Afsporing? (Generelt)

af Jens Hansen, tirsdag 10. juli, 2018, 15:31 (72 dage siden)

Noget tyder på at ER 45 her i eftermiddag er afsporet i Odense!

Afsporing?

af OD, Od ⌂ @, tirsdag 10. juli, 2018, 15:42 (72 dage siden) @ Jens Hansen

Noget tyder på at ER 45 her i eftermiddag er afsporet i Odense!

MF 45.

Afsporing?

af Jens Hansen, onsdag 11. juli, 2018, 06:49 (71 dage siden) @ OD, Od

Ja, korrekt.

Forhåbentligt skete er ikke noget.

Afsporing?

af 1993matias @, KH, onsdag 11. juli, 2018, 09:45 (71 dage siden) @ Jens Hansen

Det så ikke sådan ud da jeg kørte forbi, de var i gang med at sporsætte den ved 18-tiden med en slags luftpude. Den lå sandsynligvis og rangerede, har jeg ladet mig fortælle

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

Afsporing?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, onsdag 11. juli, 2018, 21:59 (70 dage siden) @ 1993matias

Det så ikke sådan ud da jeg kørte forbi, de var i gang med at sporsætte den ved 18-tiden med en slags luftpude. Den lå sandsynligvis og rangerede, har jeg ladet mig fortælle

Du kan være helt sikker på det har været under rangering :-)

Havde det været med passagerer så havde alle vores medier gået "amok". Og folk ville have indsendt en
"milliard" fotos fra deres mobiler til enhver Redaktion ;-)

Afsporing?

af egonhund @, onsdag 11. juli, 2018, 22:40 (70 dage siden) @ Steen Nielsen

Du kan være helt sikker på det har været under rangering :-)

Hvordan det? Er materieltog også rangering?

--
William S.
[image]
[image]
[image]

Afsporing?

af Morten, torsdag 12. juli, 2018, 06:46 (70 dage siden) @ egonhund

Rangere iflg Den Danske Ordborg: flytte en del af en togstamme fra ét spor til et andet, fx for at samle togvogne der skal samme sted hen.

Mvh
Morten

Afsporing? Definition på rangering

af Steff @, torsdag 12. juli, 2018, 09:41 (70 dage siden) @ Morten

”Rangertjenesten er rangeringen af Enkeltvogne, Vogngrupper eller hele Tog, med det formål at sammenstille Tog, deling af Tog med henblik på henstilling af Enkeltvogne, henstilling af Vogne på Side-, Læsse- eller Værkstedsspor og må kun gennemføres under ledelse af en Stationsansvarlig eller en Rangerleder.
Kørehastigheden ved Rangering er i al almindelighed ikke begrænset, dog skal Rangeringen gennemføres med forsigtighed og behændighed, så hverken Trafiksikkerhed eller den personlige Sikkerhed for de Tjenstgørende eller andre Personer kommer i fare”.
(Encyklopædi for Jærnbanevæsen, S. 11228)

”Rangerlokomotiverne, af hvilke der kræves stor Trækkekraft og hurtig Igangsætning, men fortrinsvis ringe Hastighed, er i Reglen byggde som Tenderlokomotiver med særlig lave hjul, der i Almindelighed alle er koblede”.
(Damplokomotivet og dets betjening, Tekst, side 61, De Danske Statsbaner, Maskinafdelingen 1948).

Sidste citat nok ikke anvendelig mere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

af Niels Munch @, torsdag 12. juli, 2018, 09:54 (70 dage siden) @ Steff

Det er vel signalvisningen, der er afgørende for, om et tog kører som "tog" eller er en "rangerbevægelse".

af 1993matias @, KH, torsdag 12. juli, 2018, 10:23 (70 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det vil jeg mene. Rent SR-mæssigt rangerer man jo, når man kører rundt på stationen (og dermed kører på hvide signaler)

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

af Svend @, torsdag 12. juli, 2018, 12:58 (70 dage siden) @ 1993matias
redigeret af Svend, torsdag 12. juli, 2018, 13:33

Ja, det vil jeg mene. Rent SR-mæssigt rangerer man jo, når man kører rundt på stationen (og dermed kører på hvide signaler)

.
Du er på vej, men gætter stadig ..... ;-)

Den bedste vej til at finde ud af, hvad der menes med "rangering" og hvornår og hvordan det sker, er ved at studere Sikkerhedsreglementet (SR)

--
Svend

[image]

Svenska-lok

DSB plakat 1959

DSB plakat 1959
DSB plakat 1959 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk

Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen