Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler (Generelt)

af Fwronah, 17/7 2018, 13:21 (2111 dage siden)

God eftermiddag

Jeg har gennem de sidste par måneder nærstuderet tyske signaler og konfigurationer. En af forskellene mellem danske og tyske signalkonfigurationer er bl.a., at U-signalet på eksempelvis en simpel tysk krydsningsstation står før frispormærkerne og sporskifter, mens at U-signalet på en simpel dansk krydsningsstation står efter (evt. i rangergrænsen). Jeg ved dog, at der i Danmark kan forekomme forskelle på de enkelte opstillinger, især ved privatbaner.

Hvorfor har man valgt en anden fremgangsmåde i Danmark? Altså at man eksempelvis også har PU-signaler før sporskiftet?

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler

af model65, 17/7 2018, 17:20 (2111 dage siden) @ Fwronah

Jeg kander ikke til principperne bag de tyske signaler.

I TIB-S kan man se opstillingerne hos Banedanmark.
Den tyske opstilling med 2 U-signaler findes også i Danmark:
Mellem Odense og Svendborg samt mellem Skanderborg og Skjern.

I Danmark er der endda stationer uden U-signaler:
Mellem Struer og Thisted samt syd for Ribe.

En af grundene til at have 2 PU-signaler og et U-signal, er at det vil give større frihed, hvis der er problemer ved foreksembel sporskiftet.
Signalet før sporskiftet skal oftest passeres i STOP med en hastighed på 40 km/t.
Derfor sparer man meget tid hvis U-signalet et placeret efter sporskiftet hvorfra man kan køre med normal hastighed.

At sætte signaler op koster penge, og man har prøvet at finde kompromiset mellem anlægsudgifter og driftulemper.

--
Hilsen Peter

Billige jernbane T-shirts

ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak