Det er åbenbart fuldstændig umuligt for Banedanmark at gætte bare nogenlunde rigtigt, når der skal "beregnes" (gættes).
Måske man skulle etablere et statsligt selskab til beregning af anlægsprojekter i stedet?
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/384/1773911.pdf
Banedanmark kalder godt nok dokumentet for et "Beslutningsgrundlag", men så er det et mangelfuldt et af slagsen.
"Anlægsoverslaget var oprindeligt baseret på en perronlængde på 200 meter,
som svarer til den længde, der findes på strækningens øvrige stationer. I dag
er de længste tog, der kører på strækningen 160 meter. Det er derfor beslut-
tet at perronen bliver 160 meter, med mulighed for udvidelse til 200 meter på
et senere tidspunkt.
Afkortningen af perronen gav en besparelse på 1,5 mio. kr., som er indregnet
i anlægsoverslaget."
1. Begge de nuværende materieltyper på banen er under udfasning. Den nuværende toglængde giver derfor ikke noget mål for, hvor lang perronen bør være.
2. Der står intet om, hvor meget det vil koste at forlænge perronen til de oprindelige 200 m efterfølgende.
3. Der står intet om, hvor lang tid det vil tage at forlænge perronen til de oprindelige 200 m efterfølgende. Jeg kan forstå på Banedanmark, at de regner med, at Folketinget kan bevillige den slags beløb i løbet af tre dage [1], men hvor lang tid vil det ikke tage Banedanmark at foretage selve perronforlængelsen? Hvor længe vil strækningen være spærret?
4. Der mangler et bud på, hvad det koster samfundet, når man i tilfælde af nedbrud må aflyse to afgange (en i hver retning) i stedet for at kunne indsætte en reservestamme, der er længere end 160 m.
Uden at vide, hvor meget det kommer til at koste at forkorte perrone fra 200 m til 160 m, er det jo svært at vide, om det er besparelsen på 1,5 Mkr værd.
160 m er lige nok til en dobbeltdækkerstamme med 6 vogne (589 siddepladser), men to MG-sæt (372 siddepladser) er tilsammen 172 m lange og er derfor for lange til en afkortet perron. Uanset udsagnet om, at der i øjeblikket ikke er indsat tog længere end 160 m til Kalundborg, så har det været helt almindeligt i både K15 og K16. Er det virkeligt utænkeligt, at det kan ske igen? Har man taget materieldisponenten hos DSB i ed?
(Nu har man vel ikke bare kigget i tjenestekøreplanen, set "Togart: ME 360" og så gået ud fra det?)
[1] Dokumentet modtaget 28/6 med 30/6 som frist for at bevillige pengene.