Avatar

Spornumre på Hillerød station (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 07. januar, 2018, 11:12 (12 dage siden)

Undskyld hvis det har været behandlet tidligere - i så fald vil jeg være glad for et link.
Min opfattelse af nummerering af spor på stationer er, at når et spor først har fået et nummer - så bliver det ikke ændret så længe sporet eksisterer.
(der er sikkert undtagelser på et nedlagt trinbrædt med læssespor og privat sidespor et sted i Jylland :-) ).
På Hillerød station er der et "Spor 0" klemt ind imellem Spor 14 og Spor 16.
[image]
Det er jo så givet noget historik der gør at spornummereringen er idag som den er - antager jeg.
Det er en DSB station oprindeligt og derfor helt "normalt" med spor 1 nærmest stationen og så ellers 2,3,4 osv for de følgende spor.
Privatbanernes er så kommet til med 11 og 12 tiul Frederiksværkbanen (det spor der en gang lå med drejeskive vest for de nuværende HFHJ spor var måske 13?). GDS har så fået 14 og 15 (der oprindeligt var et godsspor til GDS varehus) og Lillenord så spor 16.
So far so good!
Men så vil GDS have 2 perronspor og så knækker filmen.... og det ekstra spor får så Spor 0. Det er jo set andre steder at sådan et ekstra spor der kommer til senere kommer til at hedde spor 0.
Er dette en nogenlunde dækkende forklaring?
Det er jo så lidt interessant at se at man senere er begyndt at benytte bogstaver når for eksempel spor 1 får nogle forgreninger til diverse opstillingsspor mm og et ekstra perronspor. Så får man spor 1a - 1c ligesom diverse ombygning omkring det tidligere GDS varehus fjerner spor 15 men bevarer 15a.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spornumre på Hillerød station

af jmp ⌂ @, Vejle, søndag 07. januar, 2018, 11:26 (12 dage siden) @ Michael Deichmann

Min opfattelse af nummerering af spor på stationer er, at når et spor først har fået et nummer - så bliver det ikke ændret så længe sporet eksisterer.

Der tager du i den grad fejl!

Der er masser af eksempler på det modsatte. F.eks. Bramming og Silkeborg, hvor man efter kraftige sporreduktioner er endt med spor 1-3, som alle havde helt andre numre tidligere. Og i f.eks. Hadsten byttede man simpelthen om på spor 1 og 2 på et tidspunkt. Jeg og andre kan sikkert finde mange flere eksempler.

Jan

Spornumre på Hillerød station

af steenth, søndag 07. januar, 2018, 17:18 (12 dage siden) @ jmp

Min opfattelse af nummerering af spor på stationer er, at når et spor først har fået et nummer - så bliver det ikke ændret så længe sporet eksisterer.


Der er masser af eksempler på det modsatte. F.eks. Bramming og Silkeborg, hvor man efter kraftige sporreduktioner er endt med spor 1-3, som alle havde helt andre numre tidligere. Og i f.eks. Hadsten byttede man simpelthen om på spor 1 og 2 på et tidspunkt. Jeg og andre kan sikkert finde mange flere eksempler.

Et andet eksempel er Østerport, hvor spor 0 til 4 fik nyt nummer ved bygningen af den nye perron, hvor der kom en perronspor mere.

Spornumre på Hillerød station

af AVZ @, søndag 07. januar, 2018, 12:10 (12 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er lige den krølle, at spor 0 tidligere var for Lille Nord. Da man så lavede den høje overgang mellem perronerne, fik Lille Nord ny perron og spor 16. Ved den ombygning fik GDS så spor 0, med deraf følgende sporomlægninger.

Så din rækkefølge holder ikke.

Allan

Avatar

Spornumre på Hillerød station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 07. januar, 2018, 12:21 (12 dage siden) @ AVZ

Der er lige den krølle, at spor 0 tidligere var for Lille Nord. Da man så lavede den høje overgang mellem perronerne, fik Lille Nord ny perron og spor 16. Ved den ombygning fik GDS så spor 0, med deraf følgende sporomlægninger.

Så din rækkefølge holder ikke.

Men Spor 0 må da være en senere tilføjelse og ikke været der fra starten?
Nu savner man Hennings database :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spornumre på Hillerød station

af Svend @, søndag 07. januar, 2018, 14:40 (12 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er lige den krølle, at spor 0 tidligere var for Lille Nord. Da man så lavede den høje overgang mellem perronerne, fik Lille Nord ny perron og spor 16. Ved den ombygning fik GDS så spor 0, med deraf følgende sporomlægninger.

Så din rækkefølge holder ikke.

Men Spor 0 må da være en senere tilføjelse og ikke været der fra starten?
Nu savner man Hennings database :-)

.
I følge bogen om Nordbanen blev sporet anlagt omkring 1950

--
Svend

[image]

Udsnit sporplan Hillerød ca 1954

af Svend @, søndag 07. januar, 2018, 16:16 (12 dage siden) @ Svend

[image]

--
Svend

[image]

Udsnit sporplan Hillerød ca 1954

af Jens H. Bondesen @, søndag 07. januar, 2018, 16:31 (12 dage siden) @ Svend

Fint kortudsnit.
Det fremgår, at spor 15 (og 15a) var privatbanespor (kortstreglinje) og ikke lå langs varehuset.
Varehussporet er fuldt optrukket og formodes derfor at have været DSB spor.
Varehuset var vel også DSB's?

--
Venlig hilsen
Jens H B

Udsnit sporplan Hillerød ca 1954

af Svend @, søndag 07. januar, 2018, 22:16 (11 dage siden) @ Jens H. Bondesen

1954: Alle spor, også hovedsporene spor 14 og 15 samt pakhussporet, lå på grund tilhørende DSB (i dag Banedanmark).
Det kræver en længere forklaring at forklare ejerskab og vedligehold/drift af grund, spor, signaler og sikringsanlæg, peronanlæg ......
Det er alt sammen beskrevet i den såkaldte tilslutningsoverenskomst

--
Svend

[image]

Avatar

Udsnit sporplan Hillerød ca 1954

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 07. januar, 2018, 23:58 (11 dage siden) @ Svend

Hej Svend, det er jeg helt med på og Hillerød er måske en af de mere komplekse fordi det er så sammenblandet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udsnit sporplan Hillerød ca 1954

af Niels Munch @, mandag 08. januar, 2018, 01:32 (11 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Niels Munch, mandag 08. januar, 2018, 02:18

Hej Svend, det er jeg helt med på og Hillerød er måske en af de mere komplekse fordi det er så sammenblandet.


I f.m. forberedelserne til opførelsen af det nye togværksted til Lokalbanen i Hillerød blev der ved div. mageskifter mellem Banedanmark og Hovedstadens Lokalbaner A/S skabt "orden" i arealforholdene i Hillerøds "nordvestlige hjørne".

PS: Forinden (2001) var det, der var defineret som Lille Nord's infrastruktur, blevet overdraget fra DSB/Banedanmark til Hovedstadens Udviklingsråd.

M.v.h.
Niels

Spornumre på Hillerød station

af Svend @, søndag 07. januar, 2018, 22:51 (11 dage siden) @ Svend

Der er lige den krølle, at spor 0 tidligere var for Lille Nord. Da man så lavede den høje overgang mellem perronerne, fik Lille Nord ny perron og spor 16. Ved den ombygning fik GDS så spor 0, med deraf følgende sporomlægninger.

Så din rækkefølge holder ikke.

Men Spor 0 må da være en senere tilføjelse og ikke været der fra starten?
Nu savner man Hennings database :-)

.
I følge bogen om Nordbanen blev sporet anlagt omkring 1950

.
Supplement:
I Tilslutningsoverenskomsten for Gribskovbanen fra 1945 er vist et spor 0 med noget anden sporgeometri end den senere kendte (1954).
Her var det muligt at køre fra spor 0 mod Gribskovbanen/godspladsen, ligesom der var mulighed for omløb gennem (forlængelsen af) spor 1 via en transversal i sydenden af spor 0. Dette sporarrangement er sikkert blevet ændret i forbindelse med etableringen af "det nye sikringsanlæg" i 1949 (altså det der i 2017 blev erstattet af CBTC-anlægget).

--
Svend

[image]

Spornumre på Hillerød station

af Jens H. Bondesen @, søndag 07. januar, 2018, 16:22 (12 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Prøv at sammenligne luftfoto fra 1954 på krak.dk: Hillerød spor 0 m.fl.
Spor 0 lå allerede i 1954 vest for den nordlige del af spor 1 og ligger samme sted i dag.
Spor 16 er i virkeligheden den nordlige del af spor 1 (eller måske rettere: det ligger samme sted).
Nummeret 16 kunne meget vel bare have været det næste ledige i rækken.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Spornumre på Hillerød station

af Svend @, søndag 07. januar, 2018, 16:26 (12 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Nummeret 16 kunne meget vel bare have været det næste ledige i rækken.

.
Nemlig.... :-)

--
Svend

[image]

Avatar

Spornumre på Hillerød station

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 07. januar, 2018, 23:57 (11 dage siden) @ Svend

Nummeret 16 kunne meget vel bare have været det næste ledige i rækken.


.
Nemlig.... :-)

Det strejfede mig også idet det oprindelige forløb af Nordbanen var jo ikke at den skulle ende i Hillerød, men i Helsingør. Derfor må sporet (spor 1) jo nok en gang have fortsat mod Helsingør men er så på et tidspunkt delt og spor 16 er opstået.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spornumre på Hillerød station

af esni, mandag 08. januar, 2018, 07:18 (11 dage siden) @ Michael Deichmann

Nummeret 16 kunne meget vel bare have været det næste ledige i rækken.


.
Nemlig.... :-)


Det strejfede mig også idet det oprindelige forløb af Nordbanen var jo ikke at den skulle ende i Hillerød, men i Helsingør. Derfor må sporet (spor 1) jo nok en gang have fortsat mod Helsingør men er så på et tidspunkt delt og spor 16 er opstået.

Ca 1990

Spornumre på Hillerød station

af AVZ @, søndag 07. januar, 2018, 20:34 (12 dage siden) @ Michael Deichmann

Ifølge den seneste bog om Gribskovbanen er ø-perronen med spor 16 og spor 4nord anlagt i 1994.

Allan

Spornumre på Hillerød station

af pvc, mandag 08. januar, 2018, 09:42 (11 dage siden) @ AVZ

Spor 16 blev nødvendigt, da man holdt op med at dele Gribskovbanens tog i Kagerup. Derefter var det praktisk at have et spor til henholdsvis Tisvildeleje og Gilleleje. Og med den voksende toggang var det også praktisk at kunne ekspedere to tog samtidig (f.eks. et afgående og et ankommende samtidig).

--
PVC

Spornumre på Hillerød station

af pvc, mandag 08. januar, 2018, 09:45 (11 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er korrekt at spor 13 er det tredje spor for HFHJ - Frederiksværkbanen. I 1960'erne benyttedes det meget til opstilling af personvogne, som skulle bruges i et senere tog til Hundested.

--
PVC

Svenska-lok
Svenska-lok

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen