Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer (Jernbanen i dag)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/6 2011, 12:48 (4729 dage siden)

Har lagt mærke til at venteskurene på ovennævnte stationer er blevet revet ned.
Tænkte at der nok var nogle på forum der kendte grunden til dette.

Den første tanke var at det var pga. hærværk de blev fjernet, da jeg ved at min. 2 af glasventeskurene i Viby jævnligt har fået en hård medfart af de lokale knallertbøller. Men også de gamle, tillader mig at kalde dem vedligeholdelsesfri, røde og sorte metal/træ venteskure er blevet fjernet, selvom disse havde modstået næsten alt, lige så længe jeg kan huske og fremstod stadig i fin stand.

Kan se at der er gjort klar til noget der kunne ligne en form for støbearbejde, men er det til nye venteskure, eller mener DSB at vi sagtens kan klare os uden, når vinteren kommer igen og vinden står direkte ind på perronen i Viby :-P

--
[image][image][image]

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Jens Møller, København S, 9/6 2011, 17:24 (4729 dage siden) @ K.B.Andreasen

Det er så vidt jeg ved BaneDanmark og ikke DSB, der bestemmer den slags.

--
Jens MO-Møller
[image]

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Svend, 9/6 2011, 17:53 (4729 dage siden) @ Jens Møller

Ja, hvem der ejer hvad på de enkelte stationer, er en ren videnskab - en viden som kun de færreste er i besiddelse af.

--
Svend

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/6 2011, 19:17 (4729 dage siden) @ Svend

Banedanmark, DSB... Jaja det er jo næsten bare farven der har en anden lyd.. :-P
Det var også en indlejet entrepenør som pillede det ned, det gør jo ikke sagen bedre ;-)

Det var jo egentlig også mere hvad planerne omkring venteskurene var, som jeg var nysgerrig omkring :-)

--
[image][image][image]

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Frederik N., 13/6 2011, 15:49 (4725 dage siden) @ K.B.Andreasen

Har også opdaget at det er blevet revet ned der ude...
Glasburene er nok blevet revet ned da de er blevet udsat for hærværk, og træskurene er nok blevet revet ned pga. vinden fra togene der kørte forbi har gjort strukturen ustabil?:-D

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/6 2011, 15:06 (4724 dage siden) @ Frederik N.

... og træskurene er nok blevet revet ned pga. vinden fra togene der kørte forbi har gjort strukturen ustabil?:-D

Ja det tror jeg også helt sikkert må være derfor... ;-) :-D

--
[image][image][image]

Avatar

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2011, 22:25 (4729 dage siden) @ Jens Møller

Det er så vidt jeg ved BaneDanmark og ikke DSB, der bestemmer den slags.

Ja, hvem der ejer hvad på de enkelte stationer, er en ren videnskab - en viden som kun de færreste er i besiddelse af.

Ja, der er rimeligt indviklet. Emnet har tidligere været behandlet bl.a. her.

Men udgangspunktet er Finansudvalgets aktstykke nr. 321 fra 9. september 1997 og det er på baggrund heraf aftalt, at bl.a. glasventerum og læskure ("sildekasser") ejes og vedligeholdes af DSB.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 9/6 2011, 23:28 (4729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det må være disse venteskure der er tale om?

[image]
Viby Sj. 29. dec 2009

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Svend, 9/6 2011, 23:34 (4729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Ja, der er rimeligt indviklet. Emnet har tidligere været behandlet

Ja, og vi var begge bidragydere:-)

Men emnet er mere indviklet end som så, idet der også er forskel på fjernbane- og S-banestationer. På stationer hvor der både kører fjern- og S-tog, betragtes stationen som en fjernbanestation (=fællesstation), hvilket f eks betyder at DSB S-tog har ejerskabet af elevatorerne på Svanemøllen station og Banedanmark ejerskabet på Hellerup station - medmindre det er lavet om i mellemtiden. Stationsbygningen i Hellerup ejes til gengæld af DSB (eller DSB S-tog?) og om det har betydning for ejerskabet af den elevator der ligger på DSBs område, må andre svare på.

Hertil kommer, at der skelnes mellem arealer (perroner osv) beliggende i det fri og overdækkede områder. Banedanmark ejer alle egentlige stationsområder med spor og perroner (DSB er dog mange steder ejer af læssespor mv.) men luften over alle arealer ejes overalt af DSB, herunder overdækkede forgængerbroer.

Helt grotesk bliver det i Hillerød, som af uransaglige grunde ikke er en fællesstation, idet der ikke ekspederes fjernbanetog men kun "privatbane"tog. Her kan man ikke blive enige om ejerskabet af (bl a) togviserskiltene på de perroner som Lokalbanen anvender, idet de åbenbart er gledet helt ud af oversigten, da man bodelte.

--
Svend

Avatar

Bodeling DSB-Banestyrelsen/Banedanmark

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/6 2011, 20:42 (4728 dage siden) @ Svend

I november 1999 udgav DSB og daværende Banestyrelsen en fælles pjece om bodelingen. Pjecens målgrupper var medarbejdere i de to virksomheder. Som det fremgår - og som Svend så rigtigt påpeger - gælder det om at holde tungen lige i munden.

Pjecen kan ses her.

Jeg har ikke siden udgangen af 1999 professionelt beskæftiget mig med bodelingen, idet jeg forlod DSB på dette tidspunkt. Så der er muligvis sket efterfølgende ændringer i nogle af detaljerne. (Jeg mindes at have læst en rapport fra Trafikstyrelsen om kombiterminalernes tilhørsforhold).

Den opmærksomme læser vil opdage, at pjecen nævner, at det bagvedliggende aktstykke (321) er fra juli 1997 og at jeg tidligere har skrevet, at det er fra 9. september 1997. Begge dele er korrekt. Aktstykket er afsendt af Trafikministeren til Finansudvalget 16. juli 1997 og tiltrådt af Finansudvalget 9. september 1997.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bodeling DSB-Banestyrelsen/Banedanmark

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 13/6 2011, 03:55 (4726 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I november 1999 udgav DSB og daværende Banestyrelsen en fælles pjece om bodelingen. Pjecens målgrupper var medarbejdere i de to virksomheder. Som det fremgår - og som Svend så rigtigt påpeger - gælder det om at holde tungen lige i munden.

Pjecen kan ses her.

Jeg har ikke siden udgangen af 1999 professionelt beskæftiget mig med bodelingen, idet jeg forlod DSB på dette tidspunkt. Så der er muligvis sket efterfølgende ændringer i nogle af detaljerne. (Jeg mindes at have læst en rapport fra Trafikstyrelsen om kombiterminalernes tilhørsforhold).

Den opmærksomme læser vil opdage, at pjecen nævner, at det bagvedliggende aktstykke (321) er fra juli 1997 og at jeg tidligere har skrevet, at det er fra 9. september 1997. Begge dele er korrekt. Aktstykket er afsendt af Trafikministeren til Finansudvalget 16. juli 1997 og tiltrådt af Finansudvalget 9. september 1997.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Uden at kritisere jeres diskution, eller viden om hvordan bodelingen foregik i sin tid, så syntes jeg alligevel at det er værd at bemærke, at et simpelt spørgsmål om venteskure, havnede i en beukratisk og juridisk diskution om ejerforhold :)

Det må desværre siges at være billedet på togdrift i Danmark. Alting er splittet totalt ad. Ingen vil tage ansvar og alle har nogen at skyde skylden på.

Den almindelige borger har kun en ting i hovedet, når de tager toget. Det er hvad der står på toget. Hvis der står DSB, så er det deres skyld, at venteskure, forsinkelser og alskens uheld optræder. Lidt ligesom det er SAS's skyld, når der er ballade i bagagehåndteringen i Kastrup.

Den bodeling var et godt og grundigt værktøj til at afvikle DSB. :(

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Bodeling DSB-Banestyrelsen/Banedanmark

af Svend, 13/6 2011, 10:33 (4725 dage siden) @ BlackThorneDK


Den bodeling var et godt og grundigt værktøj til at afvikle DSB.

Det var nu ikke sådan, det var ment - tværtimod! Det hele drejede sig om at få tilført så mange værdier til DSB som muligt og snævre det udskilte Banedanmark ind til så lidt som muligt. DSB kunne dermed frasælge alt det som DSB ikke havde behov for. At andre, f eks Banedanmark eller andre operatører, kunne få brug for det senere, var sagen ligegyldig - der kan f eks nævnes de meget arealer i København og godsområder rundt omkring i landet. Man kan få den tanke, at beslutningstagerne (godt hjulpet af DSB) havde den opfattelse, at der skulle investeres voldsomt i nyt materiel (IC4 osv), mens infrastrukturen jo var til stede og stort set intet kostede at udvikle, drive og vedligeholde - men de blev vist klogere undervejs ......

--
Svend

Bodeling DSB-Banestyrelsen/Banedanmark

af Jens H. Bondesen, 13/6 2011, 10:50 (4725 dage siden) @ Svend

Ja, der blev gået til den med DSB's frasalg af arealer mv. Et af de lidt mere kuriøse eksempler er i Hinnerup. Der blev et areal frasolgt til butikscenter, hvorefter Banestyrelsen fik besked på at fjerne deres skur. "Skuret" var imidlertid stationens relæhus med stationens sikringsanlæg, og derfor ikke sådan lige til at fjerne. En flytning af sikringsanlægget ville efter sigende overstige den pris, DSB havde fået for salget af hele grunden. Resultatet blev at butikscentret måtte bygges udenom relæhuset og ma (DSB/Banedanmark) måtte leje det modsvarende "rum" i butikscentret.

Jens H B

Bodeling DSB-Banestyrelsen/Banedanmark

af Georg Schmidt, 13/6 2011, 11:06 (4725 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg er helt enig, har selv været med i hele opstarten med private opratører som trafikmedarbejder. Systemet med private selskaber på banen i vores lille land gjorde efter min opfattelse trafikafviklingen meget mere besværlig og frem for alt UPRAKTISK. Systemet med operstørens ret til at køre lige præcis i "kanalen" kunne til tider rent jernbanefagligt virke som det rene klaphuggeri (djøf'ernes lommefilosofier).
Erhvervslivet kørte jo også for fulde gardiner allerede i 1880'erne, så der er jo nok en grund til, at man i over hundrede år kørte banerne i statslig regi. Et lands grundlæggende infrastruktur ar alt for vigtig at overlade til private.

Det skal såmænd nok lykkes politikerne at få solgt (foræret) DSB væk, de er allerede nået et langt stykke. Godset kører på landevejen, universiteterne er blevet til businesssscools. På et eller andet tidspunkt bliver befolkningen nok så træt af rodet, at de må sammenslutte det hele igen og lave køreplaner der kan holde, ligesom man gjorde i Tyskland i 1925.
Mvh
Georg

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af andersj, Aalborg, 13/6 2011, 10:53 (4725 dage siden) @ Svend

...Stationsbygningen i Hellerup ejes til gengæld af DSB (eller DSB S-tog?) og om det har >betydning for ejerskabet af den elevator der ligger på DSBs område, må andre svare på.

Stationsbygningerne er ejet af DSB Ejendomme A/S

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/6 2011, 15:05 (4724 dage siden) @ K.B.Andreasen

Uden at kritisere jeres diskution, eller viden om hvordan bodelingen foregik i sin tid, så syntes jeg alligevel at det er værd at bemærke, at et simpelt spørgsmål om venteskure, havnede i en beukratisk og juridisk diskution om ejerforhold :)

Ja man må sige at det altid er spændende at følge en tråd på forum, da den tit udvikler sig i en eller flere andre retninger, og det skal den da også gerne have lov til at blive ved med :-)

Men selvom den har været spændende og lærerig at følge med i, så synes jeg nu stadig at savne at komme lidt nærmere opklaringen af mit egentlige spørgsmål ;-) :-P

Men det kan godt være at man skal søge svaret andre steder, men som regel plejer der jo altid at være nogle der har et svar klar :-)

--
[image][image][image]

Avatar

Venteskure på Viby Sj. & Borup stationer

af Johnni Lassen ⌂, 21/6 2011, 19:36 (4717 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg var på Borup station i formiddags og kan oplyse at de omtalte glasskure er ved at blive opført igen, dog trukket tilbage (spor 1) fra perronen og med bredsiden ud mod gaden. Dette sikkert fordi at perronen til spor 1 kun er ca. 2,5 meter bred og når man står der og venter på et tog ( eller med sit stativ og videokamera ) så er man ved at blæse omkuld når der kommer et tog med 180 km/t på vej mod Roskilde, det er så slem at plankeværket står og blafre sekunderne efter toget er kørt forbi. Så mon ikke man burde foretage et eller andet for at øge sikkerheden på den station (perron) inden nogen kommer galt afsted ?


Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak