Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB slipper billigere over Storebælt

af UTJ, 25/9 2017, 03:09 (2405 dage siden) @ Svend

Transitlastbiler der konkurrerer med godstogene kører ikke over Storebælt. Afgiftsaftalen skal netop finansieres af turister og andre udlændinge (som måske på anden måde bidrager til dansk økonomi), herunder transit.

--
ئۇلغىك

DSB slipper billigere over Storebælt

af Jens N, Fredericia, 25/9 2017, 08:23 (2405 dage siden) @ UTJ

Transitlastbiler der konkurrerer med godstogene kører ikke over Storebælt. Afgiftsaftalen skal netop finansieres af turister og andre udlændinge (som måske på anden måde bidrager til dansk økonomi), herunder transit.


Der kører ikke kun transitgodstog over Storebælt.
Så man giver på den måde den indenlandske godstrafik dårligere vilkår end de konkurrerende transportformer.

Med venlig hilsen Jens

DSB slipper billigere over Storebælt

af UTJ, 25/9 2017, 08:40 (2405 dage siden) @ Jens N

Transitlastbiler der konkurrerer med godstogene kører ikke over Storebælt. Afgiftsaftalen skal netop finansieres af turister og andre udlændinge (som måske på anden måde bidrager til dansk økonomi), herunder transit.

Der kører ikke kun transitgodstog over Storebælt.
Så man giver på den måde den indenlandske godstrafik dårligere vilkår end de konkurrerende transportformer.

Men hvor stor en andel er indenlandsk gods over forbindelsen? Gods med udgangspunkt på Sjælland til det sydlige udland skal fratrækkes, da dette i stedet ville blive kørt via Rødby, hvis det var lastvognstransport.

--
ئۇلغىك

DSB slipper billigere over Storebælt

af Jens N, Fredericia, 25/9 2017, 08:48 (2405 dage siden) @ UTJ

Der kører ikke kun transitgodstog over Storebælt.
Så man giver på den måde den indenlandske godstrafik dårligere vilkår end de konkurrerende transportformer.

Men hvor stor en andel er indenlandsk gods over forbindelsen? Gods med udgangspunkt på Sjælland til det sydlige udland skal fratrækkes, da dette i stedet ville blive kørt via Rødby, hvis det var lastvognstransport.


Så forfordeler du jo netop lastbilkørsel med det argument, da ingen godstog kan færges over Rødby i disse år.
Kan du stensikkert sige at ingen transitlastbiler kører over Storebælt? Husk at hele verden ikke er centreret om Sjælland.

Med venlig hilsen Jens

DSB slipper billigere over Storebælt

af UTJ, 25/9 2017, 08:52 (2405 dage siden) @ Jens N

Men hvad er andelen af indenlandsk gods på jernbane - transitchauffører fra S til D skal have hvil og det er praktisk med 45 min fra Rødby til Puttgarten. Desuden er der ruter direkte fra Skåne til det tyske fastland. Nej, der er ikke mange lastvogne i transit over Storebælt - det er uøkonomisk på alle parametre.

Nej verden er ikke centreret omkring Sjælland, men nu er det således at Storebæltsforbindelsen netop er en fast forbindelse til/fra Sjælland, uanset hvad man så måtte mene i Jylland.

--
ئۇلغىك

DSB slipper billigere over Storebælt

af Jens N, Fredericia, 25/9 2017, 09:56 (2405 dage siden) @ UTJ

Men hvad er andelen af indenlandsk gods på jernbane - transitchauffører fra S til D skal have hvil og det er praktisk med 45 min fra Rødby til Puttgarten. Desuden er der ruter direkte fra Skåne til det tyske fastland. Nej, der er ikke mange lastvogne i transit over Storebælt - det er uøkonomisk på alle parametre.

Nej verden er ikke centreret omkring Sjælland, men nu er det således at Storebæltsforbindelsen netop er en fast forbindelse til/fra Sjælland, uanset hvad man så måtte mene i Jylland.


Jeg tror vi er enige om at være uenige.

Storebæltsforbindelsen er en del af den faste forbindelse til Skandinavien.

Motorvejsnettet bliver ikke mindre fyldt og CO udledningen bliver ikke mindre af at forfordele lastbiltrafik med lavere takster på Storebælt.
Men det er den nuværende regering jo også ligeglade med.

Med venlig hilsen Jens

DSB slipper billigere over Storebælt

af UTJ, 25/9 2017, 11:06 (2405 dage siden) @ Jens N

Du har ikke svaret på mit spørgamål.

--
ئۇلغىك

DSB slipper billigere over Storebælt

af Jens N, Fredericia, 25/9 2017, 11:52 (2405 dage siden) @ UTJ

Du har ikke svaret på mit spørgamål.


Nej, jeg har ikke det nøjagtige tal her, men du kan sikkert slå det op i TBBS' årsrapporter, hvis du mener at opdelingen i transit og nationalt gods er relevant.

Med venlig hilsen Jens

DSB slipper billigere over Storebælt

af Scharfenberg, 25/9 2017, 15:56 (2405 dage siden) @ UTJ

Du har ikke svaret på mit spørgamål.

Man kunne også vende argumentationen rundt og stille sig selv spørgsmålet: Når nu andelen af indenrigsgods på jernbane i DK - herunder over Storebælt - er temmelig lav (hvilket den angiveligt er - det er alle vist enige om) burde man så ikke netop begunstige indenrigsgods på bane frem for at give den dårligere vilkår end indenrigsgods ad vej?

DSB slipper billigere over Storebælt

af UTJ, 25/9 2017, 17:51 (2405 dage siden) @ Scharfenberg

Du har ikke svaret på mit spørgamål.


Man kunne også vende argumentationen rundt og stille sig selv spørgsmålet: Når nu andelen af indenrigsgods på jernbane i DK - herunder over Storebælt - er temmelig lav (hvilket den angiveligt er - det er alle vist enige om) burde man så ikke netop begunstige indenrigsgods på bane frem for at give den dårligere vilkår end indenrigsgods ad vej?

.
Klart. Men her var spørgsmålet om påvirkningen af den samlede mængde banegods som jeg ikke mener er så stor og derfor var det andelen at transitgods mv som er interessant, da den alternative rute for vejtransport ikke er via Storebælt.

Ingen tvivl om at lavere omkostninger for indenlandsk banegods kunne fremme det. Men det er ikke sikkert at broafgiften er det vigtigste at få reduceret. Det er jo totalomkostningerne ved transporten som er interessant og den består af mange komponenter. Om det er bropassage eller noget andet er sådan set underordnet.

--
ئۇلغىك

Indsend billeder
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak