Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog kontra bus (Generelt)

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 08:56 (2595 dage siden)

Som følge af debatten omkring Tønder - Tinglev, og egentlig også noget jeg har tænkt på tidligere. Men hvis man ser på kollektiv transport generelt så er der jo bus og tog. Ser man på den lokale/regionale trafik fra by til by, så har tog altid et stoppested i en by (i langt de fleste tilfælde hvert fald) og det er jo logisk nok. Og det er naturligt nok at man tager ned til en togstation for at tage toget. Men busser, ja der forventes det de standser flere gange gennem selv helt små byer. Alt andet lige må det da koste tid... jeg er med på de selvfølgelig kun standser hvis der er folk, men lad os se på strækningen Faxe - Næstved. Bare på vej ud af Faxe by, fra busstationen til byskiltet er der 2-3 flere officielle stoppesteder. I Rønnede kører den om gennem bolig kvarteret og standser 4-5 gange gennem igen en lille by. Og ligeså i Toksværd og Holme Olstrup... Et hav af stoppesteder. Havde der tilsvarende historisk kørt en jernbane denne vej (det kunne der i teorien ligeså godt have gjort som den kører til Køge, det er vel mere historisk tilfælde at retningen blev Køge). Så havde den med garanti kun stoppet 1 gang i hver by, og havde det gjort antallet af rejsende færre eller flere? Så havde folk ligesom den vane at det er der man skal til for at tage det offentlige. Ligesom i Hårlev og Karise mod Køge, ja så forventer man det er der man skal til. Men gik der en bus forventede man at stige på næsten uden for døren...

Det jeg vil frem til er, har man nogensinde overvejet at gøre busserne til et væsentlig hurtigere alternativ ved at lade dem kun stoppe en gang i mindre byer og ikke for hver 300 meter...

Umiddebart vil det jo øge hastigheden væsentligt (uden jeg har regnet konkret på det), men vil man i stedet miste en masse rejsende? Eller vil man omvendt tiltrække flere ved at den kører mere direkte og hurtigere?

Skal man eksempelvis fra Holme Olstrup til Haslev, ja så cykler/kører/ man jo ned til stationen. Men skal man i retning Faxe, så har man en forventning om bussen er tættere på, men det tager jo tid hver gang... Jeg tænker bare generelt om man kunne tiltrække flere til lokale/regionale busser ved at ændre konceptet lidt, eller man rent faktisk ville skræmme flere væk?

Jeg ved det ikke selv, så mere et spørgsmål til debat :)

Avatar

Tog kontra bus

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/3 2017, 09:17 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen på tog og bus er i denne forbindelse vel også, at et ekstra stop med bus tidsmæssigt er hurtigere overstået end et ekstra stop med tog. Bussen kører ikke lige så stærkt som toget, den kommer hurtigere ned og op i fart og det er indbygget i køreplanen, at den skal "stoppe for rødt". Hertil kommer, at mange stoppesteder er placeret i forbindelse med lyskryds, hvor bussen alligevel skal gøre holdt pga rødt lys i 50% af tiden.

De mange stop med deraf følgende passagerudveksling skaber "uro" i bussen og det er bl. a. derfor, at komforten ved togrejser opleves som værende af bedre kvalitet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tog kontra bus

af HLA07, 19/3 2017, 10:29 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var dog fantastisk storby snak. Vi der bor i vand/udkants Danmark har ingen problemer med bus stoppesteder. Der er jo kun 5 i bussen... og vi siger bare til chauføren om han vil standse ved brugsen. Skal man på bussen, vinker man ham bare ind, iøvrigt kender han dig og ved hvor du skal på og af.
Tog driften, kører på skinner her i Nordjylland, banedanmark har endnu ikke ødelagt infrastrukturen, dog foventer man øget trafik med togbusser, ? Hvorfor det? Jo nu sætter man faste togbus stoppesteds skilte op ved stationerne. Det er jo nok fordi det ny signalsystem har store problemer med logistikken, man har vel forudset at jernbane trafikken afvikles af busser i længere perioder! Og så er det jo godt bussen findes.
Jeg forudser i den forbindelse at den ny jernbane strækning Vigerslev Ringsted ligger ubenyttet hen, fordi signalerne ikke bliver færdige. men det er måske for negativt

Tog kontra bus

af OnAir112 ⌂, 20/3 2017, 11:00 (2594 dage siden) @ HLA07

Det er nu meget godt hvad du skriver, MEN om aftenen, nat og i week-end er der IKKE tog og busser.
De indstiller driften ret tidligt om aftenen og starter først om morgenen igen.
Så skifteholdsarbejde, gå i by og andet som kræver ud og hjem transport i denne periode er stort set umuligt uden bil.
Jeg foretrækker så ganske afgjort tog og busser i den rækkefølge, men det er ikke muligt.

Så svaret må vel være: Flere tog og buser, og ikke eller.

Ja, jeg bor i kanten!

--
OnAir112
Paul

Tog kontra bus

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 11:49 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forskellen på tog og bus er i denne forbindelse vel også, at et ekstra stop med bus tidsmæssigt er hurtigere overstået end et ekstra stop med tog. Bussen kører ikke lige så stærkt som toget, den kommer hurtigere ned og op i fart og det er indbygget i køreplanen, at den skal "stoppe for rødt". Hertil kommer, at mange stoppesteder er placeret i forbindelse med lyskryds, hvor bussen alligevel skal gøre holdt pga rødt lys i 50% af tiden.

De mange stop med deraf følgende passagerudveksling skaber "uro" i bussen og det er bl. a. derfor, at komforten ved togrejser opleves som værende af bedre kvalitet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Præcis det er netop ødelæggende for komforten at køre i bus kontra tog. Jeg kunne godt finde på at tage toget, men aldrig bussen. Ja jeg har bil ;) Må dog også indrømme at gangene med tog bliver sjældnere og sjældnere... Men jeg er ikke enig i det er for rødt. Kører man i morgenmyldretiden fra Hårlev mod Køge eksempelvis, så mener jeg jo at der tabes rigtig meget tid. ved at busserne skal standse 3 gange i St. Tårnby (og 5-10 biler ryger uden om hver gang) og 3 gange i Valløby) hvor endnu flere biler når uden om fordi der er direkte buslommer... Havde jernbanen ligget der havde der selvfølgelig ikke kørt en bus og der havde aldrig været stoppet så mange gange med toget. Og folk havde set det som en selvfølge. Og nej her er ingen røde kryds der holder tilbage alligevel :) Men ja, jeg er med på det er hurtigere og nemmere i bus, selvfølgelig. Men i myldretiden på hovedveje kan det nu være svært at komme ud igen. Er mit indtryk i hvert fald.

Tog kontra bus

af Niels Munch, 19/3 2017, 13:09 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

Kører man i morgenmyldretiden fra Hårlev mod Køge eksempelvis, så mener jeg jo at der tabes rigtig meget tid. ved at busserne skal standse 3 gange i St. Tårnby (og 5-10 biler ryger uden om hver gang) og 3 gange i Valløby) hvor endnu flere biler når uden om fordi der er direkte buslommer... Havde jernbanen ligget der havde der selvfølgelig ikke kørt en bus og der havde aldrig været stoppet så mange gange med toget.


Nu er den buslinie tænkt som et supplement til Østbane-toget, der, som du skriver, ikke kører lige dér, men dog på en ret direkte strækning mellem Hårlev og Køge. Her er der kvartesdrift, og rejsetiden er 12 min., idet strækningshastigheden er 100 km/t. Og så holder toget ikke i kø fra Strandskoven og til Køge centrum.

M.v.h.
Niels
Østbanen a/s og Hovedstadens Lokalbaner A/S
1985-2005

Avatar

Tog kontra bus

af BoergeOf61, Randers C, 19/3 2017, 10:19 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

Det jeg vil frem til er, har man nogensinde overvejet at gøre busserne til et væsentlig hurtigere alternativ ved at lade dem kun stoppe en gang i mindre byer og ikke for hver 300 meter...


Andre steder i landet er det ikke bare overvejet men indført. I Jylland kaldes nogle af dem X-bus. Der er kun to i Sønderjylland, og de kører på andre ruter end togene.

Tog kontra bus

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/3 2017, 10:22 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

" I Rønnede kører den om gennem bolig kvarteret og standser 4-5 gange gennem igen en lille by. Og ligeså i Toksværd og Holme Olstrup... "

Her er du virkelig ude på dybt vand! Du kan da ikke sammenligne en metropol som Rønnede med Knoldesparkersamfund som Toksværd og Holme Olstrup???? :-)

Teknisk set kører bussen den lange vej gennem Rønnede, fordi den også skal betjene Kongsted, og ældreboligerne derimellem.
I "min" tid som buspendler, var der direkte busser i myldretiderne. Disse kørte den direkte vej, og var altid stuvende fulde.

Når det er sagt, så er der ganske rigtigt optimeringspotentiale i antallet af stop for busser. Om det så vil virke er en anden sag. Generelt opfatter jeg bussernes største udfordring som et mix af priser, rejsetid og særligt skiftetiden til anden transport.

Lasse
(Rønnede 1975-1995)

Tog kontra bus

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 11:52 (2595 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

" I Rønnede kører den om gennem bolig kvarteret og standser 4-5 gange gennem igen en lille by. Og ligeså i Toksværd og Holme Olstrup... "

Her er du virkelig ude på dybt vand! Du kan da ikke sammenligne en metropol som Rønnede med Knoldesparkersamfund som Toksværd og Holme Olstrup???? :-)

Teknisk set kører bussen den lange vej gennem Rønnede, fordi den også skal betjene Kongsted, og ældreboligerne derimellem.
I "min" tid som buspendler, var der direkte busser i myldretiderne. Disse kørte den direkte vej, og var altid stuvende fulde.

Når det er sagt, så er der ganske rigtigt optimeringspotentiale i antallet af stop for busser. Om det så vil virke er en anden sag. Generelt opfatter jeg bussernes største udfordring som et mix af priser, rejsetid og særligt skiftetiden til anden transport.

Lasse
(Rønnede 1975-1995)

Ja det er selvfølgelig også for at betjene Kongsted ;) Det er jeg med på. Men stadig havde toget historisk kørt den vej, så var der ikke stoppet både i Kongsted og Rønnede ;) Det tvivler jeg på i hvert fald. Men ja kan da godt være der er en bus med få stop til Næstved, skal jeg faktisk ikke kunne sige.

Tog kontra bus

af 1993matias ⌂, KH, 19/3 2017, 10:23 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er et meget interessant oplæg, du kommer med. Men jeg tror ikke de mange stop har stor negativ inflydelse på rejsetiden, da de næppe benyttes særligt ofte. Derfor koster det heller ikke særligt meget at have dem for hver 300 meter. Og så er det jo en øgning i komforten for passagererne, at de ikke skal til eller fra en station, men blot gå få hundrede meter til bussen (og demografien på landtet tenderer til den ældre halvdel).
Jeg tror ikke man vil øge passagerantallet ved færre stop, måske heller ikke sænke den. Nogle vil fravægle bussen pga. den længere afstand til stoppestedet, mens andre vil tilvælge den pga. færre stop. Når du nu nævner Sønderjylland, tvivler jeg dog på, at folk tager bussen af lyst, og derfor er de mange stop måske mere en service til de bilfri unge og ældre og ikke en last.
Og som Thomas siger, så er et ekstra stop ikke noget, der tager lang tid. 5-10 sekunder med åben dør plus nedbremsning og igangsætning fra en allerede lav hastighed gennem byen.

Til gengæld, det der tager tid er, hvis bussen lige skal et smut forbi sportshallen eller busterminalen eller det nye villaområde eller ...

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Tog kontra bus

af Jimmy, 19/3 2017, 10:36 (2595 dage siden) @ 1993matias

Utroligt som alt ting i dag gøres op i penge og tid, kan godt forstå der er så mange med stres og jag. Tror flere havde godt af at slappe af og nyde turen, i stedet for at glo på uret hele tiden. Verden er da ikke blevet bedre af at folk stresser forvildet rundt, vi har mindre arbejdstid i dag men alligevel klager folk over de ikke kan nå noget.
Danmark er for lille et land til at der kan kører to slags tog på alle banerne, alle sidebanerne i bl.a. Jylland standser selv ICLyn-togene ved alle stationer undtagen Hjerm som kun betjenes af Arriva. Men det kunne da være dejligt hvis IClyn-togene kun standsede på de større stationer, det er der sikkert mange der gerne vil ønske. Men det er der bare ikke trafik nok til.

Tog kontra bus

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 11:56 (2595 dage siden) @ 1993matias

Det er et meget interessant oplæg, du kommer med. Men jeg tror ikke de mange stop har stor negativ inflydelse på rejsetiden, da de næppe benyttes særligt ofte. Derfor koster det heller ikke særligt meget at have dem for hver 300 meter. Og så er det jo en øgning i komforten for passagererne, at de ikke skal til eller fra en station, men blot gå få hundrede meter til bussen (og demografien på landtet tenderer til den ældre halvdel).

Ja, er enig i at det er komfortmæssigt et plus at man ikke skal gå så langt for at komme med. Men til gengæld er det et negativt komfortpunkt når man rent faktisk sidder i bussen alle de stop og døråbninger osv. Som boende uden for storbyerne, der ser jeg jo busser som noget for ældre og skolebørn. Hvor mange arbejdsaktive pendlere tager en bus fra Faxe til Næstved? Når jeg ser busserne virker det som ældre eller unge til uddannelser. Hvorimod i toget tilsvarende mod Køge ser jeg mange arbejdende pendlere... Jeg har ingen tal der beviser noget af dette, men det er bare en fornemmelse jeg sidder med. Og så er det jeg tænker, hvordan kunne man gøre bussen mere attraktiv for den arbejdende pendler... Eller er det bare mig der tænker sådan selv :)

Tog kontra bus

af Jørgen Pagh Jensen, 19/3 2017, 10:50 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

I Københavns omegn har man S-busserne, som har større afstand mellem stoppestederne og en S-togs artig drift. De har masser af passagerer, men der vil altid være en problemstilling med ældre og gangbesværede, som profiterer af kort afstand til nærmeste stoppested. Kun hvor der er rigtig mange passagerer kan det betale sig at have både gennemkørende og hyppigt stoppende forbindelser. Det gælder både for tog og bus.

Tog kontra bus

af OnkelJørn, 19/3 2017, 12:01 (2595 dage siden) @ Frank Poulsen

Problemet er også der er en verden til forskel på transport problemerne i København og omegn og til dels andre større byen and der er alle andre steder i Danmark.
De problemer der findes med transport i "udkants Danmark" virker ikke til at bekymre politikkere og de relaterede myndigheder nær så meget som i København og omegn.

Tog kontra bus

af Niels Bak, 19/3 2017, 18:25 (2595 dage siden) @ OnkelJørn

Problemet er også der er en verden til forskel på transport problemerne i København og omegn og til dels andre større byen and der er alle andre steder i Danmark.
De problemer der findes med transport i "udkants Danmark" virker ikke til at bekymre politikkere og de relaterede myndigheder nær så meget som i København og omegn.

Og det er der jo ikke noget mærkeligt i. Når København bygger metro og Århus bygger letbane, så er det jo begge projekter, som de lokale politikere har presset på for, fordi der er et behov og nogle trafikale problemer. Når ellers argumenterne er gode nok er staten så gået med ind og har betalt halvdelen af regningen. Fra Rønnede til Næstved har de lokale politikere i stedet presset på for en motorvej, og den betaler staten så 100 procent.

Så nej, landspolitikerne og statslige myndigheder bekymrer sig ikke ret meget om offentlig transport i områder, hvor de lokale politikere heller ikke gør det, og de gør det kun ud over en rimelig minimumsbusbetjening på steder, hvor borgerne bekymrer sig om det og hvor offentlig transport er den bedste transportløsning - altså i relationer med mange rejsende og ofte deraf følgende trængselsproblemer.

Det er ret logisk og ikke noget at sidde og tude over.

Til gengæld så har alle, også dem i tyndt befolkede områder, krav på en rimelig service for den del af befolkningen, som ikke har adgang til bil, både i lokale relationer og som tilbringer til landsnettet/banerne. Og her er det så selvfølgelig en politisk diskussion, hvad "rimelig" er, ligesom at der også er relationer, hvor man godt kan samle en del af pendertrafikken op, hvis man indretter busdriften lidt mere attraktivt (det er faktisk gjort på en del linjer på Sjælland mellem de større købstæder). Men at prøve at dække alle mulige rejserelationer med et højklasset tilbud ville være et kæmpe spild af penge. Der er altså ikke nogen uretfærdighed i at der ikke er S-tog hvert tiende minut til Rønnede blot fordi der er det til Albertslund. Og der er heller ikke noget uretfærdigt i at der fra Albertslund kun er S-tog mod København og Høje Tåstrup, og ikke mod Sengeløse...

Tog kontra bus

af OnkelJørn, 19/3 2017, 18:45 (2595 dage siden) @ Niels Bak

Uden at skal snakke politik vil jeg dog mene at landspolitikkere skal være politikkere for hele Danmark hvilket de ikke er. Ikke kun på trafikområdet men i det hele taget.
Desværre i Århus gør det ikke trafikken lettere i Århus men det modsatte.

Tog kontra bus

af Mester, 19/3 2017, 21:50 (2595 dage siden) @ OnkelJørn

Uden at skal snakke politik vil jeg dog mene at landspolitikkere skal være politikkere for hele Danmark hvilket de ikke er. Ikke kun på trafikområdet men i det hele taget.
Desværre i Århus gør det ikke trafikken lettere i Århus men det modsatte.

Et godt råd. Vent med at konkludere, om letbanen i Aarhus skaber bedre eller værre trafik til den engang er i drift. Det andet er useriøst, forudindtaget gætteri.

Tog kontra bus

af Niels Bak, 20/3 2017, 08:56 (2594 dage siden) @ OnkelJørn

Uden at skal snakke politik vil jeg dog mene at landspolitikkere skal være politikkere for hele Danmark hvilket de ikke er. Ikke kun på trafikområdet men i det hele taget.
Desværre i Århus gør det ikke trafikken lettere i Århus men det modsatte.

Og det er jo så netop det de er, når der bevilliges penge til motorveje til Næstved og Holstebro og metro til København. Det kan godt være du hellere ville have penge til kollektiv trafik der også, men det er altså ikke det de lokale politikere presser på for, så det er en diskussion man må tage lokalt. Men trafikpolitik hænger sammen, og vej og baneinvesteringer kan ikke ses hver for sig.

Ang Århus, så er jeg enig i at letbanen vil gøre det sværere at køre inde i byen, og det opfatter jeg som en del af formålet. Århus tog med lukningen af Åboulevarden hul på den samme politik, som er lykkedes så godt i København, nemlig at gøre byen bedre for beboerne på bekostning af bilerne. Mere byliv, færre biler. København har i dag ca samme antal biler over søsnittet som i 1970 og storbyer verden over ser misundeligt til. Om det samme kan lykkes i Århus, der er så meget mindre, er lidt et eksperiment. Men personligt tror jeg det.

Tog kontra bus

af UTJ, 20/3 2017, 09:25 (2594 dage siden) @ Niels Bak

I Sverige går udviklingen i retning af busstop langs motorvejene og andre større veje - det skal nok komme i Danmark og dermed reducere jernbanens forcer endnu mere.

I øjeblikket er nævnte letbane i Århus eneste lyspunkt for jernbanen i Danmark for tiden. Øvrigt er stilstand eller tilbagegang, blandt andet på grund af forfejlede projekter, som fordyrer driften og tilgængeligheden for nye aktører og nye kunder. Selv den nye bane forbi Køge starter formentlig bagud på point med et endnu ikke gennemprøvet sikkerhedssystem.

--
ئۇلغىك

Tog kontra bus

af Svend, 20/3 2017, 10:06 (2594 dage siden) @ UTJ

I Sverige går udviklingen i retning af busstop langs motorvejene og andre større veje - det skal nok komme i Danmark og dermed reducere jernbanens forcer endnu mere.

.
[quote]
[/quote]

Gad vide om DSB har opdaget, at de har fået konkurrence . Deres service (eller mangel på samme) tyder ikke på det :-| :-(

[image]

Toget vinder klart..

af ThomasTT, 20/3 2017, 16:34 (2594 dage siden) @ Frank Poulsen

Som fx ved en sammenligning af de to seneste mulige genåbninger i Aarhus-området.

Laurbjerg.
- tog ca 25 min
-bus ca 1 time

Stilling.
-tog 13-14 minutter
-bus 40 minutter.

Toget er mellem dobbelt og 3 gange så hurtigt. For pendleren er det op mod næsten en ekstra arbejdsdag hver uge. Hertil kommer så, at kvaliteten er langt højere i toget.

Bilen får også baghjul. Den er både langsommere end toget og efterlader et parkeringsproblem. Til gengæld skal man ikke til og fra en station. Derfor er det afgørende i sidste ende byudviklingen. Den går heldigvis jernbanens vej. Området omkring Aarhus H er helt forvandlet på 15 år og vil blive det endnu engang de næste 15.

Busser skal for mig at se i vidt omfang udfases. Tog og bil kan deles om det alt afhængig af den konkrete rejse.

Avatar

Toget vinder klart..

af BoergeOf61, Randers C, 20/3 2017, 16:55 (2594 dage siden) @ ThomasTT

Som fx ved en sammenligning af de to seneste mulige genåbninger i Aarhus-området.

Laurbjerg.
- tog ca 25 min
-bus ca 1 time


Afhængig af, hvor de rejsende skal hen i Aarhus-området. Til Skejby er forskellen minimal.
På den anden side kan en jernbanestation i Laurbjerg bruges som begrundelse for afkortning af Midttrafiks buslinje 117, så den kun betjener strækningen mellem Aarhus og Hadsten.

Busser skal for mig at se i vidt omfang udfases. Tog og bil kan deles om det alt afhængig af den konkrete rejse.


Bussernes fordel er så, at de bruger samme veje som andre biler, mens togene kræver et jernbanenet.

Toget vinder klart..

af ThomasTT, 20/3 2017, 17:18 (2594 dage siden) @ BoergeOf61

Som fx ved en sammenligning af de to seneste mulige genåbninger i Aarhus-området.

Laurbjerg.
- tog ca 25 min
-bus ca 1 time

Afhængig af, hvor de rejsende skal hen i Aarhus-området. Til Skejby er forskellen minimal.
På den anden side kan en jernbanestation i Laurbjerg bruges som begrundelse for afkortning af Midttrafiks buslinje 117, så den kun betjener strækningen mellem Aarhus og Hadsten.

Busser skal for mig at se i vidt omfang udfases. Tog og bil kan deles om det alt afhængig af den konkrete rejse.

Bussernes fordel er så, at de bruger samme veje som andre biler, mens togene kræver et jernbanenet.

Ja. Derfor er det heldigt, vi allerede har det jernbanenet.

Og ja det afhænger af, hvor man skal hen. Det er derfor byudvikling er det vigtigste for jernbanen overhovedet. Havde der ikke været den udvikling omkring Aarhus H, kickstartet med bruuns galleri, så havde der heller ikke været krav om genåbninger af stationer.

Avatar

Toget vinder klart..

af BoergeOf61, Randers C, 20/3 2017, 18:53 (2594 dage siden) @ ThomasTT

Ja. Derfor er det heldigt, vi allerede har det jernbanenet.


Vedligeholdelsen er bare dyr, og det er togene også. Modsat betaler bilejerne afgifter, som mere end dækker omkostningerne til vejnettet.

Havde der ikke været den udvikling omkring Aarhus H, kickstartet med bruuns galleri, så havde der heller ikke været krav om genåbninger af stationer.


Sidst, jeg besøgte byen for snart flere år siden, var der mere udvikling i Skejby. Det bliver kun forstærket, når alle byens sygehuse samles i Skejby. Ganske vist ligger Bruuns Galleri og gågaden ved hovedbanegården, men det går de videregående uddannelser og store virksomheder ikke.

Toget vinder klart..

af ThomasTT, 21/3 2017, 13:26 (2593 dage siden) @ BoergeOf61

Ja. Derfor er det heldigt, vi allerede har det jernbanenet.

Vedligeholdelsen er bare dyr, og det er togene også. Modsat betaler bilejerne afgifter, som mere end dækker omkostningerne til vejnettet.

Havde der ikke været den udvikling omkring Aarhus H, kickstartet med bruuns galleri, så havde der heller ikke været krav om genåbninger af stationer.

Sidst, jeg besøgte byen for snart flere år siden, var der mere udvikling i Skejby. Det bliver kun forstærket, når alle byens sygehuse samles i Skejby. Ganske vist ligger Bruuns Galleri og gågaden ved hovedbanegården, men det går de videregående uddannelser og store virksomheder ikke.

Der er uendelig meget mere udvikling i centrum. Selvom skejby hospital bliver stort kan det trods alt ikke sammenlignes. Læg mærke til, hvordan Grenåbanen også har valgt at lade samtlige tog køre direkte til Aarhus og ikke omkring Skejby. Selv, når der er 4 tog i timen, bliver det ikke bare 3 men alle 4 den hurtige vej ind.

Og jo, der ligger mange store virksomheder i centrum og måske ti-tusindvis af nye arbejdspladser bare de senere år. Ironisk nok er Jyllandsposten - den store fortaler for biler og motorveje - blandt de seneste, der flytter ind til banegården udefra nær viby-motorvejstilkørslen. Hvordan kan det dog være?. De bygger nyt hovedkvarter sammen med Danske Bank, ca 1.000 ansatte.

Men jernbanen skal jo vedligeholdes uanset genåbninger, medmindre du simpelthen vil nedlægge hele banen. Og faktisk må det jo være lyntogene, der med højere hastighed stille de største krav til banens beskaffenhed.

Toget vinder klart..

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/3 2017, 17:00 (2594 dage siden) @ ThomasTT

Det var da vist en dårligt udgangs punkt, du brugte der
så en form for fairplay må det gerne være.

Toget standser desværre ikke ved Laurbjerg eller Stilling ( med mindre man bruger nødbremse :-D )
Jeg kan ikke se nogen jernbanestation via Google maps ?
nærmeste er Langå eller Hadsten ved Laurbjerg
og Skanderborg ved Stilling!

Toget vinder klart..

af ThomasTT, 20/3 2017, 17:19 (2594 dage siden) @ TeamBaumann

Det var da vist en dårligt udgangs punkt, du brugte der
så en form for fairplay må det gerne være.

Toget standser desværre ikke ved Laurbjerg eller Stilling ( med mindre man bruger nødbremse :-D )
Jeg kan ikke se nogen jernbanestation via Google maps ?
nærmeste er Langå eller Hadsten ved Laurbjerg
og Skanderborg ved Stilling!

Det var derfor jeg skrev "mulige genåbninger"

Avatar

Toget vinder klart..

af gaest, 20/3 2017, 19:19 (2594 dage siden) @ ThomasTT

Det var da vist en dårligt udgangs punkt, du brugte der
så en form for fairplay må det gerne være.

Toget standser desværre ikke ved Laurbjerg eller Stilling ( med mindre man bruger nødbremse :-D )
Jeg kan ikke se nogen jernbanestation via Google maps ?
nærmeste er Langå eller Hadsten ved Laurbjerg
og Skanderborg ved Stilling!


Det var derfor jeg skrev "mulige genåbninger"

Og det skal naturligvis være ICLyn der stopper der, fordi de andre gog "ikke har tid til det". Det er der så andre rejsende i de tog der bliver sure over.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak