Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ormslev station til salg... (Generelt)

af Rasmus.Andersen @, Østjylland, 16/5 2012, 23:40 (4362 dage siden)

Jeg har i nogen tid kigget med fra sidelinjen herinde.
Det er super spændende med den store viden I besidder. Bliv endelig ved med at dele ud af den :-)

Jeg kom igennem Ormslev Stationsby tidligere på dagen og så at den gamle station fra AHTJ-tiden er til salg.
http://www.nybolig.dk/maegler/pages/property-presentation/property.action?caseno=468172...

Bygningen er jo nænsomt renoveret og fremtræder med mange detaljer fra da der susede tog forbi.

Ormslev station til salg...

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 17/5 2012, 00:44 (4362 dage siden) @ Rasmus.Andersen

Ja det jernbanemæssige aspekt må åbenbart betyde en hel del for prisen, man skulle tro det var med havudsigt også....:-D

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Ormslev station til salg...

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/5 2012, 02:04 (4362 dage siden) @ Claus E. Hansen

Apropos, så blev ligheden mellem Heljan's "Strandby Station" og virkelighedens Ormslev Station behandlet i denne tråd på Sporskiftet.dk.
Prisen må nok tilskrives beliggenheden tæt på Danmarks 2. største by (som ejendomsmæglere plejer at sige: De tre vigtigste faktorer i forbindelse med vurderingen af et hus er beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed - af den simple årsag, at det er det eneste, man ikke kan lave om på! (enkelte undtagelser kan dog forekomme)).
Når det er sagt (skrevet!), så får man også noget for pengene, for ud over at være en bygning med sjæl og historie, så plejer stationsbygninger at være solidt byggeri (især eftersom at det skulle holde til rystelser fra togene), det er opført af dygtige håndværkere af gode materialer, og som regel efter tegninger af en kendt arkitekt.
Og så er det byggeri, som var pænt for 100 år siden, det er pænt idag, og det vil også være pænt byggeri om 100 år - især når man sammenligner med vores dages byggeri, som nok ikke står i 100 år, og som absolut ikke er bygget med kærlighed, men med en mobilkran og med discount for øje ("mest muligt byggeri for pengene" - og helst kasseformet).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Ormslev station til salg...

af Willie Garvin, 17/5 2012, 16:16 (4362 dage siden) @ Rasmus.Andersen

Jeg er bestemt ikke enig i prisen. Ejheller selvom Ormslev ligger ret tæt på Aarhus. Men det er bestemt interessant at se, hvordan ejendommens fortid stadig lader sig beskue i f.eks venterum, hvor der stadig er bænke og en billetluge og en flot kakkelovn ikke at fornægte. Det ER da respekt for arkitekturen, når en bygning for lov til at fremtræde på den måde så mange år efter.

Ormslev station til salg...

af KimC, 18/5 2012, 09:30 (4361 dage siden) @ Willie Garvin

Prisen undrer også mig. Men den er jo altså heller ikke blevet solgt endnu. Enegiklasse F kan ikke være årsagen. Tilstandsrapporten skal nødvendigvis være ren fryd.
Men det er rart at se at man ikke bare har tromlemoderniseret bygningen indvendigt som udvendigt. Det indvendige farvevalg er næppe det oprindelige, og efter min mening en anelse for hospitalsagtigt.
Mon ikke der skal gives nedslag i prisen ;)

Ormslev station til salg...

af Niels, Aarhus, 18/5 2012, 10:56 (4361 dage siden) @ KimC

Hej

Nu er dette jo ikke et forum for ejendomshandel:-D , men ejendommen har altså en ret fantastisk naturbeliggenhed med skov og udsigt over den ny Årslev Engsø og med direkte forbindelse til hele Brabrand Sø området, og der er cykelsti hele vejen ind til Aarhus centrum ad Brabrandstisystemet.
Jeg har selv, da jeg indtil for 3 års siden boede i Aarhus rigtig mange gange cyklet rundt i området ad Brabrandstien og da man stoppede den kunstige afvanding af hele engområdet neden for Ormslev, og Årslev Engsø efterfølgende blev etableret, tænkt på, at når Ormslev station blev til salg, så skulle jeg købe den:-P
Men 3,5 mill. er godt nok mange penge, så det må blive en anden jernbanetosse eller naturnørd end mig, der må finde pengene:-D

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

Avatar

Ormslev station til salg...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/5 2012, 22:06 (4361 dage siden) @ Willie Garvin

Jeg er bestemt ikke enig i prisen.

Jeg skal ikke kloge mig på prisniveauet i området, men der er en pænt stor grund til - lidt ud over de 800 m2 en forstadshave plejer at være.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ormslev station til salg...

af Asger Christiansen, 18/5 2012, 22:36 (4361 dage siden) @ Michael Deichmann

Bygningerne er ganske rigtigt renoveret med stor respekt for stedets fortid. Det er ikke tilfældigt, for alt dette arbejde blev udført at stationens tidligere ejer, jernbanentusiasten Lars Andersen - der var medforfatter til bogen om Hammelbanen.

Lars Andersen har også istandsat en rangertraktor og en godsvogn fra AHTJ; enheder der efter opstilling på et kort spor ved Ormslev station vistnok nu indgår i Danmarks Jernbanemuseum.

Lars Andersens seneste - og meget imponerende - restaureringsopgave var personvognen RGGJ C 3

Avatar

Ormslev station til salg...

af Per Hauberg, 26/7 2013, 23:27 (3927 dage siden) @ Asger Christiansen

Lars' og hans kones indsats for Ormslev station var imponerende !
Det var, som der kunne have set ud i 1956, hvis altså AHTJ havde haft penge til at hyre så dygtige håndværkere.
Så vidt jeg ved, flyttede familien Andersen kun derfra, fordi støjen fra den nærliggende motorvej var uudholdelig. -Dét kan næppe heller bringe prisen i vejret...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak