Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kaffeslottet i Gudhjem. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/2 2012, 15:02 (4459 dage siden)

Kaffeslottet i Gudhjem ...

... og hvad har det så lige med jernbaner at gøre:

[image]

"Efter nedrivningen af Københavns anden hovedbanegård blev en del af nedrivningsmaterialerne købt og -i 1912- anvendt ved opførelsen af et lille ”slot” i Gudhjem – i øvrigt øens eneste – når man vel ser bort fra Hammershus-ruinen. "Slottet" blev bygget af en københavnsk kaffegrosserer Sahl, og fik efterfølgende navnet ”Kaffeslottet”. F. eks. er svære søjler af granit - i slottes hall - genbrug fra hovedbanegården, og de er således kommet tilbage til øen.

I 1988 blev den svært misligholdte bygning renoveret med stor omhu, ligesom slottets park med den næsten spanske trappe blev istandsat.

Bygningen har i årenes løb været benyttet til de mest besynderlige formål: Pensionat, lejrskoleintenat, hønsefarm og galleri, mens det seneste forsøg på at anvende den til "Bed and Breakfast, tilsyneladende foreløbig ikke er blevet til noget."

Jeg kan huske, at jeg som dreng -det må have været omkring 1950- "faldt over" en stak gamle "Billed-Blade" (sandsynligvis endnu ældre end finde-tidspunktet), hvor bygningen var fotograferet, og dens tilhørsforhold til Københavns anden hovedbanegård var omtalt.

Det må have gjort et vist indtryk, siden jeg ved min fotosafari rundt på øen d. 15. april 1960 direkte "opsøgte" bygningen for at tage billeder af den. Nu var det jo privat område, så jeg holdt mig på behørig afstand -selvom bygningen sandsynligvis var tom- men allerede dengang tænkte jeg på, hvilke dele af bygningen, der rent faktisk stammede(stammer) fra den gamle hovedbanegård ???

Tekst på "nettet" nævner de ovennævnte søjler i hall´en, --men er det, det hele. Er der andet i bygningen, der kommer fra hovedbanegården. Vinduerne, vaserne og løverne på den store trappe eller flere ting indendørs, måske lofter/bjælker, døre eller lign ???

Er der nogle blandt Forum´s læsere, der ved det - eller var det en opgave for et par friske lokale beboere at finde ud af det ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Ekaeli007, 28/2 2012, 15:22 (4459 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg ved ikke om det var en skrøne, men min mor sagde til mig at man gik og sagde at Palads biografen havde nogle ting fra københavns anden banegård, jeg ved ikke om det også var beliggenheden der måske gjorde det, det kan mine små hjerneceller ikke huske, men de prøver om de kan huske mere.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Steff, 28/2 2012, 18:06 (4459 dage siden) @ Ekaeli007

Jo, den er god nok.
Efter at Københavns 2nd. banegård var blevet nedlagt i 1911, blev banegårdshallen opkøbt og lavet til en biograf, se billedet herunder.
[image]
Den blev så senere nedrevet og NÆSTEN på byggegrunden blev så det nuværende "Paladsteater" bygget. Så sidstnævnte har altså - ud over navnet - IKKE noget at gøre med den oprindelige banegård.

--
Steffen Dresler

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/2 2012, 18:18 (4459 dage siden) @ Steff

Jo, den er god nok.
Efter at Københavns 2nd. banegård var blevet nedlagt i 1911, blev banegårdshallen opkøbt og lavet til en biograf, se billedet herunder.
[image]
Den blev så senere nedrevet og NÆSTEN på byggegrunden blev så det nuværende "Paladsteater" bygget. Så sidstnævnte har altså - ud over navnet - IKKE noget at gøre med den oprindelige banegård.

--------------

Netop, --og der her "Kaffeslottet" kommer ind i billedet (ret forstået). Hvad fra den -egentlig ganske flotte biograf- endte på Bornholm, udover de allerede omtalte søjler ???

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Asger Christiansen, 28/2 2012, 19:14 (4459 dage siden) @ Steff

Træbuerne blev genbrugt i to sporthaller, da man 1916-1918 opførte Århus Stadion. Den ene hal brændte under krigen, men i den vestlige hal står de københavnske træbuer stadigvæk

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Jens MO-Møller @, 29/2 2012, 23:22 (4458 dage siden) @ Asger Christiansen

Der er vist også noget om, at murstenene fra den 2. banegård i København, blev genbrugt til byggeriet af nogle huse omkring Valby, som eksisterer den dag i dag! Jeg har fået det fortalt for nogle år siden af en mand, som selv har boet (bor) i eet af disse huse og han plejer ikke at fremkomme med udokumenterede rygter! Men måske nogle her på forumsiden kender lidt til sagen. Jeg selv har aldrig gjort noget overhovedet for at undersøge om der er hold i rygtet, men hvorfor skulle der egentlig ikke være det?

Venlig hilsen

Jens Møller

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 15/9 2013, 14:46 (3894 dage siden) @ Jens MO-Møller

Iflg. Berlingske Liebhaverboliger den 15.09.2013 er Kaffeslottet i Gudhjem til salg for 2.5 mio.kr. I annoncen er bl.a. nævnt søjler fra den gamle København H.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Claus Frost, 28/2 2012, 17:26 (4459 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kom i tanke om at det hus har været i Hammerslag på DR1

Kaffeslottet i Gudhjem.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/2 2012, 18:04 (4459 dage siden) @ Claus Frost

Hej Claus.

Tak for dit indlæg.

Når jeg søger på DR1´s hjemmeside, får jeg kun eet resultat: "Kommunen stopper planer for Kaffeslottet - dr.dk/Regioner ..." og det drejer sig om, at det måske snart kommer til salg igen ! ! !

Til gengæld fremgår det, at "Slottet" sidst var til salg i 2008, så det er måske derfor at DR1 har taget udsendelsen "af plakaten" :-)

Hilsen / tak,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Kaffeslottet i Gudhjem.

af lokoføren, 29/2 2012, 16:10 (4458 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det var libhaverne på tv2 2. sesson afsnit 6

Claus

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak