Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit Mugabe (Generelt)

af Niels Buch, 19/11 2017, 16:24 (2350 dage siden)

Dette indlæg hører måske mere til i det historiske forum, men anledningen er jo meget aktuel, så I får det her. Zimbabwes regerende parti ZANU-PF har afsat Kammerat Mugabe som landets leder. For befolkningen i Zimbabwe må det næsten være sammenlignelig med Murens fald her i Europa. Der er sikkert fest og gang i den i de store byers gader.

Jeg havde selv fornøjelsen i slutningen af 90-erne at besøge landet 2 gange i forbindelse med et jernbaneprojekt, som det daværende Carl Bro havde (nu Sweco). Kort fortalt gik det ud på at vurdere jernbaneinfrastrukturens kvalitet, og jeg havde fornøjelsen af se på sikrings- og signalanlæg.

Den gang regerede dampen stadig omkring Bulawayo, der er landets næststørste by. Så at sige al rangering ind og ud af Bulawayos hovedbanegård foregik med Garratt lokomotiver. For det meste klasse 14A med hjulstillingen 1C1-1C1. Første billede viser et sådant lokomotiv på vej ind til banegården. Det er lokomotivet der overhaler cyklisten og ikke omvendt :-D .

[image]

Næste billede viser det på det tidspunkt største lokomotiv i ordinær drift, nemlig en klasse 15 med hjulstillingen 2C2-2C2. Lokomotivet trækker "Train de Luxe, Rail Safaris", et luksustog mellem Bulawayo og Victoria Falls, som jeg selv havde fornøjelsen at køre med under det ene besøg.

[image]

Næste billede er også af "Train de Luxe, Rail Safaris", denne gang i Thomson Junction. Personen der går i den hvide skjorte ved siden af tankvognen er i togets daværende ejer Geoff Cooke. Da Kammerat Mugabe begyndte at forfølge de hvide i landet, solgte Geoff toget og rejste med familien til England, hvorfra han den dag i dag arrangerer jernbaneudflugter til bl.a. Zimbabwe under firmanavnet Geoff's Trains.

[image]

Der var ikke mange tog ude på strækningerne der blev trukket med damp, men et næsten sikkert tog, var godstoget mellem Bulawayo og Cement, lidt uden for byen. En af de sidste dage jeg var i landet, lånte jeg vores bil og kørte ud for at fotografere toget, og efter nogen tids venten lykkedes det så. De sidste 2 billeder viser dette tog. Det første er mellem Bulawayo og Cement.

[image]

Det andet er lige inden Cement, hvor der bliver fyret godt op.

[image]

Tilbage er vel bare at håbe på at landet som tidligere blev kaldt for Afrikas forrådskammer, men som Kammerat Mugabe fik ødelagt, kan komme tilbage igen. Det er et meget smukt land. Dampen findes vist stadig, men det bliver mindre og mindre.

Hilsen
Niels

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af Steff, 19/11 2017, 18:12 (2350 dage siden) @ Niels Buch

Kære Niels Buch

Tusind tak for nogle fine billeder.
Jeg er fascineret over disse store Garrats i det sydlige Afrika, desværre kun set et på teknisk museum i M´ch. Og det var svært at se og beundre størrelsen hvor den stod op ad en væk med andet foran.
Jeg mindes ikke at have set videoer eller film fra Rhodesia/Zimbabwe undtagen en optaget af en desværre nu afdød fantastisk modelbygger i Lyngby. Han og hustru tog til Sydafrika bare for at kunne fotografere disse op til 5000 - 7000 tons store kultog i forspand og tit også en skyder, imponerende. Jeg har set en model han lavede, flot, flot.
Nå, andre skal jo ikke snydes for et syn for guder, jeg ved dog ikke om genvejen til filmen er vist før. Men, alligevel, sæt dig tilbage, skru op så både Brien og Ahmed bliver overdøvet i deres biler ude på vejen og nyd.
https://www.youtube.com/watch?v=-1EWpCQP7eE

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Helt enig i dine tanker m.h.t. overskriften.

--
Steffen Dresler

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af Niels Buch, 19/11 2017, 19:51 (2350 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Fantastisk film du har linket til.

Jeg havde selv et videokamera med til Zimbabwe sidste gang jeg besøgte landet, og fik nogle optagelser af den noget hovedløse rangering i Bulawayo (togene kører bare frem og tilbage med de samme vogne flere gange), men desværre ikke af strækningskørsler. En af optagelserne findes i øvrigt på min DVD "På smalle spor gennem Danmark, del 1" (hvordan en optagelse fra Zimbabwe havner på en film om danske smalsporsbaner, tja det bliver man nødt til at købe filmen for at finde ud af :-D ).

Jeg har igennem tiden anskaffet mig et par VHS-film om dampen ved NRZ (National Railways of Zimbabwe), bl.a. en slags "Farvel til dampen"-film om alle lokomotivtyperne ved NRZ, som jeg faktisk købte hos NRZ, da jeg var der nede. Der findes også et par tyske DVD'er om banerne i det sydlige afrika. Min absolutte favorit DVD er dog en DVD om Train de Luxe, Rail Safari, som jeg vist købte på jernbanemuseet i Odense. Den gav mig så mange minder om min tur.

Hilsen
Niels

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af toylsbjerg, Rønnede, 20/11 2017, 10:48 (2349 dage siden) @ Niels Buch

Hej!
Dejlige billeder at se!
Her er lige lidt fra min samling,ikke at jeg har været der, men min kone var der i 2007 med sine " Bridgevenner"
Det var en rundtur i Sydafrika, med en kort afstikker til Victoria vandfaldene, og een overnatning i områder deromkring!
Her er så de billeder hun tog til mig!
[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
Jeg ved ikke hvad hun har taget billeder af, eller hvor?

Med venlig hilsen
Thyge

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af Peter Christensen, 21/11 2017, 08:57 (2349 dage siden) @ Niels Munch

Skøn maskine med en 12-645E motor med turbo.
Hastighed er ikke rigtig oplyst, men meget tyder på en 58/19 gearing, så omkring 110-120 km/t vil være et godt bud.
Måske kommer jeg lidt nærmere, når jeg får fundet lidt mere bunkerne og får fyrret op under lommeregneren.

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af Peter Christensen, 21/11 2017, 19:10 (2348 dage siden) @ Peter Christensen

Pu-ha, jeg tog da grueligt fejl af den gearing....
Ratio er jo mindre end på Mz 1401-1426, hvorfor hastigheden er højere (forudsat samme hjuldiameter og nogenlunde samme banemotortype).
Lidt hastig udregning giver 153 km/t....ikke dårligt; de har sq høje tanker om deres spor og signaler i Zimbabwe.

De Irske JT22CW har samme gearing og opgives ofte til 145 km/t; der kan være lidt med afrundinger.

Det spase er blot at ved at bruge samme omdrejninger på banemotoren, så kan jeg ramme 165 km/t for Mz 1427-1446, så jeg mistænker de irlænderne for lidt afrundinger (for 145 km/t = 90 mph). Måske noget indflydelse fra signalsystemer eller reglementer?

Exit Mugabe, film med SAR class 60

af Ole Juhl, Skovby, 20/11 2017, 08:52 (2350 dage siden) @ Steff

WOW - et imponerende syn, det må have været en stor oplevelse at være der.

Men godt min lunger ikke var i nærheden af de kulskyer.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Film med Garratts

af Dampfmeisteren ⌂, 21/11 2017, 09:05 (2349 dage siden) @ Steff

Kære Niels Buch

Tusind tak for nogle fine billeder.
Jeg er fascineret over disse store Garrats i det sydlige Afrika, desværre kun set et på teknisk museum i M´ch. Og det var svært at se og beundre størrelsen hvor den stod op ad en væk med andet foran.
Jeg mindes ikke at have set videoer eller film fra Rhodesia/Zimbabwe undtagen en optaget af en desværre nu afdød fantastisk modelbygger i Lyngby. Han og hustru tog til Sydafrika bare for at kunne fotografere disse op til 5000 - 7000 tons store kultog i forspand og tit også en skyder, imponerende. Jeg har set en model han lavede, flot, flot.
Nå, andre skal jo ikke snydes for et syn for guder, jeg ved dog ikke om genvejen til filmen er vist før. Men, alligevel, sæt dig tilbage, skru op så både Brien og Ahmed bliver overdøvet i deres biler ude på vejen og nyd.
https://www.youtube.com/watch?v=-1EWpCQP7eE

Videoen viser nu klasse AD60 fra New South Wales i Australien
https://en.wikipedia.org/wiki/New_South_Wales_AD60_class_locomotive

men det gør den bestemt ikke dårligere!

Jeg var i Zimbabwe i 2008 på en FarRail Tour, hvor vi så 3 af de 4 hovedklasser af Garratt-lokomotiver. Desværre var der ikke en køreklar klasse 20, men vi så klasse 14, 15 og 16. Specielt klasse 15 med hjulstilling 2-C-C-2 er elegant.

[image]Klasse 15 nr. 414 på Victoria Falls broen

[image]Klasse 15 nr. 414 nær Victoria Falls

[image]Klasse 16 nr. 613 nær Hwange

[image]Klasse 15 nr. 414 bliver klargjort på Thompson Junction station

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Film med Garratts

af Niels Buch, 21/11 2017, 17:38 (2348 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hej Dampfmeister

Du har været på en af de ture som jeg gerne har villet med på, men hvor situationen i Zimbabwe bare har gjort at det turde jeg ikke. I 2008 var det vel heller ikke helt så slemt endnu.

Super billeder, hvor man bare ville ønske at der også var lyd på (og duft, men der går nok nogle år endnu inden den dimension kommer på www.jernbanen.dk :-D).

Hilsen
Niels

Film med Garratts

af Dampfmeisteren ⌂, 21/11 2017, 20:42 (2348 dage siden) @ Niels Buch

Hej Dampfmeister

Du har været på en af de ture som jeg gerne har villet med på, men hvor situationen i Zimbabwe bare har gjort at det turde jeg ikke. I 2008 var det vel heller ikke helt så slemt endnu.


Både Geoff Cooke og FarRail Tours laver stadig ture til Zimbabwe. Jeg ville ikke være betænkelig ved at tage afsted igen.
Mugabe er skør, men resten af befolkningen var særdeles venlige.
Vores buschauffør bad os om at rekolonialisere Zimbabwe - det gik væsentligt bedre dengang briterne regerede......

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Exit Mugabe

af Niels Munch, 19/11 2017, 19:16 (2350 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels,

Tak for en herlig reportage!

Nu må vi se, hvorhen det fører med "krokodillen" som landets "trækkraft" .....

Bedste hilsener
Niels

Exit Mugabe

af Lars, 19/11 2017, 22:22 (2350 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Tak for en herlig reportage!

Nu må vi se, hvorhen det fører med "krokodillen" som landets "trækkraft" .....

Bedste hilsener
Niels


Det trækker vist ud med at få den sat i drift...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Exit Mugabe

af Dampfmeisteren ⌂, 22/11 2017, 00:07 (2348 dage siden) @ Lars


Det trækker vist ud med at få den sat i drift...

"Krokodillen" skulle stå vrag i Bulawayo.
Jeg noterede ikke numre på maskinerne, der var hensat bag maskindepot, men 15 385 er navngivet Ingwenya, der betyder Krokodille.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rhodesia_Railways_15th_class

Jf. denne side står den i Bulawayo:
http://www.steamlocomotive.info/country.cfm?which=zimbabwe

15 414 hedder Ubhejane, eller Sort Næsehorn

[image]15 414 Ubhejane på maskindepotet i Bulawayo

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak