Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 i Neumünster (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 10/4 2018, 13:53 (2209 dage siden)

Hej,

på grund af det store sporarbejde mellem Neumünster og Hamburg kommer danske IC3 tog også på strækningen Neumünster - Bad Segeberg - Bad Oldesloe, som normalt kun trafikeres af LINT tog. Den 7. april står togsættene 78 og 89 i Neumünster på spor 5 som IC 1199 og venter på indkørelsen af Nordbahn toget fra Bad Oldesloe (strækningen er enkeltsporet). Derefter går det med stop i det to ovennævnte byer videre til Hamburg Hbf. Toget køres i øjebliket med doppeltsæt, da man på grund af sporarbejde mellem København og Rødby F hat IC3 med tysk udrustning tilovers. Begge enheder er godt fyldt med rejsende og også i Neumünster står folk på, da togene i denne tid er frigivet til nærtrafikbilletter.

2018-04-07 | MFB 5278 | IC3 | Scandia
[image]

Ullrich

IC3 i Neumünster

af Nordexpress, 10/4 2018, 22:36 (2209 dage siden) @ Ullrich Lück

Alt i alt bliver det jo til en positiv historie.

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 10/4 2018, 23:08 (2209 dage siden) @ Nordexpress

Alt i alt bliver det jo til en positiv historie.

Bortset fra at de lokale rejsende der må i togbus da IC togene kun standser i Bad Segeberg mellem Neumünster og Bad Oldesloe og der kun er plads til 1 tog i timen i hver retning på banen.

Det er i øvrigt også ca. 15-25 minutter hurtigere at skifte i Rendsburg/Neumünster da regionaltog og nogle ICE tog til/fra Kiel stadig kører den direkte vej mellem Neumünster og Hamburg.

Men det er trods alt fint at man gennemfører løbene helt til og fra Hamburg, for jeg tror der er mange der foretrækker den lidt længere rejsetid mod ikke at skulle skifte en ekstra gang.

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Jens Hansen, 11/4 2018, 06:50 (2209 dage siden) @ andersj

Ja, fint at DSB på denne måde kan hjælpe i Tyskland med 2 togsæt, når der nu er trængsel.

Og så ikke et ord om stående kunder i DSBs egne tog hjemme i Danmark.

Duk og væk.

Jens

IC3 i Neumünster

af jmp ⌂, Vejle, 11/4 2018, 07:57 (2209 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, fint at DSB på denne måde kan hjælpe i Tyskland med 2 togsæt, når der nu er trængsel.


Det er ikke aht. til de lokale rejsende, der er to sæt. Togene er fyldte med rejsende mellem København og Hamburg, der hellere kører via Fredericia i stedet for at skulle med bus Orehoved-Rødby.

Jeg har prøvet turen Hamburg-Fredericia og de lokale rejsende fra Bad Segeberg kunne tælles på en hånd.

Jan

IC3 i Neumünster

af Jens Hansen, 11/4 2018, 08:16 (2209 dage siden) @ jmp

Jeg undskylder mit forsøg på ironi, men.....

det rejser så andre spørgsmål - international trafik og DSB?

Umiddelbart forekommer international trafik, over længere afstande, her København - Hamborg at være et kommercielt produkt, hvor der er fri konkurrence.

Skal de køre dette jf. kontrakten med staten?
Det materiel de bruger, er det betalt af staten?
Hvis de har problemer indenlandsk, kan det så forsvares, at de opretholder udenlandsk trafik?

Jens

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 11/4 2018, 08:35 (2209 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undskylder mit forsøg på ironi, men.....

det rejser så andre spørgsmål - international trafik og DSB?

Umiddelbart forekommer international trafik, over længere afstande, her København - Hamborg at være et kommercielt produkt, hvor der er fri konkurrence.

Skal de køre dette jf. kontrakten med staten?
Det materiel de bruger, er det betalt af staten?
Hvis de har problemer indenlandsk, kan det så forsvares, at de opretholder udenlandsk trafik?

Jens

Den eneste internationale trafik DSB driver er togene Padborg-Flensburg på kontrakt med Schleswig Holstein som er trafikkøberen af regionaltrafik i delstaten. Der køres på VIAS GmbH's driftstilladelse mellem Padborg Grænse og Flensburg. 50% af VIAS GmbH er ejet af DSB Deutschland GmbH som er et datterselskab af DSB.
Togene til Hamburg køres kun af DSB til grænsen og af DB resten af vejen. I dette samarbejde stiller DSB med materiellet.

Følgende står i trafikkontrakten 2015-2024:

1.1.4 DSB kan udføre togtrafik mellem Padborg og Flensborg på kontrakt med
trafikkøberen i Slesvig-Holsten i tilslutning til togtrafikken i denne kontrakt.

1.1.5 Der udføres international togtrafik i samarbejde med udenlandske partnere
på den danske del af strækningerne:
København - Rødby - Hamburg (indtil åbning af fast forbindelse)
Aarhus - Padborg - Hamburg

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Bent Olsen, 11/4 2018, 08:55 (2209 dage siden) @ andersj

Skifter man altid lokofører/togpersonale ved grænsen i Padborg eller Flensburg? ????

IC3 i Neumünster

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 11/4 2018, 09:21 (2209 dage siden) @ Bent Olsen

Skifter man altid lokofører/togpersonale ved grænsen i Padborg eller Flensburg? ????

I Flensburg. Togene køres dansk lokomotivpersonale stationeret i Tinglev.

Mvh Jørgen

IC3 i Neumünster

af Gæst1, 11/4 2018, 10:40 (2209 dage siden) @ andersj


Følgende står i trafikkontrakten 2015-2024:

Der står dog også i kontrakten:
"Transportministeriet kan med mindst 2 års varsel til ophør med udgangen af et
køreplansår vælge at overlade togbetjeningen af de internationale forbindelser
København - Hamburg og Aarhus - Hamburg til andre togoperatører. Transportministeriet
kan samtidig vælge at betragte denne trafik som en offentlig
service og i det nødvendige omfang fratage DSB banekapacitet til sådanne formål"

Derudover bortfalder DSBs kørsel til udlandet, hvis den udenlandske partner (DB) ophæver samarbejdet.

IC3 i Neumünster

af Jens Hansen, 11/4 2018, 15:53 (2208 dage siden) @ Gæst1

Interssant bemærkning, at ministeriet kan vælge at kalde det offentlig service trafik. Det må jo så også betyde at den trafik DSB kører er fri trafik?

IC3 i Neumünster

af Gæst1, 11/4 2018, 16:03 (2208 dage siden) @ Jens Hansen

Interssant bemærkning, at ministeriet kan vælge at kalde det offentlig service trafik. Det må jo så også betyde at den trafik DSB kører er fri trafik?

Nej, det står skam andet sted, at det er offentlig service trafik. Men det betyder, at Ministeriet kan opsige aftalen med DSB, og betale nogle andre for at køre - eller opsige den, og lade andre køre det som "fri trafik"

IC3 i Neumünster

af Rail, 11/4 2018, 17:30 (2208 dage siden) @ Jens Hansen

Interssant bemærkning, at ministeriet kan vælge at kalde det offentlig service trafik. Det må jo så også betyde at den trafik DSB kører er fri trafik?

Det er reelt et mix...

(Aarhus -) Fredericia - Padborg er en del af trafikkontrakten med Transportministeriet.
Padborg - Flensborg køres på kontrakt for NAH.SH
Derudover er der så en aftale om kommerciel trafik med DB Fernverkehr om trafikken mellem Danmark og Hamborg

IC3 i Neumünster

af Svend, 11/4 2018, 09:28 (2209 dage siden) @ Jens Hansen

Du har vist ikke prøvet at køre med tog mellem København og Hamburg........ og mon ikke DSB får betaling for at stille med materiel til kørsel på tysk strækning?
Alternativet er at man overlader al trafik til pribatbiler, busser og fly, men det er vel ikke det vi er fortalere for her?

--
Svend

IC3 i Neumünster

af Bent Jensen, 11/4 2018, 09:44 (2209 dage siden) @ Svend

Hvis man skulle gøre det anderledes så kunne man tage nogle DB intercityvogne modernisere dem og køre dansk ellok til Padborg og skifte til tysk ellok det tager vel højst 10 minutter og så videre til Hamburg (når der ikke er omkørsel til Bad Segeberg)

IC3 i Neumünster

af Bent Jensen, 11/4 2018, 09:48 (2209 dage siden) @ Bent Jensen

Hov jeg glemte at skrive forudsætter at EA virker tilfredsstillende eller at de nye Vectron lokomotiver kommer i drift hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Bent Jensen Gadstrup

IC3 i Neumünster

af William Skov ⌂, 11/4 2018, 12:08 (2208 dage siden) @ Bent Jensen

Hvis man skulle gøre det anderledes så kunne man tage nogle DB intercityvogne modernisere dem og køre dansk ellok til Padborg og skifte til tysk ellok det tager vel højst 10 minutter og så videre til Hamburg (når der ikke er omkørsel til Bad Segeberg)

Når der nu er leveret nye EB'lok så bliver ME'erne jo frigivet som kan bruges til denne trafik.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

IC3 i Neumünster

af mikedk2100, 11/4 2018, 12:06 (2208 dage siden) @ jmp

Ja, fint at DSB på denne måde kan hjælpe i Tyskland med 2 togsæt, når der nu er trængsel.

Det er ikke aht. til de lokale rejsende, der er to sæt. Togene er fyldte med rejsende mellem København og Hamburg, der hellere kører via Fredericia i stedet for at skulle med bus Orehoved-Rødby.

Jeg har prøvet turen Hamburg-Fredericia og de lokale rejsende fra Bad Segeberg kunne tælles på en hånd.

Jan

Kører der virkelig tog fra København via Fyn/Jylland til Hamburg i disse dage? Eller kræver det ikke rejse med "almindeligt" IC-tog til f.eks. Kolding, for så at skifte til Hamburg-toget?

Mvh
Michael

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 11/4 2018, 12:18 (2208 dage siden) @ mikedk2100

Ja, fint at DSB på denne måde kan hjælpe i Tyskland med 2 togsæt, når der nu er trængsel.

Det er ikke aht. til de lokale rejsende, der er to sæt. Togene er fyldte med rejsende mellem København og Hamburg, der hellere kører via Fredericia i stedet for at skulle med bus Orehoved-Rødby.

Jeg har prøvet turen Hamburg-Fredericia og de lokale rejsende fra Bad Segeberg kunne tælles på en hånd.

Jan


Kører der virkelig tog fra København via Fyn/Jylland til Hamburg i disse dage? Eller kræver det ikke rejse med "almindeligt" IC-tog til f.eks. Kolding, for så at skifte til Hamburg-toget?

Mvh
Michael

Lige i øjeblikket er der ingen direkte tog. Men fra 2. maj kører der to togsæt med i IC 51129 fra København klokken 8:00 til Middelfart hvor de så bliver afkoblet og kører som IC 683 til Fredericia hvor de bliver koblet med IC 383 fra Aarhus og kører 3 sæt Fredericia-Hamburg Hbf.

Den anden vej er det IC 394 fra Hamburg Hbf klokken 14:50 der kører med 3 sæt til Kolding hvor 1 sæt fortsætter som normalt til Aarhus, men med tognummer IC 684. De 2 andre togsæt fortsætter fra Kolding til Odense som IC 394 hvor de bliver koblet med IC 860 fra Esbjerg og fortsætter til Østerport som IC 860.

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/4 2018, 00:06 (2197 dage siden) @ andersj

Men fra 2. maj kører der to togsæt med i IC 51129 fra København klokken 8:00 til Middelfart hvor de så bliver afkoblet og kører som IC 683 til Fredericia hvor de bliver koblet med IC 383 fra Aarhus og kører 3 sæt Fredericia-Hamburg Hbf.

IC 51129 udgår fra Kastrup med vogne til Aalborg (MF), Fredericia (ER) og Hamburg (tysk-MF). Toget er i Middelfart 10:00, hvor det deles, så Aalborg- og Fredericia-vognene fortsætter nonstop mod Fredericia 10:01, mens Hamburg-vognene først gør det 10:06.

Jeg forstår ikke hvorfor toget deles i Middelfart for at køre mod Fredericia fem minutter forskudt. Hvis blot ER-vognene til sættes bagerst, kan toget let dele sig i tre ved ankomst til Fredericia 10:08:
- vognene til Aalborg er forrest og fortsætter 10:14
- vognene til Hamburg er midterst og bliver samlet med tog fra Aarhus 10:31 for at fortsætte 10:46
- vognene til Fredericia er bagerst og rangeres bort efter ankomst og inden 10:31

Én ting er at lade toget køre alene fra Middelfart til Fredericia - noget helt andet er hvorfor det overhovedet skal den vej. Det kører fra Middelfart 10:06 og er i Kolding 10:57. Altimens kører IC-toget til Esbjerg fra Middelfart 10:37 for at være i Kolding 10:50. Altså kunne vognene til Hamburg lige så godt udgå fra København en halv time senere for at køre direkte udenom Fredericia.

Den anden vej er det IC 394 fra Hamburg Hbf klokken 14:50 der kører med 3 sæt til Kolding hvor 1 sæt fortsætter som normalt til Aarhus, men med tognummer IC 684. De 2 andre togsæt fortsætter fra Kolding til Odense som IC 394 hvor de bliver koblet med IC 860 fra Esbjerg og fortsætter til Østerport som IC 860.

IC 394 udgår fra Hamburg med vogne til Aarhus og Østerport. Toget er i Kolding 17:59, hvor det deles, så Østerport-vognene kører nonstop til Odense 18:03 med ankomst 18:41. Her holder de til 18:45, hvor de bliver koblet på IC-toget fra Esbjerg (der kørte fra Kolding 18:06), og fortsætter 18:54. Igen forstår jeg ikke hvorfor togene først samles i Odense når de nu bare kører tre-fire minutter forskudt mellem Kolding og Odense.

Konceptet med at lade tog dele sig før deres veje egentlig skilles, hvorved de kører et par minutter forskudt, ses flere steder i landet: bl.a. samles og deles Struer-via-Herning- og Aarhus/Aalborg/Frederikshavn-vognene i Fredericia (deres veje skilles i Vejle), mens Struer-via-Langå- og Aalborg/Frederikshavn-vognene samles og deles i Aarhus (deres veje skilles i Langå). Disse ordninger er der dog logik bag, idet de "rigtige" lyntogspassagererne ikke skal belemres med ekstra stop i Brejning og Børkop hhv. Hinnerup, Hadsten og Langå, og samtidig bibeholder løsningen nogle minuttal og stoppestedsmønstre. Men når alt kommer til alt, har København-Hamburg-tog hverken faste stoppestedsmønstre eller minuttal, så hvorfor ikke bare lade dem køre med Esbjerg-IC mellem København og Kolding og med tysk-IC mellem Kolding og Hamburg? Det ville i mine øjne være meget meget mere logisk end det praktiserede, men måske er der en meningen bag galskaben, som nogen kan opklare?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

IC3 i Neumünster

af Morten Flindt Larsen, 23/4 2018, 03:04 (2197 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Men fra 2. maj kører der to togsæt med i IC 51129 fra København klokken 8:00 til Middelfart hvor de så bliver afkoblet og kører som IC 683 til Fredericia hvor de bliver koblet med IC 383 fra Aarhus og kører 3 sæt Fredericia-Hamburg Hbf.

IC 51129 udgår fra Kastrup med vogne til Aalborg (MF), Fredericia (ER) og Hamburg (tysk-MF). Toget er i Middelfart 10:00, hvor det deles, så Aalborg- og Fredericia-vognene fortsætter nonstop mod Fredericia 10:01, mens Hamburg-vognene først gør det 10:06.

Jeg forstår ikke hvorfor toget deles i Middelfart for at køre mod Fredericia fem minutter forskudt. Hvis blot ER-vognene til sættes bagerst, kan toget let dele sig i tre ved ankomst til Fredericia 10:08:
- vognene til Aalborg er forrest og fortsætter 10:14
- vognene til Hamburg er midterst og bliver samlet med tog fra Aarhus 10:31 for at fortsætte 10:46
- vognene til Fredericia er bagerst og rangeres bort efter ankomst og inden 10:31

Én ting er at lade toget køre alene fra Middelfart til Fredericia - noget helt andet er hvorfor det overhovedet skal den vej. Det kører fra Middelfart 10:06 og er i Kolding 10:57. Altimens kører IC-toget til Esbjerg fra Middelfart 10:37 for at være i Kolding 10:50. Altså kunne vognene til Hamburg lige så godt udgå fra København en halv time senere for at køre direkte udenom Fredericia.

Den anden vej er det IC 394 fra Hamburg Hbf klokken 14:50 der kører med 3 sæt til Kolding hvor 1 sæt fortsætter som normalt til Aarhus, men med tognummer IC 684. De 2 andre togsæt fortsætter fra Kolding til Odense som IC 394 hvor de bliver koblet med IC 860 fra Esbjerg og fortsætter til Østerport som IC 860.

IC 394 udgår fra Hamburg med vogne til Aarhus og Østerport. Toget er i Kolding 17:59, hvor det deles, så Østerport-vognene kører nonstop til Odense 18:03 med ankomst 18:41. Her holder de til 18:45, hvor de bliver koblet på IC-toget fra Esbjerg (der kørte fra Kolding 18:06), og fortsætter 18:54. Igen forstår jeg ikke hvorfor togene først samles i Odense når de nu bare kører tre-fire minutter forskudt mellem Kolding og Odense.

Konceptet med at lade tog dele sig før deres veje egentlig skilles, hvorved de kører et par minutter forskudt, ses flere steder i landet: bl.a. samles og deles Struer-via-Herning- og Aarhus/Aalborg/Frederikshavn-vognene i Fredericia (deres veje skilles i Vejle), mens Struer-via-Langå- og Aalborg/Frederikshavn-vognene samles og deles i Aarhus (deres veje skilles i Langå). Disse ordninger er der dog logik bag, idet de "rigtige" lyntogspassagererne ikke skal belemres med ekstra stop i Brejning og Børkop hhv. Hinnerup, Hadsten og Langå, og samtidig bibeholder løsningen nogle minuttal og stoppestedsmønstre. Men når alt kommer til alt, har København-Hamburg-tog hverken faste stoppestedsmønstre eller minuttal, så hvorfor ikke bare lade dem køre med Esbjerg-IC mellem København og Kolding og med tysk-IC mellem Kolding og Hamburg? Det ville i mine øjne være meget meget mere logisk end det praktiserede, men måske er der en meningen bag galskaben, som nogen kan opklare?

Hejsa,

Mon ikke det blot er fordi, at de vogne, der går til Tyskland i lige så høj grad udfylder den ulogiske men dog for en del af DSBs kunder ret vigtige funktion, at de også transporterer passagerer mellem bl.a. København og Odense, fordi der er et behov for dette netop på det tidspunkt af dagen og ikke en halv time senere?
DSBs fornemste opgave er jo, når alt kommer til alt, at tilbyde sine kunder den fornødne kapacitet, når de har brug for det, så de slipper for at stå op hele vejen til Odense, og ikke når det er "logisk" en halv time senere.
DSB er en servicevirksomhed, ikke en modeljernbane, og på grund af IC4-skandalen har DSB det oven i købet med at lide af en kronisk mangel på tilstrækkeligt med driftsmateriel, hvilket folk jævnligt klager over.

Med venlig hilsen
M:-)rten

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 23/4 2018, 17:53 (2196 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Mine "gæt" til hvorfor man gør som man gør:

Mod Hamburg vil det være en udfordring at koble i Kolding da der ikke er et PU signal midt på perronen. Dvs. det ene tog skal indrangeres fra I-signalet hvis der allerede holder et tog i spor 1. At man frakobler i Middelfart istedet for Fredericia skyldes at man kun kan køre fra Fredericia mod nord fra spor 2-6 og kun kan ankomme fra nord i spor 7-10. IC 51129 skal derfor betjenes i spor 2-6 mens IC toget fra Aarhus mod Hamburg skal betjenes i spor 7-10.

Den anden vej kan grunden til at man ikke kobler i Kolding være at alle tre togsæt i IC 394 ville skulle holde foran PU'en i midten af spor 2 i Kolding for ellers ville IC-toget fra Esbjerg skulle indrangeres fra I-signalet. Det er der dog ikke plads til, og der er heller ikke plads i køreplanen for Esbjerg toget til at skulle koble i Kolding. Der er dog massere af tid i Odense hvor toget overhales af ICL mod København og hvor man også normalt op- og nedformere Esbjerg togene.

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Peter Linaa, 23/4 2018, 18:52 (2196 dage siden) @ andersj

Mine "gæt" til hvorfor man gør som man gør:

Mod Hamburg vil det være en udfordring at koble i Kolding da der ikke er et PU signal midt på perronen. Dvs. det ene tog skal indrangeres fra I-signalet hvis der allerede holder et tog i spor 1. At man frakobler i Middelfart istedet for Fredericia skyldes at man kun kan køre fra Fredericia mod nord fra spor 2-6 og kun kan ankomme fra nord i spor 7-10. IC 51129 skal derfor betjenes i spor 2-6 mens IC toget fra Aarhus mod Hamburg skal betjenes i spor 7-10.

Hej Andersj - og alle I andre

Med hensyn til sporbenyttelsen i Fredericia skete der ændringer i ind-/udkørselstogvejene i forbindelse med ibrugtagning af nyt sikringsanlæg i 1989, således at der kan køres ind for signal i sporene 2-10 fra øst, og at der kan køres ud for signal mod nord fra sporene 1-10.
Skulle Hamborg-delen i IC 51129 have været med til Fredericia, skulle IC 51129 have været i spor 7 i stedet for sit normale spor 4. Nu kan Hamborg-delen køre direkte i spor 7 fra øst og blive koblet med IC-toget fra Aarhus i spor 7, da Aarhus-delen i forvejen bliver ekspederet i spor 7.
Resten af dit "gæt" lyder efter min opfattelse meget rigtigt.
Håber det gav lidt mere forklaring på "problemet" at køre Hamborg-delen for sig selv fra Middelfart til Fredericia.

Peter L J

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 23/4 2018, 19:05 (2196 dage siden) @ Peter Linaa

Mine "gæt" til hvorfor man gør som man gør:

Mod Hamburg vil det være en udfordring at koble i Kolding da der ikke er et PU signal midt på perronen. Dvs. det ene tog skal indrangeres fra I-signalet hvis der allerede holder et tog i spor 1. At man frakobler i Middelfart istedet for Fredericia skyldes at man kun kan køre fra Fredericia mod nord fra spor 2-6 og kun kan ankomme fra nord i spor 7-10. IC 51129 skal derfor betjenes i spor 2-6 mens IC toget fra Aarhus mod Hamburg skal betjenes i spor 7-10.


Hej Andersj - og alle I andre

Med hensyn til sporbenyttelsen i Fredericia skete der ændringer i ind-/udkørselstogvejene i forbindelse med ibrugtagning af nyt sikringsanlæg i 1989, således at der kan køres ind for signal i sporene 2-10 fra øst, og at der kan køres ud for signal mod nord fra sporene 1-10.
Skulle Hamborg-delen i IC 51129 have været med til Fredericia, skulle IC 51129 have været i spor 7 i stedet for sit normale spor 4. Nu kan Hamborg-delen køre direkte i spor 7 fra øst og blive koblet med IC-toget fra Aarhus i spor 7, da Aarhus-delen i forvejen bliver ekspederet i spor 7.
Resten af dit "gæt" lyder efter min opfattelse meget rigtigt.
Håber det gav lidt mere forklaring på "problemet" at køre Hamborg-delen for sig selv fra Middelfart til Fredericia.

Peter L J

Ja, du har ret. Jeg huskede forkert mht. udkørsel mod nord.

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/4 2018, 22:23 (2196 dage siden) @ andersj

Tak for jeres svar, der kastede lidt lys over tingene. Det var som altid en mening bag galskaben, omend selvom den var svær for mig - og givetvis bliver endnu for sværere for den menige passager - at se.

Hvis bare jeg havde vidst det ifm. rejse til Berlin den 23. maj... Jeg valgte at lægge mit skift mellem lyn- og IC-toget i Aarhus få mindst mulig tid "i kulden", men havde jeg lagt det i Fredericia, kunne jeg tilsyneladende helt have undgået tid i kulden, idet lyntoget kommer ind 10:17, og vognene fra København allerede er fremme 10:14. Sådan kan det gå, men så længe vejret er fint, og tidsplanen holder, er jeg glad :).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

IC3 i Neumünster

af jmp ⌂, Vejle, 23/4 2018, 19:19 (2196 dage siden) @ andersj

Mine "gæt" til hvorfor man gør som man gør:

Mod Hamburg vil det være en udfordring at koble i Kolding da der ikke er et PU signal midt på perronen.


Der kan kobles i spor 3 i Kolding i begge retninger.

Jan

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 23/4 2018, 20:09 (2196 dage siden) @ jmp

Mine "gæt" til hvorfor man gør som man gør:

Mod Hamburg vil det være en udfordring at koble i Kolding da der ikke er et PU signal midt på perronen.

Der kan kobles i spor 3 i Kolding i begge retninger.

Jan

Jeg mente også spor 1, da kørsel sydpå i spor 3 er tidskrævende og der kan være konflikter med modkørende tog. Vil også lige rette mig selv, for det er ikke I men SI-signalet man skal indrangeres ved i Kolding i spor 1.

--
Mvh Anders

IC3 i Neumünster

af Svend, 23/4 2018, 20:40 (2196 dage siden) @ andersj


Jeg mente også spor 1, da kørsel sydpå i spor 3 er tidskrævende og der kan være konflikter med modkørende tog. Vil også lige rette mig selv, for det er ikke I men SI-signalet man skal indrangeres ved i Kolding i spor 1.

.
Der må ikke planlægges med indrangeringer. Skal der kobles, skal det ske på en togvej uden sikkerhedsafstand (TUS), altså hvor det første tog holder længst fremme på perronen og det efterfølgende får en TUS-togvej frem til første PU-signal. Altså som vi ser det i Fredericia, Odense osv ... og vel stadig i Kolding spor 2 sydfra.

--
Svend

IC3 i Neumünster

af jmp ⌂, Vejle, 23/4 2018, 20:53 (2196 dage siden) @ andersj

Jeg mente også spor 1, da kørsel sydpå i spor 3 er tidskrævende og der kan være konflikter med modkørende tog. Vil også lige rette mig selv, for det er ikke I men SI-signalet man skal indrangeres ved i Kolding i spor 1.


Kobling tager tid, uanset hvor du laver den.

En indkørselstogvej må gerne ende ved et SI-signal, så man kunne faktisk køre for signal fra I til SI og så rangere det sidste stykke til perron (der står en dværg til samme formål). Det kræver ikke engang en indrangering.

Jan

IC3 i Neumünster

af andersj, Aalborg, 23/4 2018, 21:18 (2196 dage siden) @ jmp

Jeg mente også spor 1, da kørsel sydpå i spor 3 er tidskrævende og der kan være konflikter med modkørende tog. Vil også lige rette mig selv, for det er ikke I men SI-signalet man skal indrangeres ved i Kolding i spor 1.

Kobling tager tid, uanset hvor du laver den.

Jeg mente at komme over i og ud af spor 3 er tidskrævende. Det kostede næsten 5 minutter da jeg var med en IC mod Hamburg for nogle år siden, der af uvisse årsager skulle overhale en IC 8xx mod Esbjerg der holdt i spor 1.

Men kobling kan også gå hurtigere hvis signalinfrastrukturen er indrettet til det som den er i Fredericia.

--
Mvh Anders

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak