Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En dobbelt-quiz

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2011, 08:59 (4793 dage siden)

Jeg ved, hvor billedet er taget og jeg ved hvornår billedet er taget. Det er så første del af quiz'en.

Men jeg ved ikke, hvorfor sporet ser ud, som det gør? Det er så anden del af quiz'en.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

En dobbelt-quiz

af Minoque, 13/3 2011, 09:10 (4793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ligner noget på Slagelse-Næstved-Skølskør banen, ødelagt af en gravko på skinnehjul, det er mit gæt.

En dobbelt-quiz

af AL, 13/3 2011, 09:24 (4793 dage siden) @ Minoque

Ligner noget på Slagelse-Næstved-Skølskør banen, ødelagt af en gravko på skinnehjul, det er mit gæt.

Skælskørbanen er det ikke Sporet der lå i grus ballast men det er rigtigt at overbygning godt kunne ligne Slagelse-Næstved Banen.

AL

Avatar

En dobbelt-quiz

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/3 2011, 17:04 (4791 dage siden) @ AL

Den øvrige del af sporet (udover det brændte stykke) ser ud til at være i rigtig fin stand.
En skam at "man" ikke synes, at sådan en strækning kan bruges til noget her i 2011 :-(

En dobbelt-quiz

af jmp, 13/3 2011, 09:24 (4793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mit vilde gæt er Grindstedbanen mellem Vejrup og Agerbæk.

Jeg synes, det ser ud som om, der har været ild i et eller andet; men om det er det, der har fået sporet til at slå sig, ved jeg ikke.

Jan

En dobbelt-quiz

af Peter Christensen @, 13/3 2011, 09:49 (4793 dage siden) @ jmp

Tilslutter mig brandteorien - svellerne ser noget svedne ud og busken til venstre kunne også have været udsat for en gang ild.
Varmeudviklingen fra branden kunne godt være årsag til sporets tilstand.

Men hvor billedet er taget; det har jeg ingen idé om.

En dobbelt-quiz

af Poul Andersen @, 13/3 2011, 11:34 (4793 dage siden) @ Peter Christensen

Mit gæt er, at det er sporet mellem Slagelse og Sandved hvor der lå langskinnespor.
Tidligere brugte man strækningen til prøvekørsler med stoppemaskiner og andet grej til brug ved sporvedligeholdelse, og noget kunne tyde på en sideretter der er gået amok.
Det med brændte sveller og buske ser dog lidt besynderligt ud.

En dobbelt-quiz

af UTJ, 13/3 2011, 12:01 (4793 dage siden) @ Poul Andersen

Mit gæt er, at det er sporet mellem Slagelse og Sandved hvor der lå langskinnespor.
Tidligere brugte man strækningen til prøvekørsler med stoppemaskiner og andet grej til brug ved sporvedligeholdelse, og noget kunne tyde på en sideretter der er gået amok.
Det med brændte sveller og buske ser dog lidt besynderligt ud.

Det er jo nok sådan at branden har svækket skinner og svellers fixering i ballasten - dermed har skinnerne arbejdet sig ud ad på det svageste sted.

En dobbelt-quiz

af KimC, 13/3 2011, 12:46 (4793 dage siden) @ Poul Andersen

Mit gæt er, at det er sporet mellem Slagelse og Sandved hvor der lå langskinnespor.
Tidligere brugte man strækningen til prøvekørsler med stoppemaskiner og andet grej til brug ved sporvedligeholdelse, og noget kunne tyde på en sideretter der er gået amok.
Det med brændte sveller og buske ser dog lidt besynderligt ud.

Og det mærkværdige er at der ser ud til at være lagt ekstra skærver ud over svellerne efter at der har været ild i dem. Skærverne ligger meget højere i brandstedet end udenfor.
Det ser ud til at være en gammel skade idet vegetationen er begndt at vende tilbage der hvor der har været ildløs. Men hvorfor har man lagt nye skærver på?

En dobbelt-quiz

af Jakob Christensen, 13/3 2011, 12:56 (4793 dage siden) @ KimC

Er vi ude i noget Assensbane.. Der var da noget brandøvelse for nogle år siden, men der er da vist ikke skærver eller er der..

Jakob

En dobbelt-quiz

af AL, 13/3 2011, 13:59 (4793 dage siden) @ Poul Andersen

Mit gæt er, at det er sporet mellem Slagelse og Sandved hvor der lå langskinnespor.
Tidligere brugte man strækningen til prøvekørsler med stoppemaskiner og andet grej til brug ved sporvedligeholdelse, og noget kunne tyde på en sideretter der er gået amok.
Det med brændte sveller og buske ser dog lidt besynderligt ud.

Der lå også langskinne spor fra indgangssporskiftet i Næstved enden på Hyllinge st. til broen over Møllerenden ved Kohaveskoven men der er/var banen som trukket efter en lineal.. Så der kan det ikke være ...

En dobbelt-quiz

af villy, 13/3 2011, 13:23 (4793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

mellem Dalmose og Slagelse. der hade været ild i et et gammelt kolonehus/ skur

Avatar

Den delvise løsning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2011, 13:54 (4793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billedet er taget i km 13,8-13,9 mellem Flakkebjerg og Dalmose mandag den 19. maj 2008.

Mandag-tirsdag den 19.-20. maj 2008 gik jeg strækningen Slagelse-Næstved.

Jeg blev noget overrasket over at se det deformerede spor. Jeg var faktisk af den opfattelse, at det i teorien ville være muligt at befare hele strækningen med et jernbanekøretøj. Men sådan var det altså ikke.

Jeg har som nævnt ingen idé om, hvorfor sporet ser ud, som det gør. Der har ganske rigtigt været ild på begge sider af sporet og svellerne er brændt på begge sider af sporet. Men en brand i sig selv har vel ikke kunnet varme skinnerne så meget, at de har givet sig. Jeg hælder selv til en eller anden form for mekanisk påvirkning.

Flere billeder fra stedet via nedenstående link.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

https://picasaweb.google.com/thomas.boberg.nielsen/Km138139FlakkebjergDalmose19052008?f...

Den delvise løsning

af KimC, 13/3 2011, 16:04 (4793 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der ser ikke ud til at være nogen påvirkningsmærker efter noget der har ramt sporet. Men der har da været pænt ild i de sveller. Og så er der smidt nye skærver ovenpå de brændte sveller, selvom det spor har brug for alt andet end nye skærver.

Andetsteds i tråden står at man har brugt strækningen til indøvning på arbejdskøretøjer. Kan det tænkes at branden er opstået i/forårsaget af et arbejdskøretøj, og man så har droppet de skærver der var i køretøjet, enten for at hjælpe med at slukke branden, eller for at lette køretøjet så man kunne liste over det dårlige sted?

ContecRail

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak