Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål om DSB´s vognbjørne... (Generelt)

af Emil, 21/6 2012, 16:24 (4334 dage siden)

Hej!

Jeg funderer lidt over om jeg måske skulle lave en eller to DSB vognbjørne til modelbanen. Men jeg finder det ganske svaert at finde nogle gode billeder fra den gang de var i drift.

Min bane er placeret i epoke IIIb dvs. ca 1968-1972. Var det de store Volvo med firehjulstraek som de brugte dengang?

Hvis i har nogle gode billeder eller andre oplysninger om vognbjørnerne at dele med mig så ville det have vaeret meget godt.

Tak på forhånd!

Emil

Spørgsmål om DSB´s vognbjørne...

af Niels Munch, 21/6 2012, 16:42 (4334 dage siden) @ Emil

Hej Emil,

Der er et foto af en vognbjørn med Volvo-trækker her, næstnederste foto.

Der findes en grundig artikel om vognbjørne i "Jernbanehistorisk Årbog '06", bane bøger 2006 (ISBN 87-91434-06-8).

M.v.h.
Niels

Spørgsmål om DSB´s vognbjørne...

af Emil, 21/6 2012, 20:54 (4334 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak Niels!

Emil

Avatar

Spørgsmål om DSB´s vognbjørne...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/6 2012, 23:03 (4334 dage siden) @ Emil

I den tid jeg frekventerede det der idag hedder DTU - fra 1973 til 1981 husker jeg at der var nogen af virksomhederne i Lundtofte, som var vognbjørnskunder på Lyngby Station.

Jeg har mange gange set dem på Lundtoftevej og i krydset Ander Engelundsvej,Lundtoftevej, Kulsviervej. Der var læsserampe og sted hvor vognen på vognbjørnen blev trillet tilbage på skinnerne ved Parallelvej. Da Cowi og Danica skulle bygge var denne trafik ophørt og dette godsområde på Lyngby Station blev til byggegrund for i hvert fald Cowis kontorhus.

Men ingen billeder...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Indsend billeder

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak