ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens (Generelt)
Der er gang i nattogsforretningen hos ÖBB og der er nye skærpede brandsikringskrav til jernbanemateriel på vej i Italien, så derfor har ÖBB bestilt nye vogne til den internationale trafik til/fra Italien. Der købes ikke nye lokomotiver til vognene, men ÖBB indgik tidligere på året en rammeaftale med Siemens på op til 200 Vectron lokomotiver.
De 8 nye EuroCity tog får hver 9 vogne med samlet ca. 500 siddepladser. Togene er lokomotivtrukne og erstatter de ældre personvogne på forbindelsen München-Innsbruck-Brenner-Verona-Venedig/Bologna.
Mellem Venedig og Wien blev der i 2017 indsat Railjets, der opfylder de nye krav.
De 13 nye nattog kommer til at bestå af 7 vogne hver - 2 liggevogne, 2 sovevogne og 3 siddevogne. De vil sandsynligvis køre to enheder samlet, men med forskellige destinationer. Noget nyt er at i sovevognene vil sengene være på langs og i liggevognene vil der både være normale kupéer og enkeltkabiner. Det er et revolutionerende koncept indenfor nattog.
Se visualiseringer af både dag- og nattogene her: http://www.priestmangoode.com/project/new-intercity-and-nightjet/
Præsentation af koncepterne: https://www.oebb.at/de/news/neue-fernverkehrszuege
--
Mvh Anders