Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor vi henne???

af jimmy k, 10/11 2010, 16:37 (4916 dage siden)

[image][image][image]
[image].

Hej.
Med alle de kloge hoveder der er her inde, kan i vel nemt se hvor disse 4 billeder er taget henne???

Hvor vi henne???

af jmp, 10/11 2010, 16:43 (4916 dage siden) @ jimmy k

Nr. 2 er Holstebro.
Nr. 3 er Vemb.
Nr. 4 er Oddesundbroen.

Jan

Avatar

Hvor vi henne???

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/11 2010, 16:54 (4916 dage siden) @ jimmy k

Jylland! :-P

--
[image]

Hvor vi henne???

af jmp, 10/11 2010, 17:01 (4916 dage siden) @ jimmy k

Nr. 1 bliver et rent gæt: Hjerm, og så er der tale om samtidig indkørsel.

Jan

Hvor vi henne???

af jimmy k, 11/11 2010, 10:27 (4915 dage siden) @ jmp

Ja det er I-signalet i Hjerm set fra Holstebro siden.

Hvor vi henne???

af Ove Nygaard @, Fredericia, 11/11 2010, 12:12 (4915 dage siden) @ jmp

Hej Jan m. fl.

Ja, jeres samlede gæt er korrekte, men lige en lille (formel) rettelse til din vurdering af signalbegrebet på billede nr. 1, som ganske rigtigt er fra Hjerm, hvor jeg "fandt" min (den gang) unge kone i 1954, vi blev gift i 1958, og vi har dermed fejret guldbryllup i 2008, så stedet rummer gode minder.
Men der er sandsynligvis ikke tale om signalgivning for "samtidig indkørsel", idet hastighedsviseren ganske vist viser "begrænset hastighed" - 40 km/t og derunder - , men "samtidig indkørsel" markeres efter min erindring med "X" i hastighedsviseren.

Da jeg slog mine folder som "eksamineret trafikelev" i Hjerm i 1954 - 1955, var det nye sikringsanlæg og fjernstyring fra Struer endnu ikke etableret, men sikringsanlægget - mekanisk sikringsanlæg af "Enhedstypen" - var placeret i et signalhus lidt henne ad perronen i nordlig retning, hvilket med den ret så intensive toggag gav mange "løbeture" , når man samtidig skulle betjene de manuelle bomme fra bomdrevet lige ved overkørselen syd for perronen.

Og så skulle man jo også lige have tid til at se, hvorledes pigen, der passede postekspeditionen, havde det, så det var en travl, men "yndig tid".:-D

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Hvor vi henne???

af Christian Ahm, 11/11 2010, 12:27 (4915 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove

Begrebet med samtidet indkørsel kan signalers både med "pil ned" 40 km/t og Med X TUS-togvej. Eksempel vis i så eksotiske steder som Farris og Sommersted, bliver det sat samtidet indkørsel med 40 km/t. Hvis der ikke er samtidet indkørsel kommer man ind med 60 km/t. Der udover kan samtidet indkørsel også godt ske med 60 km/t eller mere, det er et spørgsmål om hvor lang sikkerheds afsted der er bag ved togvejens endepunkt.

Med venlig hilsen

Christian

Hvor vi henne???

af Ove Nygaard @, Fredericia, 11/11 2010, 15:19 (4915 dage siden) @ Christian Ahm

Hej Christian.

Ja, du har ret, men i det aktuelle tilfælde med "mit Hjerm" mener jeg at kunne huske, at krydsningssporet var så kort, at "samtidig indkørsel" blev signaliseret med "X", da der ikke kunne blive tilstrækkelig med sikkerhedsafstand. Men, som jeg skrev, det kom "efter min tid". Og så er jeg lidt præget af, at vi på "min Odderbane", hvor vi etablerede nyt sikringsanlæg og fjernstyring i 2002, indførte "samtidig indkørsel" på alle krydsningsstationerne (undtagen Odder (og Århus H)), og p g a de meget korte krydsningsspor signaliseres "samtidig indkørsel" med "X" og "særlig lav" indkørselshastighed gennem instruks.
Og på den måde kom vi "rundt" fra start til mål i min lange baneperiode - "karriere" er for stort et ord , så alt hvad jeg nu af og til kommenterer, er baseret på "en stor database med langsom styresystem".

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Hvor vi henne???

af Christian Ahm, 11/11 2010, 19:54 (4915 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej igen

Okay ja så er der jo ikke det store at være uenige om :-D. Vi havde det samme på HHGB, altså samtidig indkørsel med 20 Km/t, hvilket godt kunne tage sin tid. Her blev det vist med et lille X, ikke fra en hastighedsviser, men fra noget man havde hugget fra et busstoppested:-D .

Med venlig hilsen
Christian

Hvor vi henne???

af jmp, 12/11 2010, 00:52 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Jeg har aldrig set det med X på statsbanen. Jeg har, et eller andet sted, en artikel fra Vingehjulet, der beskriver hvordan det virker (på statsbanen); hvornår signalgivning foretages, hvornår anlægget vælger om, der skal bruges 40 km/t-togveje eller normale indkørselstogveje og hvornår evt. togveje opgraderes til bedre togveje.

Indkørselshastigheden i Hjerm er 60 km/t til vigesporet, så det viste signal er enten i forbindelse med samtidig indkørsel eller en omkobling i forbindelse med LA.

Jan

Hvor vi henne???

af Ove Nygaard @, Fredericia, 12/11 2010, 04:02 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Hej Christian.

Ja, vi havde ved Odderbanen "studeret" ordningen med samtidig indkørsel på HHGB og de særprægede hastighedsvisere, men fandt ud af, at vi ved HHJ måtte anvende en "rigtig" hastighedsviser, hvor "X" som sagt signaliserer "samtidig indkørsel.
Og så er hele konceptet naturligvis godkendt af Jernbanetilsynet, som senere er indkorporeret i Trafikstyrelsen, nu Færdselsstyrelsen.
Med de "faste krydsninger" på Odderbanen i Tranbjerg og Malling og en stram køreplan, der skal hænge sammen i begge ender, har "samtidig indkørsel" været og er stadigvæk en regularitetsfremmende foranstaltning på trods af lav indkørselshastighed.

Tak for debatten, som næsten blev en hel eksamensopgave.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Hvor vi henne???

af Christian Ahm, 12/11 2010, 17:35 (4914 dage siden) @ Ove Nygaard

Lige over Ove, det var hyggeligt:-D

Med venlig hilsen

Christian

Hvor vi henne???

af Niels Munch, 10/11 2010, 18:48 (4916 dage siden) @ jimmy k

Billede nr. 3 definitivt her:

[image]
VLTJ 14 og YBM 16 i Vemb, 09.03.1981 (nm).

M.v.h.
Niels

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak