Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forstærkning (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/6 2012, 23:51 (4368 dage siden)

Har man sagt oprangeringsplan (OP) bliver man også nødt til at sige forstærkning (FO). Forstærkninger blev udgivet dagligt og beskrev de planlagte dagsaktuelle ændringer til oprangeringsplanerne.

Så vidt jeg kan se, har vi her i Forum kun berørt emnet forstærkninger sporadisk og jeg tænkte derfor, at "de unge" måske kunne have godt af at se, hvordan en forstærkning ser ud.

Jeg har kun nogle ganske få forstærkninger i mit arkiv og kan derfor kun bringe en fra "Øst" fra 1980 og en fra "Vest" fra 1985.

Men der er ingen tvivl om, at en komplet samling ville være en ren guldgrube for de, der interesserer sig for oprangeringer.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]
Forstærkninger for henholdsvis lørdag den 18. oktober 1980 for øst-området og torsdag den 27. juni 1985 for vest-området. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Forstærkning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/6 2012, 08:38 (4368 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er altså mange "mystiske" termer indenfor jernbanedrift - hvorfor hedder det nu lige forstærkning?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forstærkning

af Lars Kongshøj, 3/6 2012, 11:43 (4368 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er altså mange "mystiske" termer indenfor jernbanedrift - hvorfor hedder det nu lige forstærkning?

Vel fordi man forstærker den planlagte oprangering?

/Lars

Forstærkning

af Lars Kongshøj, 3/6 2012, 11:46 (4368 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Havde man dengang nogen programmer til at hjælpe med omløbsplanlægningen?

Forstærkningslisterne ser lidt håndlavede ud.

Mvh. Lars

Forstærkning

af Finn Justesen @, Glostrup, 3/6 2012, 12:07 (4368 dage siden) @ Lars Kongshøj

Forstærkninger kan også foretages gennem telegram til berørte stationer.
Udsendtes via Togkontoret og senere Driftscentral.

Forstærkning

af Georg Schmidt, 3/6 2012, 19:51 (4367 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Omkring forstærkning øst/vest udfærdigede de store stationer deres egne "udtræk" fra forstærkningen, anmeldte befordringer, telegrammer fra togledelsen samt andre særlige forhold for den bestemte dag. Vi kaldte denne daglige ind/ud-liste for "Avisen". Der findes samlinger af forstærkning øst/vest nok ikke helt komplette.:-D
[image]
Her et eksempel fra Aarhus 18/8 1976.

Mvh
Georg

Forstærkning

af Jens MO-Møller @, 5/6 2012, 03:47 (4366 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er jo nærmest kronjuveler du har gemt og det er guld værd!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af h087 ⌂, køge, 5/6 2012, 10:17 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

her er så en FO fra 1969
bemærk at man stadig i 1969 skriver litra med store og små versaler, og ikke som UIC foreskriver med versaler og mijuskler, ( det bliver dog påbegyndt senere på året ), dog har rejsegodsvogne EA fået litra DEA iflg UIC standard - her dog stadig med versaler

[image]
[image]

og her en FO 627 fra 1970
her hedder den også oprangerings- og omløbsplan for lokomotivtrukne lyntog
og nu skriver man med versaler og mijuskler. bemærk også forbruget af Ah og ABv vogne

[image]

større format i tiff og pdf her
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=57

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Lars Kongshøj, 5/6 2012, 14:58 (4366 dage siden) @ h087

Jeg må lige gentage mit spørgsmål fra i forgårs:

Havde man dengang nogen programmer til at hjælpe med omløbsplanlægningen?

Mvh. Lars

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Svend, 5/6 2012, 16:07 (4366 dage siden) @ Lars Kongshøj

Efter al sandsynlighed ikke. Papir, blyant, viskelæder og en (måske endda elektrisk) skrivemaskine var det, man anvendte rundt omkring i DSB til sådanne arbejder. Også fordelingen af godsvogne foregik på den måde. Men DSB var nu alligevel tidligt ude med edb, idet løn, afregning og regnskab, billetpriser ("billetprisfortegnelser" fra de enkelte stationer) og pladsreservering til færger allerede var dagligdagen fra midt i 60´erne.

--
Svend

Avatar

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/6 2012, 16:18 (4366 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg må lige gentage mit spørgsmål fra i forgårs:

Havde man dengang nogen programmer til at hjælpe med omløbsplanlægningen?

Mvh. Lars

Lars, i 1969 og 1970 var der ikke noget der hed PC'ere - måske minidatamater. Den processor familie der ligger til grund for vore dages Windows maskiner var Intel 4004, som kom i 1971. IBM's PC kom i 1980.

Online systemer til mainframes fandtes, men var et særsyn og næppe dagligdag på de enkelte stationer. Transmissionshastighederne over telenettet var 300 baud eller 300 bps = 30 tegn i sekundet.

Så det var, som Svend skriver, papir, blyant, viskelæder og en elektrisk (IBM?) skrivemaskine med kalkerpapir ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Georg Schmidt, 5/6 2012, 16:45 (4366 dage siden) @ Michael Deichmann

Det var håndkraft det hele. Man byggede selvfølgelig videre på forhåndenværende planer i perioder og indarbejdede ændringerne. Ved større omlægninger som f. eks. K 74 var det planlægning fra bunden, og det var et gigantisk arbejde. Planlæggerne dengang (faktisk ganske få personer) var folk af ekstrem høj kvalitet med en enorm jernbanefaglig viden om materiel, strækninger og personalebenyttelse. Materiellet klager som bekendt ikke, men det gjorde personalet jo af og til, så dette hjørne af planlægningen var også ganske omfattende. Puslespillet dengang var vel næsten større end i dag, hvor trafikken med togsæt og blokgodstog er meget ensartet. Strækningerne er færre og jeg vil tro, at computeren i dag yder god hjælp til panlægningen og til at holde styr på det hele. Planerne blev trykt af lokale bogtrykkerier og fordelt til depoter, personale og kontorer, så der var nok at se til op mod en ny køreplan.

Mvh
Georg

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Jens MO-Møller @, 5/6 2012, 16:47 (4366 dage siden) @ Michael Deichmann

Men på trods af den, set med nutidige øjne, gammeldags kommunikationsform, fungerede tingene alligevel gnidningsløst!

Venlig hilsen

Jens Møller

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Svend, 5/6 2012, 16:47 (4366 dage siden) @ Michael Deichmann

skriver, papir, blyant, viskelæder og en elektrisk (IBM?) skrivemaskine med kalkerpapir

... og "centralt" mere moderne trykkemetoder (DSB havde sit eget trykkeri "kopicentralen") og ellers stor brug bogtykkerier, hvor reglementer, instrukser, tariffer osv blev sat i hånden. Senere fremstillede man selv en del af materialet, der skulle anvendes til tryk, i eget fotosætteri.

Men ude omkring i landet blev der, indtil fotokopimaskinerne kom frem, anvendt duplikatorer (stencils) til fremstilling af arbejdsplaner, lokale instrukser osv, der skulle fordeles i mere end et par enkelte eksemplarer.

--
Svend

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Lars Kongshøj, 5/6 2012, 20:35 (4365 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg må lige gentage mit spørgsmål fra i forgårs:

Havde man dengang nogen programmer til at hjælpe med omløbsplanlægningen?

Mvh. Lars


Lars, i 1969 og 1970 var der ikke noget der hed PC'ere

Nej, jeg spurgte også til programmer. En PC ville alligevel være brændt af, inden den fik regnet større opgaver færdigt. Så der skal en mainframe til.

Online systemer til mainframes fandtes, men var et særsyn og næppe dagligdag på de enkelte stationer. Transmissionshastighederne over telenettet var 300 baud eller 300 bps = 30 tegn i sekundet.

Man har vel, da man fik programmel, lavet planlægningen i Sølvgade og sendt det ud til de rellevante steder.

Mvh. Lars

Forstærkning - FO 603 12/1-1969 Kh + FO 627 31/5-1970

af Svend, 5/6 2012, 22:25 (4365 dage siden) @ Lars Kongshøj

Programmer? Vi er så tidligt på den, at edb ikke var en del af dagligdagen. Det har med stor sandsynlighed været "almindeligt håndarbejde", men mon ikke andre kan huske mere, f eks Finn Justesen? Husk på, at det kun var ganske få efter at de sidste telegrafapparater (og vi taler ikke om fjernskrivere men morse) blev afskaffet.

--
Svend

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak