Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af Jens Hansen, 28/11 2017, 08:31 (2358 dage siden) @ Rørvig Station

Interessant hvorledes Transportministeriet, efter salamimetoden, gradvist atomiserer jernbanen I Danmark;

Grenåbanen - til Region Midtjylland/Aarhus + flere kommuner

Trafikken I Nordjylland - til Region Nordjylland

Roskilde - Køge - til Region Sjælland

Østerport - Malmø - til Skånetrafikken.

Holstebro - Skjern - til Region Midtjylland

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af UTJ, 28/11 2017, 09:59 (2358 dage siden) @ Jens Hansen

Interessant hvorledes Transportministeriet, efter salamimetoden, gradvist atomiserer jernbanen I Danmark;

.
Det kan man mene - men det kan hurtigt give god mening når signalprojektet sikkert snart skal rundbarberes - man kan jo pille strækninger ud af projektet. Desuden hænger det jo fint sammen med at lokale operatører med rod i privatbanerne jo leverer varen i form af tog til tiden, der dog ikke nødvendigvis overholder fine designstandarder.

Signalprojektet er i sig selv den store opbrydning af et samlet net - der opereres jo nu med togskift og og andre passagerhindringer i udrulningsplanen. Senest at IR4 ikke skal have ERTMS.......:-(

--
ئۇلغىك

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af Bent Olsen, 28/11 2017, 10:26 (2358 dage siden) @ UTJ

lokale operatører med rod i privatbanerne jo leverer varen i form af tog til tiden, der dog ikke nødvendigvis overholder fine designstandarder.

Hvilke “lokale operatører” henviser du til?

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af Svend, 28/11 2017, 11:27 (2358 dage siden) @ UTJ

Signalprojektet er i sig selv den store opbrydning af et samlet net - der opereres jo nu med togskift og og andre passagerhindringer i udrulningsplanen. Senest at IR4 ikke skal have ERTMS.......:-(

.
På et spørgsmål om indbygning af ERTMS i IR4-togene svarer projektdirektøren for signalprogrammet således:
"Men det er ikke en grundforudsætning for vores plan. Den er, at IC3-togene bliver fittet. Hvis ikke DSB udrangerer IR4-togene og erstatter dem med fremtidens tog, så er der en ny situation. Det kan vi godt få til at passe i planen senere."

--
Svend

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af Nordexpress, 28/11 2017, 11:28 (2358 dage siden) @ Jens Hansen

Det lyder da meget fornuftigt, at ansvaret placeres ved en endestation i stedet for frit i luften flyvende midt på en strækning.

Endnu mere fornuftigt, når Kystbanen kobles sammen med regionaltog København-Køge-Næstved i håb om, at en fornuftig pendlerkøreplan kan gennemføres i praksis.

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af Nordexpress, 28/11 2017, 15:02 (2358 dage siden) @ Jens Hansen

Nuvel, det er svært at spå, men der står jo næsten, at Tysklandstrafikken overlades til fly og busser, indtil nogle på et senere tidspunkt kommer op med et attraktivt jernbaneprodukt over den ny faste forbindelse. Og til privatbiler på den jyske halvø.

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af andersj, Aalborg, 28/11 2017, 17:06 (2358 dage siden) @ Nordexpress

Nuvel, det er svært at spå, men der står jo næsten, at Tysklandstrafikken overlades til fly og busser, indtil nogle på et senere tidspunkt kommer op med et attraktivt jernbaneprodukt over den ny faste forbindelse. Og til privatbiler på den jyske halvø.

De internationale tog til Tyskland er ikke en del af Fremtidens Tog, men en del af lokomotivindkøbet idet udbuddet af de 26 nye elektriske lokomotiver til at trække dobbeltdækkervognene består af en option på 12 to-strøms lokomotiver til at trække nye vogne mellem Danmark og Tyskland. Der er dog ikke nogle konkrete planer for at anskaffe nye fjerntogsvogne fra DSB's side, men Deutsche Bahn planlægger at købe en række et-dækker fjerntogsvogne, og man vælger nok enten at købe nogle selv eller leje nogle af Deutsche Bahn. Det betyder så at de internationale tog kommer til at køre over Storebælt indtil Fehmern forbindelsen åbner. Rejsetiden er dog den samme over Storebælt som over Fehmern (med færge)

Det bliver sandsynligvis ikke muligt at udstyre de Tysklands godkendte IC3 tog med ETCS udstyr, så de også kan køre i Tyskland.

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet. Deutsche Bahn har kun interesse i at være samarbejdspartner. Man kan dog fra Danmarks side vælge at udbyde togkørslen og evt. stille materiel til rådighed.

--
Mvh Anders

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/11 2017, 17:15 (2358 dage siden) @ andersj

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet.

Det er bestemt ikke korrekt... :-)

/Lasse

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af andersj, Aalborg, 28/11 2017, 17:55 (2358 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet.


Det er bestemt ikke korrekt... :-)

/Lasse

Det skulle da så lige være SJ med gennemgående tog til/fra Sverige. Men jeg tvivler på at private operatører er interesseret fra dag 1 når man reelt ikke kender passagertallet. Desuden er det stærkt begrænset hvor mange private operatører man ser køre med taktkøreplan i fri trafik i vores umiddelbare nabolande. Det er stort set kun MTR Express og Westbahn der kører med moderne materiel flere gange om dagen.

--
Mvh Anders

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af sj51, 28/11 2017, 18:17 (2358 dage siden) @ andersj

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet.


Det er bestemt ikke korrekt... :-)

/Lasse


Det skulle da så lige være SJ med gennemgående tog til/fra Sverige. Men jeg tvivler på at private operatører er interesseret fra dag 1 når man reelt ikke kender passagertallet. Desuden er det stærkt begrænset hvor mange private operatører man ser køre med taktkøreplan i fri trafik i vores umiddelbare nabolande. Det er stort set kun MTR Express og Westbahn der kører med moderne materiel flere gange om dagen.

Så er det måske baggrunden for, at DSB og DB i øjeblikket med alle midler prøver at jage kunderne væk fra Fugleflugtslinien. Den gældende køreplan indeholder tre (3!!!) daglige forbindelser mellem København og Hamburg, det dårligste udbud siden forbindelsen blev oprettet tilbage i 1963. Til gengæld er Flixbus mere end tilfreds med udviklingen, og antallet privatbiler på færgernes vogndæk er imponerende.

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af Bengt Larsson, 29/11 2017, 14:09 (2357 dage siden) @ andersj

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet.


Det er bestemt ikke korrekt... :-)

/Lasse


Det skulle da så lige være SJ med gennemgående tog til/fra Sverige. Men jeg tvivler på at private operatører er interesseret fra dag 1 når man reelt ikke kender passagertallet. Desuden er det stærkt begrænset hvor mange private operatører man ser køre med taktkøreplan i fri trafik i vores umiddelbare nabolande. Det er stort set kun MTR Express og Westbahn der kører med moderne materiel flere gange om dagen.

Ska SJ köra till exempel Stockholm-København-Hamburg måste DSB och DB sälja biljetter mellan København-Hamburg, och de måste vara med i deras sökfunktion.

Annars blir det som när SJ prövade att köra Stockholm-Odense, nästan ingen ombord mellan København-Odense. SJ har genomfört det med delvis framgång mot MTR express som kör snabbtåg Stockholm-Göteborg där MTR måste sälja biljetter själva och det inte är så många passagerare.

Avatar

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2017, 20:33 (2357 dage siden) @ Bengt Larsson

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet.


Det er bestemt ikke korrekt... :-)

/Lasse


Det skulle da så lige være SJ med gennemgående tog til/fra Sverige. Men jeg tvivler på at private operatører er interesseret fra dag 1 når man reelt ikke kender passagertallet. Desuden er det stærkt begrænset hvor mange private operatører man ser køre med taktkøreplan i fri trafik i vores umiddelbare nabolande. Det er stort set kun MTR Express og Westbahn der kører med moderne materiel flere gange om dagen.


Ska SJ köra till exempel Stockholm-København-Hamburg måste DSB och DB sälja biljetter mellan København-Hamburg, och de måste vara med i deras sökfunktion.

Annars blir det som när SJ prövade att köra Stockholm-Odense, nästan ingen ombord mellan København-Odense. SJ har genomfört det med delvis framgång mot MTR express som kör snabbtåg Stockholm-Göteborg där MTR måste sälja biljetter själva och det inte är så många passagerare.


Måske jernbaneoperatørerne (og flyselskaberne) skal til at tænke anderledes - eller samarbejde? Jeg kan tage fly fra Aalborg til København (forholdsvist billigt), men må finde mig i, at billet til det ene selskab ikke gælder til det andet selskab - hvis mit "møde" slutter før/senere end beregnet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken

af Jens Hansen, 29/11 2017, 06:39 (2357 dage siden) @ Nordexpress

Uden at vide det meget konkret mener jeg at den statslige trafikplan principielt kun beskæftiger sig med den trafik som der er kontrakt på. Altså der hvor der skal ydes tilskud. Der er jo fri adgang til skinnerne, så private kan jo køre, hvis de vil.

Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-Kbh

af mikedk2100, 28/11 2017, 11:51 (2358 dage siden) @ Rørvig Station

Det giver da god mening, når nu Skånetrafikken er ved at købe nye tog, der indsættes allerede fra 2019.

I artiklen her:
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-05/skanetrafiken-rustar-for-helt-nya-tvavaningstag

nævnes det, at de skal køre over sundet til København. Så det ser ud til, at pendlerne på Øresund får nye tog om nogle år.

Kan det tænkes, at det vil frigøre nogle ET-tog på svensk side, som DSB så kan leje og afhjælpe deres (mildest talt) anstrengte materielsituation?

Mvh
Michael

Lad os lige skrue tiden lidt tilbage her

af Gæst1, 29/11 2017, 09:51 (2357 dage siden) @ Jens Hansen

I 2013 kørte Kystbanen (som altid) ikke særlig godt. Samtidig var der knas med økonomien i både DSB og DSB Øresund, ligesom svenskerne stod for at forberede et gen-udbud af Øresundstrafikken (som DSB Øresund næppe ville få lov at byde på, endsige kunne vinde).

DSB foreslog derfor Transportministeren (Pia Olsen Dyhr, SF), at isolere Øresundstrafikken til Østerport- Sverige, for på den måde, at sikre indtægterne fra Kystbanen, og indlemme DSB Øresund i "moder DSB".
Dette blev gennemført. Med denne ændring bortfaldt behovet også for de 10 ekstra Øresundstog, man var ved at købe, og DSB fik istedet lov at bruge pengene på at købe de leasede dobbeltdækkervogne. Køb af ekstra Øresundstog gav primært kun mening for DSB Øresund, da kontraktbetalingen for "litra kilometer" var højere fra Trafikstyrelsen for ET end for ER. DSB Øresund kunne altså tjene flere penge, på at få tilført nye Øresundstog gratis. Da Kystbanen blev indlemmet i DSB, forsvandt denne afregningsmetode, og DSB kunne så istedet spare penge, ved at få dobbeltdækkervognene foræret af politikerne.

Ved den næste transportminister Magnus Heunicke (S), blev tilbagetagningen af Kystbanen og "overdragelse af Øresundstrafikken til vinderen af det svenske udbud" fremhævet, idet DSB endda samtidig havde taget beslutning om, at man ikke vil deltage i kommende udbud. Dette er endvidere fremturet af den efterfølgende minister Hans Christian Schmidt (V)

Svensken har derfor i flere år planlagt det nye "system 3", der skal integreres i Øresundstrafikken. Tanken har officielt været beskrevet som 15 min drift over Broen, med to tog i timen Østerport - Helsingborg (lokomotiver og dobbeltdækkervogne) og to tog mod svenske IC destinationer (med Øresundstog). Omkring 6 Øresundstogsæt ventes solgt til DSB, der mangler togsæt til at kunne køre Kystbanen med eget materiel.

Der er derfor intet overraskende i at meldingen om at svenskerne nu er ved at være klar, kommer frem. Det har der været arbejdet med i mange år.

Det er tilsvarende heller ikke specielt overraskende, at DSB nu blander sig igen - nu med et andet budskab.

Billige jernbane T-shirts

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak