Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Vi fornyer Kystbanen henover somrene 2017 og -18" (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 14/5 2017, 12:51 (2539 dage siden)

Under denne overskrift har Banedanmark orienteret om Kystbanens sporfornyelse her: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=24896 .

I den overordnede tidsplan skriver Banedanmark bl.a.: "I maj [2017] starter vi de forberedende arbejder - det vil sige arbejde, som vi kan udføre langs med strækningen, mens der kører tog på banen."

Udover, at sagen sikkert giver pendlerne stof til debat, har jeg 2 spørgsmål til det alvidende forum:

1. I går kl. ca. 14:45 observerede jeg fra et S-tog på Hellerup Station et nordgående ballastrensetog (?) med Spitzke 009 i front og 008 bagerst (begge V100 Ost). Hvor på Kystbanen kan dette tog mon observeres i den kommende tid?

2. Jeg erindrer bl.a. fra et besøg på Nivå Station i 2007 omfattende sporfornyelsesarbejder på Kystbanen. Det er kun 10 år siden; blev man ikke færdige dengang?


Konstruktive svar imødeses venligst
Niels

"Vi fornyer Kystbanen henover somrene 2017 og -18"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/5 2017, 18:04 (2539 dage siden) @ Niels Munch

Uden at kunne huske detaljerne,mener jeg at det denne gang primært er manuel sporombygning af stationerne (stort set samtlige sporskifter). Til gengæld skulle der ikke være (ret meget) strækningsombygning, hvorfor jeg mere vil antage at ballastrenseren du har set, har været på vej til losning efter arbejdet på S-banen.

Sporskifterne blev ikke fornyet ved den store sporombygning sidste gang, fordi der netop var en ti års ekstra levetid i dem.

Med forbehold for fejl

Lasse

"Vi fornyer Kystbanen henover somrene 2017 og -18"

af steenth, 14/5 2017, 18:53 (2539 dage siden) @ Niels Munch

Under denne overskrift har Banedanmark orienteret om Kystbanens sporfornyelse her: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=24896 .

I den overordnede tidsplan skriver Banedanmark bl.a.: "I maj [2017] starter vi de forberedende arbejder - det vil sige arbejde, som vi kan udføre langs med strækningen, mens der kører tog på banen."

Udover, at sagen sikkert giver pendlerne stof til debat, har jeg 2 spørgsmål til det alvidende forum:

1. I går kl. ca. 14:45 observerede jeg fra et S-tog på Hellerup Station et nordgående ballastrensetog (?) med Spitzke 009 i front og 008 bagerst (begge V100 Ost). Hvor på Kystbanen kan dette tog mon observeres i den kommende tid?

Der er 2 store sporarbejder i år i hovedstadsområdet - ud over Kystbanen er det S-banen er imellem Svanemøllen og Valby, hvor de i disse dage er i gang på hovedbanen (spor 11) og 4. hovedspor til Valby. Toget, som har se, er nok kommet nok fra hovedbanegården.

Der mere om arbejdet på S-tog her. Kystbanen er her. Der en overblik her

Mvh
Steen

"Vi fornyer Kystbanen henover somrene 2017 og -18"

af UTJ, 15/5 2017, 02:10 (2538 dage siden) @ Niels Munch

Kontrakten i 2006 omfattede 48 km spor, så der er fortsat ca 30 km spor der er ældre end 2007 (hvis ikke dele fornyet siden da). Og ganske rigtigt kun fornyelse af fire sporskifter for 10 år siden.

Læs fx her (pressemeddelelse fra 2006 om entreprises bud mv).

--
ئۇلغىك

"Vi fornyer Kystbanen ....." m.v. (3 fotos)

af Niels Munch, 15/5 2017, 13:40 (2538 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 15/5 2017, 13:51

Mange tak for svarene!

At Spitzke's materiel er beskæftiget ved S-banen, fik jeg i formiddags bekræftet ved selvsyn under omstigning på Kh, medens "Kirstine Meyer" kørte bag ryggen af mig:

[image]

[image]

[image]V 100-SP-008 på Hovedbanegården, 15.05.2017 (nm).

Det var således en del af ballastrensetoget, observeret i Hellerup i lørdags. Hvor V 100-SP-009 gemte sig i dag, aner jeg ikke.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak