Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 23/6 2017, 14:40 (2500 dage siden)

DSBs pressemeddelelse d. 23. juni 2017 kl. 14:10:


"DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

DSB har den 16. juni indgået en aftale med et udenlandsk togfirma om salg af 15 IC2-togsæt. Togene købes ”som beset” og uden nogen form for garantiforpligtelser. I første omgang har køber erhvervet sig tre togsæt, mens salget af de resterende 12 togsæt er betinget af, at køberen opnår ibrugtagningstilladelse på de første tre togsæt.

Direktør for Strategi og Togmateriel i DSB, Jürgen Müller, siger:
”Det er tilfredsstillende, at det er lykkedes DSB at afsætte de 15 IC2-togsæt, og især glæder det mig, at salget er gået relativt hurtigt. Vi afskrev i 2016 alle 23 togsæt helt, og derfor vil salget give en mindre positiv effekt på dette års regnskab. På købers begæring, kan jeg hverken oplyse pris eller navn på køber på nuværende tidspunkt,” siger Jürgen Müller.

DSB købte i sin tid 23 IC2-togsæt, og i forbindelse med årsregnskabet for 2016 blev de alle afskrevet. De 15 blev sat til salg, mens det ene togsæt er blevet overtaget af Danmarks Jernbanemuseum. De resterende syv togsæt vil efter demontering af reservedele blive ophugget og genanvendt."


Kilde: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-salger-15-ic2-tog-til-udenlandsk-kober/ .


M.v.h.
Niels

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Morten Flindt Larsen, 23/6 2017, 15:21 (2500 dage siden) @ Niels Munch

Gad vide, om de skal køre i udlandet eller i Danmark...

Vh
Morten

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Niels Munch, 23/6 2017, 15:37 (2500 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gad vide, om de skal køre i udlandet eller i Danmark...


De skal nok til Libyen, hvor man har erfaret, at IC4 holder godt .....

:-| :-P :-D

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Lars, 23/6 2017, 17:54 (2499 dage siden) @ Niels Munch

Gad vide, om de skal køre i udlandet eller i Danmark...

De skal nok til Libyen, hvor man har erfaret, at IC4 holder godt .....

:-| :-P :-D


Det er vel netop det med "holder", der er problemet... ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Johnni Christensen, 23/6 2017, 16:07 (2499 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gad vide, om de skal køre i udlandet eller i Danmark...

Uanset hvad bliver det da ikke positivt for DSB hvis den nye ejer rent faktisk får togene til at køre (nogenlunde) upåklageligt, når de nu ikke selv kunne...

Johnni

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Morten Flindt Larsen, 23/6 2017, 17:34 (2499 dage siden) @ Johnni Christensen

Gad vide, om de skal køre i udlandet eller i Danmark...


Uanset hvad bliver det da ikke positivt for DSB hvis den nye ejer rent faktisk får togene til at køre (nogenlunde) upåklageligt, når de nu ikke selv kunne...

Næh, og især ikke, hvis de kan køre med dem sammenkoblede. Men køberen kan selvfølgelig været knyttet til et italiensk firma. :-P

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Peter Christensen, 24/6 2017, 08:07 (2499 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Næh, og især ikke, hvis de kan køre med dem sammenkoblede. Men køberen kan selvfølgelig været knyttet til et italiensk firma. :-P

Netop bemærkning om at kunne opnå driftstilladelse gør at antallet potentielle købere ikke er stort. For mig lyder det som om at der skal være betydelige værksteds- og ingeniørkapaciteter bag tilbuddet. Det sætter en del grænser.
Mit bud kunne være at Thales eller Alsthom har fået fat i dem - udelukkede for at rykke al teknikken ud, stoppe noget nyt ind + en gang ERMTS.

Business cases kan være nem idet et nyt tog i den størrelse vel koster henad 30 mill. kr. Hvis DSB tilbydes en pris marginalt over skortprisen, jamen så er der en del penge at lege med til ombygninger og tilladelser.
Samtidig haves en køber til de ombyggede tog - nok syd for Alperne da ingen nordfor næppe vil have med det skidt at gøre. Ombygget eller ej.

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Rail, 24/6 2017, 14:24 (2499 dage siden) @ Peter Christensen

Næh, og især ikke, hvis de kan køre med dem sammenkoblede. Men køberen kan selvfølgelig været knyttet til et italiensk firma. :-P


Netop bemærkning om at kunne opnå driftstilladelse gør at antallet potentielle købere ikke er stort. For mig lyder det som om at der skal være betydelige værksteds- og ingeniørkapaciteter bag tilbuddet. Det sætter en del grænser.

Nu har/har haft togtypen jo driftstilladelse i DK, problemet har mere været driftsstabiliteten som lå på EA-niveau...

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Erling Pedersen, 27/6 2017, 12:21 (2496 dage siden) @ Rail

Hej.

Hvad mener du med EA niveau ?

Ja deres gearing er for høj, men lokomotivet er meget driftsikkert !

Det er da efter ombygningen i Danmark af ME vi har og haft de største problemer, på grund af DSB værksteders ombygnings forsøg og ikke lokomotivets konstruktion !

Men kom gerne med din argumentation for den udtalelse så vi andre kan forstå hvorfor du kalder det EA niveau ?

Hilsen Erling.

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af andersj, Aalborg, 27/6 2017, 13:10 (2496 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej.

Hvad mener du med EA niveau ?

Ja deres gearing er for høj, men lokomotivet er meget driftsikkert !

Det er da efter ombygningen i Danmark af ME vi har og haft de største problemer, på grund af DSB værksteders ombygnings forsøg og ikke lokomotivets konstruktion !

Men kom gerne med din argumentation for den udtalelse så vi andre kan forstå hvorfor du kalder det EA niveau ?

Hilsen Erling.

Fra januar 2016 til og med oktober 2016 havde EA en MDBF på 5.421 km. IC4 på 4.543 km. ME på 19.897 km. og IC3 på 49.700 km.

MDBF = en materielteknisk hændelse der forsinker toget med mere end 4:59 minutter.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/rapportering-til-ministeriet/2016/mane... (side 29)

--
Mvh Anders

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af anderspihl, 27/6 2017, 15:20 (2496 dage siden) @ Johnni Christensen


Uanset hvad bliver det da ikke positivt for DSB hvis den nye ejer rent faktisk får togene til at køre (nogenlunde) upåklageligt, når de nu ikke selv kunne...

I så fald vil det ikke være første gang det sker for en dansk virksomhed. Tænk på forsvarets historie om "Tårnfalke" der ikke fløj i DK men fungerer Canada. :-)

/Anders

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Carsten, 23/6 2017, 21:00 (2499 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har hørt noget om Rumænien.
Mvh
Carsten

DSB sælger 15 IC2-tog til udenlandsk køber

af Niklas Bygdestam, 23/6 2017, 21:16 (2499 dage siden) @ Carsten

Jeg har hørt noget om Rumænien.
Mvh
Carsten

Rumänien? Vill de ha så dåliga tåg där? De har själva tåg som blir bättre och bättre och har inget behov av sådant här.

I det svenska forumet Postvagnen har Iran föreslagits.

Men de kanske ska till Kuba? Eller Sydamerika?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Avatar

IC2 til jernbanemuseet..?

af mss ⌂, 27/6 2017, 09:48 (2496 dage siden) @ Niels Munch

Hvad hulen skal de med det?

Når man ikke engang kan finde ud af at bevare et helt MR tog eller S-tog, der begge prægede jernbanen i årtier, hvad skal man så med en sølle krykhusar som IC2 der dårligt har været i drift, og repræsenterer det værste materiel DSB nogensinde har haft?

Ufatteligt...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC2 til jernbanemuseet..?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/6 2017, 11:26 (2496 dage siden) @ mss

Tak.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

IC2 til jernbanemuseet..?

af Svend, 27/6 2017, 11:28 (2496 dage siden) @ mss

Hvad hulen skal de med det?

Når man ikke engang kan finde ud af at bevare et helt MR tog eller S-tog, der begge prægede jernbanen i årtier, hvad skal man så med en sølle krykhusar som IC2 der dårligt har været i drift, og repræsenterer det værste materiel DSB nogensinde har haft?

Ufatteligt...

.
Helt enig!

.... med mindre man har tænkt sig at opstille det som en skamstøtte med næsepartiet opad ......

[image]
"Til evig spot, skam og skændsel"
Blot til inspiration

--
Svend

IC2 til jernbanemuseet..?

af Frank Poulsen, 27/6 2017, 11:36 (2496 dage siden) @ mss

Nu skal et museum vel ikke kun vise de gode tider? Et museum skal vel om 20 år også vise en skamplet i dansk jernbanehistorie...

Men meninger er selvfølgelig forskellige :)

IC2 til jernbanemuseet..?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/6 2017, 12:54 (2496 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er da helt i orden ar vise en skamplet, hvis man så samtidig viste en hel udgave af MR og S-togene, som var et årelangt populært og robust indslag i den danske trafik.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

IC2 til jernbanemuseet..?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/6 2017, 12:59 (2496 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er da helt i orden ar vise en skamplet, hvis man så samtidig viste en hel udgave af MR og S-togene, som var et årelangt populært og robust indslag i den danske trafik.

Strent taget behøver man vel ikke et helt togsæt hvis man ikke skal køre med det. Det kommer an på hvad det er man vil formidle.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

IC2 til jernbanemuseet..?

af Futfar, Kajerød, 27/6 2017, 15:27 (2496 dage siden) @ Holger Sørensen

Man kunne vel også fremstille/udstille en model i skala 1:120 med en passende info om fortrædelighederne ved at have anskaffet noget sådant. Og så måske anbringe modellen på en tilpas ydmyg plads, for så er vel alle glade. Skramlet bliver udstillet, og dem der ikke vil se det, kan jo så lade være med at lede efter det. :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.

IC2 til jernbanemuseet..?

af FS1954, 27/6 2017, 23:24 (2495 dage siden) @ Futfar

Hvorfor dog så negativ over anskaffelsen af IC2? Det er jo en historie, der er god at fortælle fremtidige generationer om, og det er også fint, at man på et tidspunkt kan vise originalen samtidig med, at de besøgende kan se modellen, der har været udstillet på balkonen i en del år (skala 1:20).

Hvis museet kun skulle udstille "vellykket materiel", skulle rystevognene vel kasseres på linie med "Lille P" og nok også andet materiel. IC2 (og IC4) har præget DSB på afgørende vis gennem hele deres eksistenstid, så derfor er der en idé i at bevare et togsæt, alt andet vil da være at fornægte historien.

Med venlig hilsen,

FS1954

IC2 til jernbanemuseet..?

af LHJ, 28/6 2017, 15:05 (2495 dage siden) @ FS1954

Hvorfor dog så negativ over anskaffelsen af IC2? Det er jo en historie, der er god at fortælle fremtidige generationer om, og det er også fint, at man på et tidspunkt kan vise originalen samtidig med, at de besøgende kan se modellen, der har været udstillet på balkonen i en del år (skala 1:20).

Hvis museet kun skulle udstille "vellykket materiel", skulle rystevognene vel kasseres på linie med "Lille P" og nok også andet materiel. IC2 (og IC4) har præget DSB på afgørende vis gennem hele deres eksistenstid, så derfor er der en idé i at bevare et togsæt, alt andet vil da være at fornægte historien.

Med venlig hilsen,

FS1954


Præcis!

Tænk hvor mange, der - også i dette forum - har jamret over, at man ikke bevarede en af Frichs-My'erne. Og var de måske en succeshistorie ...?
Det er nu en gang et kulturhistorisk museums opgave at formidle historien på godt og ondt.

I Roskilde Domkirke udstiller man også sarkofagen med Chr. IV's jordiske rester, selvom han både politisk, militær og økonomisk var noget nær en katastrofe.

Jeg tillader mig (for Gud ved hvilken gang) at citere Fru Vestager: "Sådan er der jo!"

vh
LH

Avatar

IC2 til jernbanemuseet..?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/6 2017, 12:56 (2496 dage siden) @ mss

Hvad hulen skal de med det?

Når man ikke engang kan finde ud af at bevare et helt MR tog eller S-tog, der begge prægede jernbanen i årtier, hvad skal man så med en sølle krykhusar som IC2 der dårligt har været i drift, og repræsenterer det værste materiel DSB nogensinde har haft?

Ufatteligt...

Det er da en væsentlig del af historien om DSB og Jernbaner i 2000 tallet. Og en IC2'er fylder jo ikke så meget som en IC4, så det giver da god mening. Det bliver netop et museumstog der kommer til at stå på museet og fortælle historien og ikke et der kører.
(Eller også på et magasin :-) ).

På sigt skal de vel også have en LINT41 og et Y-tog for at fortælle om 2 successer på privatbanerne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IC2 til jernbanemuseet..?

af Erling Pedersen, 27/6 2017, 21:44 (2495 dage siden) @ Langelandsbanen

Underligt Hmm.

Den beholder de, men DSB ML smed de ud hvorfor ?

Det beholdt de ikke som om et stykke tid ryger dette y tog jo også til skrot !

De kunne have givet ML stammen til DJK så kunne den hver søndag have kørt plantog på lillenord. (Afgang fra Hundested)

Men åh nej det går ikke det var DSB museumstog og ikke vores fjende DJK, ja samarbejde har der sku aldrig været, alle er sig selv nærmest "det er mit" !

Ikke at DJK er bedre nej da, deres afdøde formand holdt på Færgen kong frederik ikke måtte være en del af DSB museumstog !

Selvom hvis de havde været enige havde den sejlet mellem odense og nyborg med tog den dag !

Havde været lækkert med færge rangering i begge retninger (DSB museums forslag)

hilsen Erling.

IC2 til jernbanemuseet..?

af Langelandsbanen, 27/6 2017, 22:14 (2495 dage siden) @ Erling Pedersen

Ifølge samlingslisten er motorvognen bevaret som museumsgenstand for tid og evighed, hvorimod styrvognen er bevaret som rekvisit til formidling, og kan bortskaffes hvis ikke jbm længere ønsker den.

Jeg har spurgt jbm hvordan Ic2éren bliver bevaret, men har ikke fået svar...

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

IC2 til jernbanemuseet..?

af jmp ⌂, Vejle, 27/6 2017, 16:19 (2495 dage siden) @ mss

Det er skjult statsstøtte. Om nogle år beslutter de, at de ikke har brug for sættet, skrotter det og indkasserer metalværdien ... :-)

Jan

IC2 til jernbanemuseet..?

af Peter Christensen, 27/6 2017, 16:29 (2495 dage siden) @ jmp

Det er skjult statsstøtte. Om nogle år beslutter de, at de ikke har brug for sættet, skrotter det og indkasserer metalværdien ... :-)

Og sælger de brugbare dele til DSB.....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak