Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EC Aarhus - Hamborg (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 24/5 2012, 16:27 (4384 dage siden)

Hej,

skal til Rödekro i näste uge med tog. Saa har jeg lige undret mig over at EC togene ikke standser mellem Padborg og Kolding. Begrundelsen har jo väret at ICE toge (BR 605) ikke passer til perronkanterne. Men efter det ene togpar nu igen körer som EC tog med IC3 skulle det jo ikke längere väre et problem at stoppe undervejs. Og köretiden idag mellem Kolding og Padborg er jo den samme som dengang man körte med stop paa mellemstationere (51 min.).
Og lige et spörgsmaal til, efter www.bane.dk standser EC 387 (i hvertfal idag) ogsaa i Tinglev ( http://trafikinfo.bane.dk/TrafikInformation/Ruteplan/387 ). Efter DSB's köreplan suser den igennem.

Ullrich

EC Aarhus - Hamborg

af Woodi, 24/5 2012, 16:32 (4384 dage siden) @ Ullrich Lück

Opholdet i Tinglev er KUN til skift af lokofører.

--
[image]

EC Aarhus - Hamborg

af Fysikeren, 24/5 2012, 16:34 (4384 dage siden) @ Ullrich Lück

EC 386 og EC 387 standser begge i Tinglev for lokomotivførerskift.

EC Aarhus - Hamborg

af LasseG, 24/5 2012, 22:04 (4384 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej,

skal til Rödekro i näste uge med tog. Saa har jeg lige undret mig over at EC togene ikke standser mellem Padborg og Kolding. Begrundelsen har jo väret at ICE toge (BR 605) ikke passer til perronkanterne.

Begrundelsen kunne også være at det er internationale tog som vel ikke behøver at stoppe ved hver flække.

Køretid eller ej, psykisk for passagerene betyder det også en del..

(Når man kører med s-toget fremkommer bumletog tit selvom et langsomst tog jo ikke "taber" mere end maks 6 minutter)

EC Aarhus - Hamborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 25/5 2012, 09:01 (4383 dage siden) @ Fysikeren

Hej,

er det den tyske lokoförer som körer til/fra Tinglev fra/til Hamborg?

Ullrich

EC Aarhus - Hamborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 25/5 2012, 09:13 (4383 dage siden) @ LasseG

Flække - hvis du kun kikker paa Tinglev, Rödekro og Vojens - ok. Men der gemmer sig jo nogen större byer bag dem (Sönderborg, Aabenraa og Haderslev). Og hvis det ikke forlänger köretiderne saa er det mig sm passager ligegyldig om den körer non-stop eller med to - tre stop undervejs. I aartier har internationale tog stoppet Tinglev, Rödekro og Vojens.

Ullrich

EC Aarhus - Hamborg

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 25/5 2012, 09:25 (4383 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej,

er det den tyske lokoförer som körer til/fra Tinglev fra/til Hamborg?

Ullrich

Det er danske lokomotivførere (fra Tinglev) der kører til og fra Flensburg.

Mvh Jørgen

EC Aarhus - Hamborg

af KimC, 25/5 2012, 10:33 (4383 dage siden) @ Ullrich Lück

Flække - hvis du kun kikker paa Tinglev, Rödekro og Vojens - ok. Men der gemmer sig jo nogen större byer bag dem (Sönderborg, Aabenraa og Haderslev). Og hvis det ikke forlänger köretiderne saa er det mig sm passager ligegyldig om den körer non-stop eller med to - tre stop undervejs. I aartier har internationale tog stoppet Tinglev, Rödekro og Vojens.

I de gode gamle dage - Da Nordpilen kørte med gennemgående vogne fra Frederikshavn til Hamburg og blev fremført af MZ, stoppede toget også ved alle mindre stationer, Arden Skørping, etc. Dog ikke Taulov og Vamdrup. Ved ikke med Tolne og Kvissel. Man kunne forøvrigt godt overtale personalet på den sydgående Nordpil til at stoppe i Vamdrup. Der var en busforbindelse ned mod Tønder som Nordpilen missede i Kolding, men ved at stoppe i Vamdrup kunne passagererne alligevel nå denne bus i dér.
Det var et meget hyggeligt tog at køre med hvor man kom i snak med sine medpassagerer, men en særlig effektiv international forbindelse var det ikke. Grunden til at det stoppede ved så mange stationer var at der på yderbanerne Frederikshavn - Aalborg - (Århus) samt Kolding - Padborg var behov for standsning i det tidsinterval, medmindre man ville indsætte et regionaltog i samme retning i samme tidsinterval.

EC Aarhus - Hamborg

af LasseG, 25/5 2012, 11:10 (4383 dage siden) @ Ullrich Lück

Flække - hvis du kun kikker paa Tinglev, Rödekro og Vojens - ok. Men der gemmer sig jo nogen större byer bag dem (Sönderborg, Aabenraa og Haderslev). Og hvis det ikke forlänger köretiderne saa er det mig sm passager ligegyldig om den körer non-stop eller med to - tre stop undervejs. I aartier har internationale tog stoppet Tinglev, Rödekro og Vojens.

Toget standser så i øvrigt heller ikke i Skanderborg. Ligesom der på sjælland ikke stoppes i Valby, Roskilde og Ringsted alle stationer hvis passagertal er i en helt anden kategori end de Sønderjyske. Passertallet på de tre stationer giver ingen grund til at opløfte dem og i øvrigt kører der jo tog til/fra Flensborg hver anden time. Så de to(!) daglige tog er det nok de færreste der overhovedet når at savne.

Hvilke stationer i Tyskland burde toget i øvrigt også standse i nu vi er igang? Togene standser jo kun 4 gange mellem Padborg og Hamburg.

I øvrigt

Østtælling 2008(afrejste):

  • Valby F 2.880
  • Rosklide(47.117*) 11.807
  • Ringsted(21.151*) 3.121


Vesttælling 2010(afrejste):

  • Tinglev(2.816*) 131
  • Rødekro(6.098*) 205
  • Vojens (7.694*) 188
  • Skanderborg(18.253*) 1.676


*indbyggertallet er taget fra wikipedia

EC Aarhus - Hamborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 25/5 2012, 12:44 (4383 dage siden) @ LasseG

Hej, nu har jeg lige medregnet byerne som 'landstationerne' tjener som omstigningspunkt, saa ser tallene lidt anderledes ud (man kommer naturligvis ikke op i tallene fra det själlandske):

Tinglev(2.816*) + Sönderborg 27.237 = 30.053
Rødekro(6.098*) + Aabenraa 15.700 = 21.798
Vojens (7.694*) + Haderslev 21.213 = 28.857

I Tyskland stopper togene i Flensburg (88.759 indb.), Schleswig (24.058), Rendsburg (28.200) og Neumünster (76.830), saa der findes to byer som ligger i störrelse med det Sönderjydske. Ved disse stationer stopper alle tog (undtagen Euro-Night (kun i Flensborg & Neumünster)), ogsaa det indlandske IC-tog.

Der har da väret en större diskussion dengang i det Sönderjydske media om bortfallet af stops.


Ullrich

EC Aarhus - Hamborg

af Niels Bak, 25/5 2012, 14:35 (4383 dage siden) @ Ullrich Lück

Det er bare en lidt skæv måde at regne på, for "satellit-stationerne" i det sønderjyske trækker meget færre passagerer end de ville have gjort, hvis de lå i købstæderne, når først folk er inde i bilerne, så kører de fleste af dem hele vejen til deres destination i stedet for til Vojens/Rødekro/Tinglev - desværre.

Hele miseren kan vi jo takke tyskerne for, der først og fremmest anlagde banen til at transportere soldater, hvis det skulle blive nødvendigt at forsvare grænsen til Danmark, i stedet for at føre den gennem bakkerne til købstederne ved fjordene. Så ja - Sønderjylland er dårligt togforsynet, men det skyldes at banen ligger forkert og derfor er upraktisk at bruge for mange mennesker.

Af politiske grunde kunne der nu være grund til at sørge for gode forbindelser sydover i det sønderjyske område, men som internationalt tog eller på grund af passagergrundlaget giver det ikke så meget mening. Det er lidt et valg mellem forskellige hensyn.

EC Aarhus - Hamborg

af Leif Jørgensen, København Ø., 25/5 2012, 15:02 (4383 dage siden) @ Niels Bak


Hele miseren kan vi jo takke tyskerne for, der først og fremmest anlagde banen til at transportere soldater, hvis det skulle blive nødvendigt at forsvare grænsen til Danmark, i stedet for at føre den gennem bakkerne til købstederne ved fjordene.

Det er noget historisk vrøvl. Hele banen fra Fredericia til Flensburg blev planlagt og påbegyndt anlagt, mens Sønderjylland og resten af Slesvig stadig hørte til Danmark. På det tidspunkt i begyndelsen af 1860'erne drømte helstatsromantikerne om at knytte Slesvig tættere sammen med Danmark, og og hvad man mente i Preussen var for dem ligegyldigt. Det var først midt under byggeriet, at krigen i 1864 rykkede grænsen nordpå, og da var det forsent at ændre linieføringen.

Derimod har bakkerne helt klart spillet ind. Datidens damplokomotiver var ikke nær så store og stærke, som dem en del forumdeltagere stadig husker og kunne ikke uden videre forcere større stigninger. Man kunne selvfølgelig have gravet sig igennem, men det ville have taget tid og kostet flere penge.

Med venlige historiske hilsner
Leif Jørgensen

EC Aarhus - Hamborg

af steenth, 25/5 2012, 15:07 (4383 dage siden) @ Niels Bak

Hele miseren kan vi jo takke tyskerne for, der først og fremmest anlagde banen til at transportere soldater, hvis det skulle blive nødvendigt at forsvare grænsen til Danmark, i stedet for at føre den gennem bakkerne til købstederne ved fjordene. Så ja - Sønderjylland er dårligt togforsynet, men det skyldes at banen ligger forkert og derfor er upraktisk at bruge for mange mennesker.

Banen igennem Sønderjylland er ikke anlagt af tyskerne - anlægget var startet før 1864 på en koncession fra den danske konge som slesvigske hertug og linieføringen med sidebaner til Tønder, Åbenrå og Haderslev blev fastlagt af det engelsk ejeret jernbaneselskab fordi det var en billigste måde at bygge banen på. Og formålet var at skabe forbindelse imellem det jyske jernbanenet, som samtidig blev bygget og banerne sydpå.

Mvh
Steen

Bane til Haderslev

af Fysikeren, 25/5 2012, 15:24 (4383 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er noget historisk vrøvl. Hele banen fra Fredericia til Flensburg blev planlagt og påbegyndt anlagt, mens Sønderjylland og resten af Slesvig stadig hørte til Danmark. På det tidspunkt i begyndelsen af 1860'erne drømte helstatsromantikerne om at knytte Slesvig tættere sammen med Danmark, og og hvad man mente i Preussen var for dem ligegyldigt. Det var først midt under byggeriet, at krigen i 1864 rykkede grænsen nordpå, og da var det forsent at ændre linieføringen.

Derimod har bakkerne helt klart spillet ind. Datidens damplokomotiver var ikke nær så store og stærke, som dem en del forumdeltagere stadig husker og kunne ikke uden videre forcere større stigninger. Man kunne selvfølgelig have gravet sig igennem, men det ville have taget tid og kostet flere penge.

Men gid nogen gad at bygge en bane fra Kolding til Haderslev og opgradere Haderslev-Vojens. Tror det ville give et godt skub til togene i Sønderjylland.

Bane til Haderslev+Åbenrå

af Lars Kongshøj, 25/5 2012, 15:59 (4383 dage siden) @ Fysikeren

Men gid nogen gad at bygge en bane fra Kolding til Haderslev og opgradere Haderslev-Vojens. Tror det ville give et godt skub til togene i Sønderjylland.

Man kunne jo bygge en bane under hovedvejen hele vejen Kolding-Hederslev-Åbenrå-eksisterende bane, og sende IC/EC den vej. Lade skinnebusser betjene småstationerne på de nuværende bane, og også lade godstogene fortsætte ad den.

Mvh. Lars

EC Aarhus - Hamborg

af Lars Kongshøj, 25/5 2012, 16:56 (4383 dage siden) @ LasseG

Flække - hvis du kun kikker paa Tinglev, Rödekro og Vojens - ok. Men der gemmer sig jo nogen större byer bag dem (Sönderborg, Aabenraa og Haderslev). Og hvis det ikke forlänger köretiderne saa er det mig sm passager ligegyldig om den körer non-stop eller med to - tre stop undervejs. I aartier har internationale tog stoppet Tinglev, Rödekro og Vojens.


Toget standser så i øvrigt heller ikke i Skanderborg. Ligesom der på sjælland ikke stoppes i Valby, Roskilde og Ringsted alle stationer hvis passagertal er i en helt anden kategori end de Sønderjyske. Passertallet på de tre stationer giver ingen grund til at opløfte dem og i øvrigt kører der jo tog til/fra Flensborg hver anden time. Så de to(!) daglige tog er det nok de færreste der overhovedet når at savne.

Hvilke stationer i Tyskland burde toget i øvrigt også standse i nu vi er igang? Togene standser jo kun 4 gange mellem Padborg og Hamburg.

I øvrigt

Østtælling 2008(afrejste):

  • Valby F 2.880
  • Rosklide(47.117*) 11.807
  • Ringsted(21.151*) 3.121

Hertil bør man også tænke på at der dertil kommer en del passagerer, der bruger stationerne til togskift. Desuden har Valby 9667 afrejser per S-tog.

Vesttælling 2010(afrejste):

  • Tinglev(2.816*) 131
  • Rødekro(6.098*) 205
  • Vojens (7.694*) 188
  • Skanderborg(18.253*) 1.676

Til sammenligning: Fra Østtælling 2008, tabel 7, antal ankomne og afrejste ... mindste stationer:
Eskildstrup 295
Tureby 280
Knabstrup 223
Rødby Færge 181
Holme Olstrup 161
Gedser 31

EC Aarhus - Hamborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 26/5 2012, 07:23 (4382 dage siden) @ Niels Bak

Ja, med henholdt til baneföringen har du ret. Vis man havde anlagt banerne gennem det store havnebyer i 1860erne ville det have fört til mere trafik. Og hvis man skal med bil eller bus til f.ex. Rödekro tager det tid (17 min med bus). En Lint kunne köre sträkningen lidt hurtigere saa maaske dette ville bringe lidt flere til at tage toget.
I 1980erne elle 90erne har der i DSB-bladet väret en idee om tog fra Aabenraa via Rödekro og Vojens til Haderslev, det kunne maaske havet väret en god idee. Skönt jeg ikke kan huske köretiden.

Ullrich

EC Aarhus - Hamborg

af Birger Jensen, 26/5 2012, 09:58 (4382 dage siden) @ Ullrich Lück

Ja lidt anderledes linieføringer havde været dejligt nu skal jeg ikke forstyrre tråden, men mange steder forstår man ikke helt hvorfor man gjorde sådan, men måsk bliver der åbnet op nu (tønk på det nye projekt Århus Silkeborg) Men det kommer til at koste en hel del penge og hvor mange herhjemme vil give noget til banen, mange siger måske forståeligt, jeg har min bil og motorvejen er i nærheden, jeg har familie i Silkeborg så de er med i det kor og motorvejen.


MED VENLIG HILSEN og god pinse

Birger Jensen

EC Aarhus - Hamborg

af Svend, 26/5 2012, 10:00 (4382 dage siden) @ Ullrich Lück
redigeret af Svend, 26/5 2012, 10:33

Ja, det kunne have været interessant med nogle tandstangs-strækninger i Danmark. Køretiden havde nok ikke være så høj og togstørrelserne ikke så store, men det havde sikkert været en køn tur :-)

Nå, spøg til side. Jernbanen mellem Lunderskov og Flensborg er anlagt på den jyske højderyg og det skete af økonomiske årsager. De, der vil læse mere om dette, anbefales bogen "På sporet 1847-1997" - Bind I (Poul Thestrup/ Jernbanemuseet), side 127-131

--
Svend

EC Aarhus - Hamborg

af Niels Bak, 26/5 2012, 11:21 (4382 dage siden) @ Leif Jørgensen

Tak for den lektie. Så blev den myte slået ihjel...

EC Aarhus - Hamborg

af Niels Bak, 26/5 2012, 11:35 (4382 dage siden) @ Birger Jensen

Ja hvad enten brøleren i sin tid var dansk eller tysk, så ændrer det ikke ved at banen i dag kører uden om der hvor passagererne er.

Desværre er Haderslev og Aabenraa næppe store nok til at man vil investere i en helt ny bane - eller i hvert fald er det ikke det projekt, der står først. Et projekt som Århus-Silkeborg har langt større potentiale. Desuden vil det også være et mindre mareridt at finde en linjeføring til en gennemkørende bane i de to byer.

Jeg har da heller ikke set nogen form for projekt eller bare ideoplæg til en ny sønderjysk bane, så banen bliver nok inde på højderyggen...

Det mest realistiske projekt ville måske være en form for letbane på Vojens-Haderslev-banen, da den ville forbinde ikke bare byen med fjernbanenettet, men også kunne få stop ved sygehuset, industriområdet ved motorvejen og evt. forlænges ned til de nye boligbyggerier på havnen via det gamle havnebanetraché.

At køre hele vejen Haderslev-Vojens-Rødekro-Aabenraa tror jeg til gengæld ikke meget på. Omvejen er for stor, så rejsende mellem de to købstæder kommer hurtigere frem med bus. Desuden er Aabenraa-banen udlagt til sti, mens Haderslev kommune så vidt jeg ved foreløbig har besluttet sig til at bevare jernbanetracheet af hensyn til fremtidige muligheder.

EC Aarhus - Hamborg

af Lars Kongshøj, 26/5 2012, 12:21 (4382 dage siden) @ Niels Bak

Ja hvad enten brøleren i sin tid var dansk eller tysk, så ændrer det ikke ved at banen i dag kører uden om der hvor passagererne er.

Desværre er Haderslev og Aabenraa næppe store nok til at man vil investere i en helt ny bane - eller i hvert fald er det ikke det projekt, der står først.

Man kunne finde lidt af pengene ved at droppe dobbeltsporet på "indlandsbanen".

Et projekt som Århus-Silkeborg har langt større potentiale.

Ja.

Desuden vil det også være et mindre mareridt at finde en linjeføring til en gennemkørende bane i de to byer.

Hovedvejen går lige gennem centrum af de to byer, det vil være oplagt at lave en cut'n'cover-tunnel, så kan man placere stationen helt i centrum. Lige ved busstationerne.

Mvh. Lars

EC Aarhus - Hamborg

af Birger Jensen, 26/5 2012, 12:31 (4382 dage siden) @ Lars Kongshøj

lige netop Silkeborg som jeg har været mange gange i også som barn, hvorfor var busstationen aldrig rigtig placeret ved jernbanestationen?? Jeg ved nu godt at der var en privatbane ude foran jernbanestationen, men alligevel.

Jeg tænker også Århus, der var jo faktisk et pænt stykke fra rutebilstationen til banegården,

men der er måske et eller andet med at tog og bus traditionelt set var konkurenter og vel ret alvorlig endda.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

EC Aarhus - Hamborg

af Fysikeren, 26/5 2012, 12:40 (4382 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg ville nok føre en bane vest om Haderslev, med en station nord for banen til Vojens, og så lave stationen sådan, at der kan være forbindelse mod både syd og vest. Banen ville jeg anlægge enkeltsporet til 160 km/t, det koster vist 55 mio. kr./km ved den foreslåede bane til Silkeborg (eller var det beløbet for dobbeltsporet?). Realistisk kapacitet vil nok være to tog i timen, f.eks. et til København og et til Aarhus. Undervejs kunne man forestille sig en enkelt krydsningsstation i Christiansfeld.

Ang. dobbeltsporet på den nuværende bane: Det vil jeg beholde, lade alle godstog, ICE-tog osv. tage denne vej. Uanset hvad, så er der brug for det dobbeltspor før en ny bane ville kunne være færdig, og det koster ikke så meget igen at anlægge.

Skulle man lave en etape to, skulle det i mine øjne helt klar være (Rødekro)-Aabenraa-Avnsbøl-(Sønderborg).

Gik man helt amok: Genopbyg Padborg-Tørsbøl (og kør timedrift Sønderborg-Flensburg denne vej), og fortsæt banen fra Tørsbøl til Aabenraa-Haderslev. Med en sådan løsning kunne sønderjyderne ikke brokke sig.

Mit gæt ville være, at en samlet pris for bane Kolding-Haderslev-Aabenraa-Padborg/Avnsbøl: 6-7 mia. kr. for enkeltspor til 160 km/t. Der er ca. 100 km i alt, plus minus lidt.

EC Aarhus - Hamborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 27/5 2012, 09:27 (4381 dage siden) @ Niels Bak


At køre hele vejen Haderslev-Vojens-Rødekro-Aabenraa tror jeg til gengæld ikke meget på. Omvejen er for stor, så rejsende mellem de to købstæder kommer hurtigere frem med bus. Desuden er Aabenraa-banen udlagt til sti, mens Haderslev kommune så vidt jeg ved foreløbig har besluttet sig til at bevare jernbanetracheet af hensyn til fremtidige muligheder.

Aabenraa kommune har besluttet at skinnerne bliver ligggene.

Ullrich

Billede fra Rödekro (was: EC Aarhus - Hamborg)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 4/6 2012, 14:57 (4373 dage siden) @ Ullrich Lück

Nu har jeg väret i Rq i sidste uge, og hvad fandt jeg saa som plakat?

[image]

Men desvärre uden stop i Rq.

Ullrich

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak