Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17 (Jernbanen i dag)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/4 2017, 15:47 (2553 dage siden)

Turen kom forbi Hamborg i går, og i Ahrensburg lidt uden for Hamborg, kom dette her nærbanetog ind ved 16-tiden. Der foregår en meget intensiv nærbanetrafik, ligesom der også er en nærliggende U-bane.

Mvh
Claus

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2017, 16:11 (2553 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det kan bemærkes, at togstammen hører til Slesvig-Holstein, hvor den formentlig mest bruges til bl.a. regionaltog mod Kiel og Flensburg.

I Flensburg har sådanne tog forbindelse med ét IC3-togsæt mod Jylland.

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af andersj, Aalborg, 30/4 2017, 16:36 (2553 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan bemærkes, at togstammen hører til Slesvig-Holstein, hvor den formentlig mest bruges til bl.a. regionaltog mod Kiel og Flensburg.

I Flensburg har sådanne tog forbindelse med ét IC3-togsæt mod Jylland.

Det er en separat pulje af vogne der kører Hamburg-Kiel/Flensburg bla. de nye blå mellemvogne til Twindexx Vario togsættene hvor de motoriserede styrevogne snart leveres. Der vil så blive kørt med togsæt med to styrevogne og to mellemvogne og togene vil en gang i timen køre direkte Hamburg-Kiel og en gang i timen blive delt i Neumünster så der bliver halvtimedrift til Kiel og timedrift til Flensburg. Det var dog meningen at togsættene skulle have kørt fra køreplanskiftet i december 2014, men som med alle andre nyudviklinger er de blevet forsinket.

Hamburg-Kiel/Flensburg er en kontrakt mens Hamburg-Lübeck er en anden kontrakt mellem delstaten Schleswig-Holstein og DB Regio Schleswig-Holstein.

--
Mvh Anders

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/4 2017, 16:56 (2553 dage siden) @ BoergeOf61

Til orientering kom toget inde fra Hamborg, og det så meget ud som om at der skulle vendes og køres tilbage hertil. Men er ikke ekspert i tyske tog ;-)

Der drønede også nogle godstog og to sammenkoblede IC 3 igennem på vej mod Hamborg.

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2017, 17:19 (2553 dage siden) @ Claus E. Hansen

Til orientering kom toget inde fra Hamborg, og det så meget ud som om at der skulle vendes og køres tilbage hertil. Men er ikke ekspert i tyske tog ;-)


Det er jeg heller ikke, men udleder af påskriften "NAH.SH", at de tilhører regionaltrafikken for Schleswig-Holstein.
Tilsvarende togsæt kan ses i Neumünster samt hver anden time i Flensburg. Præcis toget på billedet ser ud til at være på vej til Pinneberg.

Der drønede også nogle godstog og to sammenkoblede IC 3 igennem på vej mod Hamborg.


Uden at vide det, formoder jeg de sammenkoblede IC3-togsæt kører mellem København og Hamburg.

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af jmp ⌂, Vejle, 30/4 2017, 17:49 (2553 dage siden) @ BoergeOf61

Præcis toget på billedet ser ud til at være på vej til Pinneberg.

Hvad udleder du det af? Prøv dog at kigge på et kort eller i en køreplan!

Regionaltogene på banen mod Lübeck vender i Ahrensburg og Bad Oldesloe (og Lübeck forstås).

Jan

Avatar

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2017, 18:23 (2553 dage siden) @ jmp

Præcis toget på billedet ser ud til at være på vej til Pinneberg.


Hvad udleder du det af?


Fronten på styrevognen. Så vidt jeg kan se, står der RB+et tal og Pinneberg.

Regionaltogene på banen mod Lübeck vender i Ahrensburg og Bad Oldesloe (og Lübeck forstås).


Det ved jeg intet om. Jeg har kun set lignende tog i Flensburg, Neumünster og Hamburg. I Neumünster har jeg set dem på ruten mellem Kiel og Hamburg. I Flensburg er hvert andet regionaleksprestog mellem Flensburg og Hamburg med dobbeltdækkervogne.

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af andersj, Aalborg, 30/4 2017, 18:24 (2553 dage siden) @ BoergeOf61

Til orientering kom toget inde fra Hamborg, og det så meget ud som om at der skulle vendes og køres tilbage hertil. Men er ikke ekspert i tyske tog ;-)

Det er jeg heller ikke, men udleder af påskriften "NAH.SH", at de tilhører regionaltrafikken for Schleswig-Holstein.
Tilsvarende togsæt kan ses i Neumünster samt hver anden time i Flensburg. Præcis toget på billedet ser ud til at være på vej til Pinneberg.

Toget på billedet tilhører DB Regio Schleswig-Holstein og kører på kontrakt for NAH.SH der er en forkortelse for "Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein". Der kører ingen direkte tog fra Ahrendsburg til Pinneberg, Neumünster eller Flensburg for den sags skyld. Pinneberg bliver betjent af DB S-tog, Nordbahn's tog mellem Hamburg og hhv. Wrist og Itzehoe samt RB hver anden time mellem Hamburg Hbf og Flensburg.

--
Mvh Anders

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af Hedegaard, 30/4 2017, 20:26 (2553 dage siden) @ Claus E. Hansen

Er det en østtysk dobbeltdækker man aner bag lokomotivet?
Jeg troede at man havde skrottet hele den serie.

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af andersj, Aalborg, 30/4 2017, 20:32 (2553 dage siden) @ Hedegaard

Er det en østtysk dobbeltdækker man aner bag lokomotivet?
Jeg troede at man havde skrottet hele den serie.

De bruges stadig rundt omkring til at forstærke togene med. Men der er ikke mange i drift mere efter at Talent 2 togsæt har erstattet dem i bla. Berlin og Rostock.

--
Mvh Anders

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af Bent Olsen, 2/5 2017, 17:20 (2551 dage siden) @ andersj

Er Talent 2 et godt tog?
Mvh Bent ;-)

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af andersj, Aalborg, 2/5 2017, 17:48 (2551 dage siden) @ Bent Olsen

Er Talent 2 et godt tog?
Mvh Bent ;-)

Jeg har ikke selv prøvet at køre i et, men der er sandsynligvis tale om en opgradering fra de gamle DDR dobbeltdækkere.

--
Mvh Anders

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af jmp ⌂, Vejle, 2/5 2017, 18:33 (2551 dage siden) @ andersj

Rolig nu!

"Gamle" DD (dobbeltdækkere) fra DDR-tiden er væk. De øst-DD-vogne man ser i dag, er produceret i årene omkring 1990 i Görlitz og overgik fra DR til DB i 1994. Det er altså "nye" vogne og komforten fejler ikke noget. Det er samme fabrik, som har produceret DB's egne DD og de danske DD. Flere af dem er moderniserede og bruges bl.a. til at erstatte "Silberlinge".

Der er rundt regnet en milliard million Talent 2 i drift, med et hav af forskellige indretninger, og nogle af dem har udmærket komfort. Personligt har jeg gode erfaringer med Abellios Talent 2 (Halle-Kassel/Eisenach/Saalfeld), mens DB's typisk virker lidt "kreaturtransport"-agtige.

Wiki har en udmærket oversigt over, hvor man bruger Talent 2.

Jan

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af andersj, Aalborg, 2/5 2017, 21:25 (2551 dage siden) @ jmp

Rolig nu!

"Gamle" DD (dobbeltdækkere) fra DDR-tiden er væk. De øst-DD-vogne man ser i dag, er produceret i årene omkring 1990 i Görlitz og overgik fra DR til DB i 1994. Det er altså "nye" vogne og komforten fejler ikke noget. Det er samme fabrik, som har produceret DB's egne DD og de danske DD. Flere af dem er moderniserede og bruges bl.a. til at erstatte "Silberlinge".

Konstruktionen i 1. generation af dobbeltdækkervogne er/var jo stort set den samme. Hvis en MR var bygget i 1990 havde den nok ikke bedre komfort end de øvrige fra 70'erne. Det største problem med 1. generation er det manglende klimaanlæg og de underdimensioneret klapvinduer så man knap kan få luft ind på varme dage. Desuden er de kun godkendt til 120 km/t. Siddekomforten er dog ikke væsentlig anderledes i de nyeste dobbeltdækkervogne. Det er nok primært den lave tophastighed der har skubbet massive mængder af vogntypen til Mukran de seneste år.

--
Mvh Anders

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af Steff, 3/5 2017, 10:22 (2550 dage siden) @ andersj

LIGE FØR KLUKKETID

DR BR 234 208-4 i Warnemünde, Kongen er lige kommet i havn. Toget er til Rostoc og udelukkende med de originale Dobbelt Stock vogne. I baggrunden til højre med den originale bemaling. Vognene udmærkede sig ved bl.a. træsæder på "promanadedækket". Tiden er Warnemünde den 10. SEP 1990

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af Niels Munch, 4/5 2017, 08:38 (2549 dage siden) @ andersj

Er Talent 2 et godt tog?
Mvh Bent ;-)


Jeg har ikke selv prøvet at køre i et, men der er sandsynligvis tale om en opgradering fra de gamle DDR dobbeltdækkere.


Jeg ser stadig ikke sammenhængen mellem Talent 2 og DD-vognene ud over, at begge materieltyper produceres af Bombardier, Talent 2 i Hennigsdorf.

M.v.h.
Niels

DB BR 112´er i Ahrensburg 29.04.17

af jmp ⌂, Vejle, 4/5 2017, 09:29 (2549 dage siden) @ andersj

Er det en østtysk dobbeltdækker man aner bag lokomotivet?

De bruges stadig rundt omkring til at forstærke togene med.


Jeg var nogle dage i Stuttgart i Påsken og der kørte rigtig mange komplette stammer med DABbuzfa 760.0/DBuza 747.4, så der var tale om mere end bare forstærkning. De kørte typisk løb, der ved mit sidste besøg i juli 2016 kørte med "Silberlinge".

Jan

DSB MY1129
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak