Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/8 2018, 21:40 (2083 dage siden)

Der er gang i nattogsforretningen hos ÖBB og der er nye skærpede brandsikringskrav til jernbanemateriel på vej i Italien, så derfor har ÖBB bestilt nye vogne til den internationale trafik til/fra Italien. Der købes ikke nye lokomotiver til vognene, men ÖBB indgik tidligere på året en rammeaftale med Siemens på op til 200 Vectron lokomotiver.

De 8 nye EuroCity tog får hver 9 vogne med samlet ca. 500 siddepladser. Togene er lokomotivtrukne og erstatter de ældre personvogne på forbindelsen München-Innsbruck-Brenner-Verona-Venedig/Bologna.

Mellem Venedig og Wien blev der i 2017 indsat Railjets, der opfylder de nye krav.

De 13 nye nattog kommer til at bestå af 7 vogne hver - 2 liggevogne, 2 sovevogne og 3 siddevogne. De vil sandsynligvis køre to enheder samlet, men med forskellige destinationer. Noget nyt er at i sovevognene vil sengene være på langs og i liggevognene vil der både være normale kupéer og enkeltkabiner. Det er et revolutionerende koncept indenfor nattog.

Se visualiseringer af både dag- og nattogene her: http://www.priestmangoode.com/project/new-intercity-and-nightjet/

Præsentation af koncepterne: https://www.oebb.at/de/news/neue-fernverkehrszuege

--
Mvh Anders

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/8 2018, 10:38 (2082 dage siden) @ andersj

Lige tre supplerende detaljer til opslaget fra Anders

1:Det er OBB Cargo, der har en rammeaftale på Vectron til godstogskørsler. Af pressematerialet fremgår det derfor også, at vognene skal køre med de eksisterende Taurus lokomotiver (evt kan nogle Cargo Taurus udskiftes med Cargo Vectron og overføres til passagertogsdivisionen)

2: Interiøret er som linket antyder designet af et eksternt bureau for OBB efter flere års kundeundersøgelser - blandt andet en mock up af kupeerne, der har været opstillet på flere banegårde i Østrig.

3: En væsentlig detalje i den megen polemik, som dette udbud har været igennem: Vognene produceres i Østrig

/ Lasse

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens

af Nordexpress, 18/8 2018, 13:41 (2082 dage siden) @ andersj

Jeps, godt init'iv!

Spændende hvordan det bliver i praksis - arkitekters skitser kan jo få alt til at ligne paradis.

Railjetterne er da indvendigt hverken nogen æstetisk nydelse eller særligt komfortable at sidde i. Men de triller fint.

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens

af andersj, Aalborg, 18/8 2018, 18:35 (2082 dage siden) @ Nordexpress

Jeps, godt init'iv!

Spændende hvordan det bliver i praksis - arkitekters skitser kan jo få alt til at ligne paradis.

Altså sæder og liggevognskupéerne har allerede været bygget som mock-up og testet af interesserede kunder i Wien. Der kan jo selvfølgelig være nogle ting der er lidt overdrevet, men jeg tror det kommer til at ligne meget godt.


Railjetterne er da indvendigt hverken nogen æstetisk nydelse eller særligt komfortable at sidde i. Men de triller fint.

Jeg er enig i at betrækket er lidt kedeligt og det hjælper heller ikke på æstetikken at man har valgt et hårdt gulv fremfor gulvtæppe. Men jeg synes nu de er meget komfortable.

I det hele taget er Østrig et måske lidt overset jernbaneland. Man taler tit om Schweiz og Tyskland, men der er virkelig gang i den på jernbaneområdet i Østrig. De har massere af nye tog og næsten endnu flere nye på vej (bla. Talent 3). De ældre Desiro og Talent 1 togsæt er ved at blive frisket op med det nye "Cityjet" design og nye meget komfortable sæder.
Der er gang i nattogsforretningen, der er gang i de internationale forbindelser, mange stationer er enten helt nye eller nyrenoverede og der er gang i byggeriet af ny infrastruktur som eksempelvis højkapacitetstrækningen Graz-Klagenfurt (127 km), Semmering Basistunnel (27,3 km) og Brenner Basistunnel (64 km)

Siden 2012 er antallet af passagerer også steget med 11% og Østrig er det land i EU hvor flest kører med tog. De bliver dog slået af Schweiz hvis man kigger på Europa som kontinent.

--
Mvh Anders

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens

af Hedegaard, 19/8 2018, 14:54 (2081 dage siden) @ andersj

ÖBB's nye koncept til indretning af nattog er nu ikke helt så revolutionerende, i hvert fald ikke hvis man kigger på verdensplan.

JR's nattog mellem Izumoshi og Tokyo tilbyder sovepladser, hvor sengene er på langs, og du har valget mellem private kabiner, 2-sengs kupeer og "Nobinobi" hvor alle rejsende sover ved siden af hinanden på gulvet.

Men skønt at se, at ÖBB har genoplivet nattogene i Europa. Jeg håber bestemt at vi kommer til at se flere destinationer blive dækket af dem. :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak