Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge havn i 50´erne. (Generelt)

af ozzie, 12/1 2012, 19:36 (4491 dage siden)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Alle billeder er fra 2003.

Avatar

Køge havn i 50´erne.

af Futfar, Kajerød, 12/1 2012, 20:02 (4491 dage siden) @ ozzie

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Alle billeder er fra 2003.

Rigtig dejlige billeder, men hvordan har du i 2003 båret dig ad med at få Køge Havn til at ligne en fotosession fra en gang i halvtredserne?:-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Køge havn i 50´erne.

af ozzie, 12/1 2012, 20:17 (4491 dage siden) @ Futfar

Rigtig dejlige billeder, men hvordan har du i 2003 båret dig ad med at få Køge Havn til at ligne en fotosession fra en gang i halvtredserne?:-)

Det var en DJK Tur til Køge, så det er ikke min "skyld" af ØSJK kom med deres matriel, heller ikke politi, Osv.

Avatar

Køge havn i 50´erne.

af Futfar, Kajerød, 12/1 2012, 21:25 (4491 dage siden) @ ozzie


Det var en DJK Tur til Køge, så det er ikke min "skyld" af ØSJK kom med deres matriel, heller ikke politi, Osv.'

Hej Ozzie.
Nu var mit spørgsmål ikke på inquisatorisk plan, blot nysgerrisk. Billederne ligner noget fra halvtredserne, og hvis det er tilfældet at de skulle være fra 2003, må det hidhøre fra en filmoptagelse eller et "halvtredsertræf" af højeste karat. Under alle omstændigheder må det ha' været sjovt at ha' været til stede!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Køge havn i 50´erne.

af Jens MO-Møller @, 12/1 2012, 23:05 (4490 dage siden) @ Futfar

Enig, et flot scenarium! Blot er politibilen for ny, hvis billedet skal afspejle noget fra haltredserne, for det er en Ford P 7 i 2. udgave, som blev fremstillet fra 1969 til 1971. Så lad os sige, at billedet skal forestille at være fra starten af halvfjerdserne og så passer det hele sammen! Retrospektive optagelser og billeder er altid interessante!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Køge havn i 50´erne.

af Gert, Aalborg, 13/1 2012, 00:20 (4490 dage siden) @ Jens MO-Møller

Køge havn så også noget anderledes ud i 50'erne. Meget kan man stille på benene, men bringe selve havnen tilbage med kraner og meget andet godt - det kan man nu ikke.

Pæne og sjove billeder alligevel.

Gert

gammel Køge dreng

Avatar

Køge havn i 50´erne.

af Ove, Struer, 13/1 2012, 07:59 (4490 dage siden) @ Gert

Det der ødelægger det er at bilerne og motorcyklen er "for pæne". Navnlig Cabriolet'en er jo nærmest udstillingsklar, men jeg må indrømme at lige fra starten tænkte jeg "det var dog utroligt så velbevarede de billeder er" :-D

Køge havn i 50´erne.

af Kenneth Verting, Helsingør, 13/1 2012, 18:56 (4490 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ikke helt Jens. Vi skal meget længere frem i tiden end 70'erne. Prøv at se på lysmasten på det øverste billede. Den korte neonlampe, der er hæftet ovenpå den mast, er af et meget nyere design vil jeg mene. Også den blå container med en slange ført ind i siden på kajen overfor på et af de andre foto, ligner noget af nyere dato.

Men det er da sjovt at se, at der er nogle, der har haft en herlig iscenesættelse af "gamle dage".

Jeg har iøvrigt set disse foto før på nettet. Kan bare ikke huske hvor. Den gl. lastbil hører til i Køge ved jeg. For jeg har set den kører rundt der for et nogle år siden.

Køge havn i 50´erne.

af h087 ⌂, køge, 13/1 2012, 20:20 (4490 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej

hvis man googler på køge havn og klikker på billeder i venstre side - kommer der flere frem - ved så at klikke på billedet kommer webstedet frem med flere oplysninger - god fornøjelse -
der er et hav af interessante billeder

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Køge havn i 50´erne, kunne være et "Klub 40" arrangement.

af Steff, 13/1 2012, 20:45 (4490 dage siden) @ Kenneth Verting

Godaften!

Billederne fra Køge satte mig indledningsvis i den tro at det var et ”Klub 40” arrangement. Men det var åbenbart et DJK arrangement.
Jeg er ikke selv medlem, men hvis man syntes det er spændende at fotografere gamle jernbanemiljøer og hvor man bevidst prøver at få det hele til at se ud som for ca. 40 + år siden, er dette åbenbart klubben.
Jeg har set flere billeder derfra med damptog og med motorvogne, sidstnævnte vistnok fra havnen i Odense. Og man skal se GODT efter for at finde noget, der ikke er som det burde være på det ønskede tidspunkt. Og så har medlemmerne det vist sjovt bare at køre veterantog sammen.
Men se linket og det jeg har taget derfra herunder og døm selv.

http://www.klub40.dk/om_klub40.htm
Hvad er Klub 40?
Klub 40 har siden 1997 arrangeret fotoudflugter med historisk jernbanemateriel. Gennem årene er det blevet til særtog med gods- og persontog primært trukket af DSB Museumstogs damplokomotiver og GM-lokomotiver. Klub 40 har også besøgt Museumsbanen Maribo-Bandholm og Mariager-Handest (MHVJ) samt kørt med svensk skinnebus på Høng-Tølløse Jernbane. Endelig er det også blevet til en tur med Vestsjællands Veterantogs K 564.
Klub 40 henvender sig særligt til seriøse jernbanefotografer, der ønsker at tage strækningsbilleder som for 20-50 år siden. For at sikre god plads på fotostederne er deltagerantallet sat ret lavt.
Deltagerprisen er typisk noget højere end på jernbaneklubbernes traditionelle udflugter, og skal alene dække udgifterne.
Arrangementerne udbydes over denne hjemmeside. Der har efterhånden dannet sig et klientel af faste deltagere i ind- og udland, og der er ofte omkring 50% udenlandske deltagere på udflugterne.
Særligt interesserede kan melde sig ind i Klub 40. Medlemmerne får indtil videre rabat på turprisen på Klub 40's arrangementer. Indmeldelse koster kr. 100,- og dækker ét år ad gangen.

--
Steffen Dresler

Køge havn i 50´erne, kunne være et "Klub 40" arrangement.

af martin, 14/1 2012, 18:16 (4489 dage siden) @ Steff

Jeg er enige med steff min første tanke var også et klub 40 arragement.
Jeg kender ikke historien men kender næsten alle dem der er med.
Ham med politibilen hedder poul han er også med i Falcks museets venner som bor i solrød og har kranen og brandbilen.
Henrik er med i Falcks museets venner og ejer den desoto lastbil som iøvrigt kommer fra beredskab storkøbenhavn han gør en del i veteranbiler også og er med i Nsjk som også har en del medlemmer i Ford A klubben.
Så det kunne sagtens være alle vennerne bare havde været det samme sted samtidig en Lørdag formiddag.

Iøvrigt en ting jeg syntes vi generelt er for dårlige til, vi er kanon gode til at fotografere alt muligt tog, biler, fly mm men det er sjællent vi laver noget lidt mere koordineret som vi ser på billederne.
Det er endtligt så lidt der skal til og jeg det er muligt at den ene gadelampe ikke passer og hvad så bilerne er måske også for pæne med man købte da også nye biler dengang.
Det er tanken der tæller og stor respekt til dem der brugte en formiddag på at lave dem.
Mvh Martin

Køge havn i 50´erne, kunne være et "Klub 40" arrangement.

af Henrik Tolderlund, 16/1 2012, 13:59 (4487 dage siden) @ martin

Det må være spændende at stable sådan et arrangement på benene. Og som man kan udlede af tråden her, skal man virkelig ned i detaljen for at skabe den perfekte illusion. Og her er gadelygter og vejskilte også vigtige. Da en gadelygte ikke sådan lige er til at skifte, så må hellere undgå at få den med på billedet eller filmen.

Jeg husker scenen fra Ringkøbing banegård i "Krøniken", hvor et par moderne perronlygter skriger til himlen om NUTID. På dét punkt var "Matador" temmelig god.

To andre eksempler på vellykket historisk illusion og det stik modsatte var den vesttyske føljeton "Heimat", som foregik i perioden 1919-1982. Den var historisk nærmest perfekt (også med hensyn til jernbanescener), mens dens efterfølger "Heimat II" (1960-1970) med hensyn til tog- og jernbanescener nærmest var pinlig: Her i de glade 60'ere var vognene allerede oceanblå/beige og 111'ere kunne også anes her og der.

Venlig hilsen
Henrik

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak