Så er MZ 1401 50 år (Generelt) af jernbane tosse, søndag 25. juni, 2017, 14:16 (17 minutter siden) @ Erling Pedersen
Mz 1401 er et smukt lokomotiv på 50 år, men efter min personlige mening er det ikke et museums lokomotiv. Det er pga afblændede hjørnevinduer, røde slut lanterner, firkantede puffere, filter på taget, sneplove, og håndbøjler. Jeg har engang spurgt om hvorfor at Mz 1401 ikke bliver tilbageført til det oprindelige udseende og vinrøde bemaling. Jeg fik også svar tilbage omkring de afblændede hjørne vinduer, som der går nogle kabler igennem, og mange andre ting. Efter min personlige mening så kan det jo være lige gyldigt når Mz er et moderne lokomotiv med en moderne Rød/Sort bemaling istedet for at det burde være et museumslokomotiv i en gammel vinrød museums farve. My 1101 er jo smukt tilbageført til det oprindelige udseende, men hvorfor ikke Mz 1401, og for den sags skyld Mz 1425.
Kære Jernbanetosse.
Jamen litra Mz I nr. 1401 ER da en museumsmaskine. Og det er der i hvert tilfælde en stor grund til. Typen er (som Mz type I) som sådan er ikke mere i DSB driftsmateriel, og nr. 1401 er overgået til Danmarks jernbanemuseum og køre på museets licens.
Nej, det er ikke ført tilbage til dets oprindelige udseende, da det i så fald nok ikke kunne blive godkendt sådan umiddelbart, væk med ATC og andre moderniteter. Men nu et museumslokomotiv som det så ud dengang, da det blev udrangeret fra driften. Det har så her sin berettigelse med at køre med IC-materiel i ”designperioden”. Hvis tilbageført, da passede det med det ”brune” materiel (ej IC) med UIC litrering og tilsvarende B-vognsmateriel. Skulle alt andet ”moderne” museums stålvognsmateriel så tilbageføres, så det passede til lokomotivet? Nej vel?
Hvis ideen skulle anvendes/gennemføres, så blev der travlt med skærebrænderen (sådan sat lidt på spidsen), alle damperne skulle mere eller mindre have fjernet TB og erstattet denne med VB, dampbremse o.lign. Ligeledes skulle bl.a. litra S miste sine røgnedslagsplader og forhøjede kulkasse, erstattet lanterner med midterstillede petroleum/AGA o.s.v. Men her acceptere vi lokomotivet som det så ud ved udrangeringen.
Jeg er da enig med dig i, at den oprindelige bemaling så godt ud, men det er jo smag og behag. Men det ER jo et museumslokomotiv og her viser det den periode, hvor det blev udrangeret fra DSB som driftslokomotiv. Det er jo OGSÅ en pligt der påhviler museet.
Skulle museet nu begynde at ”fifle” med udseende og andre teknikaliteter efter lyst og afstemninger, ville det da ikke være et museum, men en (undskyld udtrykket) en tilfældig jernbaneklub, der leger ”veterantog”.
Som et plaster på såret, herunder MZ I nr. 1401 omkring leveringen.
MZ 1401 på Århus hovedbanegård 1967 under prøvekørsel (særtogspladen).
Foto: DSB Maskinafdeling, arkiv RA, DSB anskaffelser, pakke 6 304.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler