Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkobling MA+MA? (Generelt)

af Hedegaard, 17/1 2012, 20:21 (4501 dage siden)

Et ganske enkelt og kort spørgsmål.
Når man i tidernes morgen spottede lyntog, så var oprangeringen altid:
MA-AM-BMK-BS+BS-BM-AM-MA.
Dette ser man også på samtlige billeder der er taget af disse tog.

Men har man nogensinde set et lyntog, hvor det ene sæt vendte den "forkerte" vej?
Kunne det rent teknisk lade sig gøre at køre med en oprangering som hed:
BS-BM-AM-MA+MA-AM-BMK-BS?

Eller hvad med 3 sammenkoblede togsæt?

For noget tid siden fik vi nogle meget interessante oplysninger omkring sammemkobling af MO-styrevognstog.
Er meget nysgerrig efter at se lignende oplysninger om MA.

Avatar

Sammenkobling MA+MA?

af Erik H, Frederikssund, 17/1 2012, 21:17 (4501 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kan godt give dig ret i at man aldrig har set MA+MA sammenkoblet med fronten mod hinanden.
Der var/er dog en automatkobling på fronten, så hvorfor egentlig ikke?
Men MA-lyntogene var på alle de billeder jeg har set altid sammenkoblet styrevogn mod styrevogn. Men spørgsmålet er rigtig godt, så nu håber vi at der er nogle eksperter derude, der kan fortælle mere:-)

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sammenkobling MA+MA?

af Søren Jakobsen, Randers, 17/1 2012, 21:23 (4501 dage siden) @ Erik H

MA kan uden problemer samles med MA, fremgangsmåden er beskrevet i førehåndbog for 8-vognslyntog af 1963. Tilgengæld er jeg næsten sikker på at MA + Bs ikke er gangbar, men jeg savner direkte information i håndbogen.

Søren

Sammenkobling MA+MA?

af andersj, Aalborg, 17/1 2012, 21:33 (4501 dage siden) @ Søren Jakobsen

MA kan uden problemer samles med MA, fremgangsmåden er beskrevet i førehåndbog for 8-vognslyntog af 1963. Tilgengæld er jeg næsten sikker på at MA + Bs ikke er gangbar, men jeg savner direkte information i håndbogen.

Søren

Så kunne man vel i princippet også have kørt Bs-MA-MA-Bs-Bs-MA.

Sammenkobling MA+MA?

af Steff, 17/1 2012, 22:32 (4501 dage siden) @ Søren Jakobsen

Go´aften til alle!

Med fare for at få tæv - kan nemlig ikke lige huske det helt nøjagtigt (det ER jo noget moderne skidt;-) - så mener jeg så sikker som jeg nu kan være, at der er forskel i højden på de to Scharfenbergkoblinger på hhv. litra MA og BS. Den litra BS har sidder lavere, hvorfor det ikke er muiligt at sammenkoble BS-MA, men udelukkende BS-BS eller MA-MA.
Kan Dennis verificere?

Steff

--
Steffen Dresler

Sammenkobling MA+MA?

af Poul Andersen @, 17/1 2012, 22:36 (4501 dage siden) @ Steff

Go´aften til alle!

Med fare for at få tæv - kan nemlig ikke lige huske det helt nøjagtigt (det ER jo noget moderne skidt;-) - så mener jeg så sikker som jeg nu kan være, at der er forskel i højden på de to Scharfenbergkoblinger på hhv. litra MA og BS. Den litra BS har sidder lavere, hvorfor det ikke er muiligt at sammenkoble BS-MA, men udelukkende BS-BS eller MA-MA.
Kan Dennis verificere?

Steff

Hej

Det er rigtigt at der er forskel i højden på koblingerne på MA og Bs, hvilket også er nævnt i bogen om Lyntogene.

Mvh.
Poul.

Sammenkobling MA+MA?

af Morten E. Storgaard, 17/1 2012, 22:34 (4501 dage siden) @ Søren Jakobsen

Tilgengæld er jeg næsten sikker på at MA + Bs ikke er gangbar, men jeg savner direkte information i håndbogen.

Efter hvad jeg har fået fortalt kan MA og BS ikke sammenkobles, da automatkoblingen ikke sidder i samme højde (i "snuderne" forstås!) :-)

Mvh
Morten

Sammenkobling MA+MA?

af OLL, Ballerup, 17/1 2012, 21:25 (4501 dage siden) @ Erik H

Jeg mindes at have set i en bog en MA+MA sammenkobling, men kan desværre ikke huske hvilken bog :-(

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Sammenkobling MA+MA?

af Niels Munch, 17/1 2012, 21:45 (4501 dage siden) @ Erik H

I bane bøgers "Lyntog - trafikrevolutionen 1935" (1985 - ISBN 87 88632 05-9) findes på side 58 nederst foto af 2 MA koblet snude mod snude. Billedteksten lyder:

"To MA-halvtog koblet snude mod snude som nødløsning, netop ankommet til København H. 1975 (JH)."

M.v.h.
Niels

Sammenkobling MA+MA?

af Ekaeli007, 17/1 2012, 21:54 (4501 dage siden) @ Niels Munch

Det skete ihvertfald et par gange, mindes jeg, men har ikke nogen eksakte datoer.

Med venlig hilsen

BentJensen
Gadstrup

Sammenkobling MA+MA?

af Triangel, 17/1 2012, 23:09 (4501 dage siden) @ Ekaeli007

Hej

Jeg mener bare ikke at man kan styre den "anden" MA, så vidt jeg husker det så er der kun luft koblingerne i scharfenberg koblinger på fronten og altså ikke den elektriske forbindelse, så det er vel tekniks set muligt at slæbe den ene hjem.

Mikkel

Sammenkobling MA+MA?

af OLL, Ballerup, 17/1 2012, 23:17 (4501 dage siden) @ Niels Munch

I bane bøgers "Lyntog - trafikrevolutionen 1935" (1985 - ISBN 87 88632 05-9) findes på side 58 nederst foto af 2 MA koblet snude mod snude. Billedteksten lyder:

"To MA-halvtog koblet snude mod snude som nødløsning, netop ankommet til København H. 1975 (JH)."

Tak Niels du er min redningsmand!!!

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Sammenkobling MA+MA?

af Dennis Lyng Desezar @, 18/1 2012, 00:56 (4501 dage siden) @ OLL

Det kan du tro Steff at jeg kan.

Er der noget jeg ved "lidt" om er det MA

Det er ikke noget i vejen med at MA+MA kobles sammen.

MAérne havde kontaktkasserne placeret oven på koblingen ligesom ASEA S-toget havde det.

I forbindelse med omlakering i design i 1974 blev disse kontaktkasser afmontere.

Det var meget brugt i starten da man fik MA togene fordi koblingen på BS drillede en del i starten.

I den nye lyntogsbog (side 112, fotograferet ved Enghave i sptember 1987) er der faktisk et billede hvor en anden MA henter en nedbrudt MA (i sølvpil udgave)og her er sammenkoblingen:

BS-MA-MA-AM-BMk-BM-BS

Man kunne køre sammen elektrisk / trykluftmæssigt men på et tidspunkt i årene 1974 til 1983 afmonteres disse kontaktkasser, formentlig i forbindelse med det store F10 eftersyn.

Jeg har set billeder hvor begge sæt er i henholdsvis 1963 udgave og andet sæt er i design. Hvorvidt de er koblet elektrisk via kontaktkasser kan man ikke se.

Men jeg har set i anden sammenhæng billede af MA i design omkring 1981-1982? af MA 466 med disse kontaktkasser for elektrisk / trykluftmæssigt sammenkobling.

Iøvrigt fik 466 ej heller fjernet sin "brandgule" slutlygte og den bevarede den også i sølvpil udgave som den eneste.

Herefter fra var det kun muligt at køre sammen trykluftmæssigt mellem 2 stks. MAér

MA og BS kn ikke sammenkobles.

Der er derfor der er 2 forskellige transport koblinger:

Gul transport kobling er til mellemvognskobling

Grå transport kobling er til motorvognskobling (i front).

MA kunne også i teorien køre sammen med det tyske TEE VT 11.5 (senere VT 601) dog skulle man tage hensyn til nogle bestemte regler omkring udkobling og suspendering af f.eks. SIFA anlæg.

Er der forresten nogen som ligger inde med en 1. udgave af Betjeningsvejledningen for MA tog?

De bedste MA hilsner

Dennis
MA lyntogsfører ved DSB Museumstog

Sammenkobling MA+MA?

af Ekaeli007, 18/1 2012, 07:30 (4501 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Hej Dennis, med fare for at få skideballe næste gang du ser mig er jeg bange for at min MA bog er røget ud inden jeg flyttede til Gadstrup. Men jeg nikker genkendende til det du skrev i indlægget.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Sammenkobling MA+MA?

af KimC, 18/1 2012, 09:11 (4501 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

MA og BS kn ikke sammenkobles.

Kunne man evt koble "styreenden" af en BS med en mellemvogn? Der kan selvfølgelig ikke laves overgang, men hvis formålet nu alene var materieltransport?

Avatar

Sammenkobling MA+MA?

af Futfar, Kajerød, 18/1 2012, 12:52 (4500 dage siden) @ KimC

Som jeg har forstået det, kan styreenden på BS kun kobles med en anden BS styreende, da koblingen her sidder lavere end de andre. Dette skyldes kombinationen af overgangsmulighed samt styrekuplen, der jo var et rent dansk fænomen.

Har i øvrigt set at Roco nok en gang udsender lyntoget, denne gang som 5-vognssæt, hvilket jo også fandtes.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Sammenkobling MA+MA?

af Steen H Nielsen, 18/1 2012, 11:44 (4501 dage siden) @ Hedegaard

Fandt lige et billede af MA+MA[image]MA 469+MA467 på vej til CVK D.30-9.87.

Sammenkobling MA+MA?

af Dennis Lyng Desezar @, 18/1 2012, 23:26 (4500 dage siden) @ Steen H Nielsen

Jeg har en god idé om hvorfor jeg kan forvente en skideballe af dig Bent ! :-)

Men ja.. Koblingen på BS er i samme højde som på AM, BMk, BM samt i modsatte ende af en MA.

Jeg har da koblet BS sammen med både AM og BMk når jeg har skulle flytte noget rundt med en Køff på CVK.

Puha alt det sammenkoblings sjov giver mig helt sved på panden.. :-D

Gul "kaffemølle" som er tung som et ondt år og den røde koblingsnøgle til at lukke koblingen samt lukke i toppen af koblingen for bremseluft.

Man slæber sig en pukkel til.

Dennis

Sammenkobling MA+MA?

af Jens MO-Møller @, 18/1 2012, 23:36 (4500 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Men du kan fanden rend`me ikke selv løfte bastardkoblingen på plads Dennis, for det kræver muskelkraft fra TO personer, hvis man da ikke lige er vægtløfter!

Venlig hilsen

Jens Møller

Sammenkobling MA+MA?

af Dennis Lyng Desezar @, 18/1 2012, 23:39 (4500 dage siden) @ Jens MO-Møller

Nej det har du helt ret i Jens..

De vejer et halvt tons mindst (overdrivelse fremmer forståelsen :-) )

Men tunge er de transportkoblinger.. og specielt den gule til mellemvogne

Sammenkobling MA+MA?

af Ekaeli007, 19/1 2012, 00:25 (4500 dage siden) @ Jens MO-Møller

en mand på Helgoland, nemlig sporvognen tror jeg faktisk kunne løfte den alene, men om han så også
kunne sætte den på, ved jeg ikke, men han var stærk som en bjørn

Venlig hilsen

Bent ex Helgoland
nu Gadstrup

Sammenkobling MA+MA?

af Ekaeli007, 19/1 2012, 00:22 (4500 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Hej Dennis nej jeg er bange for at det er dig der giver mig skideballe, hvis jeg er kommet til
at smide en MA fører bog ud, jeg er selv ked af det idag, men måske er det ikke så galt, jeg mener
jeg har en kasse stående hos noget familie og der er måske et eksemplar.

Med venlig hilsen

Bent
ex Helgoland

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak