Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Går sporudskiftning for hurtigt? (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 6/6 2017, 10:48 (2527 dage siden)

Alle de fine nye automatiske maskiner til sporrensning og skinnelægning er jo imponerende.

Men jeg undres pt. over sporets kvalitet på Farumbanen, frem for alt kurven fra Ryparken til Emdrup vv. der erstattede sporet til Lygten, men også talrige andre steder.

Det ryster og rumler mange steder på den bane, og det er da kun få år siden (?) det hele blev udskiftet. Er det virkelig dårligt arbejde eller er det SA-togene, der er ved at blive for gamle?

Går sporudskiftning for hurtigt?

af esni, Frederikssund, 6/6 2017, 20:14 (2527 dage siden) @ Nordexpress

Alle de fine nye automatiske maskiner til sporrensning og skinnelægning er jo imponerende.

Men jeg undres pt. over sporets kvalitet på Farumbanen, frem for alt kurven fra Ryparken til Emdrup vv. der erstattede sporet til Lygten, men også talrige andre steder.

Det ryster og rumler mange steder på den bane, og det er da kun få år siden (?) det hele blev udskiftet. Er det virkelig dårligt arbejde eller er det SA-togene, der er ved at blive for gamle?

I perioden 2002 - 2007 tog jeg regelmæssigt med S-tog imellem Ballerup og Enghave stationer.

Sommetider var det 2.generations tog, andre gange 4.generations tog.

Man mærkede mindre til at sporet visse steder var noget ujævnt, når kørte med 2.generationstogen. Der var ofte flader på hjulene af 4.generationstogene. Den af DSB højt besungne enkeltakselteknologi var komfortmæssigt som rystevognene, men træsæderne havde været at foretrække....

Går sporudskiftning for hurtigt?

af Peter Christensen, 6/6 2017, 22:29 (2527 dage siden) @ Nordexpress

Tja, opgaven har jo ligesom været i licitation og billigste firma vandt.......
BDK har udelukkende fået hvad de har specificeret og betalt for (og vidst en del ekstraarbejder selv).
Så kan det kaldes hvad man ønsker.

Går sporudskiftning for hurtigt?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/6 2017, 17:48 (2525 dage siden) @ Peter Christensen

Det er snarede snæver sporvidde pga slid der er årsag. Tidligere brugte man ofte at høvle et par mm af skinnerne (indersiden forstås), så man kom op på de 1435 mm.
I øvrigt er problemet blevet kendt i Sverige bl.a. på banen gennem Hallandsåsen, hvor sporvidden er forøget med 2 mm til 1437 mm for at komme ujævn kørsel til livs.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

ContecRail

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak