“DSB er i bedre form, end de fleste tror” (Jernbanen i dag)
Et debatindlæg fra DSB’s økonomidirektør:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10886094/dsb-er-i-bedre-form-end-de-fleste-tror/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/9 2018, 21:35 (2039 dage siden)
Et debatindlæg fra DSB’s økonomidirektør:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10886094/dsb-er-i-bedre-form-end-de-fleste-tror/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af mikedk2100, 26/9 2018, 10:13 (2039 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Et debatindlæg fra DSB’s økonomidirektør:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10886094/dsb-er-i-bedre-form-end-de-fleste-tror/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Interessant indlæg fra DSB, men folk forsvinder jo alligevel fra DSB og over i bilerne (og vel også fjernbusserne), så DSB burde vel også spørge de folk, der forsvinder, hvorfor de gør det. Hvad er det DSB gør galt, siden folk foretrækker andre transportmidler.
Det er jo ikke kun fordi DSB har et dårligt image, at folk forsvinder.
Mvh
Michael
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 10:47 (2039 dage siden) @ mikedk2100
Et debatindlæg fra DSB’s økonomidirektør:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10886094/dsb-er-i-bedre-form-end-de-fleste-tror/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Interessant indlæg fra DSB, men folk forsvinder jo alligevel fra DSB og over i bilerne (og vel også fjernbusserne), så DSB burde vel også spørge de folk, der forsvinder, hvorfor de gør det. Hvad er det DSB gør galt, siden folk foretrækker andre transportmidler.Det er jo ikke kun fordi DSB har et dårligt image, at folk forsvinder.
Mvh
Michael
Folk skiftede også fra mono- til stereoradio og fra sort-hvid- til farve-tv, og den almindelige antagelser er, at det skyldtes, at det var bedre produkter, selv om der da nok var enkelte, som mente, at sort-hvid og mono var udmærket og helt tilstrækkeligt også for andre mennesker end dem selv.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Scharfenberg, 26/9 2018, 11:18 (2039 dage siden) @ Schienenwolf
Et debatindlæg fra DSB’s økonomidirektør:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10886094/dsb-er-i-bedre-form-end-de-fleste-tror/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Interessant indlæg fra DSB, men folk forsvinder jo alligevel fra DSB og over i bilerne (og vel også fjernbusserne), så DSB burde vel også spørge de folk, der forsvinder, hvorfor de gør det. Hvad er det DSB gør galt, siden folk foretrækker andre transportmidler.Det er jo ikke kun fordi DSB har et dårligt image, at folk forsvinder.
Mvh
Michael
Folk skiftede også fra mono- til stereoradio og fra sort-hvid- til farve-tv, og den almindelige antagelser er, at det skyldtes, at det var bedre produkter, selv om der da nok var enkelte, som mente, at sort-hvid og mono var udmærket og helt tilstrækkeligt også for andre mennesker end dem selv.
De år hvor folk er sivet fra DSB og over i fjernbusserne har der været omfattende og langvarige sporarbejder, som har påvirket landsdelstrafikken negativt.
* 2015: Sporarbejde på Vestfyn
* 2016: Sporarbejde på Østfyn der delvis måtte udskydes
* 2017: Jeg mener der var sporarbjde mellem Ringsted og Odense hen over sommeren
* 2018: Næstved-Nykøbing F, Randers-Hobro, Valby-Frederikssund, Hellerup-Helsingør. Desuden var der ME-aksler, fejl på køreledningsanlægget Esbjerg-Lunderskov og sporskiftefejlen ved Snoghøj. Sidstnævnte udbedres 12. - 16. oktober. Der har også været nogle weekender med spærringer mellem Odense og Fredericia.
* 2019: Næstved-Nykøbing, Ringsted Station etc.
Der vil stadigvæk være mange sporarbejder i 2020 og årene efter, men allerede i 2020 begynder det at ligne noget.
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 11:26 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
Ja, det har du ret i. Af de fleste tvangskunder. De vil nok i vid udstrækning finde tilbage til den hurtigere transport. Men ikke bilisterne. For dem vil toget stadig være et sort-hvid og mono produkt, som det er i dag. Man kan ikke med sminke gøre en Lada til en Ferrari.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Scharfenberg, 26/9 2018, 11:31 (2039 dage siden) @ Schienenwolf
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
Ja, det har du ret i. Af de fleste tvangskunder. De vil nok i vid udstrækning finde tilbage til den hurtigere transport. Men ikke bilisterne. For dem vil toget stadig være et sort-hvid og mono produkt, som det er i dag. Man kan ikke med sminke gøre en Lada til en Ferrari.
Point taken. Men der findes kun én ting værre end at holde stille i et forsinket tog med flere tusinde hestekræfter på vej ind mod byen i morgentrafikken. Og det er at sidde i en Audi A6 S-tronic med 218 hestekræfter, der holder i kø på en indfaldsvej ind mod byen mellem kl. 6.15 og 9.15 og modsatte vej mellem 15 og 18. Og som ikke lige kan finde en parkeringsplads inde i byen. Så kan man sidde i sin bil med sit B&O stereoanlæg med farvestrålende LED-skærm og se på den sort/hvide trafik i mono
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 11:40 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
Ja, det har du ret i. Af de fleste tvangskunder. De vil nok i vid udstrækning finde tilbage til den hurtigere transport. Men ikke bilisterne. For dem vil toget stadig være et sort-hvid og mono produkt, som det er i dag. Man kan ikke med sminke gøre en Lada til en Ferrari.
Point taken. Men der findes kun én ting værre end at holde stille i et forsinket tog med flere tusinde hestekræfter på vej ind mod byen i morgentrafikken. Og det er at sidde i en Audi A6 S-tronic med 218 hestekræfter, der holder i kø på en indfaldsvej ind mod byen mellem kl. 6.15 og 9.15 og modsatte vej mellem 15 og 18. Og som ikke lige kan finde en parkeringsplads inde i byen. Så kan man sidde i sin bil med sit B&O stereoanlæg med farvestrålende LED-skærm og se på den sort/hvide trafik i mono
Hvis den samlede transporttid med bilen trods køen er hurtigere end med tog og bus, affinder de fleste sig med køen, og bilen vil stadig være måske ikke farve men dog stereo.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Scharfenberg, 26/9 2018, 11:43 (2039 dage siden) @ Schienenwolf
Hvis den samlede transporttid med bilen trods køen er hurtigere end med tog og bus, affinder de fleste sig med køen, og bilen vil stadig være måske ikke farve men dog stereo.
Både ja og nej.
Jeg har 12 km til arbejde.
* Bil: ca. 17 minutter:
* Tog kombineret med cykel: ca. 25 minutter
* Cykel: ca. 35 minutter.
Jeg vælger altid enten cyklen eller toget, fordi det er både billigst og bedst for mit helbred. Så flere faktorer end hard core rejsetid spiller ind. Kald mig bare en moderne mand.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 11:50 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Hvis man har et job hvor man ikke bare kan møde op i cykelklemmer, såal man også lige skifte til lidt mere præsentabel beklædning inden man er klar på kontoret. Den tid skal lægges til den moderne mands cykelglæde.
--
- busser når det er billigst
af Mads, 26/9 2018, 15:09 (2039 dage siden) @ Togbus
Hvis man har et job hvor man ikke bare kan møde op i cykelklemmer, såal man også lige skifte til lidt mere præsentabel beklædning inden man er klar på kontoret. Den tid skal lægges til den moderne mands cykelglæde.
Pålideligheden skal også medregnes. Hvis jeg tager bilen, kan det tage alt fra 30-60 minutter og det er umuligt at forudsige hvornår det tager 60 (udover om fredagen).
Cykeltiden er konstant, varierer kun med et par minutter afhængig af vind og lyssignaler.
Tog ligger midt i mellem, omend forudsigeligheden er lidt større. Der bliver (oftest) på forhånd varslet når der er uregelmæssigheder (uheld eller planlagt), så man kan beslutte sig for transportformen inden man tager hjemmefra.
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 11:54 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Hvis den samlede transporttid med bilen trods køen er hurtigere end med tog og bus, affinder de fleste sig med køen, og bilen vil stadig være måske ikke farve men dog stereo.
Både ja og nej.Jeg har 12 km til arbejde.
* Bil: ca. 17 minutter:
* Tog kombineret med cykel: ca. 25 minutter
* Cykel: ca. 35 minutter.Jeg vælger altid enten cyklen eller toget, fordi det er både billigst og bedst for mit helbred. Så flere faktorer end hard core rejsetid spiller ind. Kald mig bare en moderne mand.
Rigtigt, ja. Faktorer som boligens og arbejdspladsens beliggenhed og afstanden imellem dem spiller helt klart ind. De moderne kvinder og mænd er allerede ovre i togene og busserne og cyklerne. Dem, der vil skulle cykle 2 x 35 km dagligt og få deres transporttid fordoblet, lokker det som oftest ikke, at de så kan kalde sig "moderne mand" (m/k).
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af OnkelJørn, 26/9 2018, 11:49 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
Ja, det har du ret i. Af de fleste tvangskunder. De vil nok i vid udstrækning finde tilbage til den hurtigere transport. Men ikke bilisterne. For dem vil toget stadig være et sort-hvid og mono produkt, som det er i dag. Man kan ikke med sminke gøre en Lada til en Ferrari.
Point taken. Men der findes kun én ting værre end at holde stille i et forsinket tog med flere tusinde hestekræfter på vej ind mod byen i morgentrafikken. Og det er at sidde i en Audi A6 S-tronic med 218 hestekræfter, der holder i kø på en indfaldsvej ind mod byen mellem kl. 6.15 og 9.15 og modsatte vej mellem 15 og 18. Og som ikke lige kan finde en parkeringsplads inde i byen. Så kan man sidde i sin bil med sit B&O stereoanlæg med farvestrålende LED-skærm og se på den sort/hvide trafik i mono
Du må jo have erfaring med din Audi siden du ved det.
af Scharfenberg, 26/9 2018, 13:29 (2039 dage siden) @ OnkelJørn
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
Ja, det har du ret i. Af de fleste tvangskunder. De vil nok i vid udstrækning finde tilbage til den hurtigere transport. Men ikke bilisterne. For dem vil toget stadig være et sort-hvid og mono produkt, som det er i dag. Man kan ikke med sminke gøre en Lada til en Ferrari.
Point taken. Men der findes kun én ting værre end at holde stille i et forsinket tog med flere tusinde hestekræfter på vej ind mod byen i morgentrafikken. Og det er at sidde i en Audi A6 S-tronic med 218 hestekræfter, der holder i kø på en indfaldsvej ind mod byen mellem kl. 6.15 og 9.15 og modsatte vej mellem 15 og 18. Og som ikke lige kan finde en parkeringsplads inde i byen. Så kan man sidde i sin bil med sit B&O stereoanlæg med farvestrålende LED-skærm og se på den sort/hvide trafik i mono
Du må jo have erfaring med din Audi siden du ved det.
Nej, har ikke bil. Behøver ikke erfaring med Audi, blot indlevelsesevne.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af mikedk2100, 26/9 2018, 12:00 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Point taken. Men der findes kun én ting værre end at holde stille i et forsinket tog med flere tusinde hestekræfter på vej ind mod byen i morgentrafikken. Og det er at sidde i en Audi A6 S-tronic med 218 hestekræfter, der holder i kø på en indfaldsvej ind mod byen mellem kl. 6.15 og 9.15 og modsatte vej mellem 15 og 18. Og som ikke lige kan finde en parkeringsplads inde i byen. Så kan man sidde i sin bil med sit B&O stereoanlæg med farvestrålende LED-skærm og se på den sort/hvide trafik i mono
Blandet du ikke tingene sammen nu? At holde i kø som pendler i myldretiden ved de store byer er vel noget ganske andet end at rejse mellem landsdelene - og det er netop der, DSB taber kunderne. Såvidt jeg ved, så kører det trods alt meget godt med f.eks. S-togtrafikken og antallet af passagerer.
Men også her kan det da være en udfordring at lokke bilisterne over i toget - der er f.eks. ikke garanti for en siddeplads i myldretiden (det har den førnævnte Audi). Og der kommer ikke flere s-tog og dermed flere pladser på denne side af 2030.
Og alt er selvfølgelig smag og behag, men bilisterne synes åbenbart det er værre at holde stille i et tog end i bilen på motorvejen. Ellers havde de da stået i toget.
Det må da også være i DSB interesse at vide, hvorfor folk fravælger dem, tænker jeg.
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 12:41 (2039 dage siden) @ mikedk2100
Og alt er selvfølgelig smag og behag, men bilisterne synes åbenbart det er værre at holde stille i et tog end i bilen på motorvejen. Ellers havde de da stået i toget.
I de fleste bare lidt længere rejserelationer er den samlede transporttid med tog og bus så lang, at der er rigeligt med slæk at give af til lidt langsom bilkørsel på motorvejen. Før DSB får løst den problemstilling, kommer der ikke flere passagerer i togene, og hvis problemstillingen endelig skulle blive løst, vil der næppe være tog og skinner nok til, at DSB eller andre baneselskaber kan transportere passagererne. Man kan kun indføre den af mange ønskede længere transporttid for bilisterne ved tvang. I toget er tiden din egen og du får mere af den, hvis du lader bilen stå, er filosofien, som kollektivisterne dyrker.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 11:37 (2039 dage siden) @ Schienenwolf
Mr S må da sympatisere med de 'nye' kulører på IC3 - de er i samme farver som et omvendt Schienenwolf-skorstensbånd - sådan lidt i familie med det 3. riges flag.
af Mads, 26/9 2018, 15:13 (2039 dage siden) @ Togbus
Nazikortet, virkelig?
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 15:16 (2039 dage siden) @ Mads
Nej da, det er blot de farver DSB vælger. Jeg synes det er ganske glimrende design på IC3 mm. Og det har intet politisk over sig.
Men man drager vel den slags hurtige konklusioner når man mener at cykelklemmer ikke er noget problem i et mødelokale
--
- busser når det er billigst
af Mads, 26/9 2018, 16:23 (2038 dage siden) @ Togbus
Nej da, det er blot de farver DSB vælger. Jeg synes det er ganske glimrende design på IC3 mm. Og det har intet politisk over sig.
Men man drager vel den slags hurtige konklusioner når man mener at cykelklemmer ikke er noget problem i et mødelokale
Hvad er cykelklemmer og hvad har det med DSBs farver at gøre?
af Scharfenberg, 27/9 2018, 13:23 (2038 dage siden) @ Togbus
Nej da, det er blot de farver DSB vælger. Jeg synes det er ganske glimrende design på IC3 mm. Og det har intet politisk over sig.
Men man drager vel den slags hurtige konklusioner når man mener at cykelklemmer ikke er noget problem i et mødelokale
Jeg har her til morgen cyklet 12 km iført skjorte og cykelklemmer - til møde inde i byen. Det krævede altså ikke omklædning.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af krabsen, 26/9 2018, 16:29 (2038 dage siden) @ Mads
Nazikortet, virkelig?
https://da.wikipedia.org/wiki/Troll kommer nok sandheden nærmere
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 17:07 (2038 dage siden) @ krabsen
Nazikortet, virkelig?
https://da.wikipedia.org/wiki/Troll kommer nok sandheden nærmere
Nej, det var ikke for at ophidse eller på anden måde afspore en i øvrigt god diskussion her i denne tråd - det slog min blot at farverne på det i øvrigt udmærkede design havde sammenfaldende farver med S' logo, som igen har sammenfaldende farver med andres logo.
Det er godt med lidt spræl i diskussionen og at berettigelsen af DSB bliver diskuteret uden forudindtagede skyttegravsholdninger om at jernbane er bedst uanset omkostninger og popularitet. Hvis man ikke ønsker diskussion af jernbanens berettigelse - det er det som økonomidirektørens debatindlæg jo sådan set er et indspark i - ja, så svinder jernbanen stille ind og ingen vil savne den.
--
- busser når det er billigst
af ThomasTT, 26/9 2018, 22:09 (2038 dage siden) @ Togbus
Nazikortet, virkelig?
https://da.wikipedia.org/wiki/Troll kommer nok sandheden nærmere
Nej, det var ikke for at ophidse eller på anden måde afspore en i øvrigt god diskussion her i denne tråd - det slog min blot at farverne på det i øvrigt udmærkede design havde sammenfaldende farver med S' logo, som igen har sammenfaldende farver med andres logo.
Det er godt med lidt spræl i diskussionen og at berettigelsen af DSB bliver diskuteret uden forudindtagede skyttegravsholdninger om at jernbane er bedst uanset omkostninger og popularitet. Hvis man ikke ønsker diskussion af jernbanens berettigelse - det er det som økonomidirektørens debatindlæg jo sådan set er et indspark i - ja, så svinder jernbanen stille ind og ingen vil savne den.
Hvorfor er der så investeret rekordsummer i jernbanen?
Jeg er ganske vist farvet af erfaringer fra London, hvor biltrafikken for længst er brudt sammen, og toget har vundet passagerer i rasende fart, men jeg er ikke i tvivl om, at toget nok skal vinde. Der er så mange forhold, der taler for toget.
- biltrafikken sander stadig mere til, og der kan reelt intet gøres. Biler fungerer kun, hvis mange fravælger den
- stationsnær byudvikling. Alene i de større byer bygges der boliger og arbejdspladser i 100.000- vis tæt på stationerne.
- metro til hovedbanen, ny ellebjerg vil skabe langt bedre samlet rejse ifm regionaltog.
- markant bedrekapacitet med enkelte nye strækninger, der giver mulighed for flere lokaltog eller decideret s-tog omkring Aarhus og odense.
- flere passager fører til bedre drift og dermed billigere billetter, der så yderligere skaffer passagerer.
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
af kme, 26/9 2018, 22:52 (2038 dage siden) @ ThomasTT
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Så meget går DSB altså heller ikke op i lyntog. Der er fx. intet lyntog til Esbjerg (landets 5. største by) til trods for at det ville passere Odense (3. største) og Kolding (7. største).
af Henrik Hansen , Vejen, 27/9 2018, 09:36 (2038 dage siden) @ kme
Så meget går DSB altså heller ikke op i lyntog. Der er fx. intet lyntog til Esbjerg (landets 5. største by) til trods for at det ville passere Odense (3. største) og Kolding (7. største).
'Intercity' forbindelsen til Esbjerg ligner mere og mere et regionaltog, med alt for mange stop undervejs (Lunderskov/Langeskov) og dertil et længere ophold i Odense for at skabe forbindelse til lyntoget.
Materielet er ikke længere IC-materiel, men regionaltogsmateriel med dårlige sæder, manglende plads til at arbejde - Ryanair standard til SAS-pris, vil nogen nok sige.
Politisk har sagen med den ringe komfort i IR4 togene været rejst i Transportudvalget, men svaret fra DSB er nedslående, man akter ikke at ændre noget på togene, da de ikke kan undværes i ombygningsperioden - men IC3 kan sjovt nok godt undværes når de ombygges.
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/720/svar/1504777/1926787.pdf
Debatindlægget fra DSB-direktøren nævner at der blev udbetalt kompensation til pendlerne på Sjælland som følge af ME-problemerne, men hvor er kompensationen blevet af til pendlerne på strækningen til Esbjerg, der har levet med en sommer uden IC-forbindelser, og de sidste 14 dage med aflyste regionaltog, da man blev ramt at den manglende mulighed, for at ændre i lokomotivførerens turplaner.
af RasmusD, 27/9 2018, 09:43 (2038 dage siden) @ Henrik Hansen
Politisk har sagen med den ringe komfort i IR4 togene været rejst i Transportudvalget, men svaret fra DSB er nedslående, man akter ikke at ændre noget på togene, da de ikke kan undværes i ombygningsperioden - men IC3 kan sjovt nok godt undværes når de ombygges.
Det nye interiør i IC3’erne (der groft sagt mest handler om nye gulvtæpper og betræk) sker samtidigt med at de enkelte togsæt alligevel skal pilles ud til et gennemgående hovedeftersyn, der i forvejen var planlagt (og lovpligtigt).
af Schienenwolf, Læsø, 27/9 2018, 09:50 (2038 dage siden) @ RasmusD
Politisk har sagen med den ringe komfort i IR4 togene været rejst i Transportudvalget, men svaret fra DSB er nedslående, man akter ikke at ændre noget på togene, da de ikke kan undværes i ombygningsperioden - men IC3 kan sjovt nok godt undværes når de ombygges.
Det nye interiør i IC3’erne (der groft sagt mest handler om nye gulvtæpper og betræk) sker samtidigt med at de enkelte togsæt alligevel skal pilles ud til et gennemgående hovedeftersyn, der i forvejen var planlagt (og lovpligtigt).
Ryger vægkunsten ikke også? Jeg mener at have set et foto af et anonymiseret interiør.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Regelrytteren, 27/9 2018, 11:37 (2038 dage siden) @ RasmusD
Hvad er det lige for et eftersyn, der er lovpligtigt?
Hvilken lov står det i?
Venligst oplys nummer og navn på loven
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 27/9 2018, 11:47 (2038 dage siden) @ Regelrytteren
Hvad er det lige for et eftersyn, der er lovpligtigt?
Hvilken lov står det i?
Venligst oplys nummer og navn på loven
Åhh - det er nok noget med at ministeren fastlægger de nærmere regler for sikkerhedssystemet. Det beskrives så i en bekendtgørelse hvori der står at operatøren skal have et sikkerhedssystem og i DSB's står der så med hvilke intervaller det forskellige udstyr skal revideres (som det hedder).
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jens Hansen, 27/9 2018, 18:37 (2037 dage siden) @ Michael Deichmann
Det er vist en overtolkning af lovgivningen.
Lovgivningen siger at operatørerne skal have styr på sikkerheden. Hvordan det så konkret gøres skrives i processor som trafikstyrelsen kontrollerer.
Vedligeholdelsesterminer er givet noget som togleverandører fastlægger, for at garanti kan opretholdes. Operatøren har givet også en holdning til, "hvad der kan betale sig".
JH
af Scharfenberg, 27/9 2018, 13:27 (2038 dage siden) @ kme
Så meget går DSB altså heller ikke op i lyntog. Der er fx. intet lyntog til Esbjerg (landets 5. største by) til trods for at det ville passere Odense (3. største) og Kolding (7. største).
Der skal nok komme lyntog til Esbjerg med en rejsetid på ca. 2:30 - måske mindre.
I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af kme, 27/9 2018, 13:42 (2038 dage siden) @ Scharfenberg
Så meget går DSB altså heller ikke op i lyntog. Der er fx. intet lyntog til Esbjerg (landets 5. største by) til trods for at det ville passere Odense (3. største) og Kolding (7. største).
Der skal nok komme lyntog til Esbjerg med en rejsetid på ca. 2:30 - måske mindre.I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
Først vil jeg se det lyntog før jeg tror på det. Og hvis det kun er otte minutter hurtige end med togskifte i Odense, er jeg dybt uimponeret. En rejsetid på 2:30 er præcis 120 km/t i gennemsnit og det gør vist ikke indtryk på mange for et tog med så få stop. For det får vel få stop? Ellers er det ikke et lyntog.
af Henrik Hansen , Vejen, 27/9 2018, 15:38 (2037 dage siden) @ Scharfenberg
I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
Hvis man tør satse på, at lyntoget afventer IC-toget fra Esbjerg. Stort set alle de gange jeg har været med til København i de sidste ½ år, er lyntoget kørt når IC-toget når Odense. Men det er da et fint markedsføringsstunt, når man ikke er i stand til at tilbyde andet en 'regionaltog' fra Danmarks 5. største by - problemet er bare, at det hurtig bliver gennemskuet !!!
af Togbus, Foldingbro, 27/9 2018, 16:03 (2037 dage siden) @ Henrik Hansen
I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
Hvis man tør satse på, at lyntoget afventer IC-toget fra Esbjerg. Stort set alle de gange jeg har været med til København i de sidste ½ år, er lyntoget kørt når IC-toget når Odense. Men det er da et fint markedsføringsstunt, når man ikke er i stand til at tilbyde andet en 'regionaltog' fra Danmarks 5. største by - problemet er bare, at det hurtig bliver gennemskuet !!!
Man kan tage bilen - lidt langsommere, men så er man sikker på at nå frem. 3 til 3½ time alt afhængig af hvormange andre frafaldne togpassagerer som også vælger motorvejen den dag. Der er valgfrit afgangstidspunkt.
--
- busser når det er billigst
af Scharfenberg, 28/9 2018, 21:28 (2036 dage siden) @ Togbus
I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
Hvis man tør satse på, at lyntoget afventer IC-toget fra Esbjerg. Stort set alle de gange jeg har været med til København i de sidste ½ år, er lyntoget kørt når IC-toget når Odense. Men det er da et fint markedsføringsstunt, når man ikke er i stand til at tilbyde andet en 'regionaltog' fra Danmarks 5. største by - problemet er bare, at det hurtig bliver gennemskuet !!!
Man kan tage bilen - lidt langsommere, men så er man sikker på at nå frem. 3 til 3½ time alt afhængig af hvormange andre frafaldne togpassagerer som også vælger motorvejen den dag. Der er valgfrit afgangstidspunkt.
Køge Bugt motorvejen ind mod byen og Motorring 3 i sydgående retning sander til allerede kl. 6.30. Og det bliver kun værre fremover
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Schienenwolf, Læsø, 28/9 2018, 21:55 (2036 dage siden) @ Scharfenberg
I dag kan man tage IC fra Esbjerg og skifte til lyntog i Odense. Så er man i Kbh. på i alt 2:38.
Hvis man tør satse på, at lyntoget afventer IC-toget fra Esbjerg. Stort set alle de gange jeg har været med til København i de sidste ½ år, er lyntoget kørt når IC-toget når Odense. Men det er da et fint markedsføringsstunt, når man ikke er i stand til at tilbyde andet en 'regionaltog' fra Danmarks 5. største by - problemet er bare, at det hurtig bliver gennemskuet !!!
Man kan tage bilen - lidt langsommere, men så er man sikker på at nå frem. 3 til 3½ time alt afhængig af hvormange andre frafaldne togpassagerer som også vælger motorvejen den dag. Der er valgfrit afgangstidspunkt.
Køge Bugt motorvejen ind mod byen og Motorring 3 i sydgående retning sander til allerede kl. 6.30. Og det bliver kun værre fremover
Og? Løsningen på, at folk har lang transporttid på Køge Bugt motorvejen, er ikke, at de skal have endnu længere transporttid med tog og bus. De fleste bilister jeg kender er intellektuelt udmærket i stand til at regne ud, hvilket transportmiddel, der er mest hensigtsmæssigt og hurtigst for dem at bruge, så derfor tager de bilen ad motorvejen. Af samme årsag vakte betalingsringen for nogle år siden så store protester; "den lille mand" ville ikke finde sig i ved økonomisk tvang at få forlænget sin daglige transporttid med ofte halve og hele timer, samtidig med at de rige, der har råd til at betale, fik bedre plads på vejene i og med at "trængselsproblemerne" blev løst, som politikerne bag det asociale forslag eufemistisk udtrykte det. Den dag tog og bus er hurtigere og mere praktisk for den enkelte billist på motorvejen, skifter han/hun.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af RasmusD, 27/9 2018, 16:52 (2037 dage siden) @ Henrik Hansen
Hvis man tør satse på, at lyntoget afventer IC-toget fra Esbjerg. Stort set alle de gange jeg har været med til København i de sidste ½ år, er lyntoget kørt når IC-toget når Odense.
Det lyder mærkeligt. Toget fra Esbjerg burde ankomme først...
af mpp, 27/9 2018, 17:36 (2037 dage siden) @ RasmusD
Det gør det også som nævnt andetsteds. Det er i Odense lyntoget overhalet IC-toget, så samlet holder IC-toget 8-10 minutter og venter.
af ThomasTT, 27/9 2018, 21:31 (2037 dage siden) @ kme
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Så meget går DSB altså heller ikke op i lyntog. Der er fx. intet lyntog til Esbjerg (landets 5. største by) til trods for at det ville passere Odense (3. største) og Kolding (7. største).
Enig. Det sidste var mere til politikere end dsb. For så vidt angår nutidens tog til esbjerg og andre steder, så tror jeg simpelthen der er for få passagerer til at det kan fungere effektivt uanset hvad. Jeg tænker mere på en lnagsigtet styrepind
af mikedk2100, 27/9 2018, 09:12 (2038 dage siden) @ ThomasTT
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Det er jeg så ikke enig i. En af grundende til, at jeg fravælger toget mellem landsdelene er netop, at toget også fungerer som regionaltog. Det vil sige rigtig mange stop, stor udskiftning af passagerer og når vi nærmer os København, så står folk også op i kupéen, der dermed gør det svært for andre at komme rundt, vi får tasker i hovedet osv. Småting måske, men det er også (manglende) komfort for mig. Helt modsat f.eks. SJ, hvor det er en fornøjelse at køre fra f.eks. København til Stockholm.
Man har jo også indført det på S-banen, hvor man i weekenden og aftenen skal stoppe på alle stationer på strækningen til Køge. Nogen vil påstå, at det jo kun er ganske få minutter turen er længere, men psykologisk gør det rigtig meget, at toget stopper ved enhver station - det er dræbende, og derfor er også denne tur erstattet af bil. Udenfor myldretiden kan man gøre turen Kbh-Karise i bil på under 1 time. I tog tager den over 1½ time, hvis alt spiller sammen. Dertil skal lægges 2 x 10 minutter for at komme til/fra stationerne. Bilen tager mig også på svinkeærinder forbi Ikea, Bilka etc.
Og har københavneren først investeret i en bil, så skal den også bruges. Så bliver toget taberen, hvis turen er længere end man kan gå eller cykle.
af Bjarke Hvass, Valby, 27/9 2018, 10:15 (2038 dage siden) @ mikedk2100
Man har jo også indført det på S-banen, hvor man i weekenden og aftenen skal stoppe på alle stationer på strækningen til Køge. Nogen vil påstå, at det jo kun er ganske få minutter turen er længere, men psykologisk gør det rigtig meget, at toget stopper ved enhver station - det er dræbende, og derfor er også denne tur erstattet af bil.
Valget af hyppigere men langsommere tog skulle være begrundet i at fritidsrejsende hellere vil have hyppigere afgange, så de slipper for at tjekke afgangstider, fremfor færre tog hvoraf nogle kommer lidt hurtigere til København. De passagerer som benytter stationer hvor f.eks. E og H toget ikke stopper vil derfor have 10-minutters drift i store dele af weekenden på bekostning af at nogle passagerer får forlænget rejsen til København med ca. 5 minutter. Om det har givet flere eller færre passagerer efter det blev indført ved jeg ikke.
af ThomasTT, 27/9 2018, 21:27 (2037 dage siden) @ mikedk2100
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Det er jeg så ikke enig i. En af grundende til, at jeg fravælger toget mellem landsdelene er netop, at toget også fungerer som regionaltog. Det vil sige rigtig mange stop, stor udskiftning af passagerer og når vi nærmer os København, så står folk også op i kupéen, der dermed gør det svært for andre at komme rundt, vi får tasker i hovedet osv. Småting måske, men det er også (manglende) komfort for mig. Helt modsat f.eks. SJ, hvor det er en fornøjelse at køre fra f.eks. København til Stockholm.Man har jo også indført det på S-banen, hvor man i weekenden og aftenen skal stoppe på alle stationer på strækningen til Køge. Nogen vil påstå, at det jo kun er ganske få minutter turen er længere, men psykologisk gør det rigtig meget, at toget stopper ved enhver station - det er dræbende, og derfor er også denne tur erstattet af bil. Udenfor myldretiden kan man gøre turen Kbh-Karise i bil på under 1 time. I tog tager den over 1½ time, hvis alt spiller sammen. Dertil skal lægges 2 x 10 minutter for at komme til/fra stationerne. Bilen tager mig også på svinkeærinder forbi Ikea, Bilka etc.
Og har københavneren først investeret i en bil, så skal den også bruges. Så bliver toget taberen, hvis turen er længere end man kan gå eller cykle.
Jeg tænker mere marginale forskelle mellem lyntog og hurtige regionaltog, fx 3 stop i stedet for 0 mellem Kbh og odense. Et sådant tidstab på nok ca 7 minutter tror jeg sagtens kunne opvejes af bedre drift, større hyppighed mere kapacitet, måske faste minuttal.
Oplægget til fremtidig drift ifm togfonden lagde op til 6 tog i timen kbh-odense, men et værre rod af 3 forskellige kategorier af tog, der pressede kapaciteten og reelt meget lav hyppighed, fordi hvert tog tjente et særligt formål.
Meget høj hyppighed kan også give ekstra fordele ved at variere stoppene undervejs. Hvis man fx meget langsigtet forestillede sig 12 tog i timen kbh-odense. Hvis de kørte i fast fem-minutters drift med hver tre stop, ville de samme tog kunne dække formentlig alle rejserelationer undervejs.
At forskellige typer rejsende generer hinanden burde kunne løses ved togets indretning.
12 tog i timen kan selvfølgelig lyde helt vildt, men det er det egentlig ikke. Hvis man tror på at passagertallene kan fordobles så hurtigt, som der rr planer om, så ville det snarere være sært hvis væksten derefter pludselig gik i stå.
af Scharfenberg, 27/9 2018, 13:26 (2038 dage siden) @ ThomasTT
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Så er det godt, at der fremover satses på både hurtige regional- og lyntog.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af ThomasTT, 27/9 2018, 21:35 (2037 dage siden) @ Scharfenberg
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
Så er det godt, at der fremover satses på både hurtige regional- og lyntog.
Med deraf følgende lavere hyppighed. Når man reelt kun planlægger et tog i timen langsigtet Kbh- Aarhus giver det en meget stor mangel på fleksibilitet. Udovrr alle ulemperne vil blandet drift på de samme skinner vil nogen tage togrt hele og halve timer før nødvendigt og ret faktisk spilde tid på de få hurtige fremfor de langsomme hyppige
af Ib Jensen, 27/9 2018, 22:14 (2037 dage siden) @ Scharfenberg
Så er det godt, at der fremover satses på både hurtige regional- og lyntog
Nemli' ja. Men det er der bare nogen, der ikke VIL forstå.
Kilde: "Togfonden DK - højhastighed og elektrificering på den danske jernbane", september 2013, side 80.
af Svend, 28/9 2018, 07:18 (2037 dage siden) @ ThomasTT
Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.
.
Det er fordi du kun tænker på regionaltrafik til og fra de store byer. F eks Ringsted-København, Nyborg-Odense, Horsens-Aarhus ....... Der er altså et potentiale i trafik mellem de store byer: København-Odense-Aarhus-Aalborg (spørg bare busselskaberne).
--
Svend
af P.Jensen, 28/9 2018, 10:22 (2037 dage siden) @ ThomasTT
Jeg er enig i at det er et spørgsmål om tid før biltrafikken sander til.
Ikke kun i London, men Tyskland kæmper en kamp med at vedligeholde og udvide motorveje for at følge med. Ifølge ADAC (Tysk FDM) er der p.t 537 vejarbejder på de ca. 12.500 km Autobahn. Hver 23 km...
Kampen er tabt fordi der ved de store byer ikke er kapacitet på afkørslerne - der er køer ud på motorvejene.
Jeg har lige været i bil helt nede ved Basel. For 10 år siden kunne man holde en gennemsnitsfart på 115-120 km (pauser ikke indregnet). I dag skal man være heldig hvis man kommer over 95 km. Der var meldinger om 2 væltede lastbiler der spærrede motorveje, 17 km kø ved Hamburg, biler der går istå ved 2 smalle spor ved vejarbejde osv.osv. Anslår at der var 140-150 km vejarbejde fra Flensborg og ned til Basel.
I København bliver det mere og mere umuligt at have bil - ingen parkeringspladser hvis man ikke vil købe eller leje en sådan. Og dem bliver der færre af selvom indbyggerantal stiger.
Så togets tid vil komme om man vil eller ej. Derfor skal der planlægges med en vis ambition og fremsynethed, så man ikke bygger for småt eller uhensigtsmæssigt. (F.eks. Ringsted station - for små Metrotog - Billund bane uden direkte forbindelse til Århus, nyt materiel i tide og ikke 10 år for sent).
Der burde være bygget 2 spor mere fra København H til Østerport for mange år siden. Stationen ved Kastrup lufthavn kun 2 perroner osv osv.
Folketinget burde lave en overordet plan for jernbanen og holde sig til den! OG træde tilbage og lade være med at detailstyre!
P.Jensen
af Togbus, Foldingbro, 28/9 2018, 11:04 (2037 dage siden) @ P.Jensen
....... OG træde tilbage og lade være med at detailstyre!
Folketinget har sådan set fredet både Bdk og DSB i lange perioder efter 1997. Resultatet er suboptimeringer og omkonteringer, samt vedvarende teknologiske eksperimenter. Når den ene eksperimenterer med "hyldevare" tager den anden straks over og masseanskaffer uprøvede løsninger.
Resultatet er at man nu har ét nymalet IC3-sæt som målestok for DSB's gode form. Endda uden udsigt at man er i stand til at istandsætte de øvrige inkl ny farve på kort tid på grund af manglende rullende materiel. Men hvem er det lige som har udrangeret og skrottet mangelfuldt vedligeholdt materiel inden nyt fungerede ordentligt? DSB. Selvsamme DSB som nu klynker over ikke at have nok og beviseligt ikke har nok til at kunne opfylde sine kontraktlige køreplansforpligtelser uden fix-fax ved hjælp af de særdeles bløde formuleringer i "samfundskontrakten" som bliver ved med at blive forlænget i en uendelighed.
--
- busser når det er billigst
af Scharfenberg, 28/9 2018, 21:25 (2036 dage siden) @ Togbus
....... OG træde tilbage og lade være med at detailstyre!
Folketinget har sådan set fredet både Bdk og DSB i lange perioder efter 1997. Resultatet er suboptimeringer og omkonteringer, samt vedvarende teknologiske eksperimenter. Når den ene eksperimenterer med "hyldevare" tager den anden straks over og masseanskaffer uprøvede løsninger.
Resultatet er at man nu har ét nymalet IC3-sæt som målestok for DSB's gode form. Endda uden udsigt at man er i stand til at istandsætte de øvrige inkl ny farve på kort tid på grund af manglende rullende materiel. Men hvem er det lige som har udrangeret og skrottet mangelfuldt vedligeholdt materiel inden nyt fungerede ordentligt? DSB. Selvsamme DSB som nu klynker over ikke at have nok og beviseligt ikke har nok til at kunne opfylde sine kontraktlige køreplansforpligtelser uden fix-fax ved hjælp af de særdeles bløde formuleringer i "samfundskontrakten" som bliver ved med at blive forlænget i en uendelighed.
Og det bringer mig tilbage til udgangspunktet: DSB er i bedre form, end de fleste tror.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 16:59 (2038 dage siden) @ Togbus
Mr S må da sympatisere med de 'nye' kulører på IC3 - de er i samme farver som et omvendt Schienenwolf-skorstensbånd - sådan lidt i familie med det 3. riges flag.
Ja, ligesom DSB's 1970'er-design; sort-røde lokomotiver med hvide påskrifter, og brune uniformer. Jo jo, det var ikke til at tage fejl af.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 11:30 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Vi får se...
Bilen er nu heller ikke så tosset, særligt hvis der blot er en ekstra medpassager. Og til dem som ikke har råd til bil er det prisen som er afgørende - og en 'gratis' kop kaffe oveni betyder faktisk også noget for den gruppe. En gruppe som i stadig højere grad nu får alternativer til DSB - nemlig nye busser der ikke udvendigt er overmalede med grafitti.
Toget er med den nuværende prissætning et "luksusprodukt", idet jeg dog er bekendt med at nørder med uanede mængder tid til opslag på DSB's hjemmesider, app's og uanede mængder fleksibilitet i forhold til tidspunkt for rejsetid kan finde rabatterede billetter
Det har sådan set ikke noget med 2020, 2030 eller sporarbejder at gøre.
--
- busser når det er billigst
af Scharfenberg, 26/9 2018, 11:37 (2039 dage siden) @ Togbus
Vi får se...
Bilen er nu heller ikke så tosset, særligt hvis der blot er en ekstra medpassager. Og til dem som ikke har råd til bil er det prisen som er afgørende - og en 'gratis' kop kaffe oveni betyder faktisk også noget for den gruppe. En gruppe som i stadig højere grad nu får alternativer til DSB - nemlig nye busser der ikke udvendigt er overmalede med grafitti.
Husk at en betalende voksen kan tage op til to børn under 12 år med på togrejsen kvit og frit. Dvs. København-Aarhus til 400 kr. for tre personer inkl. "broafgift".
Toget er med den nuværende prissætning et "luksusprodukt", idet jeg dog er bekendt med at nørder med uanede mængder tid til opslag på DSB's hjemmesider, app's og uanede mængder fleksibilitet i forhold til tidspunkt for rejsetid kan finde rabatterede billetter
Alligevel sker det mere end 2 mio. gange om året, at 'nørder' køber de billige DSB orangebilletter. Der findes helt sikkert også 'nørder', som aldrig kører med toget, og når de gør, udelukkende kører på standardbillet uden rabat.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 11:46 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Husk at en betalende voksen kan tage op til to børn under 12 år med på togrejsen kvit og frit. Dvs. København-Aarhus til 400 kr. for tre personer inkl. "broafgift".
Den lykkelige Audi-ejer har glæden af at slippe for den voksne der slæber sine skrigende under med i toget.
Vi skal blot have forskellige transportformer at vælge imellem. De nemmest tilgængelige vil vinde markedsandele. Jeg banen er havnet i et udsat mellemsegment - for dyrt for underklassen og uattraktivt for øvre middel- og overklasse. Fjernbussernes fremmarch (lad os nu rigtig nog lige se om det bliver sådan) flytter politikernes blik væk fra jernbanen, for når flere vælgere vælger busserne er det attraktivt at støtte disses fremkomst. Særligt fordi de sparede jernbanekroner kan anvendes på andet mere attraktivt valgflæsk som vælgerhavet menes at efterspørge.
--
- busser når det er billigst
af Scharfenberg, 26/9 2018, 13:32 (2039 dage siden) @ Togbus
Husk at en betalende voksen kan tage op til to børn under 12 år med på togrejsen kvit og frit. Dvs. København-Aarhus til 400 kr. for tre personer inkl. "broafgift".
Den lykkelige Audi-ejer har glæden af at slippe for den voksne der slæber sine skrigende under med i toget.
Men hvis Audi-ejeren har børn, sidder de jo bare på bagsædet og skriger i stedet for.
Vi skal blot have forskellige transportformer at vælge imellem. De nemmest tilgængelige vil vinde markedsandele. Jeg banen er havnet i et udsat mellemsegment - for dyrt for underklassen og uattraktivt for øvre middel- og overklasse. Fjernbussernes fremmarch (lad os nu rigtig nog lige se om det bliver sådan) flytter politikernes blik væk fra jernbanen, for når flere vælgere vælger busserne er det attraktivt at støtte disses fremkomst. Særligt fordi de sparede jernbanekroner kan anvendes på andet mere attraktivt valgflæsk som vælgerhavet menes at efterspørge.
Fremover vil man se bedre samspil mellem transportformerne - fx taxa eller udlejningsbil inkluderet i togprisen for de, der skulle ønske det. Og så får man det bedste fra flere transportformer.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Gæst19, 26/9 2018, 15:48 (2038 dage siden) @ Scharfenberg
Hvordan bliver det med totalspærringer/togbusser, aflysninger og forsinkelser i forbindelse med udrulning af signalprogrammet?
Kommer det til at plage trafikken - også efter 2020?
af Gæst19, 27/9 2018, 20:15 (2037 dage siden) @ Scharfenberg
Du skriver:
men allerede i 2020 begynder det at ligne noget.
Hvad er det lige, der begynder at ligne noget i 2020?
Hvad er forskellen i forhold til 2015-2019?
Hvad bliver der af sporombygninger i 2020 og følgende år?
Hvorfor bliver omfanget mindre end i 2015-2019?
Mangler Østfyn ikke stadig?
Og totalspærring Slagelse, Ringsted, mv.
Hvad betyder elektrificering?
Du skriver også:
De år hvor folk er sivet fra DSB og over i fjernbusserne har der været omfattende og langvarige sporarbejder, som har påvirket landsdelstrafikken negativt.
Hvorfor skulle omfanget af totalspærringer og togbusser blive mindre i 2020 og efterfølgende?
af Gæst19, 28/9 2018, 21:26 (2036 dage siden) @ Scharfenberg
Der vil stadigvæk være mange sporarbejder i 2020 og årene efter, men allerede i 2020 begynder det at ligne noget.
[/b]>
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
[/b]
Måske skulle du lige læse denne:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10900920/12-aar-med-byggerod-inden-vi-faar-tog-de...
af Scharfenberg, 28/9 2018, 21:36 (2036 dage siden) @ Gæst19
Der vil stadigvæk være mange sporarbejder i 2020 og årene efter, men allerede i 2020 begynder det at ligne noget.
[/b]>
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
[/b]
Måske skulle du lige læse denne:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10900920/12-aar-med-byggerod-inden-vi-faar-tog-de...
Der vil stadigvæk være sporarbejder også efter 2020, men det vil primært være Signalprogrammet og Elektrificeringsprojektet. På Lille Syd og i Nordjylland har det hidtil hovedsageligt betydet aftenspærringer og enkelte weekendspærringer. Samtidig vil man efter 2020 efterhånden begynde at kunne høste de første gevinster af de mange projekter.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Schienenwolf, Læsø, 28/9 2018, 22:26 (2036 dage siden) @ Scharfenberg
Der vil stadigvæk være mange sporarbejder i 2020 og årene efter, men allerede i 2020 begynder det at ligne noget.
[/b]>
Mit bud er, at der ikke går mange år, før fjernbussernes rejsetid af flere og flere betragtes som sort/hvid og mono og togene som OLED smart tv. Og nej, ikke først i 2030. Længe før.
[/b]
Måske skulle du lige læse denne:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10900920/12-aar-med-byggerod-inden-vi-faar-tog-de...
Der vil stadigvæk være sporarbejder også efter 2020, men det vil primært være Signalprogrammet og Elektrificeringsprojektet.
Ja, årsagen vil naturligvis gøre en stor forskel.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Gæst19, 29/9 2018, 07:51 (2036 dage siden) @ Scharfenberg
Der vil stadigvæk være sporarbejder også efter 2020, men det vil primært være Signalprogrammet og Elektrificeringsprojektet.
Hvordan dokumenterer du den påstand?
af Jens Hansen, 26/9 2018, 12:42 (2039 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Den gode direktør forsøger at tale DSB (og jernbanen) op, et ædelt mål.
Men hans udgangspunkt er DSBs økonomi! Andre steder kan vi læse at DSB taber passagerer. Er pointen at kunderne forsvinder, men DSB "tjener" penge?
JH
af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 13:36 (2039 dage siden) @ Jens Hansen
Den gode direktør forsøger at tale DSB (og jernbanen) op, et ædelt mål.
Men hans udgangspunkt er DSBs økonomi! Andre steder kan vi læse at DSB taber passagerer. Er pointen at kunderne forsvinder, men DSB "tjener" penge?
JH
Hmm. Mon ikke blot han sigter til motionscentrene for personalet?
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af Scharfenberg, 26/9 2018, 13:37 (2039 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Scharfenberg, 26/9 2018, 14:26
Den gode direktør forsøger at tale DSB (og jernbanen) op, et ædelt mål.
Men hans udgangspunkt er DSBs økonomi! Andre steder kan vi læse at DSB taber passagerer. Er pointen at kunderne forsvinder, men DSB "tjener" penge?
JH
Hans udgangspunkt er DSB's økonomi, og at DSB faktisk skaber overskud, som kan komme ejeren (staten) til gode i bred forstand.
Men hans andet udgangspunkt er også den verden, vi lever i, hvor DSB og Banedanmark tales ned i en grad, så man næsten skulle tro, at det var Titanic og Titanics søsterskib Britannic. Her prøver Thellersen jo bare at nuancere debatten og sige, at selvfølgelig er der masser af udfordringer, men hey, så galt står det altså heller ikke til.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne
af Togbus, Foldingbro, 26/9 2018, 14:51 (2039 dage siden) @ Scharfenberg
Men hans andet udgangspunkt er også den verden, vi lever i, hvor DSB og Banedanmark tales ned i en grad, så man næsten skulle tro, at det var Titanic og Titanics søsterskib Britannic. Her prøver Thellersen jo bare at nuancere debatten og sige, at selvfølgelig er der masser af udfordringer, men hey, så galt står det altså heller ikke til.
Det kan man jo mene. Men man kan jo også se indlægget som en reaktion på at skibet faktisk er synkende, fordi politikerne er begyndt at lede efter bundproppen og muligvis også vil hive den ud.
Udfordringerne har DSB og Banedanmark selv skabt. Endda for skatteydernes penge. Ret uheldigt er der tilsyneladende en ret synlig synergieffekt i de skabte udfordringer, således at forstå at Banedanmarks og DSB's udfordringer lagt sammen er værre end set hver for sig. Et samspilsramt par der ikke har nogen parterapeut at gå til.
--
- busser når det er billigst
af pjl, 26/9 2018, 16:29 (2038 dage siden) @ Togbus
Udfordringerne har DSB og Banedanmark selv skabt. Endda for skatteydernes penge. Ret uheldigt er der tilsyneladende en ret synlig synergieffekt i de skabte udfordringer, således at forstå at Banedanmarks og DSB's udfordringer lagt sammen er værre end set hver for sig. Et samspilsramt par der ikke har nogen parterapeut at gå til.
Hvis mine ejere var lige så vægelsindede som Politikerne er overfor DSB og Banedanmark, så tror jeg også at min organisation ville være samspilsramt i en grad, der var umulig at reparere.
Skiftende trafikministre har jo, på ingen måde, formået at reparere det hul som andre (skiftende trafikministre) har skabt i budgetter, investeringer og visioner. Dansk trafikpolitik er så usammenhængende at det nærmest er en joke. Vi kan ikke engang finde ud af hvad den generelle pris for at køre 10 kilometer med bus skal være, ikke fordi den opgave er særlig svær men fordi "politikere"... Når man taler ulicitering burde man nok ikke starte med DSB og Banedanmark, men hele området, eksempelvis trafikforstyrrelsen, alene den absurditet at vi debatterer en jernbanelinje til Billund for at kunne komme til at debattere en ny jernbanebro over Vejlefjord er så absurd at rationelt tænkende mennesker begynder at bløde ud af ørerne.
Men det er da festligt nok at bande over DSB i hverdagen... ved bare ikke hvad formålet skulle være. Fjernbusser skal da nok tage deres andel af markedet, det er asfaltens egen version af Ryan Air, sådan noget har skam altid et publikum, fred være med det.
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/9 2018, 12:53 (2038 dage siden) @ pjl
, alene den absurditet at vi debatterer en jernbanelinje til Billund for at kunne komme til at debattere en ny jernbanebro over Vejlefjord er så absurd at rationelt tænkende mennesker begynder at bløde ud af ørerne.
Som andre også skriver her: Der mangler sådan set en strategi for den danske jernbane - der kan direkte overdrages til statens myndighed, statens infrastrukturforvalter og statens togselskab. 2009 mantraet om "Dobbelt op i 2030" blev reelt ikke overført til deciderede mål for nogle parter, og blev derfor overhalet af "virkeligheden".
Hvis man havde haft en strategi om, at "Danmarks største lufthavne skal have jernbaneforbindelse", ville man næppe have tvivlet så meget på Billundbanen, som man gør - og helt ude i fantasiens afkroge, ville man nok endda have forståelse for, hvis man istedet for Vejle - Billund gik efter en (250 km/t) højhastighedsløsning Billund - Aarhus H med 25-30 min rejsetid...
/Lasse
af Svend, 28/9 2018, 07:22 (2037 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Hvis man havde haft en strategi om, at "Danmarks største lufthavne skal have jernbaneforbindelse", ville man næppe have tvivlet så meget på Billundbanen, som man gør - og helt ude i fantasiens afkroge, ville man nok endda have forståelse for, hvis man istedet for Vejle - Billund gik efter en (250 km/t) højhastighedsløsning Billund - Aarhus H med 25-30 min rejsetid...
...... og netop aarhusianerne får ikke den store glæde af Billundbanen......
--
Svend
Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.
Læs mere