Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller (Generelt)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 11/1 2012, 23:34 (4492 dage siden)

Jeg har scannet lidt af Jens Møllers billeder og vil lægge nogle af dem på her.

[image]
Taget fra Mo 1878 ved Helsingør den 28. juli 1984.


[image]
Taget fra Mo 1847 ved på Klampenborg st den 3. august 1981.

[image]
Mz 1416 passeres med Bs-styrevogn ved Brørup 8. august 1979.

[image]
Mz 1425 ruller ind på Ålborg banegård den 9. juli 1978.

[image]

Århus maskindepot med Mz 1416, My 1108 og Mz 1413 den 25. maj 1977.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af re20000, 11/1 2012, 23:43 (4492 dage siden) @ Henrik Thomsen

Tja... Når man ser disse gode billeder skulle man ellers tro han skulle hedde Mz- Møller ;o)

Nold

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af UTJ, 12/1 2012, 07:53 (4491 dage siden) @ re20000

Tja... Når man ser disse gode billeder skulle man ellers tro han skulle hedde Mz- Møller ;o)

Så vidt jeg ved er MZ i gammel bemaling også henhørende under favoritterne, dog ikke overgået af MO.

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Ove, Struer, 12/1 2012, 07:41 (4491 dage siden) @ Henrik Thomsen

De var nu pæne i deres oprindelige bemaling.:-)

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af cm, 12/1 2012, 09:29 (4491 dage siden) @ Ove

Var der nogen egentlig begrundelse for, at DSB ikke malede dem alle rød/sorte - man ser af billedet, at så sent som 1984 kører MZ'eren i den oprindelige bemaling. Den må da have været "på værksted" et par gange siden 1974, da den rød/sorte designfarve blev indført?
mvh
Chr

--
[image]

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af UTJ, 12/1 2012, 11:34 (4491 dage siden) @ cm

Var der nogen egentlig begrundelse for, at DSB ikke malede dem alle rød/sorte - man ser af billedet, at så sent som 1984 kører MZ'eren i den oprindelige bemaling. Den må da have været "på værksted" et par gange siden 1974, da den rød/sorte designfarve blev indført?

"en omgang maling" er en længere proces, hvis det skal gøres ordentligt - og ganske kostbar. Jeg tror at man prioriterede personvognene højere end lokomotiverne, da det var dem som 'solgte' DSB til kunderne. I øvrigt ganske fornuftigt. og så var MZ'erne på dette tidspunkt jo ganske unge. Tilmed var der jo brug for dem og der var ikke tilstrækkeligt mange til både at trække intercity og sjællandske regionaltog. Og dermed gjaldt det om at indskrænke ophold på værkstedet til mindst muligt.

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Niels Karsdorp, 12/1 2012, 12:05 (4491 dage siden) @ UTJ

Var der nogen egentlig begrundelse for, at DSB ikke malede dem alle rød/sorte - man ser af billedet, at så sent som 1984 kører MZ'eren i den oprindelige bemaling. Den må da have været "på værksted" et par gange siden 1974, da den rød/sorte designfarve blev indført?


"en omgang maling" er en længere proces, hvis det skal gøres ordentligt - og ganske kostbar. Jeg tror at man prioriterede personvognene højere end lokomotiverne, da det var dem som 'solgte' DSB til kunderne. I øvrigt ganske fornuftigt. og så var MZ'erne på dette tidspunkt jo ganske unge. Tilmed var der jo brug for dem og der var ikke tilstrækkeligt mange til både at trække intercity og sjællandske regionaltog. Og dermed gjaldt det om at indskrænke ophold på værkstedet til mindst muligt.

I hope it is alright to write in english. I can read danish, but not write it.

Something similar happened in the Netherlands in the 1970s/1980s. The dutch railways
introduced a new colorscheme (yellow) in 1968. Some trains kept the older
colors until over 12 years later, because the old paintlayer was still in good
condition (probably last being repainted shortly before 1968) and it would be a waste of money to repaint them.

Niels (from the Netherlands)

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af UTJ, 12/1 2012, 13:41 (4491 dage siden) @ Niels Karsdorp

Var der nogen egentlig begrundelse for, at DSB ikke malede dem alle rød/sorte - man ser af billedet, at så sent som 1984 kører MZ'eren i den oprindelige bemaling. Den må da have været "på værksted" et par gange siden 1974, da den rød/sorte designfarve blev indført?


"en omgang maling" er en længere proces, hvis det skal gøres ordentligt - og ganske kostbar. Jeg tror at man prioriterede personvognene højere end lokomotiverne, da det var dem som 'solgte' DSB til kunderne. I øvrigt ganske fornuftigt. og så var MZ'erne på dette tidspunkt jo ganske unge. Tilmed var der jo brug for dem og der var ikke tilstrækkeligt mange til både at trække intercity og sjællandske regionaltog. Og dermed gjaldt det om at indskrænke ophold på værkstedet til mindst muligt.


I hope it is alright to write in english. I can read danish, but not write it.

Something similar happened in the Netherlands in the 1970s/1980s. The dutch railways
introduced a new colorscheme (yellow) in 1968. Some trains kept the older
colors until over 12 years later, because the old paintlayer was still in good
condition (probably last being repainted shortly before 1968) and it would be a waste of money to repaint them.

Niels (from the Netherlands)

You are more than welcome in this forum - also in English. Repaint still demands a clean surface, which takes almost the same time to prepare on a new or on an old surface, subtracted repair works due to rust and other damages etc. Paint is mainly to preserve the construction and a poorly added layer of paint might be worse than doing nothing.

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Georg Schmidt, 12/1 2012, 15:31 (4491 dage siden) @ Henrik Thomsen

Skønne billeder fra Jens MO, det må blive til flere.:-)
Kvitterer med en MO.
[image]
MO 1873 i Middelfart 8/7 1973.
Mvh
Georg

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 12/1 2012, 17:17 (4491 dage siden) @ Georg Schmidt

Jada. Det er i første omgang GM-motiver jeg har til scanning, men der kommer givetvis MO-vogne senere.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Erik H, Frederikssund, 13/1 2012, 19:49 (4490 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg kan kun sige én ting om billedet af Mo´eren: Godt skudt:-)

God weekend

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/1 2012, 19:56 (4491 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg har scannet lidt af Jens Møllers billeder og vil lægge nogle af dem på her.

[image]
Taget fra Mo 1878 ved Helsingør den 28. juli 1984.

Fine billeder!
Hvilket tog drejer det sig om her ?
Det er lidt svært at se, om det drejer sig om svenske (eller evt. italienske) vogne (forrest) - mens de bageste dog ser ret danske ud.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Ekaeli007, 12/1 2012, 23:03 (4491 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg er helt sikker på billedet er taget på kystbanen, der var et sted der er køreledningsmaster der ikke er rustbrune og det er der det er taget, og det er en typisk stamme med 3 overførselsvogne fra Stockholm og så et antal lokalvogne, og sandsynligvis er det en stamme i sommersæsonen, endvidere er det et dagtog, måske den der blev kaldt Øresundspilen i mange år.

med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Jens MO-Møller @, 13/1 2012, 00:56 (4491 dage siden) @ Ekaeli007

Billedet er taget fra MO 1878 i MO-udvekslingen mellem Helgoland og Helgoland mdt. Toget hed så vidt jeg husker 9242 med afg. fra Helgoland ved 10.30-tiden. Der var altid stop ved I-signalet i Helsingør, hvor føreren så skulle ned og ringe til FC for at få indrangeringstilladelse til lystårnet tæt ved varehuset.

Venlig hilsen

Jens Møller

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Jens MO-Møller @, 13/1 2012, 00:59 (4491 dage siden) @ Jens MO-Møller

Sikke noget vrøvl jeg skriver! Billedet er taget i MO-udvekslingen mellem Helgoland mdt. og Helsingør skulle der have stået! Undskyld!

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller 5 mere

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 13/1 2012, 00:41 (4491 dage siden) @ Henrik Thomsen

Så er der scannet lidt flere.
Jeg må ta dem een ad gangen, for den går ned hele tiden.

[image]
HP 15 tølløse 11. december 1977.

[image]
MT 155 og MR 4055 i Viborg den 30. juli 1979.

[image]
Mz 1436 i Slagelse den 15. juli 1979.

[image]
Mx 1040 og My 1142 gøres klar til designmaling i Aarhus den 22. marts 1978.

Her ses et billede taget af Johnny E. Petersen af Mz 1411. Den er netop ankommet med færgen til Nyborg, og starter hermed sit arbejdsliv i vestområdet. Synd at den nydelige front skulle blive smadret i nov 1973.

[image]
Nyborg i marts 1970.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 14/1 2012, 01:51 (4489 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]
Mz 1407 på afveje. Foto: Jens Mo Møller.

--
[image]

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Henrik Tolderlund, 14/1 2012, 21:30 (4489 dage siden) @ Henrik Thomsen

Mz 1407 på afveje. Foto: Jens Mo Møller.

Hej Henrik og MO-Jens

Jeg ville jo gerne gætte, hvor MZ 1407 var havnet på Jens' stemningsfulde billede, men det er ikke et sted, jeg lige genkender. Dog går mine tanker til søens folk, sludder, til Tønderbanen med den enkle type telefon/telegrafmast og den retlinede enkeltsporede bane. Ifølge Niels Jensens bog "Sønderjyske jernbaner" skulle Døstrup og Rejsby have haft sidespor, men Rejsby ligner det godt nok ikke.
Også på Thybanen var de fleste master af viste type, men der er ikke mange steder, hvor det er så fladt og går så "lige ud".

Venlig hilsen
Henrik

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Jens MO-Møller @, 14/1 2012, 21:39 (4489 dage siden) @ Henrik Tolderlund

God aften!

Jeg kan ikke på nogen som helst måde være behjælpelig med, hvor billedet er taget, for min geografiske sans er så lille, at jeg kan og kunne fare vild i en telefonboks!

Venlig hilsen

Jens Møller

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af UTJ, 14/1 2012, 23:38 (4489 dage siden) @ Jens MO-Møller

God aften!

Jeg kan ikke på nogen som helst måde være behjælpelig med, hvor billedet er taget, for min geografiske sans er så lille, at jeg kan og kunne fare vild i en telefonboks!

Det tror jeg nu ikke på! Men det kunne ganske rigtigt være hvorsomhelst. Men det kunne selvfølgelig hjælpe hvis vi fik opklaret i hvilken sekvens billedet er optaget. Kommer der fx en MO ilende i næste billede etc.

Vi må jo formode at MZ ikke var eneste mål for fotograferingen selv om det kunne se ud som om formidleren gerne vil undertrykke MO-interessen til fordel for MZ :-D

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Jens MO-Møller @, 14/1 2012, 23:44 (4489 dage siden) @ UTJ

Jeg tog også et "bagskud" af dette lille tog; personvognen er så vidt jeg husker en Cll med styrekabler og det hele, men der kom altså ingen MO! Billedet er fra sommeren 1980, hvor jeg i nogle dage turede rundt sammen med Mogens Andersson i det jyske og fik en masse gode billeder, både af MO og MZ!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 14/1 2012, 23:44 (4489 dage siden) @ UTJ

God aften!

Jeg kan ikke på nogen som helst måde være behjælpelig med, hvor billedet er taget, for min geografiske sans er så lille, at jeg kan og kunne fare vild i en telefonboks!


Det tror jeg nu ikke på! Men det kunne ganske rigtigt være hvorsomhelst. Men det kunne selvfølgelig hjælpe hvis vi fik opklaret i hvilken sekvens billedet er optaget. Kommer der fx en MO ilende i næste billede etc.

Vi må jo formode at MZ ikke var eneste mål for fotograferingen selv om det kunne se ud som om formidleren gerne vil undertrykke MO-interessen til fordel for MZ :-D

Jeg kan ikke gøre for det, for jeg har kun fået GM'ere til scanning men jeg håber da at jeg også kommer til at scanne MO-vogne meget snart. Jeg kan da lige lægge en hjælper på ang. 1407. Her ses toget bagfra, der iøvrigt også består af BHL 401.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Jens MO-Møller @, 14/1 2012, 23:48 (4489 dage siden) @ Henrik Thomsen

Min scanningsmester mener selvfølgelig BHL 401!!

Venligst
Jens Møller

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af UTJ, 14/1 2012, 23:52 (4489 dage siden) @ Jens MO-Møller

Min scanningsmester mener selvfølgelig BHL 401!!

Venligst
Jens Møller

Det er vi med på - men det ligner dog alligevel i alvorlig grad en MO-erstatning. Efter 1979 må det jo mæsten være langs vestkysten eller er det hvad jeg i al uvidenhed og manglende lokalkendskab gerne vil have til at være Langå-Viborg-Struer (et trinbræt på strækningen forstås)?

Avatar

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 15/1 2012, 00:11 (4489 dage siden) @ UTJ

Ja, Hr Møller ser gerne spændingen udløst, og det kan hermed fastslås at det er taget på Sejstrup Trinbræt. Men hvad er det mon for et sidespor man ser i forgrunden?

--
[image]

Lidt billeder fra Jens Mo Møller

af KimC, 15/1 2012, 08:02 (4488 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg kan ikke gøre for det, for jeg har kun fået GM'ere til scanning men jeg håber da at jeg også kommer til at scanne MO-vogne meget snart. Jeg kan da lige lægge en hjælper på ang. 1407. Her ses toget bagfra, der iøvrigt også består af BHL 401.

Det kan være Sejstrup som endnu i 1980 havde et sidespor der gik ud i nogen afstand fra hovedsporet, ligesom på billedet. Da jeg valfartede på Tønderbanen havde Døstrup og Rejsby ikke længere sidespor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak