Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

8.000,- kr. for at passere Storebælt (Jernbanen i dag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 31/5 2012, 15:46 (4370 dage siden)

Det har i forummet tidligere været diskuteret, hvad jernbaneoperatører betaler for at passere Storebælt (jeg har dog ikke kunne finde det).
I "Ud & Se" april 2912 spørger en læser, om DSB betaler for at komme over bæltet. Her er svaret:
"Tak for din henvendelse. Ligesom biler betaler en brotakst, betaler vi en infrastrukturafgift på godt 8.000 kroner, hver gang et tog krydser Storebælt".

--
[image]

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/5 2012, 16:08 (4370 dage siden) @ Tommy Nilsson

I "Ud & Se" april 2912 spørger en læser, om DSB betaler for at komme over bæltet.

Det skulle vel have været april 2012 ;-)

Her er svaret:
"Tak for din henvendelse. Ligesom biler betaler en brotakst, betaler vi en infrastrukturafgift på godt 8.000 kroner, hver gang et tog krydser Storebælt".

Spørgsmålet er om det er fast pris, eller om Bane Danmark baserer betalingen på vægten af toget, ligesom med vejbroen. Lastbiler er noget dyrere end personbiler og busser, godt nok baseret på længde og ikke vægt.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 20:31 (4370 dage siden) @ BlackThorneDK

Spørgsmålet er om det er fast pris, eller om Bane Danmark baserer betalingen på vægten af toget, ligesom med vejbroen.

Det er formodentligt afhængigt af, hvordan Storebæltsforbindelsen beregner prisen. Igen afhængigt af et forlig på Chr.borg.

Lastbiler er noget dyrere end personbiler og busser, godt nok baseret på længde og ikke vægt.

Smart - det er jo nok længden, ikke vægten, der slider på broen ;-)

/Lars

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Niels Munch, 31/5 2012, 21:04 (4370 dage siden) @ Lars Kongshøj

Taksterne for 2012 fremgår af bilag 1 til bekendtgørelsen om infrastrukturafgift, hvortil jeg linkede ovenfor.

M.v.h.
Niels

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 21:21 (4370 dage siden) @ Niels Munch

Taksterne for 2012 fremgår af bilag 1 til bekendtgørelsen om infrastrukturafgift, hvortil jeg linkede ovenfor.

Ja, men det er vel ikke i modstrid med hvad jeg skrev?

Mvh. Lars

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Niels Munch, 31/5 2012, 21:58 (4370 dage siden) @ Lars Kongshøj

Vil du så ikke være venlig at forklare mig sammenhængen, jeg er nok lidt tungnem?

Mig bekendt fastsætter Banedanmark afgifterne jf. bemyndigelse i lovgivningen.

M.v.h.
Niels

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Lars Kongshøj, 1/6 2012, 11:43 (4369 dage siden) @ Niels Munch

Vil du så ikke være venlig at forklare mig sammenhængen, jeg er nok lidt tungnem?

Mig bekendt fastsætter Banedanmark afgifterne jf. bemyndigelse i lovgivningen.

Ja, i følge lovgivningen.

Hvem ejer Banedanmark? Staten.

Hvem sender en regning til for brug af Storebæltforbindelsen til Banedanmark? Storebæltforbindelsen.

Hvem ejer Storebæltforbindelsen? Staten.
Hvem styrer staten? Folketinget og regeringen.

Kommer sådanne detajlspørgsmål som Storebæltforbindelsen takster op politisk?
Ja, i dette tilfælde gør de. Det er et meget vigtigt spørgsmål for den jyske mafia.
Men normalt går man ikke så meget i detaljer.

Bestemmer Banedanmark taksterne efter forgodtbefindende?
Det kan jeg ikke forestille mig, de ser på udgifterne.
Se hvad der står øverst i bekendtgørelsen, som du refererer til "efter bemyndigelse fra transportministeren".
Se også jernbanelovens §11 stk. 1: "Transportministeren fastsætter regler for de afgifter, som jernbanevirksomheder skal betale til Banedanmark for at benytte jernbaneinfrastruktur, samt en kompensationsordning med henblik på konkurrencemæssig ligestilling af jernbanegodstransport med andre former for godstransport.

Så det er regeringens ansvar under under folketingets kontrol.

/Lars

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/5 2012, 21:15 (4370 dage siden) @ Lars Kongshøj

Lastbiler er noget dyrere end personbiler og busser, godt nok baseret på længde og ikke vægt.


Smart - det er jo nok længden, ikke vægten, der slider på broen ;-)

/Lars

Det er nok nemmere at måle længde end vægt, når lastbilerne lige futter igennem betalingsslusen. ;-)
Det er vægten der slider mest, men en brovægt bliver nok voldsomt slidt hvis den skal ligge der i betalingsanlægget og overkøres nogle tusinde gange i døgnet...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 21:18 (4370 dage siden) @ BlackThorneDK

Lastbiler er noget dyrere end personbiler og busser, godt nok baseret på længde og ikke vægt.


Smart - det er jo nok længden, ikke vægten, der slider på broen ;-)

/Lars


Det er nok nemmere at måle længde end vægt, når lastbilerne lige futter igennem betalingsslusen. ;-)
Det er vægten der slider mest, men en brovægt bliver nok voldsomt slidt hvis den skal ligge der i betalingsanlægget og overkøres nogle tusinde gange i døgnet...

Nå, man kunne jo også lade dem suse et smut på vægten, og så indregne slitagen på vægten i prisen.

/Lars

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/5 2012, 21:57 (4370 dage siden) @ Lars Kongshøj

Lastbiler er noget dyrere end personbiler og busser, godt nok baseret på længde og ikke vægt.


Smart - det er jo nok længden, ikke vægten, der slider på broen ;-)

/Lars


Det er nok nemmere at måle længde end vægt, når lastbilerne lige futter igennem betalingsslusen. ;-)
Det er vægten der slider mest, men en brovægt bliver nok voldsomt slidt hvis den skal ligge der i betalingsanlægget og overkøres nogle tusinde gange i døgnet...


Nå, man kunne jo også lade dem suse et smut på vægten, og så indregne slitagen på vægten i prisen.

/Lars

Noget tilsvarende er vidst gældende i USA, hvor lastbilerne betaler vejtakst på den måde. Jeg har desvære ikke anden kilde end et lastbil simulator spil jeg stenede for et par år siden ;-)
Det ville selvfølgelig kræve at der bliver oprettet specielle lastbil baner, da biltrafikken næppe skal vejes eller bør slide på sådan en brovægt.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend Jensen, 31/5 2012, 19:23 (4370 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det lyder sygt, når broen er betalt. Staten betaler til staten? Hul i hovedet!

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Niels Munch, 31/5 2012, 19:46 (4370 dage siden) @ Svend Jensen
redigeret af Niels Munch, 31/5 2012, 19:59

Sådan er der så megen "poseeksercits" i staten ....

I øvrigt er Storebælt et A/S med deraf følgende krav til forretningsdrift etc.

For øvrigt: DB Schenker Rail Scandinavia A/S betaler vel osse, når de passerer, ligesom Lauritzen-tog, hvem der end er operatør for dem (CFL?) i DK.

M.v.h.
Niels

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af ivar, 31/5 2012, 20:01 (4370 dage siden) @ Niels Munch

Poseeksercits eller ej, det er vel aldrig nogen skade til, at man får dirigeret indtægter og udgifter derhen, hvor de hører hjemme, det gør man jo også i private virksomheder

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend, 31/5 2012, 19:50 (4370 dage siden) @ Svend Jensen

Det er jo forskellige selskaber med selvstændige regnskaber. Banedanmark opkræver beløbene hos de statslige og private operatører og ekspederer derefter pengene videre til Storebælt. Alternativet havde været, at operatørerne skulle have betalt ad to gange (til Banedanmark og til Storebæltsforbindelsen) og det havde da været skørt!

--
Svend

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend Jensen, 1/6 2012, 08:51 (4369 dage siden) @ Svend

Eller at de bare slet ikke betalte, thi DSB er en del af staten der gennem Storebælt A/S også ejer bro og tunnel? Man kunne slippe for en unødig administrativ byrde der ikke rigtig giver meningen længere...

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend, 1/6 2012, 10:40 (4369 dage siden) @ Svend Jensen

Eller at de bare slet ikke betalte, thi DSB er en del af staten der gennem Storebælt A/S også ejer bro og tunnel? Man kunne slippe for en unødig administrativ byrde der ikke rigtig giver meningen længere...

Du mener at statslige selskaber så heller ikke skal afregne moms, ligesom man skal arbejde gratis for hinanden. Det hele vil også være meget nemmere, hvis man helt kan undgå at aflægge regnskaber og bare hente de penge, man skal bruge, i Nationalbanken.

--
Svend

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend Jensen, 1/6 2012, 22:05 (4369 dage siden) @ Svend

Nu har jeg lige fået at vide andetsteds her i tråden at broen ikke er betalt. Det troede jeg, ved ikke hvor jeg har det fra. Det ændrer sagen en hel del! Men i princippet har jeg svært ved at se hvorfor staten skal betale staten ja. De penge DSB betaler flyttes fra et sted til et andet sted i statens kasse. Jeg kan godt se problemerne rent regnskabsteknisk og økonomiovervågningsmæssigt, men jeg synes det er lidt pjattet. Det er iøvrigt heller ikke sådan alle steder. F.eks. findes begrebet tjenestebil. Statslige bedrifter som f.eks. universiteter betaler ikke afgift, når de køber nye biler, kun bilens reelle pris, thi det ville jo være hul i hovedet at staten skulle betale til staten! Måske har jeg misset noget, men jeg kan ikke helt se hvorfor det er så svært med DSB/storebæltsbroen. Hvis DSB ikke skulle betale afgiften hver gang de passerede, skulle de heller ikke have så mange penge i tilskud af staten (i tilfælde af overskud ville de så levere mere til statskassen). De penge kunne så gå til afbetaling på lånet. Det er vel fordi Storebæltsbroen absolut skal drives af et særskilt aktieselskab der hedder "Storebælt A/S", som så primært (totalt?) er ejet af staten og for at have et aktieselskab, skal der også være et regnskab. Men det gør det bare ikke mindre hul i hovedet? Det er en konstellation skabt for mere bureaukrati.

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Fysikeren, 31/5 2012, 20:19 (4370 dage siden) @ Svend Jensen

Broen er betalt? Gælden er da langtfra indfriet endnu.

Avatar

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/5 2012, 21:15 (4370 dage siden) @ Fysikeren

Broen er betalt? Gælden er da langtfra indfriet endnu.

Nej, det er noget vrøvl at den er betalt nu. Den betales hurtigere end oprindeligt forudsat og derfor er både bilpriser og sikkert også togpriser sænket.

Og når så lånene er betalt vil der jo stadig være drift og vedligehold af broen, så det bliver næppe gratis.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Svend Jensen, 1/6 2012, 08:54 (4369 dage siden) @ Michael Deichmann

Nå, så forstår jeg, jeg ved ikke hvor jeg har hørt det henne. Er det en udbredt misforståelse?

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af Lars Kongshøj, 1/6 2012, 11:46 (4369 dage siden) @ Svend Jensen

Nå, så forstår jeg, jeg ved ikke hvor jeg har hørt det henne. Er det en udbredt misforståelse?

Nej, det tror jeg ikke at det er.

Du har nok misforstået det at der er flere biler på broen end beregnet, hvilket har givet muligheden at sætte taksterne ned og/eller forvente broen som afdraget hurtigere.

/Lars

8.000,- kr. for at passere Storebælt

af A. Nissen, 31/5 2012, 22:18 (4370 dage siden) @ Tommy Nilsson

Og det er fundet til den pris.

Indsend billederDSB MH345

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak