Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Berlin 2017 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/6 2017, 14:39 (2496 dage siden)

Jeg skal et par dage til Berlin og der har jeg kun været én gang tidligere. Det var i september 1983 og jeg var kun i den østlige del af Berlin. Der var nogen, der havde bygget en mur for at forhindre dem fra vest i at myldre over til øst…..

[image]Udsigten fra Fernseh- und UKW-Turm Berlin med to S-tog mellem Alexanderplatz og Marx-Engels Platz.

[image]Der bliver “gået til den” foran mindesmærket for faldne soldater.

Foreløbig har jeg fundet følgende jernbane attraktioner:
Deutsche Technikmuseum
Det skal jeg se!

AG Märkische Kleinbahn
(Der ser ikke ud til at være adgang)

Das Berliner U-Bahn-Museum
(Kun åbent 2. lørdag i hver måned så det bliver der ikke noget ud af)

Berliner S-Bahn-Museum
(Lukket hele 2017!)

Berliner Eisenbahnfreunden e.V.
Hensat museumsmateriel ved Bahnhof Basdorf

Loxx Miniatur Welt
(Det er vist mest for børn)

Jeg har også fundet et par ringremiser på Google:
https://www.google.dk/maps/@52.4471048,13.5201578,308m/data=!3m1!1e3?hl=da
https://www.google.dk/maps/@52.5051215,13.4845168,160m/data=!3m1!1e3?hl=da

Derudover skal jeg se Hauptbahnhof, Ostbahnhof mm.

Jeg har fundet et enkelt denkmal lokomotiv men der må findes flere?
http://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1409776&lang=1&file=hen_25843_...

Andre forslag til jernbane udflugtsmål modtages gerne.
Jeg poster billeder i denne tråd, når jeg kommer tilbage.

--
[image]

Berlin 2017

af Niklas Bygdestam, 27/6 2017, 14:58 (2496 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg skal et par dage til Berlin og der har jeg kun været én gang tidligere. Det var i september 1983 og jeg var kun i den østlige del af Berlin. Der var nogen, der havde bygget en mur for at forhindre dem fra vest i at myldre over til øst…..

[image]Udsigten fra Fernseh- und UKW-Turm Berlin med to S-tog mellem Alexanderplatz og Marx-Engels Platz.


Oj! Om det var 1983 som du senast var i Berlin så är det frågan vad som är likt från den tiden. Nästan allting är förändrat sedan dess. Det kommer att öppna sig en helt ny värld för dig om du inte varit där sedan 1983. Så mycket kan jag säga. Jag åker faktiskt till Berlin varje år, minst en gång varje år, men oftast mer. Så jag har inte upplevt de stora kontraster som du kommer att uppleva.

Du kommer att känna igen dig, men ändå inte. Så mycket kan jag säga. S-Bahn är väldigt förändrat. Spåren är renoverade och alla de gamla vagnarna är utbytta. Charmen som fanns på S-Bahn är däremot tyvärr borta.

Stationsmiljöerna på de större stationerna är ombyggda och även där är det idag fräschare och mer praktiskt, men samtidigt är mycket av charmen borta.

Och restaurangen på Ostbahnhof som var känd för att inte ha ens hälften av det som stod på menyn och ha auktoritär personal är borta idag.

Något som du inte lagt in på ditt program som jag absolut rekommenderar är att göra ett besök på Checkpoint Charlie Museum. Där kan du se all historik runt Berlin som delad stad och om muren. De beskriver även hur folk använde tågen för att fly över gränsen då de hoppade på tåg i farten som gick över gränsen. Detta finns att se om du besöker Checkpoint Charlie Museum. Det är också ett museum som verkligen passar någon som inte varit i Berlin sedan muren föll.

Trevlig resa! :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Berlin 2017

af anderspihl, 27/6 2017, 15:08 (2496 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg gik turen gennem "Park am Gleis Dreieck" fra Yorckstrasse mod nord til Technichses Museum. Parken ligger på det gamle baneterræn fra den hedengangne Anhalter Bahnhof. Der eksisterer en den del gamle spor-, signal-, og perronrester i buskadserne rundt om. En god og jernbaneunderholdende måde at få frisk luft.

Hilsen Anders

Berlin 2017 tog + jazz

af Niels, Aarhus, 27/6 2017, 19:34 (2495 dage siden) @ anderspihl

Nemlig!

Turen fra Yorkstrasse gennem "Park am Gleiss Dreieck til Technisches Museum kan klart anbefales, og hvis du evt. går den anden vej kan jeg også anbefale det lille hyggelige jazzværtshus "Yorkschlösschen", som ligger lidt ydmygt gemt på hjørnet af Yorckstrasse og Hornstrasse. Det er et meget stemningsfuldt sted, hvor man spiser rigtig godt og i øvrigt også kan komme til "Jazzbrunch" søndag formiddag kl. 11-15, hvis du vil starte med det, før du tager tur op til Technisches Museum.

Rigtig god fornøjelse med Berlinturen.

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Berlin 2017

af Flemming Jakielski, Rødovre, 27/6 2017, 15:13 (2496 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg skal et par dage til Berlin og der har jeg kun været én gang tidligere. Det var i september 1983 og jeg var kun i den østlige del af Berlin. Der var nogen, der havde bygget en mur for at forhindre dem fra vest i at myldre over til øst…..


Foreløbig har jeg fundet følgende jernbane attraktioner:
[

Jeg har også fundet et par ringremiser på Google:
https://www.google.dk/maps/@52.4471048,13.5201578,308m/data=!3m1!1e3?hl=da
https://www.google.dk/maps/@52.5051215,13.4845168,160m/data=!3m1!1e3?hl=da


Det første link er BW Berlin Schöneweide. Spændende sted, men har endnu ikke været indenfor. S Bahn mod lufthavn S 45 fører derudaf.

http://vereins.wikia.com/wiki/Bahnbetriebswerk_Berlin-Sch%C3%B6neweide

Flemming J

Berlin 2017

af Niels Munch, 27/6 2017, 16:16 (2495 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis særlige sporveje er noget, og du får tid at tage ud i den østlige omegn af Berlin, kan du besøge:

http://de.wikipedia.org/wiki/Woltersdorfer_Stra%C3%9Fenbahn
http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Sch%C3%B6neiche_bei_Berlin

og måske også

http://de.wikipedia.org/wiki/Strausberger_Eisenbahn


PS: Tidligere forespørgael om Berlin: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=50368 .


M.v.h.
Niels

Berlin 2017

af jmp ⌂, Vejle, 27/6 2017, 16:17 (2495 dage siden) @ Tommy Nilsson

Flughafen Berlin-Schönefeld er et oplagt sted at spotte godstog. Saarmund er et ofte benytte alternativ. Det er relativt få godstog, der kommer inden for den ydre ringbane.

Jan

Berlin 2017

af dr42 ⌂, 27/6 2017, 18:05 (2495 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis du ikke har meget tid, så kunne det være nyttigt at forberede sig lidt.

Her http://www.berliner-bahnen.de/ finder du en oversigt på strækningerne, og på http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/berlin-area/berlin-area.gif er der et kort.

Mht S-bane kunne også http://www.stadtschnellbahn-berlin.de/ og http://www.stillgelegte-s-bahn.de/ være af interesse.

Byggeriet ved Ostkreuz/Warschauer Str er i slutfasen, og de næste byggepladser bliver nok Dresdener Bahn og elektrificeringen af den indre sydring. Nordbanen ville trænge til genopbygning, men det er endnu ikke besluttet, ikke sidst fordi det ville være ensbetydende med næsten komplet nybygning.

Hvad som angår foto/video, så ville jeg foreslå at du kigger på YT om du ser nogen interessante motiver. Prøv fx 'videos eisenbahn berlin' (set udefra) og 'führerstandsmitfahrt berlin' (set indefra).

Prøv at have det godt, skønt også Berlin er temmelig orientaliseret nutildags. Selv kan jeg ikke have det og er derfor langt væk... .)

Berlin 2017

af re20000, 27/6 2017, 21:21 (2495 dage siden) @ Nomisdk

Loxx modelbanen lukker og slukker 31/08/2017, så hvis den skal besøges er det ved at være tid.

Den er allerede sat til salg på ebay:
http://www.ebay.de/itm/142424800496

Selvom den måske primært er beregnet for børn er det større børn. Og selvom det ikke er MiWuLa er det et ganske flot anlæg


Nold

Avatar

Berlin 2017

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 28/6 2017, 08:07 (2495 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ville anbefale en tur i skoven..
Berliner parkeisenbahn. https://www.parkeisenbahn.de

Stedet er en rest af det game regime, hvor partielitens børn kunne lære om orden og ansvarlighed.
I dag drives banen stadig at børn og unge, der lærer ikke bare om jernbanevæsen, men også om punktlighed, ansvarlighed og ydmyghed. De der kommer fra denne bane er højest eftertragtede i det tyske erhvervsliv, da de grundlæggende færdigheder i at være en god medarbejder og leder allerede er grundlagt.

Derudover er det jo en lille jernbane, med nogle fantastiske velholdte anlæg.

God tur i øvrigt.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Berlin 2017

af re20000, 28/6 2017, 23:10 (2494 dage siden) @ metrohenrik

Jeg ville anbefale en tur i skoven..
Berliner parkeisenbahn. https://www.parkeisenbahn.de

Stedet er en rest af det game regime, hvor partielitens børn kunne lære om orden og ansvarlighed.
I dag drives banen stadig at børn og unge, der lærer ikke bare om jernbanevæsen, men også om punktlighed, ansvarlighed og ydmyghed. De der kommer fra denne bane er højest eftertragtede i det tyske erhvervsliv, da de grundlæggende færdigheder i at være en god medarbejder og leder allerede er grundlagt.

Derudover er det jo en lille jernbane, med nogle fantastiske velholdte anlæg.

God tur i øvrigt.

der skulle også være en bane på 5-6 km i Britzer Garten:
http://britzer-parkbahn.interlok.info/index.htm
Vi var der for et par år siden men da så banen temmelig lukket ud. Om den stadig kører vides ikke og materiellet ved jeg heller ikke noget om. Denne bane kunne også sagtens stamme fra det forrige regimes tid.

Nold

Berlin 2017

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 29/6 2017, 11:22 (2494 dage siden) @ Thomas Hauerslev

Skulle du have seriøst meget tid på en hverdag mellem kl 7 og 14, kunne du tage S-toget ud til Hennigsdorf, og gå (langt) bag om Bombardiers fabrikker og testcenter. Der går en offentlig vej lige op og ned af Bombardiers teststrækning, hvor der i løbet af sommeren testes både ICE4, TWINDEXX Express, TWINDEXX Vario, C30 til Stockholm, nye sporvogne til Berlin, nye S-tog til Hamburg og TRAXX lokomotiver med forskellige software varianter. Der testes også STADLER Pankow tog på banen, og i særlige tilfælde også PESA LINK.

/Lasse

Avatar

Berlin 2017

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/6 2017, 11:56 (2494 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg prøvede for sjov at lave en sammenligning før og nu ved hjælp af Google Maps. Udover at hullerne i husrækken er blevet fyldt, så er luftkvalitetet også blevet bedre. ;-)

[image][image]

--
[image]

Berlin 2017

af Leif Jørgensen, København Ø., 29/6 2017, 21:14 (2493 dage siden) @ Tommy Nilsson

På U-Bahnstationen Klosterstrasse er væggene udsmykket med en række gengivelser af gamle sporvogne, busser, U-Bahn og S-Bahn.

Et alternativ til fjernsynstårnet er Funkturm på messeområdet ved S-bahnstationen Messe Nord ICC. Det er væsentligt mindre overrendt men stadig med udsigt til tog og andre seværdigheder.

Ved Warschauer Strasse er der depot for persontog, hvor man kan være heldig at se lidt af hvert.

Selve stationen og Ostkreuz er i øvrigt ved at gennemgå en omfattende ombygning. Det er vist nok de sidste steder i Berlin, hvor der stadig benyttes flapskilte som togviserskilte.

Ved Lichtenberg står der måske stadig en VT 18.16-togsæt opstillet. I selve stationen ligger Bahn Buch Shop, hvis forretningsområde vist giver sig selv.

Med venlige Berlin-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Berlin 2017 - U- og S-Bahn

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/7 2017, 16:32 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed følger de første af mange billeder fra 6 dage i Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Berlin 2017 - U- og S-Bahn

af TeamBaumann, Hjordkær, 10/7 2017, 19:50 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ved de første 3 billeder med den gule U-Bahn, som man ser ved Bundestag Station ... er det generelt at man har afdækket glasset? ( måske kun ved denne serie af U-Bahne togsæt? )
Er det måske mening at man skal se mere på passagerne i stedet for kigge ud af vinduet og nyde naturen?

Ellers nydelig billeder serie :-)

Berlin 2017 - U- og S-Bahn

af Niels Munch, 10/7 2017, 20:23 (2482 dage siden) @ TeamBaumann

Ved de første 3 billeder med den gule U-Bahn, som man ser ved Bundestag Station ... er det generelt at man har afdækket glasset? ( måske kun ved denne serie af U-Bahne togsæt? )
Er det måske mening at man skal se mere på passagerne i stedet for kigge ud af vinduet og nyde naturen?


Det er for at hindre vandalerne i at ridse ruderne, som kom på mode, da graffitibekæmpelsen blev dem for effektiv.

Berlin 2017 - U- og S-Bahn

af Niels Munch, 10/7 2017, 20:34 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Hej Tommy,

Du har fotograferet ét af de 2 museumstogsæt af Type D, som BVG har valgt at sætte i ordinær drift på U55, indtil U5 forlængelsen åbner i 2019.


M.v.h.
Niels

Avatar

Berlin 2017 - U- og S-Bahn

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/7 2017, 21:35 (2482 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Du har fotograferet ét af de 2 museumstogsæt af Type D, som BVG har valgt at sætte i ordinær drift på U55, indtil U5 forlængelsen åbner i 2019.

Ja, jeg synes nok den så noget "altmodisch" ud med bl.a. imiteret trælaminat på de indvendige vægge.

--
[image]

Berlin 2017 - U5 og U55 (+1 foto)

af Niels Munch, 9/12 2020, 15:01 (1234 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Du har fotograferet ét af de 2 museumstogsæt af Type D, som BVG har valgt at sætte i ordinær drift på U55, indtil U5 forlængelsen åbner i 2019.

Ja, jeg synes nok den så noget "altmodisch" ud med bl.a. imiteret trælaminat på de indvendige vægge.


4. december 2020 blev forbindelsen mellem Alexanderplatz og Brandenburger Tor endelig indviet, og "ø-driften" på U55 kunne opsluges af U5, se: https://www.railwaygazette.com/metros/berlin-u5-link-unites-east-and-west/57960.article .

BVG Type D materiellet, der anvendtes til den midlertidige "ø-drift", måttes hejses ned i tunnelbanen:

[image]BVG type DL nr. 2246 til U55, Berlin 24.11.2017 (foto: Helge Erlandsen).

Tak til Helge for billedet.


M.v.h.
Niels

Avatar

Berlin 2017 - U5 og U55 (+1 foto)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 9/12 2020, 16:06 (1234 dage siden) @ Niels Munch

Slut med "Der Kanzlerin-U-Bahn".

Det var ellers en sjov lille tur. Ikke særligt udfordrende at være lokomotivfører på...
Kør-stop-kør-stop-skift ende-kør-stop-kør-stop-skift ende..... Det tog 7 min :-) Forfra..

[image]
Her reservestammen på den lukkede del af perronen..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Berlin 2017 - U5 og U55 (+1 foto)

af Niels Munch, 9/12 2020, 16:49 (1234 dage siden) @ metrohenrik

Ja, det minder om dengang, vi på Østbanen ansatte en lokomotivfører fra NærumBanen, hvilket bekymrede hans nye kolleger:

- "Jo, hver gang, han kommer til et rødt signal, går han ned i den anden ende".


M.v.h.
Niels

Berlin 2017 - U5 og U55 (+1 foto)

af Bent Jensen, 9/12 2020, 17:29 (1234 dage siden) @ Niels Munch

Blev Nærumbanen ikke også kaldt den vandrette elevator, og ikke et ondt ord om Nærumbanen

Jensen1949

Avatar

Berlin 2017 - DB BR 112

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/7 2017, 16:58 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

DB BR 112 er en populær maskine i og omkring Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017 - 5 forskellige el-lok typer

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/7 2017, 21:53 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er et pænt udvalg af el-lokomotiv typer i Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Berlin 2017 - 5 forskellige el-lok typer

af Niels Munch, 11/7 2017, 05:50 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Denne "el-container" - i flot orientrød med "hagesmæk" - har siden 05.09.2016 kørt hos WFL - Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG, Potsdam "155 159-7" (NVR-Nummer: 91 80 6155 159-7 D-WFL).


M.v.h.
Niels

Avatar

Berlin 2017 - et Scandlines lok

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/7 2017, 09:26 (2482 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Denne "el-container" - i flot orientrød med "hagesmæk" - har siden 05.09.2016 kørt hos WFL - Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG, Potsdam "155 159-7" (NVR-Nummer: 91 80 6155 159-7 D-WFL).


Tak for info. Ved siden af holdt dette Scandlines lok som jeg ikke umiddelbart har fundet flere oplysninger om.

[image]

--
[image]

Berlin 2017 - et Scandlines lok

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 11/7 2017, 09:55 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for info. Ved siden af holdt dette Scandlines lok som jeg ikke umiddelbart har fundet flere oplysninger om.

[image]

Det drejer sig om dette apparat.

Mvh Jørgen

Berlin 2017 - et Scandlines lok

af Niels Munch, 11/7 2017, 10:34 (2482 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Ja, og el-containeren har afløst den hvide "Holzroller" som trækkraft i Tyskland på "Berlin-Night-Express" Berlin Hbf - Malmö C.

M.v.h.
Niels

Berlin 2017 - 5 forskellige el-lok typer

af re20000, 11/7 2017, 23:52 (2481 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Denne "el-container" - i flot orientrød med "hagesmæk" - har siden 05.09.2016 kørt hos WFL - Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG, Potsdam "155 159-7" (NVR-Nummer: 91 80 6155 159-7 D-WFL).


M.v.h.
Niels

Dejligt at se et rødt, tysk lokomotiv, der ikke ser ud som om det har stået og falmet for længe ude i solen. ( ja undskyld, men verkehrsrot er da den mest kedelige farve til et lokomotiv efter min ydmyge mening)

Nold

Berlin 2017 - 5 forskellige el-lok typer

af Georg Schmidt, 12/7 2017, 10:27 (2481 dage siden) @ re20000

Her fra en prøvekørsel Leipzig Hbf august 1980.

[image]
De var nu flotte i den udgave som konstruktørerne ville have de skulle se ud.

[image]

[image]
Når man nu betaler mange penge for lokomotivet, bør der også være råd til et flot nummerskilt. Sjovt at lige netop DR -i forhold til vest- var så gode til det med nummerskilte.:-D

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Avatar

Berlin 2017 - Borsigwerke, Tegel bei Berlin

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/7 2017, 13:58 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det blev også til en tur ud for at besøge August Borsig i Tegel - han var der dog ikke. Der var heller ikke meget tilbage af hans fabrik; en port og et par gavle.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Berlin 2017 - Borsigwerke, Tegel bei Berlin

af dr42 ⌂, 11/7 2017, 14:56 (2482 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tegel bei Berlin? Ikke helt. Som bydel hedder det 'Tegel, Berlin' - eller Berlin-Tegel på tysk. Længre den vej ligger Hennigsdorf - det er 'bei Berlin', fordi det ligger udenfor bygrænsen. Slut på lektionen. .)

Avatar

Berlin 2017 - togsæt

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/7 2017, 21:47 (2480 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed et par billeder af elektriske togsæt i Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017 - Deutsches Technikmuseum

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/7 2017, 22:07 (2480 dage siden) @ Tommy Nilsson

Deutsches Technikmuseum var væsentlig større end jeg havde forudset. Jeg brugte 6 timer på museet og kunne sagtens have brugt 6 til. Her kommer de første billeder.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017 - Deutsches Technikmuseum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/7 2017, 11:30 (2480 dage siden) @ Tommy Nilsson

Deutsches Technikmuseum var væsentlig større end jeg havde forudset. Jeg brugte 6 timer på museet og kunne sagtens have brugt 6 til. Her kommer de første billeder.

Så skulle jeg måske have advaret dig :-) - men selv om det er bygget i et gammelt remiseområde er der jo meget andet end futtog og det vidste jeg jo ikke hvor meget det interesserede dig.

Det er et lidt sjovt museum. Nærstuderer man nogle af skiltene ser man at meget er komplette private samlinger, der er doneret til museet.
For eksempel er der en imponerende samling af små modeller af tyske krigsskibe i displays med hvide bølgetoppe. Oppe i det ene hjørne af hallen med (de få) veteranbiler hænger en samling af spadserstokke (!!!). Hvis der blev lagt lidt faglig vurdering ind over med sigte på hvad der formidler historien ville man nok kunne spare en del plads/få plads til noget andet/mere.

Men bestemt en omvej værd - så det må give 2 stjerner (Michelin skalaen).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Berlin 2017 - Deutsches Technikmuseum, 7 damplok

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/7 2017, 14:06 (2479 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed 7 blandede billede af damplokomotiver på Deutsches Technikmuseum i Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Berlin 2017 - Woltersdorfer Straßenbahn

af ThomasHansen, 15/7 2017, 00:15 (2478 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af ThomasHansen, 15/7 2017, 00:39

I 2013 overværede jeg denne rangering ved Warschauer Straße

[image]

Går man fra Warschauer Straße mod nord af broen over jernbaneområdet og drejer mod øst af Revaler Straße kommer man til en stor nedlagt togvognsfabrik. I dag er der rekreativt område med bl.a alternative caféer, klatre- og skater- bane, men man kan stadig finde "spor" blandt ruinerne.

[image]

[image]

Berlin 2017 - Woltersdorfer Straßenbahn

af dr42 ⌂, 16/7 2017, 13:58 (2477 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis du endnu er der et par dage, så kunne (hvis du også er interesseret i sådan noget) det måske betale sig at besøge Ostkreuz og omegnen. Det bliver snart færdig. Flere oplysninger finder du på https://www.ostkreuzblog.de/ I skrivende stund er de 2 øverste indlæg aktuelle. Lycka till![image]

Berlin 2017 - Woltersdorfer Straßenbahn -- 1 + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/7 2017, 16:56 (2476 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Erik V. Pedersen, 16/7 2017, 17:08

En enkelt sporvognstur med Woltersdorfer Straßenbahn blev det også til.

[image]
.

(...)
.
.
----------------

Lidt mere end en enkelt sporvognstur blev det til herunder:

http://evp.dk/index.php?page=woltersdorf-strassenbahn-100-ar----2013
. . . hvor der var "dækket op" til 100 års jubilæum bl. a. med deltagelse af Sporvejshistorisk Selskabs / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm´s nyrestaurerede vogn, NESA 929.
Vognen var 110% klar, godkendt med alskens syn og tilladelser, men tyske myndigheder nægtede alligevel at give tilladelse.

Når man ikke kan få sin sporvogn med, --så må man drømme:
[image]
NESA 929 "indsat i hovedgaden i Woltersdorf. -- 2013.

Erik V.
www.evp.dk.

[image]
.

Avatar

Berlin 2017- Deutsches Technikmuseum, 5 ellok

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/7 2017, 12:45 (2476 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed 5 billeder af ellok på Deutsches Technikmuseum.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017- Deutsches Technikmuseum, 5 DRG damplok

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/7 2017, 12:52 (2475 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er 5 billeder af DRG damplokomotiver fra Deutsches Technikmuseum i Berlin.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017- Deutsches Technikmuseum, 5 billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/7 2017, 14:01 (2474 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed de sidste 5 billeder fra Deutsches Technikmuseum.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017 - Naturpark Schöneberger

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/7 2017, 14:30 (2473 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hele min Berlin tur blev ikke brugt på jernbaner - det blev også til en tur i Naturpark Schöneberger.
Parken er stort set selvsået ovenpå den tidligere Rangierbahnhof Tempelhof og der er utallige "efterladenskaber" i parken.

[image]

[image]

[image]

[image]Her er drejeskiven på et ældre billede.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Berlin 2017 - Naturpark Schöneberger

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/7 2017, 18:16 (2472 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hele min Berlin tur blev ikke brugt på jernbaner - det blev også til en tur i Naturpark Schöneberger.
Parken er stort set selvsået ovenpå den tidligere Rangierbahnhof Tempelhof og der er utallige "efterladenskaber" i parken.

En udpræget "ikke-jernbane" udflugt :-)

Det er alligevel lidt forstemmende at se på et eller andet plan.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Berlin 2017 - Naturpark Schöneberger Südgelände

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2017, 09:49 (2471 dage siden) @ dr42

OK - Tak. Jeg kan se jeg nærmest er kørt lige forbi da jeg var i Berlin første gang februar 2009 (!!) og besøgte en stadig aktiv Tempelhof Flughafen.
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Berlin 2017 - de sidste 6 lokomotiv billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/7 2017, 20:06 (2469 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed de sidste 6 billeder fra min Berlin tur.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Berlin 2021 - første nye S-Bahn tog i drift (link)

af Niels Munch, 6/1 2021, 09:52 (1207 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 6/1 2021, 10:38

Pr. 1. januar 2021 blev det første nye Siemens/Stadler S-Bahn tog sat i drift på Berlins første udliciterede S-Bahn strækning S47.


[image]Berlin S-Bahn Class 483/484 testing. Foto: DB/Metro Report International.

Metro Report International 4. Januar 2021:

"New EMUs enter service as first Berlin S-Bahn concession starts

GERMANY: The first Class 483/484 EMUs for the Berlin S-Bahn network began running on route S47 in the early hours of January 1, as the route became the first in the city to be operated under a tendered contract."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/operations-and-services/new-emus-enter-service-as-first-... .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak