Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Hanne @, Nordsjælland, 14/3 2011, 11:48 (4792 dage siden)

Jeg er ved at skrive slægtshistorie og har familiemedlemmer, der den 02.10 1943 tog toget fra Aarhus til København på 1' klasse.

Hvordan så de togstammer ud dengang og samme spørgsmål gælder også lokomotiver!
Var det damp eller motordrevet.

Ville blive meget glad for et par billeder!

Avatar

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Ove Nygaard, 14/3 2011, 14:17 (4792 dage siden) @ Hanne

Jeg er ved at skrive slægtshistorie og har familiemedlemmer, der den 02.10 1943 tog toget fra Aarhus til København på 1' klasse.

Hvordan så de togstammer ud dengang og samme spørgsmål gælder også lokomotiver!
Var det damp eller motordrevet.

Ville blive meget glad for et par billeder!

Hej Hanne.

Det var i hvert fald damp. Men ellers er der en vrimmel af eksperter på dette forum, som sikkert kan hælpe dig med flere detaljer.

Bedste hilsener

Ove

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Steff, 14/3 2011, 16:15 (4792 dage siden) @ Hanne

Kære Hanne!

Familien KUNNE være kørt med et af morgentogene fra Aarhus, der var et af de store eksprestog. Toget var normalt fremført af et stort litra E damplokomotiv, der standsede ved alle store bystationer, Vejle, Fredericia, Odense og til Nyborg Færge. Det var på op til 10 vogne, hovedsageligt stålvogne litra CA, CB, AC samt teaktræs- eller pladebeklædte trævogne litra CM m. fl. Herefter gået ombord i færgen. Færgen er så sejlet i konvoj (p.g.a. minefaren) med et par andre færger til Korsør. Efter ankomst til Korsør gået til f.eks. tog 49, der fremført af et litra P damplokomotiv kørte til København. Toget standsede ligeledes ved alle større bystationer. Det havde efter lokomotivet to teaktræsbeklædte fællesklasse sidegangsvogne litra CM, en pladebeklædt kombineret 1.- og fællesklassevogn litra AR, en 1. klasses stål sidegangsvogn litra AC, en toakslet teaktræsbeklædt rejsegodsvogn litra EHA, en pladebeklædt bogie rejsegodsvogn litra EC og endelig en tagrytter pladebeklædt postvogn litra DJ.

Men ovennævnte tog og oprangeringer er jo lidt spind, for vi ved jo ikke på hvilken tidspunkt familien kørte. Men det KUNNE være foregået sådan.
[image]
Herover et billede af et typisk landsdelseksprestog fra under krigen, hér i 1941 fremført af en litra E I nr. 973. Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJU.

Dette er et bud på hvordan det kunne være foregået.

--
Steffen Dresler

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Holger Cordtz, Kolding, 14/3 2011, 16:48 (4792 dage siden) @ Steff

Kære Hanne!

Familien KUNNE være kørt med et af morgentogene fra Aarhus, der var et af de store eksprestog. Toget var normalt fremført af et stort litra E damplokomotiv, der standsede ved alle store bystationer, Vejle, Fredericia, Odense og til Nyborg Færge. Det var på op til 10 vogne, hovedsageligt stålvogne litra CA, CB, AC samt teaktræs- eller pladebeklædte trævogne litra CM m. fl. Herefter gået ombord i færgen. Færgen er så sejlet i konvoj (p.g.a. minefaren) med et par andre færger til Korsør. Efter ankomst til Korsør gået til f.eks. tog 49, der fremført af et litra P damplokomotiv kørte til København. Toget standsede ligeledes ved alle større bystationer. Det havde efter lokomotivet to teaktræsbeklædte fællesklasse sidegangsvogne litra CM, en pladebeklædt kombineret 1.- og fællesklassevogn litra AR, en 1. klasses stål sidegangsvogn litra AC, en toakslet teaktræsbeklædt rejsegodsvogn litra EHA, en pladebeklædt bogie rejsegodsvogn litra EC og endelig en tagrytter pladebeklædt postvogn litra DJ.

Hej

Har lige fundet et par billeder af nogne af disse vogne Steff skriver om.
Dog er AC 42 bygget efter krige, men er samme type med lidt andet tag.
Disse kan idag findes hos DSB M, dog er CB 1101 ikke køre klar mere.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
AC 42 i Nyborg F. den 17/10-95 Foto: Holger Cordtz

[image]
CB 1101 i Randers den 18/8-93 Foto: Holger Cordtz

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/3 2011, 20:43 (4791 dage siden) @ Steff

Kære Hanne!

Familien KUNNE være kørt med et af morgentogene fra Aarhus, der var et af de store eksprestog. Toget var normalt fremført af et stort litra E damplokomotiv, der standsede ved alle store bystationer, Vejle, Fredericia, Odense og til Nyborg Færge. Det var på op til 10 vogne, hovedsageligt stålvogne litra CA, CB, AC samt teaktræs- eller pladebeklædte trævogne litra CM m. fl. Herefter gået ombord i færgen. Færgen er så sejlet i konvoj (p.g.a. minefaren) med et par andre færger til Korsør. Efter ankomst til Korsør gået til f.eks. tog 49, der fremført af et litra P damplokomotiv kørte til København. Toget standsede ligeledes ved alle større bystationer. Det havde efter lokomotivet to teaktræsbeklædte fællesklasse sidegangsvogne litra CM, en pladebeklædt kombineret 1.- og fællesklassevogn litra AR, en 1. klasses stål sidegangsvogn litra AC, en toakslet teaktræsbeklædt rejsegodsvogn litra EHA, en pladebeklædt bogie rejsegodsvogn litra EC og endelig en tagrytter pladebeklædt postvogn litra DJ.

Men ovennævnte tog og oprangeringer er jo lidt spind, for vi ved jo ikke på hvilken tidspunkt familien kørte. Men det KUNNE være foregået sådan.
[image]
Herover et billede af et typisk landsdelseksprestog fra under krigen, hér i 1941 fremført af en litra E I nr. 973. Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJU.

Dette er et bud på hvordan det kunne være foregået.

---

Hej.

Tillad mig denne lille "sidebemærkning":

Lokomotivets litra og nummer er E nr 973. Det anførte "I" er nærmest en intern oplysning om / forkortelse for 1. generation af disse maskiner, men benyttes ikke ved anvendelser som i dit tilfælde.

Med venlig hilsen,
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Togstamme/lokomotiv 1943 Aarhus/København

af Erik Andersen @, 15/3 2011, 14:35 (4791 dage siden) @ Hanne

Hej Hanne

Du hedder vel ikke Hanne Nielsen?

venlig hilsen

Erik A.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak