Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regionaltog med EA - men uden billede (Generelt)

af esni, Frederikssund, 11/4 2017, 14:20 (2574 dage siden)

Mens jeg ventede på S-toget i formiddags, så så jeg til min glæde et sæt dobbeltdækkere skubbet af en EA (3022 - Søren Frich ?)
Til min overraskelse havde EA begge bøjler oppe
- Hvorfor vælger man at hæve begge bøjler?

Hvormange EA er i øvrigt i daglig drift lige nu?

Regionaltog med EA - men uden billede

af AndreasM, 11/4 2017, 14:30 (2574 dage siden) @ esni

Mens jeg ventede på S-toget i formiddags, så så jeg til min glæde et sæt dobbeltdækkere skubbet af en EA (3022 - Søren Frich ?)
Til min overraskelse havde EA begge bøjler oppe
- Hvorfor vælger man at hæve begge bøjler?

Formentlig fordi en lokomotivfører (ikke nødvendigvis ham der kørte det pågældende tog) er kommet til med knæ/ben at ramme drejekontakten, der bruges til at vælge strømaftager. Den sidder ret udsat i dobbeltdækkerførerrummet.

Regionaltog med EA - men uden billede

af Fwronah, 11/4 2017, 15:12 (2574 dage siden) @ esni

3007 er hjemvendt fra maleren i Aarhus, og 3004 og 3010 er i Aarhus nu.
Om 3007 er i drift, ved jeg ikke. Men derudover er det 3020 og 3022, der burde være i drift.

Regionaltog med EA - men uden billede

af Rail, 11/4 2017, 19:12 (2574 dage siden) @ Fwronah

3007 er hjemvendt fra maleren i Aarhus, og 3004 og 3010 er i Aarhus nu.
Om 3007 er i drift, ved jeg ikke. Men derudover er det 3020 og 3022, der burde være i drift.

3007 skal først på prøvekørsel i morgen, men har ikke været ude siden den kom hjem.


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak