for Rødby og Syd for Holeby; og det selvom at denne allerede var foreslået.

Du har så ganske ret i, at der er poppet forslag op om letbane på strækningen nogle gange igennem årene, men nu er der en bedre baggrund at planlægge på, da Lolland Kommune vil have et helt nyt byområde omkring den nye station ved Rødby og samtidig prioritere et nyt trafikalt knudepunkt ved den nye station højt i kommuneplanen.
Man kan vel også argumenterer således, at ombygningen af Odderbanen på 34 km og Århus-Grenaa på 68 km til letbane med høj komfort til længere ture, høj rejsehastighed og gode passagertal i vente, er et bevis på, at letbanen også har interesse som kollektiv trafikbetjening på længere distancer - og ikke kun er egnet til bynær trafikbetjening.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Avisen

af Anders Madsen, 10/5 2017, 17:14 (2544 dage siden) @ Anders Madsen

Næ du. Genåbn Maribo-Rødby, den burde aldrig have været nedlagt.


Helt enig. Heldigvis forholder det sig jo sådan den dag i dag, at traceen fra den nedlagte bane blev overtaget af de daværende kommuner og i dag er ejet af Lolland Kommune. Jeg synes også at erindre, at der tidligere har været planer om at etablere en letbane på den gamle bane, men der var ikke nævnt noget om en forbindelse til den planlagte station Øst for Rødby og Syd for Holeby; og det selvom at denne allerede var foreslået.


Du har så ganske ret i, at der er poppet forslag op om letbane på strækningen nogle gange igennem årene, men nu er der en bedre baggrund at planlægge på, da Lolland Kommune vil have et helt nyt byområde omkring den nye station ved Rødby og samtidig prioritere et nyt trafikalt knudepunkt ved den nye station højt i kommuneplanen.
Man kan vel også argumenterer således, at ombygningen af Odderbanen på 34 km og Århus-Grenaa på 68 km til letbane med høj komfort til længere ture, høj rejsehastighed og gode passagertal i vente, er et bevis på, at letbanen også har interesse som kollektiv trafikbetjening på længere distancer - og ikke kun er egnet til bynær trafikbetjening.

Så lykkedes det igen at skabe positiv omtale af jernbanen. God artikel vedr. høringssvar til kommuneplanen for Lolland Kommune. Man kan vel ikke forlange bedre synliggørelse for sagen. Nu er det op til kommunens forvaltning og politikere at tilgodese ændringsforslaget.

[image]
Lolland-Falsters Folketidende d. 10-05-17

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Hvidbog

af Anders Madsen, 20/9 2017, 20:54 (2410 dage siden) @ Anders Madsen

Nu har Lolland Kommune udarbejdet en hvidbog med indsigelser og forvaltningens bemærkninger til Kommuneplan 2017-2029 for Lolland Kommune. Indsigelsen fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner findes på side 21-24 på nedenstående link.
Indsigelsen handler om sportilslutning til helhedsplan ved den nye station på Sydlolland, havnebanen i Nakskov og affaldshåndtering via jernbanen. Bemærkningerne skabte en vis omtale i den lokale presse og kommunens forvaltning har også taget indsigelsen alvorlig. Der er givet medhold i, at Lolland Kommune skal fastholde, at den nye station ved Rødby (på Femern-banen) skal være et trafikknudepunkt på Lolland og hvis der er trafikselskaber, der vil betjene strækningen Maribo – Rødbyhavn via jernbane ser kommunen positivt på dette.

Hvidbog med høringssvar fra landsforeningen side 21-24:
http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/media/309204/Borgernes-bemaerkninger-indsigelser-...

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Høringssvar

af Anders Madsen, 5/4 2017, 18:12 (2578 dage siden) @ Anders Madsen

Hvorom alting er vil Rådet for Bæredygtig Trafik og Landsforeningen Danmarks Jernbaner indsende høringssvar vedr. trafikale ændringsforslag som letbane i Nykøbing F., sportilslutning til et nyt, stort erhvervsområde i Nykøbing F. og Gedserbanen mm.

Rådet for Bæredygtig Trafik har udfærdiget dette høringssvar vedr. forslaget til kommuneplan 2017-29 for Guldborgsund Kommune. Rådets bemærkninger er centreret om:
1) Gedserbanen og dens potentialer inden for passager- og godstransport og banens muligheder som fødelinje til Scandlines.
2) Etablering af skinneadgang/godsspor til transport- og logistikcentre og erhvervscentre med betydelig transporttyngde herunder anlæg af godsspor til enkeltstående industrivirksomheder mv.

http://baeredygtigtrafik.dk/images/pdf/RBT_udtalelse_kommuneplan_Guldborgsund_marts_201...

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Avisen

af Anders Madsen, 4/5 2017, 09:51 (2550 dage siden) @ Anders Madsen

Hvorom alting er vil Rådet for Bæredygtig Trafik og Landsforeningen Danmarks Jernbaner indsende høringssvar vedr. trafikale ændringsforslag som letbane i Nykøbing F., sportilslutning til et nyt, stort erhvervsområde i Nykøbing F. og Gedserbanen mm.


Rådet for Bæredygtig Trafik har udfærdiget dette høringssvar vedr. forslaget til kommuneplan 2017-29 for Guldborgsund Kommune. Rådets bemærkninger er centreret om:
1) Gedserbanen og dens potentialer inden for passager- og godstransport og banens muligheder som fødelinje til Scandlines.
2) Etablering af skinneadgang/godsspor til transport- og logistikcentre og erhvervscentre med betydelig transporttyngde herunder anlæg af godsspor til enkeltstående industrivirksomheder mv.

http://baeredygtigtrafik.dk/images/pdf/RBT_udtalelse_kommuneplan_Guldborgsund_marts_201...

Bedre omtale kan man ikke forlange. Det er virkelig godt, at vi bliver synliggjort med vores bestræbelser på at få gang i Gedserbanen og få Guldborgsund til at indtænke gods på skinner i fremtidigt arbejde med udmøntningen af transport- og infrastrukturvisioner i kommuneplanen. Og det er en fornem avisdækning, vi har fået. Nu skal kommunen også bare behandle vores høringssvar politisk på samme gode måde.

[image]
Lolland-Falsters Folketidende d. 03-05-17

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Hvidbog

af Anders Madsen, 31/5 2017, 20:41 (2522 dage siden) @ Anders Madsen

Nu har embedsværket og økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune udarbejdet en hvidbog med høringssvar fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner og Rådet for Bæredygtig Trafik i en hvidbog til kommuneplanen for de næste 12 år. Det gav desværre ikke pote at indsende høringssvar. Det er besynderligt at mulighederne i Gedserbanen slet ikke er omtalt i hvidbogen trods adskillige forslag i landsforeningens høringssvar.

[image]
Lolland-Falsters Folketidende d. 31-05-17

Hvidbog med høringssvar fra landsforeningen side 2:
http://www.guldborgsund.dk/eDagsorden/committee_77/agenda_285643/documents/41c7bc38-43d...

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster - Salut

af Anders Madsen, 3/6 2017, 14:49 (2520 dage siden) @ Anders Madsen

Nedenstående bemærkninger i avisen må være en afsluttende salut til kommuneplanen for Guldborgsund Kommune. Det er ikke nemt at lave lobbyisme for jernbanen. Vejfolkene har jo (alt for) meget tyngde og mange ressourcer bag sig, når de taler og lobbyer for flere omfartsveje og fx en Hærværksmotorvej ned gennem Jylland. Måske kan udskydelsen af Femern Bælt-anlægsarbejderne og andre uventede udviklinger på dette område på et tidspunkt skabe åbninger og muligheder, der kan reageres på fx vedr. banegods via Gedser-Rostock.
Men det var nu godt, at Landsforeningen Danmarks Jernbaner oplod en klar røst, og fik så god pressedækning for sagen.

[image]
Lolland-Falsters Folketidende d. 03-06-17

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 17/3 2017, 09:21 (2598 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo mere de veteranbaneinteresserede og Guldborgsund Kommune tøver med at overtage strækningen, så der kan etableres en permanent veteranbane (som Banedanmark jf. alle andre steder ikke er pligtig til at vedligeholde for), desto mere gror strækningen til og desto dyrere bliver det for kommunen og klubberne at bringe den i farbar stand. Banedanmark er ikke forpligtet til at opretholde strækninger aht. fremtidige veteranbaner, så det er bare med at komme i gang for dem, der drømmer om at overtage banen. Det er primært deres og kommunens ansvar, at banen overlever, og det ansvar bør de ikke løbe fra.

Bare for at få det på plads. Jeg er klar over, at Banedanmark ikke er forpligtet til at vedligeholde veteranbaner. Der er blot den hage ved Gedserbanen, at Banedanmark ejer 4 km af banen, hvor er altså også bliver drevet veterantogsdrift. På denne del af banen er en overkørsel i Væggerløse ude af funktion og på Yder Østerbro i Nykøbing er strækningen fuldstændig tilgroet. På denne strækning burde Banedanmark stå for en vis stand af vedligehold. Jeg var involveret i den indledende proces forud for denne aftale, hvor Banedanmark mildest talt ikke var en medspiller! Nok om det.
Ellers er det fine betragtninger.


[image]
Banedanmark er forpligtet til vedligehold af Gedserbanen nord for denne interimistiske stopbom, som ligger syd for Væggerløse. (AM: 14-09-16)

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Svend, 17/3 2017, 09:39 (2598 dage siden) @ Anders Madsen

[image]

Banedanmark er forpligtet til vedligehold af Gedserbanen nord for denne interimistiske stopbom, som ligger syd for Væggerløse. (AM: 14-09-16)

.
Hvem siger - eller hvor står det - at Banedanmark har sådanne forpligtelser?
Jeg giver Morten ret, kommunen skal på banen (og lommerne), hvis der overhovedet skal ske noget!

Avatar

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/3 2017, 10:58 (2598 dage siden) @ Svend

Hvem siger - eller hvor står det - at Banedanmark har sådanne forpligtelser?
Jeg giver Morten ret, kommunen skal på banen (og lommerne), hvis der overhovedet skal ske noget!

Nej, alle sidder på hænderne og ingen tør gøre noget forpligtende.
Bevaringsforeningen og måske nogen af de klubber, der har materiel hensat i Gedser og dansk jernbaneklub måske (fordi de er den største) bør etablere et konsortium/projektgruppe whatever, og få defineret et projekt - Veteranbanen til Gedser. Der skal etableres realistiske modeller for løbende vedligehold - herunder af signlaanlæget, som selvfølgelig skal bevares som aktivt museumsanlæg, selv om der sikkert ikke bliver så meget trafik at det ikke ville kunne klares med mindre. Kommunen skal selvfølgelig være med i et eller andet omfang - om ikke andet så administrativ støtte også i forholdet til andre myndigheder. Der skal også etableres scenarier for realistisk drift - som godt med tiden kunne udvikle sig efterhånden som turistorganisationerne i området får slået lidt på tromme for det i deres materiale. Der er en meget aktiv veteranbilsklub i området, så der er basis for at lave gode arrangementer (løb) hvor man måske endda kommer ud at køre på begge baner (Maribo-Bandholm).
Selve restaureringen/reetableringen kan man med et godt projekt søge fonds og sponsorstøtte til.

Men så længe alle bare sidder og peger på den næste i rækken som den der skal gøre noget, sker der intet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Fysikeren, 22/3 2017, 14:46 (2593 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvem siger - eller hvor står det - at Banedanmark har sådanne forpligtelser?
Jeg giver Morten ret, kommunen skal på banen (og lommerne), hvis der overhovedet skal ske noget!

Nej, alle sidder på hænderne og ingen tør gøre noget forpligtende.
Bevaringsforeningen og måske nogen af de klubber, der har materiel hensat i Gedser og dansk jernbaneklub måske (fordi de er den største) bør etablere et konsortium/projektgruppe whatever, og få defineret et projekt - Veteranbanen til Gedser. Der skal etableres realistiske modeller for løbende vedligehold - herunder af signlaanlæget, som selvfølgelig skal bevares som aktivt museumsanlæg, selv om der sikkert ikke bliver så meget trafik at det ikke ville kunne klares med mindre. Kommunen skal selvfølgelig være med i et eller andet omfang - om ikke andet så administrativ støtte også i forholdet til andre myndigheder. Der skal også etableres scenarier for realistisk drift - som godt med tiden kunne udvikle sig efterhånden som turistorganisationerne i området får slået lidt på tromme for det i deres materiale. Der er en meget aktiv veteranbilsklub i området, så der er basis for at lave gode arrangementer (løb) hvor man måske endda kommer ud at køre på begge baner (Maribo-Bandholm).
Selve restaureringen/reetableringen kan man med et godt projekt søge fonds og sponsorstøtte til.

Men så længe alle bare sidder og peger på den næste i rækken som den der skal gøre noget, sker der intet.

Hvorfor er det så strengt nødvendigt med veterantogsdrift på den strækning? Der er banen til Bandholm i nærheden. Er det ikke bedre at samle kræfterne om færre men bedre veteranbaner?

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Morten Flindt Larsen, 22/3 2017, 15:40 (2593 dage siden) @ Fysikeren

Hvem siger - eller hvor står det - at Banedanmark har sådanne forpligtelser?
Jeg giver Morten ret, kommunen skal på banen (og lommerne), hvis der overhovedet skal ske noget!

Nej, alle sidder på hænderne og ingen tør gøre noget forpligtende.
Bevaringsforeningen og måske nogen af de klubber, der har materiel hensat i Gedser og dansk jernbaneklub måske (fordi de er den største) bør etablere et konsortium/projektgruppe whatever, og få defineret et projekt - Veteranbanen til Gedser. Der skal etableres realistiske modeller for løbende vedligehold - herunder af signlaanlæget, som selvfølgelig skal bevares som aktivt museumsanlæg, selv om der sikkert ikke bliver så meget trafik at det ikke ville kunne klares med mindre. Kommunen skal selvfølgelig være med i et eller andet omfang - om ikke andet så administrativ støtte også i forholdet til andre myndigheder. Der skal også etableres scenarier for realistisk drift - som godt med tiden kunne udvikle sig efterhånden som turistorganisationerne i området får slået lidt på tromme for det i deres materiale. Der er en meget aktiv veteranbilsklub i området, så der er basis for at lave gode arrangementer (løb) hvor man måske endda kommer ud at køre på begge baner (Maribo-Bandholm).
Selve restaureringen/reetableringen kan man med et godt projekt søge fonds og sponsorstøtte til.

Men så længe alle bare sidder og peger på den næste i rækken som den der skal gøre noget, sker der intet.


Hvorfor er det så strengt nødvendigt med veterantogsdrift på den strækning? Der er banen til Bandholm i nærheden. Er det ikke bedre at samle kræfterne om færre men bedre veteranbaner?

Jeg tror, at det er trangen til at se "store dampere", der gør sig gældende. Dem kan man ikke rigtig lade strække ud mellem Maribo og Bandholm. Men man må ikke glemme, at det på Gedserbanen vil koste en formue at reetablere nogle for de store tog autentiske rammer, så togene får nogle for publikum seværdige omgivelser. Med mindre at man bare vil "køre ræs", må banen - for at man kan lokke et tilstrækkeligt stort betalende publikum til - være interessant på samme niveau som f.eks. de engelske museumsbaner med store tog. Noget rullende materiel på et mere eller mindre tilgroet stykke banestrækning er ikke tilstrækkeligt, når man skal formidle jernbanehistorie på en attraktiv måde. Det kan man se så mange andre steder. Det er hele miljøet, der tæller, ligesom i f.eks. Bandholm og Græsted.

Mvh
Morten

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af re20000, 22/3 2017, 21:41 (2592 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men man må ikke glemme, at det på Gedserbanen vil koste en formue at reetablere nogle for de store tog autentiske rammer, så togene får nogle for publikum seværdige omgivelser. Med mindre at man bare vil "køre ræs", må banen - for at man kan lokke et tilstrækkeligt stort betalende publikum til - være interessant på samme niveau som f.eks. de engelske museumsbaner med store tog. Noget rullende materiel på et mere eller mindre tilgroet stykke banestrækning er ikke tilstrækkeligt, når man skal formidle jernbanehistorie på en attraktiv måde. Det kan man se så mange andre steder. Det er hele miljøet, der tæller, ligesom i f.eks. Bandholm og Græsted.


Mvh
Morten

Ting
Tager
Tid.

Nold

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Skjold, 23/3 2017, 09:03 (2592 dage siden) @ re20000

Ting
Tager
Tid.

Og en regnskabschef på min gamle arbejdsplads indførte de 3 L’er:

Lad
Lortet
Ligge

Få dage senere efterlod han sig de 3 L’er og blev forhenværende.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af caprani ⌂, København, 22/3 2017, 12:53 (2593 dage siden) @ Anders Madsen

Er det blot mig som synes, at der burde have siddet en rød, reflekterende stoptavle på dén bom?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Svend, 22/3 2017, 13:43 (2593 dage siden) @ caprani

Er det blot mig som synes, at der burde have siddet en rød, reflekterende stoptavle på dén bom?

Hvorfor? Der kommer jo ikke noget kørende da banen er spærret ;-)

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 22/3 2017, 20:22 (2592 dage siden) @ Svend

Er det blot mig som synes, at der burde have siddet en rød, reflekterende stoptavle på dén bom?

Hvorfor? Der kommer jo ikke noget kørende da banen er spærret ;-)

Det bliver flere gange nævnt i debatten, at Gedserbanen er spærret. Det er en sandhed med modifikationer. I virkelighedens verden anvendes banen (i dag benævnt Gjedser Jernbane) af Gedser Remise til veterantogskørsel ved særlige arrangementer og DSB anvender lejlighedsvis strækningen Nykøbing F. - Væggerløse som en slags testbane. Stopbommen er nedlagt af Banedanmark, for at markere at deres strækning (og vedligeholdsforpligtelser) stopper. Det er muligt at flytte bommen til side, når der køre veterantog. Sidste tog ligger bommen tilbage efter endt kørsel. Strækningen Væggerløse - Gedser tilhøre remisen, som sidste år bl.a. udskiftede et par hundrede sveller.

For at gøre situationen endnu mere forvirrende vedr. Gedserbanen findes der også forskellige roller iht. operatør og forvalter på Gjedser Jernbane.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af caprani ⌂, København, 23/3 2017, 15:53 (2592 dage siden) @ Svend

Hvorfor? Der kommer jo ikke noget kørende da banen er spærret ;-)

Dét er så en sandhed med modifikationer. Strækningskendte ved naturligvis at den ligger dér, men jeg var på en klubtur med ØSJK i småkedeligt gråvejr. Jeg var ikke den eneste der hæftede mig ved, at den kunne være svær at se ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af re20000, 15/3 2017, 21:13 (2599 dage siden) @ Michael Deichmann

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.

Og så har banen oveni købet sikringsanlæg, der virker og er godt på vej til at blive historiske. Eller??

Nold

Avatar

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 22:18 (2599 dage siden) @ re20000

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.


Og så har banen oveni købet sikringsanlæg, der virker og er godt på vej til at blive historiske. Eller??

Netop. :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af UTJ, 16/3 2017, 06:27 (2599 dage siden) @ Michael Deichmann

Ramsar-område for truet jernbaneteknologi......

--
ئۇلغىك

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Anders Madsen, 16/3 2017, 13:41 (2599 dage siden) @ Michael Deichmann

I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.


Og så har banen oveni købet sikringsanlæg, der virker og er godt på vej til at blive historiske. Eller??

Netop. :-)

Spørgsmålet om signal- og sikringsanlæg er forhold, der kan behandles i den detaljerede planlægning videre frem hen mod evt. kørsel på banen.
Lige nu handler det om den overordnet planlovgivning i Guldborgsund Kommune. Her ser jeg et problem i, at kommuneplanen ikke rummer fremadrettede retningslinjer for jernbaneområdet. Kommuneplanen har kun en redegørelse over eksisterende forhold.
Vil kommunen sikre bedre forhold for veterantogsdrift således, at Gedserbanen derved kan tiltrække mere turisme til kommunen?
Er det kommunens langsigtet strategi at få cykelturisme på jernbanen med forbindelse til færgerne i Gedser, hvilket vil ligge på samme turistmæssige linje som den nuværende veterantogsdrift på strækningen? (den internationale cykelrute København – Berlin (over Gedser/Rostock) er i vækst)
Eller skal der arbejdes på at genskabe jernbanedriften og give mulighed for passagerudveksling for operatører der måtte ønske at betjene Gedserbanen i fremtiden.

Jeg kan godt fornemme på debatten, at det er utopi at tro på ovenstående. Men for at komme tilbage til hovedsagen er det de store linjer, der er til debat nu. Grundlæggende kan det undre, at Guldborgsund Kommune ikke aktivt arbejder for at få endags- og weekendturister til Nykøbing via banen.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af gamle ole2, 15/3 2017, 11:00 (2600 dage siden) @ Anders Madsen

-og så er jeg lige blevet belært om at det hedder I Loland-falster, og ikke på, jvnf Grønland, Cuba mf hvis man er "politisk korrekt".
Er det mon en joke?:-P

Ole

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Scharfenberg, 15/3 2017, 11:21 (2600 dage siden) @ gamle ole2

-og så er jeg lige blevet belært om at det hedder I Loland-falster, og ikke på, jvnf Grønland, Cuba mf hvis man er "politisk korrekt".
Er det mon en joke?:-P

Ole

Der er slet ikke noget, der hedder Lolland-Falster. Det er to forskellige øer: Lolland og Falster. En ø er nu engang 'på'. På Amager, på Ven, på Fyn osv.

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Allan Støvring-Nielsen, 16/3 2017, 15:25 (2599 dage siden) @ Scharfenberg

-og så er jeg lige blevet belært om at det hedder I Loland-falster, og ikke på, jvnf Grønland, Cuba mf hvis man er "politisk korrekt".
Er det mon en joke?:-P

Ole


Der er slet ikke noget, der hedder Lolland-Falster. Det er to forskellige øer: Lolland og Falster. En ø er nu engang 'på'. På Amager, på Ven, på Fyn osv.

[image]

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Niels, Aarhus, 15/3 2017, 11:31 (2600 dage siden) @ gamle ole2

Hej


Det er nu ikke så enkelt med "i" eller "på".

I øvrigt er det livsfarligt at lægge op til diskussion af sproglige problemstillinger omkring f.eks stavefejl og stavemåder andre steder end i sprogfora - det kan give anledning til borgerkrigslignende tilstande.:-D

Prøv i stedet for selv at gå ind på sproget.dk og læs om kampen mellem "i" og "på" - der er flere artikler om emnet på nævnte hjemmeside.

Husk: dansk er et af de sprog i Verden, hvor der er størst forskel på skrift- og talesprog, og at sproget hele tiden udvikler sig, så det bedstefar lærte i skolen gælder ikke for hans barnebarn.

Med venlig sproglige hilsner

Niels H.

--
Niels

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af Skjold, 17/3 2017, 20:03 (2597 dage siden) @ Niels

I øvrigt er det livsfarligt at lægge op til diskussion af sproglige problemstillinger omkring f.eks stavefejl og stavemåder andre steder end i sprogfora - det kan give anledning til borgerkrigslignende tilstande.:-D

Ragnvald Blix - Revolution?
- Nå, hur långt har ni kommit med revolutionen här i Norge?
- Tills vidare slåss vi om hur den stavas.

»Se tegning«

Venlig hilsen Skjold Christensen

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster

af ThomasTT, 17/3 2017, 19:25 (2597 dage siden) @ Anders Madsen

Der i gang i planlægningen på Lolland og Falster i disse år.

Lolland Kommune har udsendt en kommuneplan for de næste 12 år i høring. Deri findes planer for den nye station øst for Rødby og for den gamle jernbanestrækning Maribo-Rødbyhavn. Strækningen, hvor der jo er cykelsti i dag, er udlagt således, at den igen i fremtiden kan bruges til banetransport.
Denne interessante formulering fremkommer i planen:
Det eksisterende banetracé Maribo - Rødbyhavn reserveres til eventuel fremtidig person - og godsbefordring med lokalbane.
http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/plan/3#/1164

Guldborgsund Kommune har også udsendt en kommuneplan for de næste 12 år i høring. Deri er der ingen visioner om Gedserbanen for fremtidens brug. Persontrafikken er for nuværende ikke eksisterende, men det er ikke det samme som at banen er nedlagt. Indtil der er vedtaget en lov om nedlæggelse af Gedserbanen må det handler om at skabe fornyet debat om banens muligheder i fremtiden.
Kommunens planer for jernbaneanlæg er blot en opremsning af eksisterende forhold:
http://guldborgsund.viewer.dkplan.niras.dk/plan/10#/1528

Ikke overraskende er der mange retningslinjer og visioner om mere asfalt, men man kan deltage i debatten og indsende andre ønsker. Så har man jernbanemæssige ændringer til eksisterende forhold på Lolland og Falster kan man deltage i løjerne.
Har man særlige tiltag til brugen af Lollandsbanen, Gedserbanen eller Femern Bælt-forbindelsen, så er det nu man skal til tasterne. Man må gerne tænke stort og langsigtet i en kommuneplan.

Selvfølgelig er der visioner om mere asfalt. Det er der altid i udkantsområder, og jo mere asfalt, de får, jo mere udkant bliver det. Forhåbentlig vil der kommer holdningsændringer, men nok ikke lige i morgen.

Umiddelbart virker Gedserbanen dog rimelig umulig. Når assensbanen på fyn har 10-20 gange større befolkningspotentiale uden aktuelle planer om genåbning, hvad chance er der så på sydfalster? Og så alligevel. Hvis Nykøbing også i fremtiden skal være endestation for mange afgange vil der ikke være den store investering at køre en smule videre. Fx til Marielyst og dermed direkte forbindelser mellem KBH/sydsjælland og et større ferie/turistområde.

Realistisk? Måske ikke. Det ville som minimum kræve kommunal interesse.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak