Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser (Jernbanen i dag)

af Skovsgaard, 16/8 2017, 10:57 (2445 dage siden)

Hvor skal toget stoppe? Og hvem skal køre det? Det er blevet den varme kartoffel i kommunerne i Midtjylland. En aftale fra Folketinget om at genudbyde togtrafikken i Midt- og Vestjylland betyder nemlig, at Ringkøbing-Skjern kan miste sine intercitytog, og at Favrskov kan miste halvtimedriften, fordi Viborg vil have hurtigere tog.

Læs mere på Link

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af Poul Andersen, 16/8 2017, 12:51 (2445 dage siden) @ Skovsgaard

Hvor skal toget stoppe? Og hvem skal køre det? Det er blevet den varme kartoffel i kommunerne i Midtjylland. En aftale fra Folketinget om at genudbyde togtrafikken i Midt- og Vestjylland betyder nemlig, at Ringkøbing-Skjern kan miste sine intercitytog, og at Favrskov kan miste halvtimedriften, fordi Viborg vil have hurtigere tog.

Læs mere på Link

Ringkøbing og Skjern har aldrig haft IC-tog, men tidligere Lyntog som ophørte længe før ARRIVA kom til i 2003.
I nævnte debat omkring de gennemgående forbindelser gennem Skjern, kunne det være rart om lokalpolitikkerne havde
haft tal på hvor mange der rejser gennem Skjern, inden man blæser til kamp.

Mvh.
Poul.

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/8 2017, 13:25 (2445 dage siden) @ Poul Andersen

Ringkøbing og Skjern har aldrig haft IC-tog, men tidligere Lyntog som ophørte længe før ARRIVA kom til i 2003.

Jo, der kørte faktisk InterCity København - Esbjerg - Struer fra 1991, hvor lyntogene blev afskaffet, og indtil 1997 hvor IC3-togsættene skulle bruges andet steds.

Aktuelt tænkes der dog nok på InterCityLyn på strækningen Vejle - Struer. Ifølge seneste nummer af Jernbanen lægges der op til at reducere dem til fire daglige togpar i forbindelse med udbuddet. Når der er elektrificeret i Østjylland (forventet i midten af 2020'erne) og taget stilling til elektrificering til Struer, skal behovet for fjerntogstrafik revurderes. Dertil kommer at InterCity/InterCityLyn forsvinder fra Thybanen og Langå - Struer i forbindelse med udbuddet. Så det er ikke sært, hvis lokalpolitikkerne er en kende bekymret for fremtiden.

I nævnte debat omkring de gennemgående forbindelser gennem Skjern, kunne det være rart om lokalpolitikkerne havde
haft tal på hvor mange der rejser gennem Skjern, inden man blæser til kamp.

Godt spørgsmål. Der er nok nogle stykker, der skal til og fra Herning, men der er direkte og lidt hurtigere forbindelse med bus Ringkøbing - Herning. Det der dog nok kan give mere anledning til bekymring er, hvis der opstår nye skiftesteder, hvis Holstebro - Skjern bliver knyttet sammen med Lemvigbanen.

Med venlige vestjyske hilsner
Leif Jørgensen

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af Jens Hansen, 17/8 2017, 06:49 (2445 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hen enkelt opklarende ting, de direkte tog på Thybanen og Viborgbanen forsvinder ikke som en konsekvens af genudbuddet. Disse tog blev allerede droppet i den nye DSB kontrakt 2015 -2024, som den socialdemokratiske Transportminister underskrev i 2015.

Avatar

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af kenkari ⌂, Roskilde, 17/8 2017, 12:22 (2444 dage siden) @ Jens Hansen

Hen enkelt opklarende ting, de direkte tog på Thybanen og Viborgbanen forsvinder ikke som en konsekvens af genudbuddet. Disse tog blev allerede droppet i den nye DSB kontrakt 2015 -2024, som den socialdemokratiske Transportminister underskrev i 2015.

Ja, disse tog forsvinder når DSB får nye el-togsæt omkring 2024. Fordi der ikke er elektrificeret på Thybanen og Viborgbanen, så kan DSB ikke køre på disse strækninger med deres eltog.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af Peter Christensen, 17/8 2017, 12:49 (2444 dage siden) @ kenkari

Ja, disse tog forsvinder når DSB får nye el-togsæt omkring 2024. Fordi der ikke er elektrificeret på Thybanen og Viborgbanen, så kan DSB ikke køre på disse strækninger med deres eltog.

Hvem siger at DSB overhovedet er operatør på de tog endsige forestår indkøbet?
En ting er hvad DSB gerne vil - "en del" politikere har en anden opfattelse.
Transportministeren var ude og sige at et "andet statsligt" selskab skal købe "Fremtidens tog".
Han blev ikke skudt ned af de øvrige trafikordfører......

Som jeg ser det, så passer det pt. DSB fint at slippe af med noget trafik hist og her.
Mest fordi det frigør materiel (IC3 performer ikke så godt, som de har gjort og IC4 performer slet ikke).
På den måde har DSB et begrundet håb om at kunne dække kørerplanens behov.

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser

af Jens Hansen, 17/8 2017, 15:26 (2444 dage siden) @ kenkari

Uanset hvilke tog DSB køber eller får lov til at købe og køre med fra 2024, ja så ophører disse tog allerede med at køre ultimo 2020. Der er således ikke nogen direkte sammenhæng med nyt materiel.

Indsend billeder
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak