Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ferroviale Rom (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/7 2017, 20:17 (2479 dage siden)

Inspireret lidt af Thomas' spektakulære togtur omkring Middelhavet kommer jeg til at tænke på om der er noget ferrovialt interessant i Roms omegn man bør overveje at studere når jeg nu i næste uge har en ekstraordinær uge i "min" timesharelejlighed i Nemi sydøst for Rom.
Jeg har ikke rigtig nogen planer endnu selv om jeg har overvejet at drøne til Firenze for en "Amerikansk sightseeing" (jeg har en lejebil), der er godt 300 km og ifølge Google maps kan det tilbagelægges på godt 3 timer - men man kunne måske også tage toget?
Som I måske husker var jeg også lidt på opdagelse i det ferroviale syd for Rom da jeg var dernede i december 16, men der var jeg ikke ude at køre i tog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ferroviale Rom

af esni, Frederikssund, 25/7 2017, 20:02 (2478 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var førstre gang i Roma i 1961, hvor jeg var 5 år gammel.

Jeg har en vag erindring om noget, der mindede om et jernbanemuseum i nærheden af Stazione Termini, muligvis på vestsiden.

Ferroviale Rom

af Frank, 25/7 2017, 08:15 (2478 dage siden) @ Michael Deichmann

Prøv Roma Tiburtina og hvis der bliver tid så også Firenze Campo di Marte.

Med venlig hilsen og god tur

Fran Kruse

Ferroviale Rom - Ferrovia Museo ex linea Roma - Fiuggi

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 26/7 2017, 23:20 (2477 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

Der er et lille lokalt museum ca. 30 km syd for Rom Ferrovia Museo ex linea Roma - Fiuggi (Ferrovia-Museo Stazione di Colonna).

Min datter og jeg fik en meget fin rundvisning på en dag, hvor de ellers ikke havde åbent. Guiden kunne meget lidt engelsk og vi endnu mindre italiensk, men det var en fantastisk oplevelse. Hils Aldo, hvis du møder ham:-)

Jeg havde skrevet til museet inden vi tog til Rom.

[image]

Derudover er der en meget mindre museum i selve Rom: Parco Museo Ferroviario-ATAC. Der er indgang via stationen Piramide.

God tur.
Venligst
Henrik

Ferroviale Rom

af JesperF, 28/7 2017, 16:25 (2475 dage siden) @ Michael Deichmann

Da jeg sidst besøgte Rom, tilbage i 1993, tog jeg en tur til Tivoli (byen ca 20 km øst fra Rom) og det foregik med tog fra Termini. Efter hvad jeg husker var det nærmest et slags S-tog. Jeg har desværre ingen billeder.

Avatar

Ferroviale Rom - Tak!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2017, 20:52 (2475 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for nogle gode forslag. I det omfang ugen kaster nogle billeder af sig vil de blive bragt her.
(Dette kan man så vælge at se som en trussel hvis man har det sådan :-) )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Ferroviale Rom

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/8 2017, 22:03 (2466 dage siden) @ Michael Deichmann

Som I måske har set i dagspressen har sydeuropa for tiden en voldsom hedebølge. Jeg ved ikke med jer, men temperaturer op imod 40 gr. C er ikke til at besøge delvis udendørs museer eller afprøve tog uden A/C, så de ferroviale indskrænkede sig til nogle forskellige observationer af tog på farten. Jeg var et smut i Firenze hvor man på et tidspunkt kører langs en dobbeltsporet elektrificeret bane. Her så jeg flere forskellige tog passere - bl.a. et rødt togsæt, der kørte noget hurtigere end de 130 km/t jeg kørte på motorvejen (A1/E35).
Jeg skal jo nok derned igen i uge 49 hvor vejret er meget mere til museumsbesøg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak