Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2017, 07:34 (2492 dage siden)

Det er åbenbart fuldstændig umuligt for Banedanmark at gætte bare nogenlunde rigtigt, når der skal "beregnes" (gættes).

Måske man skulle etablere et statsligt selskab til beregning af anlægsprojekter i stedet?

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af gaest, 30/6 2017, 07:52 (2492 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er da altid noget at stibroen er forberedt til køreledninger.
Skulle nogen få den ide at lave dobbeltspor hele vejen til Kalundborg, så skal det hele tilsyneladende rives ned igen.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Peter Christensen, 30/6 2017, 08:32 (2492 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som jeg læser det, så er det en ren tilståelsessag.
Inden første bud blev givet, så havde der ikke været nogen personer ude i marken og se på de faktiske forhold. Derfor en frygtelig masse skrivebordsantagelser......

Det helt grundlæggende er nok at BDK er en forvalter og de kan - næsten er definition - ikke tænke kommercielt.
Resultatet ses når der anlægges godsterminaler ingen bruger, ved sære priser på nye stationer etc.
Til gengæld kan BDK lave politiske priser....

Lige i tilfældet Kalundborg, så har Novo (så vidt jeg er oplyst) busser til at transportere ansatte mellem københavnsområdet og Kalundborg.
Det er næppe billigt for Novo, hvorfor de "nemt" kan smide nogle mio. kr. i puljen.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Gæst1, 30/6 2017, 09:09 (2492 dage siden) @ Peter Christensen

BDKs nye chef er fra Vejdirektoratet. Her gætter man altid meget højt over målet, og kan levere penge tilbage til politikerne (og får dermed arbejdsro og ros)
Mon ikke de mange fordyrelser der sker for alle rapporter fra BDKs hånd i år, er et forsøg på at skifte over til dén strategi?

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Bent Larsen, Kalundborg, 30/6 2017, 12:18 (2492 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Hvilken betydning st. vil få for Novo ved jeg ikke, når man ser den vognpark der kører ind og ud af porten, men den enorme rampe bliver et godt fotosted.
vh
Bent Larsen

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2017, 16:19 (2492 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er åbenbart fuldstændig umuligt for Banedanmark at gætte bare nogenlunde rigtigt, når der skal "beregnes" (gættes).

Måske man skulle etablere et statsligt selskab til beregning af anlægsprojekter i stedet?

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf

Det er åbenbart også umuligt for Banedanmarks arkitekter at varetage de mest basale ønsker om brugervenlighed og funktionalitet for stationen. Magen til kringlet og besværlig omvej at skulle bevæge sig for at komme fra én side af et enkelt spor til en anden, som den der er skitseret på forsiden af publikationen, skal man lede længe efter. Me hvad,n det er jo tvangskunder, der skal bruge stationen, og deres behov må naturligvis vige for æstetikken og arkitekternes fede hyre.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af OLL, Ballerup, 30/6 2017, 16:22 (2492 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tror det lange "kringlede" stykke på begge sider er ramper til cykler, barnevogne, rullestole etc.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Bent Larsen, Kalundborg, 30/6 2017, 16:51 (2492 dage siden) @ OLL

Hej
Rampen er kun en engang investering en elevator er der mere vedligehold på.
vh
Bent Larsen

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2017, 17:05 (2492 dage siden) @ OLL

Tror det lange "kringlede" stykke på begge sider er ramper til cykler, barnevogne, rullestole etc.

Okay, så vi andre render bare over sporet? Næh, som jeg ser det, er ramperne for alle, fordi man vil spare nogle trapper.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af OLL, Ballerup, 30/6 2017, 17:10 (2492 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tror det lange "kringlede" stykke på begge sider er ramper til cykler, barnevogne, rullestole etc.

Okay, så vi andre render bare over sporet? Næh, som jeg ser det, er ramperne for alle, fordi man vil spare nogle trapper.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Der er skam trapper, det handler bare om at finde dem. ;-)

[image]

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2017, 17:17 (2492 dage siden) @ OLL

Tror det lange "kringlede" stykke på begge sider er ramper til cykler, barnevogne, rullestole etc.

Okay, så vi andre render bare over sporet? Næh, som jeg ser det, er ramperne for alle, fordi man vil spare nogle trapper.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten


Der er skam trapper, det handler bare om at finde dem. ;-)

[image]

Okay, den til venstre havde jeg ikke lige spottet på mobilen. :-D Tak for retledningen. :-) :-) :-)

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/6 2017, 16:55 (2492 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Rask Ingemann Lambertsen, 30/6 2017, 17:08

Det er åbenbart fuldstændig umuligt for Banedanmark at gætte bare nogenlunde rigtigt, når der skal "beregnes" (gættes).

Måske man skulle etablere et statsligt selskab til beregning af anlægsprojekter i stedet?

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf


Det er åbenbart også umuligt for Banedanmarks arkitekter at varetage de mest basale ønsker om brugervenlighed og funktionalitet for stationen. Magen til kringlet og besværlig omvej at skulle bevæge sig for at komme fra én side af et enkelt spor til en anden, som den der er skitseret på forsiden af publikationen, skal man lede længe efter. Me hvad,n det er jo tvangskunder, der skal bruge stationen, og deres behov må naturligvis vige for æstetikken og arkitekternes fede hyre.

Ja, det lagde jeg også mærke til. Skal man med cykel, barnevogn, rullestol eller lignende krydse sporet, skal man ud på ca. 2*80 m ad ramperne ved gangbroen. Skal man så også til eller fra perronen er der yderligere ca. 80 m, dvs. sammenlagt ca. 240 m. Læg også mærke til, at rampen ned til perronen ligger langt fra rampen op til gangbroen, hvilket ligner en unødvendig forlængelse af adgangsvejen fra den sydlige side af sporet.

Det er ikke klart, om ramperne er brede nok til, at en cykel kan komme rundt i hårnålesvingene, men to ved siden af hinanden bliver der ikke plads til. Forhåbentligt bliver der dog også slisker på trapperne, så man med cykel og evt. også med barnevogn slipper for den lange omvej.

(Rettet 17:08: Længde af ramper ved gangbroen rettet fra 2*2*80 m til 2*80 m.)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og dårlige adgangsveje

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/6 2017, 17:20 (2492 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf

Læg også mærke til, at rampen ned til perronen ligger langt fra rampen op til gangbroen, hvilket ligner en unødvendig forlængelse af adgangsvejen fra den sydlige side af sporet.

Der er heller ikke nogen trappe fra gangbroen til perronen, så man skal altid via forpladsen, og oven i købet har man ikke lagt trappen fra forpladsen til perronen ved siden af trappen fra forpladsen til gangbroen. Jeg får en fornemmelse af, at dem, der har fundet på disse adgangsveje, satser på ikke selv at skulle benytte denne station.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og dårlige adgangsveje

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2017, 21:31 (2492 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf

Læg også mærke til, at rampen ned til perronen ligger langt fra rampen op til gangbroen, hvilket ligner en unødvendig forlængelse af adgangsvejen fra den sydlige side af sporet.


Der er heller ikke nogen trappe fra gangbroen til perronen, så man skal altid via forpladsen, og oven i købet har man ikke lagt trappen fra forpladsen til perronen ved siden af trappen fra forpladsen til gangbroen. Jeg får en fornemmelse af, at dem, der har fundet på disse adgangsveje, satser på ikke selv at skulle benytte denne station.

Enig. Man kan mene, at det er "små ting", men for en daglig bruger kan den slags være et irritationsmoment. Men det løser selvfølgelig sig selv, når der ret hurtigt opstår en "dyreveksel" på skråningen. Dem ser man overalt, hvor en arkitekt har dyrket form i stedet for funktionalitet.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/6 2017, 17:04 (2492 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man regner altså med at ca. 4900 pendlere (heri ikke inkluderet de ansatte på uddannelsesinstitutionerne) kun giver omkring 200 daglige af- og påstigninger, eller ca. 1 ud af 25. Det var ikke mange.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Frank Poulsen, 1/7 2017, 10:44 (2491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så ifølge den tekst, at det ikke er blevet besluttet i juni 2017 så kan det nu tidligst blive i 2024... Det er mig en gåde hvordan signalprogrammet kan forhindre et nyt trinbræt på fri bane med så mange år... Enten klar i december 18, hvis det var blevet besluttet i går, ellers tidligst i 2024... Kan det virkelig være rigtigt? Og den rapport er først skrevet her i juni, og folketinget er på sommerferie... Det virker helt bevidst at det er skrevet sådan fordi dem der har skrevet det, ikke ønsker det trinbræt???

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af Bent Larsen, Kalundborg, 1/7 2017, 13:18 (2491 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej
Ifølge debatten i Nordvestnyt det sidste stykke tid, er det nok borgmesteren i Kalundborg der presser på for at få det trinbræt.
vh
Bent Larsen

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/7 2017, 20:35 (2491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er åbenbart fuldstændig umuligt for Banedanmark at gætte bare nogenlunde rigtigt, når der skal "beregnes" (gættes).

Måske man skulle etablere et statsligt selskab til beregning af anlægsprojekter i stedet?

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf

Banedanmark kalder godt nok dokumentet for et "Beslutningsgrundlag", men så er det et mangelfuldt et af slagsen.

"Anlægsoverslaget var oprindeligt baseret på en perronlængde på 200 meter,
som svarer til den længde, der findes på strækningens øvrige stationer. I dag
er de længste tog, der kører på strækningen 160 meter. Det er derfor beslut-
tet at perronen bliver 160 meter, med mulighed for udvidelse til 200 meter på
et senere tidspunkt.
Afkortningen af perronen gav en besparelse på 1,5 mio. kr., som er indregnet
i anlægsoverslaget."

1. Begge de nuværende materieltyper på banen er under udfasning. Den nuværende toglængde giver derfor ikke noget mål for, hvor lang perronen bør være.
2. Der står intet om, hvor meget det vil koste at forlænge perronen til de oprindelige 200 m efterfølgende.
3. Der står intet om, hvor lang tid det vil tage at forlænge perronen til de oprindelige 200 m efterfølgende. Jeg kan forstå på Banedanmark, at de regner med, at Folketinget kan bevillige den slags beløb i løbet af tre dage [1], men hvor lang tid vil det ikke tage Banedanmark at foretage selve perronforlængelsen? Hvor længe vil strækningen være spærret?
4. Der mangler et bud på, hvad det koster samfundet, når man i tilfælde af nedbrud må aflyse to afgange (en i hver retning) i stedet for at kunne indsætte en reservestamme, der er længere end 160 m.

Uden at vide, hvor meget det kommer til at koste at forkorte perrone fra 200 m til 160 m, er det jo svært at vide, om det er besparelsen på 1,5 Mkr værd.

160 m er lige nok til en dobbeltdækkerstamme med 6 vogne (589 siddepladser), men to MG-sæt (372 siddepladser) er tilsammen 172 m lange og er derfor for lange til en afkortet perron. Uanset udsagnet om, at der i øjeblikket ikke er indsat tog længere end 160 m til Kalundborg, så har det været helt almindeligt i både K15 og K16. Er det virkeligt utænkeligt, at det kan ske igen? Har man taget materieldisponenten hos DSB i ed?

(Nu har man vel ikke bare kigget i tjenestekøreplanen, set "Togart: ME 360" og så gået ud fra det?)

[1] Dokumentet modtaget 28/6 med 30/6 som frist for at bevillige pengene.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Gæst1, 1/7 2017, 20:43 (2491 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

...og DSB har netop bebudet at Fremtidens Tog er omkring 110 meter langt (for at kunne køre tre togsæt på 320 meter lange perroner). Hermed er både 160 og 200 meter forkert...

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af togman, 1/7 2017, 21:00 (2491 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

En lille rettelse/tilføjelse.

6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.

5 dobbeltdækkervogne er 155,5 meter.

Så et tog med 6 dobbeltdækker kan ikke være ved en 160 m perron.

2 × MG kan muligvis lige, men det kræver at e-mærke for stop står lidt efter perronen og meget præcist, for der bliver ikke meget at give af.

Hold i hovedet at afkorte perronen fra 200 til 160 meter.

Eilif Ahm-Petersen

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Morten Flindt Larsen, 1/7 2017, 22:27 (2490 dage siden) @ togman

En lille rettelse/tilføjelse.

6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.

5 dobbeltdækkervogne er 155,5 meter.

Så et tog med 6 dobbeltdækker kan ikke være ved en 160 m perron.

2 × MG kan muligvis lige, men det kræver at e-mærke for stop står lidt efter perronen og meget præcist, for der bliver ikke meget at give af.

Hold i hovedet at afkorte perronen fra 200 til 160 meter.

Ikke, når det er Regionstog, der skal trafikere Holbæk - Kalundborg strækningen. De har hverken dobbeltdækkervogne eller EG'ere. Mon ikke peronlængden passer meget godt til de sidebanetog, der skal køre på strækningen til sin tid?

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af steenth, 2/7 2017, 01:30 (2490 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke, når det er Regionstog, der skal trafikere Holbæk - Kalundborg strækningen. De har hverken dobbeltdækkervogne eller EG'ere. Mon ikke peronlængden passer meget godt til de sidebanetog, der skal køre på strækningen til sin tid?

Der er ingen om planer om at lokaltog skal overtage trafikken - banen til Kalundborg skal elektrificeres og der vil stadig være tog til/fra København. Og det vil være tog med dobbeltdækkervogne og el-lokomotiver...

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Bent Larsen, Kalundborg, 2/7 2017, 10:19 (2490 dage siden) @ steenth

Hej
Den snak om Regionstog den har været der de sidste 10-15 år i perioder. Det sidste var politiker der kun vil have EL til Holbæk, for Kalundborg kan ikke både få motorvej og "spindelvæv" over skinnerne. Var det blevet sådan kan de lukke banen, for hvis der skal skiftes i Holbæk vil der nok ikke være mange pentler tilbage.
Vh
Bent Larsen

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/7 2017, 22:58 (2490 dage siden) @ togman

En lille rettelse/tilføjelse.

6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.

Ja, det får jeg det også til. 182,3 m ifølge materieldatabasen på dette netsted. Forklar gerne, hvorfor du vil have, at lokomotivet skal kunne være ved perronen. De seks vogne har en længde på tilsammen 4 * 26,8 m + 26,8 m + 27,3 m = 161,3 m.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Scharfenberg, 2/7 2017, 21:53 (2490 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

En lille rettelse/tilføjelse.

6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.


Ja, det får jeg det også til. 182,3 m ifølge materieldatabasen på dette netsted. Forklar gerne, hvorfor du vil have, at lokomotivet skal kunne være ved perronen. De seks vogne har en længde på tilsammen 4 * 26,8 m + 26,8 m + 27,3 m = 161,3 m.

160 m perroner er rigeligt. Som jeg forstår det, bliver Nordvestbanen betjent med nye ellok og op til 6 dobbeltdækkervogne. 2 x MG er rigtignok 172 m lange, men da indstigningsdørene ikke er placeret helt ude i togets snude men i midten af hver vogn, skal en togstamme med 2 MG kun holde 6 meter uden for perron i hver ende - rigeligt til at alle togstammens 8 indgangspartier kan betjene den 160 m lange perron. MG forventes i øvrigt ikke anvendt efter 2024. 200 meter lange perroner er en fremtidssikring, så også 2 stk. nye eltogsæt på i alt 220 m kan betjene perronerne.

Den ca. 110 km lange strækning fra Kalundborg til Kbh. H kræver lige akkurat en gennemsnitshastighed på 110 km/t for at tilbagelægge strækningen på en time. Med en stræknings- og toghastighed på 160 km/t burde dette kunne realiseres med hurtigtog, der kun stopper i Holbæk, Roskilde og evt. 1-2 andre steder undervejs. Så vil der for alvor være nye tider på Nordvestbanen. Håber man hastighedsopgraderer Holbæk-Kalundborg til 160 km/t ligesom Køge-Næstved. Det vil virkelig revolutionere pendlertrafikken.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af togman, 4/7 2017, 19:42 (2488 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det vil jeg heller ikke nødvendigvis. I DSB´s sikkerhedsinstrukser står der imidlertid at hvis toglængden overstiger perronlængden, så skal der aflåses indstigningsdører. Toglængden er hele toget også lokomotivet. Balladen er i dag på Nørreport hvor perronen er 203 meter lang. 3 x ER = 231 meter, men hvis man kører ud til S-mærket mod Østerport kan alle fører lige præcis komme til perron, men det er i strid med reglerne, så mange lokomotivførere aflåser bagerste sæt og standser ved 160 meter mærket. I retning mod København H står S-mærket vist så langt ude at forreste dør kommer forbi perronen.
Vælger man i Kalundborg Ø at lave en perron på 160 meter, så vil 2 x MG være længere end perronen og bagerste sæt skal aflåses. 6 DD-vogne + ME er også for lange, så bagerste vogn aflåses.

I DSB SIN-G, instruks 17 kan følgende læses:

Togets længde overstiger perronlængden.

Toget standses med førerpladsen ud for perronens ende eller senest så forreste
dør er ved perron.
Hvis der forinden mødes et S-mærke eller togvejens endepunkt, skal dette
respekteres.
Andre standsningssteder angivet i TIB skal respekteres.
Perronlængderne er angivet i tabeller under de enkelte TIB strækninger i SIN DSB-
L.

Så en perron på 160 meter kan give lidt udfordringer med nuværende materiel, med mindre DSB laver ny regler.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af togman, 4/7 2017, 19:45 (2488 dage siden) @ togman

DSB SIN kan findes på hjemmesiden sindsb.dsb.dk

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af re20000, 4/7 2017, 23:04 (2487 dage siden) @ togman

Det må da også gå ud over køretiden hvis der sådan skal listes til perron for at ramme rigtigt -aflåste døre eller ej.
Det er og bliver en nødløsning og noget klamp som man ikke skulle tro kunne accepteres i disse avancerede tider hvor hver en prut en lokofører slår skal risikoberegnes.

Nold

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron

af Bili, 1/7 2017, 22:26 (2490 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Så vidt jeg kan se, er pengene bevilget: http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773910.pdf

Beslutningsgrundlaget offentliggøres først nu, men forligskredsen har ganske givet haft det i forbindelse med forhandlingerne tidligere på måneden, hvor der også er frigivet 4 mio. kr. til undersøgelse af nye stationer i Stilling og Laurbjerg.

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse

af jernbane tosse, 2/7 2017, 16:15 (2490 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er ikke nogen sjæl i stationer mere, og noget jernbane miljø.En station idag er bare en perron med en billet automat, der er ingen station mere, der er kun nogle glas bure som ikke er gode til at søge læ i.

ContecRail
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak