Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MR Henstår

af BB @, 15/3 2011, 12:49 (4791 dage siden)

Hej

Jeg var i denne weekeden på tur til Vejle.

Da jeg kom forbi Fredericia kunne jeg se at 3 af DSB MR Henstår med Arriva´s tidligere MR.

Er DSB begyndt at udrangere deres MR ?


BB

DSB MR Henstår

af SFJ .., 15/3 2011, 12:54 (4791 dage siden) @ BB

Det er de vist nok. Som du nok ved har ariva fået lint i stedet for deres MR og DSB har fået desiro på Grenå banen og lidt flere IC4 tog.

//Miles

DSB MR Henstår

af erling @, 15/3 2011, 12:55 (4791 dage siden) @ BB

det er MR 4059 - 4036 - 4069


erling

DSB MR Henstår

af BB, 15/3 2011, 13:11 (4791 dage siden) @ erling

hvad har man tænk sig at gøre ved alle de MR´er ?


BB

DSB MR Henstår

af SFj .., 15/3 2011, 13:17 (4791 dage siden) @ BB

Se om man kan sælge dem eller hugge dem op...? Der er vel ikke så meget andet at bruge dem til for DSB. :-(

DSB MR Henstår

af Lars Cv, 15/3 2011, 13:33 (4791 dage siden) @ SFj ..

MR 4013 har været hensat i et par år, den er kørt ind på værkstedet for afrensning af graffitti m.m.

DSB MR Henstår

af martin, 15/3 2011, 15:13 (4791 dage siden) @ Lars Cv

Jo der er noget de kunne bruges til, hvis de nu åbnede nogle af deres gamle sidebaner kunne de gøre god fyldest der, jeg ville gerne tage toget på arbejde selvom det var et MR tog, iøvrigt et rigtig fint et af slagsen ;-)

Avatar

DSB MR Henstår

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/3 2011, 17:27 (4791 dage siden) @ martin

Jo der er noget de kunne bruges til, hvis de nu åbnede nogle af deres gamle sidebaner kunne de gøre god fyldest der, jeg ville gerne tage toget på arbejde selvom det var et MR tog, iøvrigt et rigtig fint et af slagsen ;-)

Jeg er tit med MR-tog på min pendler-tur Fh-Ab, og bortset fra at motorerne har ekstremt dårlig "ånde", som tit trænger ind i passagerafdelingerne, så er komforten faktisk rigtig god, og togene er utroligt driftssikre.
Jeg har i de mange år, jeg har pendlet Fh-Ab kun oplevet et enkelt nedbrud (i Sindal for et par uger siden) og at morgenmyldertoget (3 x MR/MRD) forrige vinter var frosset fast til sporet på "risten" her i Fh, hvorfor et ankommende MR-sæt (1 x MR/MRD) blev "beslaglagt" og straks afgik retur til Ab, totalt og aldeles propfuld allerede ved afgang fra Fh med forfrosne pendlere og andet godtfolk.
Netop på grund af den dårlige "ånde" så sætter jeg mig altid i den forreste vogn, da det især er de bageste vogne, der har "glæde" af nedslaget på taget (hvor indsugningsventilerne til ventilationen sørme også befinder sig) af røg fra de forankørende vogne.
Med EURO III, IV eller V motorer eller blot filter på de nuværende - og også gerne strømstik, så man kan arbejde lidt på den bærbare undervejs - så skulle MR'erne da være til at leve med i nogle år endnu - især eftersom at der udsigt til, at MR kommer til at husere hos os "bonderøve" her på Vendsysselbanen i en del år endnu :-)
Det kunne jo være, at Vendsysselbanen engang ender med at blive det sidste sted i Danmark at man kan opleve MR i daglig drift, hvem ved ? :-)

DSB MR Henstår

af andersj, Aalborg, 15/3 2011, 17:11 (4791 dage siden) @ BB

De kunne da godt køre nogle flere til Aalborg/Frederikshavn da der tit er mangel på MR tog med aflysninger og nedformeringer til følge.

Avatar

DSB MR Henstår

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/3 2011, 17:35 (4791 dage siden) @ andersj

De kunne da godt køre nogle flere til Aalborg/Frederikshavn da der tit er mangel på MR tog med aflysninger og nedformeringer til følge.

Ja, der er faktisk flere afgange, hvor der godt kunne være brug for 2 x MR/MRD, frem for blot ét sæt, hvor vi nærmest sidder på skødet af hinanden.
Men så kommer os "bonderøve" jo også hinanden lidt ved og er sociale, og hvem ved, måske var det en sød pige, der sådan pludselig satte sig på skødet af én på sådan en propfyldt afgang hehe ;-)

DSB MR Henstår

af Herbert., 15/3 2011, 17:42 (4791 dage siden) @ andersj

De fleste MR-tog køre stadig godt, det er meget sjældent at der er nedbrud på et MR-tog. Nogle nye motore og en grundig renovering af luftsystemet, og lidt bedre lydisolering af førerummene. Så ville man have nogle gode solide og driftsikre tog i nogle år frem i tiden.

Næst efter GM-lokomotiverne, er MR-togene nok nogle af de mest driftsikre tog DSB har haft gennem tiden.

Desværre er togene ikke så hurtig op i fart/hastighed, og med hård modvind kan det godt knibe med at holde tiden/hastigheden.

Sæderne er nu stadig bedre i MR, end i diverse nyere tog, ved godt dette emne har været diskuteret her på forummet før.

DSB MR Henstår

af Bruger4711, 15/3 2011, 18:58 (4791 dage siden) @ BB

DSB burde sætte nogle af dem i drift. Både i Aalborg og i Århus burde der stå nogle flere sæt i reserve og som der bliver nævnt i flere andre indlæg, så kunne nogle tog snildt kører med 2xMR, i stedet for blot en enkelt.

Man kunne også vælge at sætte nogle flere i drift i mellem Fredercia og Struer og på den måde frigive nogle flere IC3-sæt til landsdelstrafikken, som kører meget på pumperne, da de stort set dagligt også kører som erstatning for IC4-toget.

Men grunden til at nogle af de gamle sæt er blevet gravet frem og blevet afrenset for graffiti, er nu fordi man har fundet en køber. Jeg overhørte en samtale i toget fornyligt, så kunne ikke hører om der blev sagt Iran eller Irak. Men hvert i fald dernede af.

DSB MR Henstår

af andersj, Aalborg, 15/3 2011, 19:07 (4791 dage siden) @ Bruger4711

Iran er nok mest sandsynligt, da de har været flittige aftagere af DSB materiel gennem tiderne. Men MR togene kan ikke lide frost, og her i vintermånederne er der ca. 1-2 nedbrud om dagen i Vendsyssel på MR, dog oftest fordi de ikke vil starte på risten, og dermed kører man kun med 1 sæt i myldretiden, eller aflyser togene.

Problemet med MFerne er så stort at man ofte sætter 2xMR ind Ar-Fh, Fh-Ar når lyntoget fra Kh er forsinket, og så god komfort er der heller ikke, til at man vil sidde fra Fh til Ar i en MR, hvis man fx. havde købt en DSB 1´ billet.

Nu håber jeg bare at de får losset nogle MR herop til Karneval i Aalborg hvor der de sidste år har været massive pladsproblemer, da man kun har sat 1 ekstra MR eller MF på til de 3-400 ekstra feststemte pass. fra Frederikshavn og Hjørring. Jeg har i hvert fald gjort hvad jeg kan for sagen!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak