Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanemuseets My 1159 (Generelt)

af Peter H, Nærum, 25/4 2017, 19:46 (2558 dage siden)

Go'aften

Jernbanemuseet har som nogen sikkert ved besluttet sig for, at skille sig af med My 1159.

Er der nogen der ved hvad denne maskines skæbne bli'r, er den blevet solgt?

Har den nogen fremtid hos en godsoperatør i DK, når nu ERTMS lurer ikke så langt ude i fremtiden?

Med venlig hilsen
Peter H

Jernbanemuseets My 1159

af Tore R.N, København, 25/4 2017, 20:18 (2558 dage siden) @ Peter H

Hej

I virkeligheden er det måske slet ikke så trist. Nu er der jo mulighed for, at den for lov til at komme ud og køre. Hvis den da ellers er i god nok stand til det (?)

Håber virkelig den bliver i DK. Det kunne jo være fantastisk at se den med gods på krogen, i dens nuværende bemaling :-P

Mvh Tore

Jernbanemuseets My 1159

af Bent Larsen, Kalundborg, 25/4 2017, 20:25 (2558 dage siden) @ Tore R.N

Hej
Var det ikke motorerne der afgjorde om det blev 1135 eller 1159 der blev satset på ?
vh
Bent Larsen

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 25/4 2017, 21:06 (2558 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent


Det skal jeg ikke kunne sige.
Men jeg ved at 1135 var i langt bedre stand, rent kosmetisk set.

Den fik jo "for nyligt" den helt store udvendige tur, så det kan vel også være derfor man valgte at slippe 1159.

Jernbanemuseets My 1159

af BoA, Herlev, 25/4 2017, 21:35 (2558 dage siden) @ Bent Larsen

Hej.
I dette indlæg fra Jernbanemuseet er det beskrevet: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=114346
Uddrag: I materieltransporten vil I bemærke, at MY 1135 både kører med til Randers, og vender tilbage til Odense igen.
Lokomotivet skal nemlig ikke i magasin. Det skal til gengæld have en udskiftning af bogier fra MY 1159. Dette skyldes at MY 1159’s bogier er revideret i 2008, men da vi ikke har planer om at indsætte dette lokomotiv i drift igen, kan de gøre god gavn under MY 1135
Mvh. Bjørn Andrup.

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 25/4 2017, 21:09 (2558 dage siden) @ Tore R.N

Hej Tore

Jeg håber da også at den bliver indenfor landets grænser.

Ærgeligt at så mange My røg udenlands, men i det mindste er der stadig gang i den gamle EMD diesel.

Og Thomas B. Thriges banemotorer trækker stadigt godt:-)

Jernbanemuseets My 1159

af jmp ⌂, Vejle, 26/4 2017, 10:04 (2558 dage siden) @ Peter H

Ærgeligt at så mange My røg udenlands


Jeg lærer aldrig at forstå den slags romantik!

Det meste af DSB's persontrafik overgik til skinnebusser og det meste indenlandske godstrafik på bane døde næsten øjeblikkeligt, da lastbilerne begyndte at køre over Storebælt i 1998. Eneste alternativ til at sende lokomotiverne udenlands var at skrotte dem. Nu er mange af dem stadig i drift og vedligeholdes, netop fordi de havnede i udlandet.

Jan

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 27/4 2017, 13:51 (2556 dage siden) @ jmp

Hej jmp

Når jeg udtrykker 'ærgeligt', ligger der jo også det i det, at det er ærgeligt at næsten alt indenlands gods blev flyttet over i lastbiler for rundt regnet 20 år siden..

OG at My (og andre EMD maskiner) ikke længere ses - eller kun sjældent ses indenlands.. medmindre man er så stor entusiast, at man gerne rejser land og rige rundt for at opleve.


Men du bekræfter mig kun i at man ser forskelligt på tingene:-)

Avatar

Jernbanemuseets My 1159

af Morten Beck, Græsted, 26/4 2017, 09:56 (2558 dage siden) @ Peter H

Jeg har hørt noget om, at man ikke vil beholde MY 1159 pga det er en anden generations MY. Det er noget med relæteknikken, så man vælger fra Museets side, at beholde MY 1101 og 1135, da de er første generation. :-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 27/4 2017, 13:55 (2556 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten

Ja 1145-1159 har en nyere relæteknik og omkobling af banemotorne foregår anderledes.

Der er noget med at de omkobler ved en lavere kørekontrollerstilling, end 1101-1144.

Og det kan rent faktisk høres:-)

Jernbanemuseets My 1159

af PF, 28/4 2017, 08:58 (2556 dage siden) @ Peter H

Jeg troet det var hastighed der var afgørende :)

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 29/4 2017, 13:55 (2554 dage siden) @ PF

Hej PF

Ja du har ret, omkobling er betinget af hastigheden. Men kontrolleren skal være over 4.

Mvh
Peter H.

Avatar

Jernbanemuseets My 1159

af mss ⌂, 2/5 2017, 16:53 (2551 dage siden) @ Morten Beck

Jeg har hørt noget om, at man ikke vil beholde MY 1159 pga det er en anden generations MY. Det er noget med relæteknikken, så man vælger fra Museets side, at beholde MY 1101 og 1135, da de er første generation. :-)

Endnu en "overbevisende argumentation" fra museet...

Hvorfor overhovedet bevare flere typer lokomotiver så? De er jo allesammen så pokkers forskellige.
Man kunne skrotte MY, MX og MZ, og bevare to ME. Så er det hele meget nemmere...!
En MZ IV, der er et ekstremt anderledes lokomotiv end MZ I anskaffer man sig garanteret heller aldrig.

Engang var man stolte at man bevarede den første og den sidste MY -det var da også en fed ting netop fordi, der er mange forskelle..
Nu dropper man så den sidste MY fordi man så kan slippe for et hovedeftersyn i nogle år? helt ærligt...
En bevaring af 1135 er på sigt fuldstændig ligegyldig da den grundlæggende er magen til 1101. Så den ryger garanteret også når den trænger til et hovedeftersyn. Og det er utvivlsomt en del af planen.

Desværre blot endnu et eksempel på de kortsigtede løsninger og konstante reduktioner i det bevarede materiel.
Efter den behandling S-togene har fået, ikke overraskende...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanemuseets My 1159

af jmp ⌂, Vejle, 2/5 2017, 17:06 (2551 dage siden) @ mss

Desværre blot endnu et eksempel på de kortsigtede løsninger og konstante reduktioner i det bevarede materiel.


Du har vel opdaget, at der er røget en masse statsstøtte og at DJM ikke længere må køre "kommercielle" kørsler, ikke?

Med din udmelding går jeg ud fra, at du øjeblikkeligt melder dig som frivillig arbejdskraft og tager en stor pose penge med!

Jan

Jernbanemuseets My 1159

af Peter H, Nærum, 3/5 2017, 12:48 (2550 dage siden) @ jmp

Sjovt som emnet jeg startede med pludselig er skredet, et helt andet sted hen...:-S

Jernbanemuseets My 1159

af UTJ, 3/5 2017, 14:01 (2550 dage siden) @ Peter H

Sjovt som emnet jeg startede med pludselig er skredet, et helt andet sted hen...:-S

Der er følelser involveret i den slags, så det bør ikke undre.
:-)

--
ئۇلغىك

Jernbanemuseets My 1159

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/5 2017, 17:07 (2551 dage siden) @ mss

Enig - fint indlæg. Overvejer efterhånden fortsat medlemsskab.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Jernbanemuseets My 1159

af gaest, 3/5 2017, 08:32 (2551 dage siden) @ mss

Man kan ikke bevare alt.

Som museum må man prioritere de ressourcer man har, og sigte på en bred formidling, fremfor nørderi.
Det giver ingen mening at bevare hele 3 My, foruden "åbent hus maskinen". Det giver heller ikke mening at bevare ud fra nummersymbolik, eller bevare diverse sideskud og vildfarelser. Jeg fornemmer nok at du stadig er sur over at der ikke blev bevaret noget 3g. S tog, og at de øvrige S tog ikke vil blive bevaret køreklare. Et 4 vogns S tog er en lang affære der fylder meget på et museum, men de 4 vogne formidler ikke meget mere end man også kunne med en enkelt vogn. Med den kommende inførelsen af det teknologiske mareridt som producenterne og Banedanmark (som de eneste) har så store forventnnger til, vil der ikke blive mulighed for at køre med veteran S tog. Det kan blive galt nok at afvikle den planmæssige trafik.

En del klubber har indset at de ikke kan bevare alt, samtidigt med at det svinder i frivillige, og det administrative arbejde stiger. Ting er altså ikke bevaret ved at man stiller dem på et sidepor og lader dem blive stående der. Derfor er klubberne begyndt at tilpasse beholdningerne til det realistisk mulige. Det samme har DJM. DJK er indtil videre undtagelsen, de vil hellere lave endnu mere voghal. Tiden vil vise hvem der traf den bedste beslutning.


DSB MY1119ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak