Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gangbro i Hellerup (Generelt)

af Fysikeren, 31/5 2012, 15:22 (4375 dage siden)

Hej

Nogen der ved om den nye gangbro i Hellerup er midlertidig i forbindelse med sporarbejder relateret til Nordhavnsvej eller permanent?

Gangbro i Hellerup

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 31/5 2012, 17:25 (4375 dage siden) @ Fysikeren

Den var oprindlig planlagt som midlertidig, men det er nu besluttet at den skal blive stående. Jeg tror at mange linie F passagerer bliver glade for den.
Den forventes klar 20. juni
mvh
Thorbjørn

Gangbro i Hellerup

af UTJ, 31/5 2012, 21:05 (4375 dage siden) @ Thorbjørn

Den var oprindlig planlagt som midlertidig, men det er nu besluttet at den skal blive stående. Jeg tror at mange linie F passagerer bliver glade for den.
Den forventes klar 20. juni
mvh
Thorbjørn

Man kan supplere med at tanken om en gangbro har været oppe mange gange, men også at det er blevet ved tankerne, bl.a. af hensyn til naboklager. Men nu kan ravagen ved Svanemøllen åbenbart overvinde betænkelighederne. Las os så håbe at der bliver nedgang til omverdenen på begge sider af stationen (både øst og vest).
:-)

Gangbro i Hellerup

af Fysikeren, 31/5 2012, 21:21 (4375 dage siden) @ UTJ

Hvor nødvendig er den egentlig, når alt kommer til alt? Fint nok at bygge en permanent nu den skal bygges.

Mit indtryk er, at langt de fleste der skifter tog på Hellerup skifter internt på S-banen i enten nord- eller sydgående retning til og fra linje F. Dermed behøver de ikke skifte perron.

Naturligvis er der andre skiftekombinationer, men indtrykket er bare, at de udgør en relativ lille andel.

Gangbro i Hellerup

af UTJ, 31/5 2012, 22:13 (4375 dage siden) @ Fysikeren

Hvor nødvendig er den egentlig, når alt kommer til alt? Fint nok at bygge en permanent nu den skal bygges.

Mit indtryk er, at langt de fleste der skifter tog på Hellerup skifter internt på S-banen i enten nord- eller sydgående retning til og fra linje F. Dermed behøver de ikke skifte perron.

Naturligvis er der andre skiftekombinationer, men indtrykket er bare, at de udgør en relativ lille andel.

Den er ganske nødvendig. Ved uregelmæssigheder har jeg oplevet flere farlige situationer med for mange personer i gangtunnelen der kæmper om den trange plads i begge retninger. Så begynder folk at krydes sporene, hvilket isoleret set faktisk godt kan være mere sikkert når der er risiko for at der udbryder panik i mængden i tunnelen. Og det kan DSB's personale ikke håndtere. Så jo en bro til aflastning er en god idé - også ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Gangbro i Hellerup

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 1/6 2012, 00:57 (4375 dage siden) @ Fysikeren

Hvor nødvendig er den egentlig, når alt kommer til alt? Fint nok at bygge en permanent nu den skal bygges.

Mit indtryk er, at langt de fleste der skifter tog på Hellerup skifter internt på S-banen i enten nord- eller sydgående retning til og fra linje F. Dermed behøver de ikke skifte perron.

Naturligvis er der andre skiftekombinationer, men indtrykket er bare, at de udgør en relativ lille andel.

Der er alligevel en hel del, bl.a. undertegnede, der skifter mellem linje F og kystbanen, og her kommer broen som en stor lettelse, idet trappen vil være ud for
togets sydende, så vi sparer en del skiftetid ved ikke først at skulle vandre hele perronen igennem inden vi kan komme til trappen.
Perrontunnelen kan også udgøre et veritabelt forhindringsløb, hvis man er lidt uheldig
med logistikken.
mvh
Thorbjørn

Gangbro i Hellerup

af Gæst, 1/6 2012, 11:06 (4375 dage siden) @ Fysikeren

Enig,

perrontunnelen er rigeligt til Hellerup Station.

Gangbro i Hellerup

af Svend, 1/6 2012, 13:22 (4374 dage siden) @ Gæst
redigeret af Svend, 1/6 2012, 13:34

Den nye gangbro er bygget for at passagerer nemmere kan skifte fra S-tog til kystbanetog og omvendt, når der skal ske (omfattende) afbrydelser af trafikken ved anlægget af Nordhavnsvej (mellem Hellerup og Svanemøllen). Gangbroen bygges som en permanent bro, da prisen tilnærmelsesvis er den samme som en midlertidig og den vil da sikkert også gøre nytte udenfor byggeperioderne.

Læs bl a mere her

http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/Vejforhold/Nordhavnsvej/Fakta%20om%...

--
Svend

Gangbro i Hellerup

af Fysikeren, 1/6 2012, 17:26 (4374 dage siden) @ Svend

Hvis prisen er nogenlunde det samme, så kan man lige så godt gøre den permanent. Den vil uanset hvad næppe skade i fremtiden :)

Gangbro i Hellerup

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 1/6 2012, 01:02 (4375 dage siden) @ UTJ

Las os så håbe at der bliver nedgang til omverdenen på begge sider af stationen (både øst og vest).

:-)

I den østlige side, ved spor 1, er der fri passage ud i verden. I den
anden ende er der ikke lagt op til noget sådant.
mvh
Thorbjørn

Gangbro i Hellerup

af Jesper, 2/6 2012, 07:51 (4374 dage siden) @ Thorbjørn

Det var faktisk kommunens plan at lave en sådan adgang, men pga af nødvendige ekspropriationer med dertil hørende klager, samt en undersøgelse der viste at trafikken ville blive beskeden, der den plan droppet.

Gangbro i Hellerup

af Svend, 2/6 2012, 08:49 (4374 dage siden) @ Jesper

Nu ved jeg ikke hvilken kommune der tales om - stationsområdet ligger i Københavns kommune mens området op til banen ligger i Gentofte kommune - men mon ikke de alene har set på passage fra den ene side af banen til den anden. De - København eller Gentofte - har jo ikke det helt store overblik over (eller interesse i), hvor mange der skifter fra et tog til et andet på Hellerup station.

Den sjove kommunegrænse skyldes forøvrigt, at Hellerup kun kunne være en del af Københavns Bybane (nogle kan sikkert huske dette begreb) rent billetteknisk, hvis stationen lå i Københavns kommune. Samme nummer måtte man udføre i Hvidovre, men her kunne man nøjes med at skabe en adgang i Københavns-enden af stationen.

--
Svend


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak