Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

KØDRAND ! (Generelt)

af Per Hauberg, 14/7 2012, 20:02 (4307 dage siden)

Da jeg i min pure ungdom i tresserne var under oplæring til banenørd, var noget af det vigtigste, "de gamle, garvede" entusiaster havde travlt med at lære fra sig, at man skal undgå kødrand på fotoudflugter.
Sådan noget lærer de unge mennesker åbenbart ikke mere.

Se nu i eftermiddag, da vi, der nu er blevet "de gamle", pænt havde taget opstilling på lige linie for at sikre frit udsyn og dermed gode billeder til alle.

Een eneste utilpasset ungersvend sikrede sig i stedet at blive hovedperson på alle andres billeder, og end ikke hæftig piften og det klassiske danske entusiastudråb "kødrand" fremsagt med malmfuld røst, så det halve Malling vendte sig, gjorde indtryk.

Tilbage står nu håbet om, at "den blå jakke" var udstyret med en tilpas hidsig vidvinkel til at få et godt billede, dér klods op ad maskinen - samt, at han i aftenens løb melder sig her på jb.dk og viser sine resultater til glæde for alle os, der bare fik en stribe ens billeder af - ham...

Nu ryger han efterfølgende i skammekrogen - med ønsket om, at han så kan lære det !

;-)


Per

[image]

Skammekrogen:

[image]

låst
3580 visninger

KØDRAND !

af Woodi, 14/7 2012, 20:10 (4307 dage siden) @ Per Hauberg

HAHA.. :-D Det er Faenme Go´værkstedshumor Per.

Men sagen er virkelige ikke enestående, den er nærmest blevet mere udbredt.:-|

--
[image]

låst
2865 visninger

KØDRAND !

af D 826, 14/7 2012, 20:22 (4307 dage siden) @ Woodi

Hejsa

Ja det er jo desværre en klassiker, at folk stjæler billedet ved at stå i vejen for andre.. Tag feks den her i Randers, http://www.youtube.com/watch?v=zbV4ShBBfko han skynder sig dog ud af billedet igen

Men der er ikke noget at sige til at andre fotografer bliver sure..

--
Vh. D 826

låst
2830 visninger

KØDRAND !

af Rafel De Fucso, 14/7 2012, 20:19 (4307 dage siden) @ Per Hauberg


Een eneste utilpasset ungersvend sikrede sig i stedet at blive hovedperson på alle andres billeder, og end ikke hæftig piften og det klassiske danske entusiastudråb "kødrand" fremsagt med malmfuld røst, så det halve Malling vendte sig, gjorde indtryk.


Jeg troede det klassiske danske entusiastudråb var "Ind på linje !!!" ;-)
Men ja, skide irriterende med sådan en egoistik person.

låst
2672 visninger

KØDRAND !

af Asger Christiansen, 14/7 2012, 20:49 (4306 dage siden) @ Rafel De Fucso

Nord for Odder slap vi for kødrand på marken

[image]

låst
2755 visninger

KØDRAND !

af Erik Olsen, 14/7 2012, 21:12 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Det sidste billede er klart photoshopped, så måske er det første også.

låst
2671 visninger

KØDRAND !

af Asger Christiansen, 14/7 2012, 21:48 (4306 dage siden) @ Erik Olsen

er der nogen, der kan forklare mig pointen ?

låst
2576 visninger
Avatar

KØDRAND !

af jhcn, Århus, 14/7 2012, 21:59 (4306 dage siden) @ Asger Christiansen

er der nogen, der kan forklare mig pointen ?

Nok noget i retningen af at hvis alle stiller sig i en række, så er der frit udsyn (= godt billede) til alle fotografer!
Og hvis folket så også ville være lidt mere stille, så os med video+mikrofon fik lokomotiv-lyden frem for snak, så ville det være en perfekt verden :-)

Jeg er faktisk glad for at der er nogen der gider at minde os alle om dette fra tid til anden - vi står der vel alle med den samme intention?!

--
Henrik
[image]

låst
2562 visninger

KØDRAND !

af Asger Christiansen, 14/7 2012, 22:04 (4306 dage siden) @ jhcn

jeg mente pointen med kommentaren om photoshopping

låst
2582 visninger

KØDRAND !

af Erik Olsen, 15/7 2012, 14:30 (4306 dage siden) @ Asger Christiansen

Så mener du vel mit svar.

Hvis man ser på Per Haubergs indlæg med de to billeder, er der i sidste billede en man i blåt tøj i nederste, højre hjørne. Han ser ud til at stå oven på den nærmeste skinne med let skrævende ben, men skinnens hoved er ikke så bred st han kan stå sådan.

Samtidig ser han ud til at være meget lille i den position. Hvis man imidlertid sammenligner ham med størrelsen på personerne på perronen som er meget længere væk, passer størrelsen bedre.

Han er altså kopieret ind i dette billede meget nærmere fotografen end han har været i det oprindelige billede, helt uden sans for perspektivet.

låst
2335 visninger

KØDRAND !

af Lars WB, 14/7 2012, 22:01 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Hvis vedkommende på dét billede skal betragtes som ung, må jeg som 22-årig kunne betegnes som spædbarn..!

Pas på med som "livserfaren" altid at give de unge skylden, det resulterer bare i splid og had, og det er der ikke brug for. Så vil "de unge" ikke vise interesse for at lytte til "de gamles" beretninger. -Det vil bare skærpe "de unges" opfattelse af at "de gamle" er anstrengende og afvisende.

Jeg er gennem mit 22 år lange liv blevet opdraget i jernbaneentusiasmens navn af min far, og der er stadig masser af "nye gamle ting", han fortæller mig. Hvis man nu er ung, men ikke har en far der kan opdrage en i jernbaneentusiasmens navn, skulle man gerne kunne lære noget gennem andre, der kender noget til jernbanehistorie. Men mange unge vil sikkert hurtigt springe fra, hvis de får en opfattelse af at jernbaneentusiastverdenen består af "gamle sure mænd", der hader alt hvad der er ungt. Så er det lettere for unge at interessere sig for fodbold, for der bliver man ikke skræmt bort af "gamle sure mænd"...

Personen på billedet er forhåbentlig ikke under 40, med den klædedragt. -Jeg vil personligt ikke betragte en minimum 40-årig som ung, og derfor synes jeg lidt at det er et uberettiget, og unødvendigt, angreb på "unge", at bruge "os" som skydeskive, i denne sag...

låst
2621 visninger
Avatar

Så kører den !

af Per Hauberg, 14/7 2012, 23:02 (4306 dage siden) @ Lars WB

Kan man lære noget af at komme her på landets bedste jernbanesite, så er det, at man skal lære være med at forsøge på at være morsom, thi det er der altid nogen, der får galt i halsen - det være sig De Gamle Gnavne Mænd (som jeg så nok regnes til) eller børnene, som der set herfra er endnu flere af her.
Jeg gider snart ikke mere - men det er vel så også mere et løfte end en trussel.

Hvad angår photoshop, er det selvfølgelig tilfældet på Billede to, men hvorfor Billede et skulle være det, er så ubetinget den mest tåbelige bemærkning, jeg til dato har oplevet her.

Godnat de herrer - og drenge.

P.

låst
2602 visninger

Så kører den !

af Jens MO-Møller @, 14/7 2012, 23:36 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Hvor har du dog ret i dit synspunkt; blot antydning af humor skal efterhånden lige afsluttes med en smiley, som jeg aldrig har fundet ud af at benytte! Det er vel SMS- og facebooksproget, som desværre vinder mere og mere indpas. Hvis man vil skrive noget humoristisk eller blot med en smule lune, skal man altid huske at skrive "griner" eller vise en smiley, så folk med det samme ved, at der må grines! Vorherre bevare os!!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
2547 visninger

Så kører den !

af Lars WB, 14/7 2012, 23:38 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Ak, hvor man tænder på at provokere. -Men det er desværre spildte kræfter, i hvertfald overfor mig; jeg har blot fået bekræftet en af mine grimme fordomme.

Godnat Hr.

låst
2501 visninger

Så kører den !

af UTJ, 15/7 2012, 01:02 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Kan man lære noget af at komme her på landets bedste jernbanesite, så er det, at man skal lære være med at forsøge på at være morsom, thi det er der altid nogen, der får galt i halsen - det være sig De Gamle Gnavne Mænd (som jeg så nok regnes til) eller børnene, som der set herfra er endnu flere af her.
Jeg gider snart ikke mere - men det er vel så også mere et løfte end en trussel.

Hvad angår photoshop, er det selvfølgelig tilfældet på Billede to, men hvorfor Billede et skulle være det, er så ubetinget den mest tåbelige bemærkning, jeg til dato har oplevet her.

Godnat de herrer - og drenge.

P.

Det var skam morsomt - men nok endnu mere morsomt at nogle ikke kunne se det morsomme i det. Det er jo et fantastisk forum i og med at tørvetrillere udstiller sig til offentligt skue.
Var det i øvrigt Mr. Hauberg som havde inviteret K'en med vedhæng til Odder og omegn? I hvert fald et yderst nydeligt tog.

Vi mangler forresten at se hvad den "blå mand" fik udrettet på perronen med sit kamera........

låst
2524 visninger

Så kører den !

af MortenLarsen94, Aarhus, 15/7 2012, 11:15 (4306 dage siden) @ UTJ

Skal vi ikke bare stoppe denne diskussion her?

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

låst
2347 visninger
Avatar

Så kører den !

af Per Hauberg, 15/7 2012, 13:13 (4306 dage siden) @ UTJ

Manglende humoristisk sans er eet af de værste handicaps, der kan ramme et menneske. Men netop fordi det formentlig er ydre påvirkning og ikke selvforskyldt, når et menneske pludselig befinder sig i den situation, mener jeg også vi andre skal være overbærende og tilgive dem deres underskud.

Det med at lokke John Armstrong til Malling ligger vist desværre udover min formåen - eller måske snarere udover mit budget. -Det er som bekendt ikke helt billigt at fyre op og køre tog. -Jeg har spurgt John på et tidspunkt op til en Potter-premiere, men måtte afstå. Det have ellers været spas at lave Malling station om til Hogwarts. Jeg måtte "nøjes" med at få et hold friske teatermalere til at lave min facade om til Harry P's fortryllede skole. -Og i modsætning til et tog på premiereaftenen, kunne denne kæmpedekoration gøre brug i hele filmens spilleperiode.
Men måske skal jeg i ny forhandlinig med den gode John. -Næste år byder på mit 40-års jubilæum med min lille bif, og så var det måske en anledning til lidt sjov på skinner...

Jeg så et mini-interview på tv med Armstrong, som fortalte om, hvordan arbejde er hobby og hobby er arbejde. -Godt for alle os andre, at det forholder sig sådan. Gutterne omkring remisen i Randers giver os mange gode oplevelser !

vh

Per

låst
2316 visninger

Så kører den !

af Erik Olsen, 15/7 2012, 14:39 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Hvad angår photoshop, er det selvfølgelig tilfældet på Billede to

Udmærket at du indrømmer, den er også lidt svær at løbe fra. Humor er fint, men at understrege et indlæg med brok over kødrand med et photoshoppet billede er efter min mening lige at stramme den.

men hvorfor Billede et skulle være det, er så ubetinget den mest tåbelige bemærkning, jeg til dato har oplevet her.

Har du gjort det en gang, kunne du nok finde på at gøre det to gange.

låst
2281 visninger

Så kører den !

af bl, Greve, 15/7 2012, 15:50 (4306 dage siden) @ Erik Olsen

Da trådens emne intet har at gøre med Photoshop at gøre, stopper den hermed.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

låst
2337 visninger

KØDRAND !

af jikoc, 15/7 2012, 13:28 (4306 dage siden) @ Lars WB

Hej.

Jeg kom en dag til Fredericia med et IC-tog fra Struer, det bestod af MF 5001 dengang den kørte med reklame for 3F. Jeg ankommer i spor 10 og i spor 9 holder en af de grønne IC3er, der står nogen der skal have et billed. Først bliver de sure over at jeg åbner førerrumssidedøren fordi det var godt vejr, for det andet da jeg gør klar til at IC-toget fra Århus skal koble bagpå, så tænder slutlygterne. Hold da op man var næsten lige ved at blive jaget væk fra perronen. Bare fordi folk skal have et billed, jeg har selv taget mange billeder. Men går nu ikke specielt op i om en dør er lukket eller ej.

Har engang deltaget i en jernbaneudflugt, jeg sad oppe i lokomotivet. Men blev bedt om at skride, da vedkommende ikke ville have mig med på sit billed. Jeg blev selvføgelig siddende, manden kunne jo bare have spurgt pænt.

låst
2321 visninger

KØDRAND !

af Allan Eriksen, 15/7 2012, 15:24 (4306 dage siden) @ jikoc

alle mennesker skal nok passe på at ikke at deres billede er det vigtigste af alt her i verden, og jeg tænker ikke kun på jernbaner, alle ting det være sig biler, flyvemaskiner, cyklser, fodbold med mere og ikke nævnt ikke glemt.

Respekter både at der er personale der har deres funktion, uanset om det er på frivillig basis eller som ansatte de skal altså have lov til at være der.

Indimellem syntes jeg at også professionelle fotografer er lige emsige nok ved en eller anden begivenhed.

Men når jeg læser tråden igennem, så er det måske et bevidst fremprovokeret billede, som ikke var sådan i virkeligheden. Jeg kan godt se det humoristiske men pas på med den slags, medmindre man er sat sammen med den flotteste side 9 pige man har set i lange tider,

Venlig hilsen og god søndag

Allan

låst
2244 visninger

KØDRAND !

af Lars, 15/7 2012, 04:00 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Den blå mand kan vist ses forfra på Asgers billede i en anden tråd om seancen..

[image]

De omkringstående "damer" er de samme som på Pers billede.

--
mvh
Lars
Esbjerg

låst
2494 visninger

KØDRAND !

af Niels Munch, 15/7 2012, 09:16 (4306 dage siden) @ Per Hauberg

Tillykke Per,

Måske du oven i købet har fotograferet "Rikke's" prototype på en tognørd?

Det skal der da meget held til!

Med de bedste lykønskninger
Niels

låst
2525 visninger

KØDRAND !

af Anders Madsen, 15/7 2012, 11:34 (4306 dage siden) @ Niels Munch

God tråd om hvordan vi skal opfører os, når vi tager billeder.

I visse tilfælde kan man da også få rimelige billeder - ikke gode, men rimelige billeder, der på glimrende vis illustrer, hvor mange folk, der samler sig for at se på og tage billeder af tog.

[image]

Ofte oplever jeg at der bliver råbt af folk, når de kommer med på billedet og står i vejen for andre. Senest til Museumsbanens 50 års jubilæum i Bandholm, hvor der blev råbt vredt af folk - og jeg krummer tår, hvor gang det sker. Hvorfor kan man ikke snakke pænt til hinanden? Slap dog lidt af. Vi har da den samme interesse.

I stedet for at råbe vredt folk væk, så sig “Undskyld, kan du ikke flytte dig lidt?“, eller på en stille og behersket måde evt. med håndbevægelser få folk væk. Det er attituden, den er gal med. Folk er måske ikke selv klar over, at der står fotografer længere væk, som absolut skal have det perfekte billede!

Prøv bare at høre, hvordan folk råber ad hinanden på denne film. Det er virkelig ikke nødvendigt: (det starter 2 min. henne i filmen)

http://www.youtube.com/watch?v=vowN0qrUdpQ

låst
2432 visninger

KØDRAND !

af Allan Eriksen, 15/7 2012, 11:39 (4306 dage siden) @ Anders Madsen

Nu ved jeg ikke hvem han er, det kunne jo være en, der ikke er vant til hvordan man gør, når der er særtog. Der er faktisk folk der ikke deltager i udflugter med jernbanenørder, måske er det en der bare altid har syntes godt om Odderbanen og er nede for at se hele sceneriet.

Trods alt er det jo ikke kun for indviede at sådan et arrangement holdes.

Ellers er det da rigtigt at man ikke bør stå så man forstyrrer??? et billede.

venlig søndags hilsen

Allan

låst
2322 visninger

KØDRAND !

af Finn Nielsen, 15/7 2012, 13:05 (4306 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders m.m.

Angående den video nede fra Gedser, helt ærligt hvad sker der for de tumper, der står der og råber. Det da en offentlig banegårdfolk må sgu da gå hvor de vil.

Havde jeg været til stede så havde jeg ikke fjernet mig,især ikke når folk står sådan og råber.

låst
2320 visninger

KØDRAND !

af Ole P, 15/7 2012, 13:07 (4306 dage siden) @ Anders Madsen

Også en af grundene til at jeg aldrig deltager i jernbaneudflugter, det jo ikke til at komme til for folk.

låst
2329 visninger
Avatar

KØDRAND !

af Per Hauberg, 15/7 2012, 13:19 (4306 dage siden) @ Anders Madsen

Her har Anders unægtelig fanget en stribe elite-entusiaster. Pænt på række.
Prisværdigt !

Problemet er vel også - i sammenhæng med "de unge, utilpassede" (hvilket begreb selvfølgelig også burde ledsages af en blinkende smiley, hvilket jeg alligevel fravælger) - at man netop ikke kan høre smilyen efter tilråbene -og så bliver også dét misforstået.

Jeg er ude for at more mig, når jeg kigger tog, -og det tror jeg de fleste af os er, uanset alder, så selv et råb om socialdemokrater i billedet skal tages muntert (trods alt).

vh

Per

låst
2366 visninger
Avatar

KØDRAND !

af Per Hauberg, 15/7 2012, 13:15 (4306 dage siden) @ Niels Munch

Hæhæ

Ja, Niels - nu du siger det. -Der er måske en skjult sammenhæng.

vh

P.

låst
2423 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak