Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB - og billetsalg.. (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen, Vejen, 10/4 2012, 22:31 (4410 dage siden)

DSB har indgået outsourcing aftale omkring IT-driften af 400 billetsalg

http://epn.dk/brancher/transport/article2745849.ece

I sidste måned ville DSB lukke samtlige billetsalg i landet - men nu ser det ud til man vil videreføre dem - men det bliver vel nok under navnet 7-Eleven...

/Henrik

Avatar

DSB - og billetsalg..

af Ove, Struer, 11/4 2012, 07:51 (4410 dage siden) @ Henrik Hansen

Tjahh, så kan de såmænd lige så godt lukke dem. 7-11 er typisk bemandet med unge under 18 i fritidsjob og jeg kan ikke forestille mig at sådan et ungt menneske på nogen måde kan være behjælpeligt med køreplan, månedskort eller andre "tog ting".

DSB - og billetsalg..

af 291132, 11/4 2012, 17:02 (4409 dage siden) @ Ove

Nej, for vi unge under 18 år er nemlig bare dumme børn, der ikke ved noget om noget, og egentlig bare burde sidde i en eller anden daginstitution, da vi ikke kan bidrage med noget til samfundet.
Føj da for en generalisering:-|

DSB - og billetsalg..

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 11/4 2012, 17:56 (4409 dage siden) @ 291132

Nej, for vi unge under 18 år er nemlig bare dumme børn, der ikke ved noget om noget, og egentlig bare burde sidde i en eller anden daginstitution, da vi ikke kan bidrage med noget til samfundet.
Føj da for en generalisering:-|

Derudover tror jeg slet ikke at 7-eleven har lyst til at have unge under 18 til at stå ved kassen om aftenen. Det er mig bekendt stadig et krav, at der skal være en over 18 til stede, samt at der ikke gælder nogle forsikringer, hvis dem under 18 skulle snige sig til at tage af kassen. Det er oftest grunden til at man skal være 18 for at sidde ved kassen i diverse supermarkeder.

Men om det er studenter medhjælpere, skal jeg ikke kunne sige.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

DSB - og billetsalg..

af andersj, Aalborg, 11/4 2012, 18:39 (4409 dage siden) @ BlackThorneDK

Nej, for vi unge under 18 år er nemlig bare dumme børn, der ikke ved noget om noget, og egentlig bare burde sidde i en eller anden daginstitution, da vi ikke kan bidrage med noget til samfundet.
Føj da for en generalisering:-|


Derudover tror jeg slet ikke at 7-eleven har lyst til at have unge under 18 til at stå ved kassen om aftenen. Det er mig bekendt stadig et krav, at der skal være en over 18 til stede, samt at der ikke gælder nogle forsikringer, hvis dem under 18 skulle snige sig til at tage af kassen. Det er oftest grunden til at man skal være 18 for at sidde ved kassen i diverse supermarkeder.

Men om det er studenter medhjælpere, skal jeg ikke kunne sige.

Når man er under 18, må man arbejde fra 6 til 20 (dog ikke alene fra kl. 18), og der er ikke ret mange DSB 7-Eleven der har åbent længere end det. Jeg har selv stået ved kassen siden jeg var 16 og solgt billetter. Vi kan godt, hvis vi får det lært. Problemet er bare at der ikke findes kurser, så det hele læres hen ad vejen, og med det store sortiment med adskillige tariffer er det ikke just noget man lærer på et par timer. Dermed læres det hurtigst på billetstationer med en høj afsætning af billetter, end på fx. S-togs stationer hvor de fleste bare skal have klippekort.

DSB - og billetsalg..

af Svend, 11/4 2012, 18:58 (4409 dage siden) @ andersj

Uddanner DSB egentlig personale længere på en "DSB skole"? Omkring 1969 begyndte man at uddanne kontorassistenter mere målrettet (før den tid var det kun trafikelever og portørpersonale under uddannelse til trafikekspedient der fik en egentlig uddannelse i passagerekspedition), mens kontorfunktionærer blev oplært lokalt (men af erfarne/uddannede billetsælgere). Omkring 1970 indførte man en egenlig uddannelse af kontorassistenter til "assistent med P-speciale.

Er man vendt tilbage til praksis fra før 1969 - se bort fra at "gammeldags" trafikelever og trafikekspedienter er en saga blot - altså at man ikke længere sender medarbejdere på kursus for at lære "håndværket"??

--
Svend

DSB - og billetsalg..

af Fysikeren, 11/4 2012, 18:38 (4409 dage siden) @ 291132

Nej, for vi unge under 18 år er nemlig bare dumme børn, der ikke ved noget om noget, og egentlig bare burde sidde i en eller anden daginstitution, da vi ikke kan bidrage med noget til samfundet.
Føj da for en generalisering:-|

Bare rolig, er ikke i tvivl om at du ville kunne give et kvalificeret svar på et givent spørgsmål :)

Men når det kommer til 7-Eleven, så er der mange unge ansatte, og deres ansatte ved ikke meget om tog-ting, men derfra at slutte, at unge ikke kan give en god information om tog generelt, er så en fejlslutning.

Har indtil flere eksempler på ret unge mennesker der har svaret på spørgsmål i 7-Eleven som ekspedienten ikke anede noget om (f.eks. hvor spor 26 på Kbh. H er).

Lars, 26 (der da selv kørte med toget tværs gennem landet før den faste forbindelse og kunne hjælpe turister, så ja, unge kan godt)

DSB - og billetsalg..

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/4 2012, 11:25 (4409 dage siden) @ 291132

Nej, for vi unge under 18 år er nemlig bare dumme børn, der ikke ved noget om noget, og egentlig bare burde sidde i en eller anden daginstitution, da vi ikke kan bidrage med noget til samfundet.
Føj da for en generalisering:-|

---------------

Vi kan da i det mindste konstatere, at du ikke engang tør lægge navn til, men skriver under dække ! ! !

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Avatar

DSB - og billetsalg..

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/4 2012, 18:06 (4409 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis du nu havde nærlæst (og forstået) det der står i artiklen, så handler det sådan set ikke om outsourcing af selve billetsalget, men outsourcing af IT infrastrukturen som understøtter billetsalgene.

DSB har haft gang i en større outsourcing af al deres IT og turen er så nu kommet til netværk mm. til billetsalgs maskinerne.

Nu kom der så nogle dumme kommentarer ud omkring 7-11 og deres medarbejdere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB - og billetsalg..

af Henrik Hansen, Vejen, 11/4 2012, 21:30 (4409 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis du nu havde nærlæst (og forstået) det der står i artiklen, så handler det sådan set ikke om outsourcing af selve billetsalget, men outsourcing af IT infrastrukturen som understøtter billetsalgene.

Nej, billetsalgene skal nedlægges (for den stor dels vedkommende) og som følge deraf ikke outsources, det er jeg skam godt klar over, men det ændre nu ikke på at artiklen specifikt omtaler 'billetsalg', men at der måske istedet menes 'billetsalgssteder', hvilket så både kan omfatte både 7-eleven butikker og Nautilus automaterne.

/Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak