Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2018, 17:36 (2159 dage siden)

Ar = Aarhus, Gr = Grenaa, Odd = Odder.

Nogle gange kan det være svært at huske, hvad man selv har været med til at beslutte. Men så kan man jo altid spørge ministeren.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]

Avatar

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af jhcn, Århus, 28/5 2018, 17:41 (2159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for info, Thomas
Så vil jeg fortsat håbe!

--
Henrik
[image]

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Dampfmeisteren ⌂, 28/5 2018, 21:16 (2159 dage siden) @ jhcn

Det er vist meget teoretisk, der er mulighed for gods Ar-Gr.
Der er indbygget nogle betonforkanter på perronerne, der skal løftes til side, for at et godstog kan passere.
Derefter skal de så tilbage på plads igen, for at give kørestolsadgang direkte til letbanetogene.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Niels Munch, 28/5 2018, 21:51 (2159 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det er vist meget teoretisk, der er mulighed for gods Ar-Gr.
Der er indbygget nogle betonforkanter på perronerne, der skal løftes til side, for at et godstog kan passere.
Derefter skal de så tilbage på plads igen, for at give kørestolsadgang direkte til letbanetogene.


"Hattehylderne", som Letbanen selv kalder dem, er fremstillet i metal.

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Peter Christensen, 28/5 2018, 22:19 (2159 dage siden) @ Niels Munch

"Hattehylderne", som Letbanen selv kalder dem, er fremstillet i metal.

Ja, giv dem et par år og de er rust godt og grundigt fast.
Hvor lang tid vil det tage at klappe "hattehylderne" op og ned igen?
Der er jo ikke meget tid at give af....altså efter sidste sporvogn, så godstog og færdig indtil første sporvogn om morgenen.

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Brussen, 28/5 2018, 22:38 (2159 dage siden) @ Peter Christensen

Endnu en trafikpolitisk tåbelighed, besluttet af politikere, der ikke har r.. nok i bukserne til at erkende, at godskørsel på Grenåbanen er en død sild.

“Hattehylderne” har bidraget ganske pænt til Letbanens overskredne anlægsbudget. Der er ikke noget at sige til, at det er dyrt at anlægge skinnebåren infrastruktur med så inkompetente politikere!

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Peter W, 29/5 2018, 07:53 (2159 dage siden) @ Brussen

Der er jo heller ikke rigtig nogle kunder / virksomheder tilbage i Grenaa, der kunne være potentielle kunder

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af keld ⌂, Malling, 29/5 2018, 17:12 (2158 dage siden) @ Peter W

[image]Malling, mellem Århus og Odder er der også perronkanter der skal løftes. Jeg mener, det er af hensyn til arbejdskøretøjer, 29.05.2018

Når der skal tages hensyn til godstog mellem Århus og Grenå er det p.g.a. dobbeltsporet mellem Århus og Århus Ø. Her er det østlige spor bygget med et fritrumsprofil, som anvendes på jernbaner. Letbanen har et mindre fritrumsprofil.

M.v.h.
Keld Zumbach

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af LHJ, 29/5 2018, 18:01 (2158 dage siden) @ keld

[image]Malling, mellem Århus og Odder er der også perronkanter der skal løftes. Jeg mener, det er af hensyn til arbejdskøretøjer, 29.05.2018

Når der skal tages hensyn til godstog mellem Århus og Grenå er det p.g.a. dobbeltsporet mellem Århus og Århus Ø. Her er det østlige spor bygget med et fritrumsprofil, som anvendes på jernbaner. Letbanen har et mindre fritrumsprofil.

M.v.h.
Keld Zumbach


Ja - så det kan godt være, at "hattehylderne" har været en belastning for anlægsbudgettet, men de er på både Odder- og Grenåbanen nødvendige for kørsel med "normale" arbejdskøretøjer mv., herunder lokomotiver, skinnetransportvogne, ballastvogne osv., som det er helt afgørende at kunne anvende til sporarbejder på strækninger i "de åbne land" og i særdeleshed med de strækningslængder.
Så i virkeligheden har de intet med mulig godstrafik at gøre - hverken på den ene eller anden strækning. Så andre også har antyder, er det helt urealistisk at køre med godstog på Grenåbanen, også i nattetimerne, alene af den grund, at det vil tage - mit gæt - mindst 1-2 arbejdsdage at klappe hattehylderne op og ned igen.

HVIS man reelt havde ønsket mulighed for fortsat godstrafik, havde der været 3 mulige løsninger:
- at "leve med" større afstand mellem døre og perroner på Grenåbanen (hele strækningen Århus H-Grenå)
- at udstyre sporvognene med udskydelige trin (med de tekniske udfordringer det så giver, ikke mindst om vinteren) eller
- at anskaffe sporvogne, som fylder jernbaneprofilet ud.

Sådan blev det altså ikke, og det har politikerne såmænd godt vidst ...

I øvrigt er dobbeltsporet mellem Århus Ø og Århus H "ensrettet", så når man en sjælden gang under eksempelvis sporarbejde skal køre (men jernbanekøretøjer) ad venstre spor mod Århus H, skal der reelt køres som rangertræk med "en lille mand med et flag" gående forrest.

Så uanset al snak er det slut med godstrafik på Grenåbanen. Og det skal der nok være mange, der er godt tilfreds med. Om der så virkelig, som det er antydet i et andet indlæg, ikke er potentielle godskunder tilbage i Grenå, er jeg ikke sikker på. Men det "nye" havnespor vil aldrig blive brugt, som det var tænkt, men det vil kunne gøre god fyldest i forbindelse med sporrenoveringer, hvor det vil være muligt at få leveret eksempelvis skærver pr. skib til Grenå Havn.

Om havnebanen så overlever til det, er ikke godt at vide - det ville selvfølgelig have været helt naturligt at lade sporvognene fortsætte til Grenå Havn, men det har politikerne endnu ikke turdet beslutte. Naboerne langs banen har protesteret over mulig støj fra overkørslerne, men man ville sagtens kunne køre efter BoStrab fra stationen til havnen, ja for den sags skyld hele vejen gennem byen, og så ville det problem være elimineret. Mere alvorligt er det selvfølgelig, at Norddjurs kommune nok ville komme til at betale for "Grenå Sporveje", både anlæg og drift, så det afholder nok en del fra at tale for meget om det ;-)

Men "de, der lever, får at se" ...

vh
LH

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af TroelsH, 29/9 2018, 16:24 (2035 dage siden) @ LHJ

Var der ikke noget med at fordi at der også skulle være mulighed for at transportere farligt gods, så skulle Dokk1 eksposionssikres til et mio beløb?

Stadig (teoretisk) mulighed for gods Ar-Gr men ikke Ar-Odd

af Peter Christensen, 22/10 2018, 11:41 (2013 dage siden) @ Peter Christensen

Så ramte sagen også Ekstra Bladet....
Hattehylder


DSB MZ1424
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak