Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Verdens "største" højhastighedstog har kørt sin sidste tur (Jernbanen i dag)

af _NCLI_, 5/10 2021, 00:04 (937 dage siden)

Jeg ved ikke hvor meget interesse det har her, men det højhastighedstog i verden med plads til flest passagerer, det imponerende 16-vogn lange E4, med plads til 1634 passagerer, kørte sin sidste tur med 240 km/t i går.

Der er ikke rigtig noget om det i internationale medier, men det har fyldt en hel del i det lokale nyhedsbillede. Det er noget der kan få stærke følelser frem i mange. Den sjoveste video jeg har fundet er nok ham her, der jager de to sidste afgange halvvejs gennem landet, og dokumenterer situationen på perronerne undervejs.

Jeg håber nogen finder det lidt sjovt, selvom det ikke er dansk. Er der nogen der ved hvilket tog der nu overtager rekorden?

Verdens "største" højhastighedstog har kørt sin sidste tur

af anho, 5/10 2021, 02:48 (937 dage siden) @ _NCLI_

Det er nu et ganske lækkert design - langt mere 'sexet', i min optik, end de TGV dobbeltdækkere der er deres nærmeste sammenligning her i Europa, og måske endda i verden. Der findes jo ikke mange modeller af dobbeltdækker højhastighedstog. Dog lige en bemærkning: et E4 togsæt har kun 8 vogne, men de kører ofte dobbeltkoblet med 16 vogne i alt.

Der er dog ikke så meget at sige til at de kan opnå så stor en kapacitet - sædeopstillingen var 2+3 i underetagen (hvilket er meget normalt på Shinkansen-tog grundet den brede fritrumsprofil og derfor brede vognkasse), men overetagen var på hele 3+3 sæder i hver række! Og i modsætning til normale Shinkansen-sæder, som kan lænes meget langt tilbage, kunne overetagens sæder slet ikke lænes tilbage. Både E4 og dens forgænger E1 var da også tiltænkt primært som pendlertog da de oprindeligt blev indført. E1-sættene bestod desuden af hele 12 vogne pr togsæt. I starten kørte E1 og E4 både på Tohoku (Nordøst) Shinkansen og på Joetsu Shinkansen ("Joetsu" er ikke et egentligt ord, men sammensat af alternative læsninger af tegnene for to af de landsdele den kører igennem), men de sidste år har de kun kørt på Joetsu Shinkansen, da Tohoku Shinkansen har været forbeholdt for tog der kan køre minimum 275 km/h.

Efter udfasningen af disse E4-tog skal ruterne primært overtages af E7-tog, men mon ikke der kommer til at køre nogle E2-tog også? En fjerdedel af alle E7-tog blev skrottet på grund af vandskader for et par år tilbage efter en større tyfon.

Shinkansen-netværket er opdelt adskillige dele. Syd og vest for Tokyo benyttes primært forskellige varianter af Serie 700-toget, samt dens opdaterede versioner. Nord og øst for Tokyo bliver det dog langt mere farverigt, for her har alle togene deres eget design og egne farver. Med udfasningen af E4 betjenes banerne nu af E2, E3, E5/H5, E6 og E7/W7. Serie 0 og Serie 200 var de klassiske kuppeltog som de fleste nok kender til. Personligt synes jeg at Serie E6 er det absolut flotteste tog der nogensinde er bygget - med undtagelse måske af et par enkelte damplokomotiver.


Indsend billeder

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak