Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster. (Generelt)

af Sydbanen, Sydsjælland, 15/7 2012, 18:49 (4305 dage siden)

Efter at have set http://www.youtube.com/watch?v=vowN0qrUdpQ som Anders Madsen gjorde opmærksom på i en anden tråd, bliver jeg faktisk godt og grundigt irriteret over at jernbaneentusiaster der fotografere tror de har ret til at jage andre folk væk fra offentlige steder. At opføre sig sådan som de gør i videoen er jo helt grotesk, fordi det jo er et offentligt sted, og folkene der "spærre for et godt motiv" kan i bund og grund være lige glade.
I henhold til Per's emne, så er ham fotografen der står på Per's billede har ret til at være der, det er jo bare synd at der så er fotografer bagved ham.

Kan det være rigtigt at at alle andre skal indrette sig efter jernbaneentusiaster der fotografere, så de kan få det bedste motiv?

P.S så er det en af de unge der brokker sig over "de sure gamle mænd" :-D :-P

--
Mvh Mikkel

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Thomas Jespersen @, Danmark, 15/7 2012, 19:09 (4305 dage siden) @ Sydbanen

De folk der bliver råbt ad var da en del af selskabet, så vidt jeg kunne se. Jeg syntes egentlig det er i orden at sige noget til nogle af de sløve hoveder der kan være med på sådan en tur. Så længe det er andre turdeltagere og ikke indbyggere fra Gedser.
Jeg syntes ihvertfald at turene var bedre førhen, da Jakob Stilling var turleder. Han kunne få folk til at flytte sig og holde en god disciplin, så den slags situationer som i Gedser slet ikke opstår.

De sløve kan også ses andre steder til stor irritation for andre, f.eks. Føtex/Bilka lørdag formiddag, hvor de går rundt med et saligt udtryk i ansigtet og de har enormt god tid.

Jeg var selv med på samme udflugt til Gedser og fik mig et grin over en der brokkede sig over der var fodspor i sneen ved et fotostop et par km nord for Gedser, det ødelagde åbenbart hans billede.

Iøvrigt er der vel heller ikke nogen der er interesseret i at få et billede med en småfed hængerøv med to kameraer på maven. Jeg vil godt støtte op om en bedre fotodisciplin.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af KimC, 15/7 2012, 19:27 (4305 dage siden) @ Thomas Jespersen

De sløve kan også ses andre steder til stor irritation for andre, f.eks. Føtex/Bilka lørdag formiddag, hvor de går rundt med et saligt udtryk i ansigtet og de har enormt god tid.

Skal de du opfatter som sløve herefter være henvist til at få varerne bragt ud? Eller hvor mener du de må handle?

Jeg var selv med på samme udflugt til Gedser og fik mig et grin over en der brokkede sig over der var fodspor i sneen ved et fotostop et par km nord for Gedser, det ødelagde åbenbart hans billede.

Ind imellem er der nogen der her meget ondt af at der i det hele taget bliver taget billeder af veterantog. Jeg erindrer en tur fra Langå til Struer hvor arrangøren harcellerede over at der uundgåeligt ville være nogen der tog billeder af toget undervejs. I samme indlæg blev tiderne for toget offentliggjort, med samt alle trinbrætter undervejs, så "gratisterne" ikke var det mindste i tvivl om hvornår det tog de ikke måtte fotografere kom forbi.
Fodspor i sneen synes for mig et overkommeligt problem i den sammenæng.
Med den stemning der er ved at brede sig omkring veterantog gør at jeg ikke længere gider deltage i den slags arrangementer, hverken som betalende eller gratist...

Iøvrigt er der vel heller ikke nogen der er interesseret i at få et billede med en småfed hængerøv med to kameraer på maven. Jeg vil godt støtte op om en bedre fotodisciplin.

Det bliver svært at afbilde bemeldte hængerøv og to kameraer på maven i et motiv, medmindre personen er skabt af Pablo Picasso.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Erik Olsen, 15/7 2012, 19:54 (4305 dage siden) @ KimC

Det bliver svært at afbilde bemeldte hængerøv og to kameraer på maven i et motiv, medmindre personen er skabt af Pablo Picasso.

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har tænkt på at lave en fotoserie alene med motiver blandt togfotomaner og tilsvarende. Det kan udvikles til en kunstart, tror jeg.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af KimC, 16/7 2012, 07:06 (4305 dage siden) @ Erik Olsen

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har tænkt på at lave en fotoserie alene med motiver blandt togfotomaner og tilsvarende. Det kan udvikles til en kunstart, tror jeg.

Det lyder som et meget spændende projekt, og der er jo tradition for at dokumentere alt inden for jernbaneverdenen, det der mangler er at dokumentere dem der dokumenterer. Det kan der sikkert komme meget sjovt ud af. Sig endelig til når du har fået samlet noget sammen!

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Søren Jakobsen, Randers, 15/7 2012, 21:21 (4305 dage siden) @ KimC

Ind imellem er der nogen der her meget ondt af at der i det hele taget bliver taget billeder af veterantog. Jeg erindrer en tur fra Langå til Struer hvor arrangøren harcellerede over at der uundgåeligt ville være nogen der tog billeder af toget undervejs. I samme indlæg blev tiderne for toget offentliggjort, med samt alle trinbrætter undervejs, så "gratisterne" ikke var det mindste i tvivl om hvornår det tog de ikke måtte fotografere kom forbi.

Jeg har også læst ligende, nemlig at man SKULLE købe en billet for at fotografere veterantoget. Det er lidt af et skråplan, og ret forrykt!

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Asger Christiansen, 15/7 2012, 21:28 (4305 dage siden) @ Søren Jakobsen

Det koster en formue at sende et damptog ud på skinnerne. Hvem skal betale udgifterne? Ja, nogen af indtægterne kommer fra billetsalg til toget. Men hvis vi fortsat skal se damp derude, så er der kun at betale en billet - selv om vi kører ved siden af i bil med kameraerne klikkende.
Jeg har været bilkørende fotograf mange gange, og jeg har med glæde indbetalt billetprisen til de forskellige arrangører.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af MY1146, 15/7 2012, 21:41 (4305 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg er fuldstændig enig med Asger.

VTV skrev også på sin hjemmeside, da Grindstedbanen havde afskedstur, at man gerne så at fotografer på strækningnen købte en billet. Og det støtter jeg også også fuldt og fast.

Jeg er selv i Museumstog, og kunne da også kun ønske at folk gjorde det samme, når de "jagtede" veterantog der nu kørte. Det er ekstremt dyrt at drive en veterantogsvirksomhed i dagens Danmark. Men mange ser det jo bare som en gavebod...

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/7 2012, 21:52 (4305 dage siden) @ MY1146

Jeg er fuldstændig enig med Asger.

VTV skrev også på sin hjemmeside, da Grindstedbanen havde afskedstur, at man gerne så at fotografer på strækningnen købte en billet. Og det støtter jeg også også fuldt og fast.

Jeg er selv i Museumstog, og kunne da også kun ønske at folk gjorde det samme, når de "jagtede" veterantog der nu kørte. Det er ekstremt dyrt at drive en veterantogsvirksomhed i dagens Danmark. Men mange ser det jo bare som en gavebod...

Personligt kan jeg ikke rigtigt finde ud af hvor jeg står på det punkt.
Men jeg så godt opfordringen, men tænkte at hvis jeg nu ville have billeder et eller andet sted på strækningen, ja så gad jeg altså ikke først køre til Bramming for at indløse billet.
Jeg kom ikke ned til turen, så det blev aldrig aktuelt.
Men stiller man disse krav til fotografer, hvad så med at gøre det nemt for disse, evt. ved noget online-betalings-halløj.
Det ville i hvert fald gøre det væsentlig nemmere, at få min "muldvarp" op af lommen ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Rafael De Fusco, 16/7 2012, 00:33 (4305 dage siden) @ Søren Jakobsen


Jeg har også læst ligende, nemlig at man SKULLE købe en billet for at fotografere veterantoget. Det er lidt af et skråplan, og ret forrykt!

Det er et helt normalt fænomen i andre lande. Men der bliver der måske også sat mere pris på de frivilliges arbejde.
Så jeg er fuldstændig enig med Asger ! Det er bare god skik og viser at man påskønner det enorme arbejde der udføres. Jernbaneinteresserede i Danmark og især dem med interessse i at fotograferer har efterhånden fået en mani med at kræve og kræve. "Hvorfor skal den ikke males rød/sort ?" Hvorfor er der brugt bolte, når det skulle være nitter?"´osv. Hvis man ønsker noget lavet/ændret så kom da og gi' en hånd med i diverse klubber og foreninger, i stedet for bare at galpe op. Der vil sikkert blive taget i mod folk med kyshånd
Og hvis det ikke interresser en, at gå og rode med veterantog, og man bare gerne vil fotograferer, ja så er det også fair nok. Men så giv da i det mindste et bidrag i form af et billetkøb, når man er ude og fotograferer. Og så gør en indsats på den måde. Det ville der blive sat pris på :-)

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Allan Støvring-Nielsen, 15/7 2012, 21:26 (4305 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg syntes ihvertfald at turene var bedre førhen, da Jakob Stilling var turleder. Han kunne få folk til at flytte sig og holde en god disciplin, så den slags situationer som i Gedser slet ikke opstår.

Bemeldte person var skam tjenestegørende på turen til Gedser!

mvh, Allan

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/7 2012, 19:12 (4305 dage siden) @ Sydbanen

Hvis der befinder sig et åbenlyst motiv, burde det være til at regne ud, at der er nogle, der gerne vil fotografere det. Og man behøver i hvert fald slet ikke opføre sig som om, at man er døv og blind. Selvfølgelig dummer vi os alle engang imellem, men så er det mindste man kan gøre da at undskylde og så prøve at placere sig lidt mindre akavet. Fotograferne prøver trods alt at fotografere motivet, ikke ryggen af en anden fotograf.

Prøv at se det lidt fra fotografernes synspunkt: når alle står nogenlunde pænt på linie, eller man har ventet på et motiv i en halv time, så er det sidste, man har brug for, en ignorant, der render lige i skudlinien. Mange motiver og optagelser er blevet ødelagt af folk, der nemt kunne have set sig for, og som udmærket vidste, at der var andre end dem selv tilstede. Ikke sært hvis fotograferne nogengange bliver højrøstede i sådanne tilfælde.

Med venlige fotograferende hilsner
Leif Jørgensen

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Sydbanen, Sydsjælland, 15/7 2012, 19:16 (4305 dage siden) @ Leif Jørgensen

ja jeg kan godt se irritationen fra fotografens side, og oplevede det slv i Næstved da DSB museumstog var på besøg. Men det er et offentligt sted og så må fotograferne altså indordne sig efter at folk har lov til at færdes der. Ellers må fotograferne jo tage billeder et sted uden andre eller evt spørge pænt i stedet for at råbe op.

--
Mvh Mikkel

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Hedegaard, 15/7 2012, 19:20 (4305 dage siden) @ Sydbanen

Jeg vil sige at der er stor forskel på om toget er "sat op" til fotografering eller om det er på frit område.
Klart, at når Jernbanemusset opstiller deres materiel på drejeskiven for at folk kan tage billeder, så er det temmelig usmart at gå hen foran. Men her er det så også meningen at man har muligheden for at lave et godt portræt.

Men når det drejer sig om perroner og åbent terræn, så gælder der ingen sær-regler for togentusiaster.
Den der meget hårde og barske tone er med til at skræmme nye entusiaster, og endnu værre: de "almindelige" besøgende som bare vil tage deres børn med ud på en udflugt.

Avatar

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/7 2012, 07:14 (4305 dage siden) @ PD Hansen

De optrin er helt utilstedelige og kun medvirkende til at afslutte at det overhovedet bliver muligt fremover at køre med veterantog. Især i lyset af at nogle af de fotograferende ikke en gang har bidraget med en billet. De stiller sig bare op og råber og skriger af de der har betalt for en hyggelig nostalgisk togtur. Hvem fanden tror de de er? Hvis man skræmmer nye entusiaster væk er der ingen til at holde togene igang og hvis Familien Danmark ikke tager med i stort omfang på de togture, er der slet ikke økonomi i at køre med disse tog.Især ikke med damp.

Hvis man gerne vil have billeder af mennesketomme perroner og et tog der kører ind på Gedser Station, så kan man leje tog og station. Så er man i sin gode ret til at råbe og skrige for så har man betalt for setuppet.

På de almindelige ture er det dårligt arrangeret, at man ikke har planlagt hvor der er fotoopportunities (for betalende fotografer :-)) og forklaret de der bare er med, hvordan det foregår. Jeg forstår at det har der tidligere været en turleder der kunne finde ud af, så det må sikres at turlederne ved at det er en del af deres opgave. Nye entusiaster og alm. familier er ikke født med at vide disse ting og det bør være arrangørernes opgave at informere.

Hvis man er ude for at dække en tur, så er det i mine øjne latterligt at man ikke vil have medrejsende med på billederne. Også selv om de tager billeder. De var der jo så det vil jo være et falskbillede hvis de ikke er der og billedet ligner jo på grund af påklædning alligevel ikke den tidsepoke toget er fra.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Winther, Karlskov, 16/7 2012, 10:55 (4305 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
Der er også den muglighed at veteranforeningerne anbringer en stationsforstander på stationen, for at sikre den oplevelse som passaserene har betalt for.
Og problemet er vel størst når det er særlige arrangementer, for så mange aktive er der heller ikke i foreningerne.
Og de råbende fjolstografer skulle måske læse lidt i politivedtægten da det ikke er tilladt at råbe og skrige ad folk på et offentlig tilgængeligt område, så næste gang skulle man måske tilkalde lovens lange arm !:-|
http://www.politi.dk/da/loveogrettigheder/politibekendtgoerelsen/
Mvh
Bent

Avatar

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Jacob Rout, Holstebro, 16/7 2012, 11:37 (4305 dage siden) @ Winther

Hej
Der må da være nogle af de andre fotografer, der ved hvem den ubehøvlede råber på Gedser station er.
Lad os få navnet frem, så han kan få en ordentlig afklapsning, før han ødelægger det for alle andre.
venlig hilsen
Jacob Rout

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/7 2012, 19:06 (4304 dage siden) @ Jacob Rout

Hej
Der må da være nogle af de andre fotografer, der ved hvem den ubehøvlede råber på Gedser station er.
Lad os få navnet frem, så han kan få en ordentlig afklapsning, før han ødelægger det for alle andre.
venlig hilsen
Jacob Rout

Er det nødvendigt? Tråden startede i forrige tråd med et billede, af en fotograf der stod i vejen. Nu har den drejet sig direkte over imod de 'etablerede' fotografer, der nu også skal have korporlig afstraffelse?!?

Kan man ikke nøjes med at lade diskutionen være en henstilling, til de kære medmennesker?

Jeg har planlagt at tage med KLK op igennem Grejsdalen den 29. Juli, sammen med 2 kammerater, der også er novicer i tog fotografering, men jeg ved helt ærligt ikke hvilke uskrevne regler jeg kommer til at overskride. Der er jo ikke angivet noget som helst på KLK's side om fotografering, og jeg har knapt nok styr på køreplanen for eftermiddagen, men vi regner med at møde toget kl 9.30 på Kolding station. Det kunne være rart med lidt mere information, og knap så meget trashtalk og afstraffelse i tonen herinde. Det kunne jo være at vi rent faktisk stadig fotograferede tog om 20-30 år, hvor vores fotos vil blive lige så værdsat som jer andres. :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Egon Schmidt, 16/7 2012, 19:37 (4304 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er ingen regler for du bo i et fri land så du kan da bare ta foto hvor du vil bare du ikke generer nogen med det

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/7 2012, 20:05 (4304 dage siden) @ Egon Schmidt

Det er ingen regler for du bo i et fri land så du kan da bare ta foto hvor du vil bare du ikke generer nogen med det

Så misforstod du mit indlæg. Jeg spørger ikke efter regler, men efter 'lidt kyndig vejledning fra de gamle' ;-)
Reglerne kan jeg godt selv slå op, og ja, der er regler i vores land, for det er ikke frit :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Steff, 16/7 2012, 20:46 (4304 dage siden) @ BlackThorneDK

Kære Jacob!

Jeg tro heller ikke der findes ”regler” i den forstand, men at ”fotografopførsel” bygger på almen hensyntagen, opførsel og erfaringer fra udflugter mv.
Jeg var på min første rigtige udflugt omkring 1966/67. Der var en turleder, der uden de store formaninger fik medlemmerne til hurtigt og nemt at danne kø, således at alle fik lige meget/lidt. Selvfølgelig var der altid nogle alternativt forstående, men jeg synes nu det gik smertefrit og i det hele taget OK. Desværre ændrede det sig gennem årene og nogle medlemmer blev mere og mere egoistiske og ”opfindsomme”. Man begyndte også at tale lidt mindre pænt. Til sidste gad jeg ikke dette mere og holdt så en pause i 20 år. Deltog i et 50 års jubilæum for en bro. Intet havde ændret sig, der var alt for mange autonome, SELVOM de allerfleste stadig prøvede at vise fornuft og hensyn. Men tallet af alternativt begavede var desværre steget, så det blev slut igen. Og så gad jeg ikke fotografere veterantog mere, der for mig var blevet ”fake tog”. Men den enkelte materielgenstand kunne/har stadig interesse. Mit liv er i alle fald for kort til at lade sig irritere over egoistiske fotografer.
Jeg blev under et åbenthus arrangement med nogle GM desværre igen overbevist, at intet var ændret. Under rangering med en diesel, stod ”køen” langt indenfor frispor og gad ikke flytte sig. Toget kunne stoppe kunne det. Trods lidt brug af fløjte gad man ikke flytte sig. Nå, lidt over 100 tons har nu alligevel lidt respekt og hele køen væltede, stor jubel, så kan de lære kan de! Desværre havde jeg ikke et fotoapperat i "officen". Blev forresten også klandret i grove toner, at jeg stak hovedet ud af vinduet for at SE efter noget tjenstligt nødvendigt for rangeringen, tja!
De bedste billeder af veteranbaners materiel har jeg fået udenfor de arrangerede udflugter i ro og mag. Dog har der været nogle udflugter arrangeret af nogle ”40 årige”. Lige efter bogen. God turleder, voksne mennesker og hyggelige stunder. Dem skal du prøve.
Tilbage til dit sp. Prøv at læse de udskrevne regler med at danne en fotolinje, brug din sunde fornuft og vis hensyn. Så har du gjort hvad du kunne og har forhåbentligt også fået en god oplevelse, GOD TUR. Skulle det ikke lykkes at få nogle gode billeder, er det ikke din fejl, at andre er ligeglade og egoistiske, vel?

[image]
Og således et billede kan man få når man er ude før al folket ankommer og ”så har vi balladen”. Selv lokomotivet smiler til fotografen, skønt ikke sandt?

--
Steffen Dresler

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af UTJ, 16/7 2012, 20:10 (4304 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej
Der må da være nogle af de andre fotografer, der ved hvem den ubehøvlede råber på Gedser station er.
Lad os få navnet frem, så han kan få en ordentlig afklapsning, før han ødelægger det for alle andre.
venlig hilsen
Jacob Rout


Er det nødvendigt? Tråden startede i forrige tråd med et billede, af en fotograf der stod i vejen. Nu har den drejet sig direkte over imod de 'etablerede' fotografer, der nu også skal have korporlig afstraffelse?!?

Kan man ikke nøjes med at lade diskutionen være en henstilling, til de kære medmennesker?

Jeg har planlagt at tage med KLK op igennem Grejsdalen den 29. Juli, sammen med 2 kammerater, der også er novicer i tog fotografering, men jeg ved helt ærligt ikke hvilke uskrevne regler jeg kommer til at overskride. Der er jo ikke angivet noget som helst på KLK's side om fotografering, og jeg har knapt nok styr på køreplanen for eftermiddagen, men vi regner med at møde toget kl 9.30 på Kolding station. Det kunne være rart med lidt mere information, og knap så meget trashtalk og afstraffelse i tonen herinde. Det kunne jo være at vi rent faktisk stadig fotograferede tog om 20-30 år, hvor vores fotos vil blive lige så værdsat som jer andres. :-)

Vi glæder os da allerede til at se resultatet af dine billeder - helst uden lyd, hvis I vrisser af toget og eventuelle træer som måtte stå i vejen (jo, en buskrydder indgår i en rigtig fotografs udstyr.....).

Og din entrebillet til togfotografering er i den grad betalt hvis du får flere til at interessere sig for tog. For det er interessen som er basis for at der overhovedet er noget der hedder veterantog.......

Rigtig god fototur.

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Winther, Karlskov, 16/7 2012, 20:32 (4304 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej
DSB Museumstog ankommer til kolding kl.09,50.
Resten af køreplanen ser således ud:
Veterantog Kolding Fredericia Børkop Vejle

Du kan komme med ud at køre i "eksprestog" som i gamle dage. Kør med veterantoget på de "lange skinner" til eller fra Kolding, Fredericia, Børkop eller Vejle. Fortsætter til Jelling.

Søndage 22. juli - 12. august

Kolding af. 10.00
Fredericia af. 10.23
Børkop af. 10.35
Vejle an. 10.47

Vejle afg. 11.10 14.10
Jelling ank. 11.30 14.30
Jelling afg. 12.15 15.15
Vejle ank. 12.35 15.35

Vejle af. 15.50
Børkop af. 16.02
Fredericia af. 16.15
Kolding an. 16.33

Det er så køreplanen
Der er måske en god mulighed hvis de rangerer ned på godsbanen mellem turene til Jelling.
Og det med at fotografere er vel mestensdel at bruge hovedet ladevære med at rende rundt på steder hvor man ikke har adgang, og lev med at der er andre passagerer med toget, for hvis de ikke er der så er der heller ikke noget veterantog. Og hvis du vil have det for dig selv kontakter du bare DSB M. eller en af de andre veteranforeninger, men jeg kan sige dig at det bliver ikke gratis ;-)
Rigtig god tur
Vi glæder os til at se dine billeder.
Mvh.
Bent Winther

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Søren Jakobsen, Randers, 17/7 2012, 13:42 (4304 dage siden) @ Winther

Hej
DSB Museumstog ankommer til kolding kl.09,50.
Resten af køreplanen ser således ud:
Veterantog Kolding Fredericia Børkop Vejle

Ved du hvordan S'seren vender?

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Winther, Karlskov, 17/7 2012, 15:11 (4303 dage siden) @ Søren Jakobsen

Nej

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Søren Jakobsen, Randers, 17/7 2012, 15:16 (4303 dage siden) @ Winther

Nej

I mellemtiden har jeg ved hjælp af et indslag fra TV-syd ( Tak til TV-syd ), fundet ud af at den vender med snuden mod nord!

selvtak...

af Henrik C, Kolding, 18/7 2012, 18:46 (4302 dage siden) @ Søren Jakobsen

I mellemtiden har jeg ved hjælp af et indslag fra TV-syd ( Tak til TV-syd ), fundet ud af at den vender med snuden mod nord!

Hvis du endelig vil takke nogen er det nok de frivillige i DSB M der havde arrangeret et pressemøde den dag, som gjorde at der dukkede noget presse op og derved blev toget filmet så du kunne se dit svar i TV syd ;-)

Har du iøvrigt overvejet vi har en drejeskive i Lunderskov.... :-D sååå ?

--
mvh. Henrik C

selvtak...

af Søren Jakobsen, Randers, 18/7 2012, 19:38 (4302 dage siden) @ Henrik C

I mellemtiden har jeg ved hjælp af et indslag fra TV-syd ( Tak til TV-syd ), fundet ud af at den vender med snuden mod nord!


Hvis du endelig vil takke nogen er det nok de frivillige i DSB M der havde arrangeret et pressemøde den dag, som gjorde at der dukkede noget presse op og derved blev toget filmet så du kunne se dit svar i TV syd ;-)

Har du iøvrigt overvejet vi har en drejeskive i Lunderskov.... :-D sååå ?

Mange tak til Museumsfolkene fra KLK, jeg påskønner virkelig jeres arbejde og glæder mig til at se klubbens stolthed i drift igen! Det var iøvrigt en god idé at takke jer istedet, jeg har altid hadet TV-syd og alt der regionale TV bræk. Det med drejeskiven vidste jeg godt, men det havde jeg valgt at fornægte!

PS: Ved du hvordan den kommer til at vende? :-P

selvtak...

af Henrik C, Kolding, 18/7 2012, 20:28 (4302 dage siden) @ Søren Jakobsen

PS: Ved du hvordan den kommer til at vende? :-P

ja, begge veje...:-D


det kommer jo an på om den skal køre til Jelling eller til Haderslev.

men du har jo selv svarer fra TV syd.

mvh. hilsen ham i det orangetøj...

Folk og fotograferende - "unormalt med rejsende på banegård"

af Thomas Jespersen @, Danmark, 23/7 2012, 23:45 (4297 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg var selv med på den tur til Gedser. De folk, der blev råbt ad var med på den tur. Problemet med den tur var at der ikke var nogen plan fra turledelsen for hvad man gjorde når man kom til Gedser. Havde der været en plan for hvordan folk skulle agere ved ankomst til Gedser tror jeg slet ikke den situation var opstået.

En anden situation der kunne være endt langt værre var da der var forspand med to R maskiner igennem Grejsdalen engang i 1990´erne. Turdeltagerne blev kørt med bus for at fotografere toget når det kørte på højbanen gennem Vejle. En fotograf fra Vejle Amts Folkeblad tog opstilling lige foran 30 fotografer der stod pænt på række og ville ikke flytte sig. Han flyttede sig dog da han blev skubbet fysisk væk. Jeg syntes ikke om metoden, men at stille sig op foran 30 mennesker og nægte at flytte sig er altså også en ren provokation. Han kunne have stillet sig sammen med de andre fotografer og ingen ville have sagt et kvæk.

mvh
Thomas

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af kraan, 16/7 2012, 18:28 (4304 dage siden) @ Sydbanen

Når man placerer sit kamera dybt inde på banegården - langt fra skinnerne (selv om det umiddelbart skulle give de optimale billede af tog & banegårdshal) må man da som fotograf påregne at der vil passere en masse mennesker ind foran motivet. En anden placering af kamera kunne muligvis ha givet bedre (de ønskede) billeder.
Men der er da ingen undskyldning for ikke at opføre sig ordentligt.

Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Per Hauberg, 16/7 2012, 19:25 (4304 dage siden) @ kraan

Efter en passende mængde sammenligning undrer det mig at denne ene tråd om et p.t. ret stort, men også hårdt censureret emne stadig er åben.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af UTJ, 16/7 2012, 20:24 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

Efter en passende mængde sammenligning undrer det mig at denne ene tråd om et p.t. ret stort, men også hårdt censureret emne stadig er åben.

Jo, men ét har jeg lært til min kommende modeljernbane: Preiser kommer til at levere en blå mand som skal limes fast på perronen. Dog ikke en model af Odderbanen, for denne bane overlader jeg trygt og godt til min gode ven at modellere. Hvordan jeg får flyvende gæs placeret i det frie rum er stadig uløst.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Asger Christiansen, 16/7 2012, 20:25 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg har mange gange været dødtræt af amatører og fotografer uden fotokultur. Se for eksempel disse 10, der absolut skulle stå i vejen for mig på en tur med K-maskine på MHVJ i 2011.

[image]

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Winther, Karlskov, 16/7 2012, 20:44 (4304 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej
Har du aldri hørt om en dims der kaldes 'gatling' i dit tilfælde ville de være en effektiv problemløser, jeg fandt en instruktions video til dig.
http://www.youtube.com/watch?v=9Wf6IYMNdeo
Rigtig god fornøjelse :-D :-D
Bent Winther
P.S. Giv lige en besked næste gang du tager ud for at fotografere og du har din nye problemløser med :-D :-D

låst
3491 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Jens MO-Møller @, 16/7 2012, 22:08 (4304 dage siden) @ Winther

Jeg kunne sgu da også godt tænke mig en sådan maskine, så man kan få lidt albuerum; ikke bare i billedoptagelsesøjemed, men sådan generelt set! Men sådan noget må man vel ikke sige her, fy fy skamme, vi skal være gode ved hinanden og der er plads til alle, selv dem, der går i vejen!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
3486 visninger
Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 16/7 2012, 22:31 (4304 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg kunne sgu da også godt tænke mig en sådan maskine, så man kan få lidt albuerum; ikke bare i billedoptagelsesøjemed, men sådan generelt set!

Så er vi to ;-)
Jeg ville med min STÆRKT overveje mågejagt, min bil virker som en magnet på disse skabninger :-(

Men sådan noget må man vel ikke sige her, fy fy skamme, vi skal være gode ved hinanden og der er plads til alle, selv dem, der går i vejen!

Skal der være plads til alle, skal der jo også være plads til os med en Gatling ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

låst
3391 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Jens MO-Møller @, 17/7 2012, 00:49 (4304 dage siden) @ h087

Ha ha, du har en veludviklet sans for humor Henning! Men pas nu på alligevel; fjenden lytter og ser med!!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
3363 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af MortenLarsen94, Aarhus, 17/7 2012, 09:44 (4304 dage siden) @ Jens MO-Møller

Da vi efterhånden ikke længere snakker om fotografering af tog, men om maskinpistoler låses denne del af tråden

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

låst
3372 visninger
Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Per Hauberg, 17/7 2012, 00:04 (4304 dage siden) @ Asger Christiansen

Det var jo det, jeg li'e sagde, da mudderatoren så skammeligt afbrød:

"Uvedkommende dyr og mennesker foran kameraet skydes ! - Overlevende skydes igen !! "

Skal vi ikke få lavet en stribe t-shirts ?(ikke blå !) -Der skal også være et logo på fra Gnavne Gamle Jernbaneentusiasters Fotoklub (GGJF)

låst
3310 visninger
Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2012, 02:02 (4304 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg har mange gange været dødtræt af amatører og fotografer uden fotokultur. Se for eksempel disse 10, der absolut skulle stå i vejen for mig på en tur med K-maskine på MHVJ i 2011.

[image]

Jeg kan godt se dit problem, men hvis det vi ser er et fotostop, så vil jeg igen mene at det er udtryk for dårlig turledelse.

Her kunne man jo også sige at alle fotograferne stod på linie - undtagen Asger...

Det MÅ altså være noget med at der er givet en ordentlig instruktion (af turleder) inden turen starter så alle spiller efter samme noder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Per Hauberg, 17/7 2012, 02:18 (4304 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har mange gange været dødtræt af amatører og fotografer uden fotokultur. Se for eksempel disse 10, der absolut skulle stå i vejen for mig på en tur med K-maskine på MHVJ i 2011.

[image]


Jeg kan godt se dit problem, men hvis det vi ser er et fotostop, så vil jeg igen mene at det er udtryk for dårlig turledelse.

Her kunne man jo også sige at alle fotograferne stod på linie - undtagen Asger...

Det MÅ altså være noget med at der er givet en ordentlig instruktion (af turleder) inden turen starter så alle spiller efter samme noder.


Er der nogen, der ikke kan tåle at se en voksen (gammel) mand græde, -så se lige den anden vej lige nu.....

P.
(Smiley eller indernetforkortelse: Hulker af latter !)

låst
3407 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Woodi, 17/7 2012, 07:30 (4304 dage siden) @ Asger Christiansen

[image]

Hvor er "Rikke" så henne, mon?? ....(indsat usynlig smiley)

--
[image]

låst
3311 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Sydbanen, Sydsjælland, 16/7 2012, 21:53 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

Efter en passende mængde sammenligning undrer det mig at denne ene tråd om et p.t. ret stort, men også hårdt censureret emne stadig er åben.

Har du læst hvorfor den blev lukket: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=47495 ellers gentager jeg det her:

Da trådens emne intet har at gøre med Photoshop at gøre, stopper den hermed.

--
Bjarne Larsen
moderator

--
Mvh Mikkel

L'homme bleu

af UTJ, 16/7 2012, 22:49 (4304 dage siden) @ Sydbanen

Efter en passende mængde sammenligning undrer det mig at denne ene tråd om et p.t. ret stort, men også hårdt censureret emne stadig er åben.


Har du læst hvorfor den blev lukket: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=47495 ellers gentager jeg det her:

Jeg tror ikke du skal undervurdere Hr Haubergs lune ;-)

[image]

L'homme bleu

af Jens MO-Møller @, 16/7 2012, 23:18 (4304 dage siden) @ UTJ

Ulrik dog, det må da være gået op selv for dig, at der aldeles ikke er plads til humor og lune på disse sider, for der skal jo være plads til alle og alt skal nærmest bøjes i neon for ikke at støde an!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
3421 visninger
Avatar

L'homme bleu

af Per Hauberg, 17/7 2012, 00:11 (4304 dage siden) @ UTJ
redigeret af Per Hauberg, 17/7 2012, 00:21

Kender vi hinanden, UTJ ?
Ellers kik indenfor i den bette bif, hvis du skal fotografere K-maskine på lørdag.
-Du er også velkommen, selvom vi kender hinanden...

vh

Per

Ham der, L'homme -- vi ku' jo kalde ham Gordon

Tilføjelse kl 00,19:
Det udvikler sig, det her: "vi ku' jo kalde ham Gordon"
Debatten har jo alligevel nået et toneleje, der minder om Kjeld Petersen i Tømmerflåden" - "Vi ka' jo kalde ham Mortensen". Tøhø (ikke smiley)

Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Per Hauberg, 17/7 2012, 00:09 (4304 dage siden) @ Sydbanen

Joda, Sydbanen - Jeg kan skam godt læse indenad, og har rystet på hovedet af det - men lukningen af den anden tråd skete uden et ord fra Webmoster. -Bare "smæk" - på med hængelåsen. -Og joda, Sydbanen - dét kan både Moster og siteindehaver gøre iføklge de udstukne regler - dét ved jeg også !
Tanker er toldfri - og de stopper ikke ved en hængelås.

Og skal vi så ikke alle sammen gå ud at futtefere. -563 kører igen på lørdag - lige her forbi. (Min begejstring skinner muligvis ikke gennem uden en smiley - men så pokker da ha' det.)

Per

Avatar

--

af Per Hauberg, 17/7 2012, 02:30 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

låst
3367 visninger

--

af Sydbanen, Sydsjælland, 17/7 2012, 14:43 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Og det er ikke ringere end pers egen skyld. Hurra for sure gamle brokkehoveder...

--
Mvh Mikkel

låst
3223 visninger
Avatar

--

af Per Hauberg, 17/7 2012, 16:43 (4303 dage siden) @ Sydbanen

Fornemmer jeg efterhånden noget personligt her...?


Nok engang citat Piet Hein:

"Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt"

og fra samme hånd:

"Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over"

låst
3238 visninger

--

af Sydbanen, Sydsjælland, 17/7 2012, 17:08 (4303 dage siden) @ Per Hauberg

!!!Der er intet personligt, jeg konstatere bare at du var med til at afspore den!!! Citat Per Hauberg "Efter en passende mængde sammenligning undrer det mig at denne ene tråd om et p.t. ret stort, men også hårdt censureret emne stadig er åben." Citat slut.

Tråden om samme emne tidligere blev spærret pga. fotoshop snak og her bringer du så noget irrelevant ind i denne tråd.

jeg tilføjer gerne en :-D for at det tidlige indlæg fortås.

"Og det er ikke ringere end pers egen skyld. Hurra for sure gamle brokkehoveder...:-D "

--
Mvh Mikkel

låst
3240 visninger

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Dampfmeisteren ⌂, 17/7 2012, 18:01 (4303 dage siden) @ Sydbanen

Jeg er helt uenig.

Blandt seriøse jernbanefotografer gælder følgende kodeks.

1. Dem der kommer først bestemmer fotopositionen. Efterfølgende fotografer skal finde en plads, hvor de ikke generer dem, der var først.
2. Man skifte ikke position efter toget er begyndt at køre - igen for at forhindre at genere andre.
3. Man går såvidt muligt bag om kæden.
4. Man prøver at gå af vejen for en person med kameraet for øjet.

Når det er sagt er der 3 typer arrangementer

1. Arrangementer, der foregår på en fast lokalitet, eksempelvis Åbent Hus i Randers eller som vist i videoen Sidste tog til Gedser.
2. Særtog, der kører fra A til B.
3. Særtog med fotostop på fri bane.

Selv deltager jeg stort set kun når der er særtog med fotostop på fri bane.
Desværre er det kun Klub40, der arrangerer den slags her i landet, men heldigvis er der som det fremgår af min hjemmeside rig lejlighed til at dyrke den slags i det store udland. Hvis bare museumsbanerne i højere grad ville lave arrangementer for fotografer...

Arrangementer som Åbent Hus eller det nyligt overståede 50 års jubilæum i Maribo glimrer ved at være alt for frustrerende for de fotografer, der ønsker gode billeder.
Bovint udseende pufferkyssere trasker forvildet rundt midt i billederne og ænser overhovedet ikke den utålmodigt ventende fotograf.
Og hvad laver de elendige orange sikkerhedsveste overalt på en museumsbane?
Selv fotografer spænede rundt med disse frygtelige rædsler.
På en FarRail/Bernd Seiler udflugt ville de være røget i fyrkassen i løbet af 2 minutter......

Til Per Hauberg, som lagde grunden til tråden med sit billede fra Malling. Følg Asgers eksempel og drag ud på fri bane. Det bliver alligevel aldrig særligt godt med billeder fra moderniserede stationer med trådhegn, høje betonperroner og moderne lamper samt biler overalt.

Paradoksalt nok er en cykel, knallert eller bil, den seriøse jernbanefotografs bedste ven. Så kan man lave nydelige billeder af særtog, der damper fra A til B.

Til Asger vil jeg lige sende min version af samme fotostop. Antalllet af hæslige vindmøller var lidt for stort, derfor tror jeg Asger tog den "alternative" udgave af billedet.

[image]

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Per Hauberg, 17/7 2012, 18:24 (4303 dage siden) @ Dampfmeisteren

Vel talt, Christian !

P.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Peter Roland Hansen, 18/7 2012, 11:07 (4303 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hejsa

Der vil blive mulighed for fototur på LNJ med LNJ Sm13 i august - formentlig i Klub 40 regi.

Museumsbaner og fototure for fotoentusiaster er desværre en rigtig dårlig kombination fordi pengene sidder fantastisk godt fast i fotoentusiasternes lommer. Investere i udstyr til mange tusinde kroner er ok, men betale for det tog som frembringes på frivillig basis til brug for fotografering er stort set en ikke eksisterende mulighed.

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Dampfmeisteren ⌂, 18/7 2012, 17:05 (4302 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Ja, det har du desværre nok ret i.

Glæder mig til at kunne fotografere LNJ Sm13 på hjemmebanen.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Folk og fotograferende jernbaneentusiaster.

af Hedegaard, 17/7 2012, 23:30 (4303 dage siden) @ Sydbanen

Jeg bliver sikkert mægtig upopulær på denne bemærkning, men jeg må desværre indrømme efter nogle af de arrangementer jeg har været med til, at det til tider er arrangørerne selv der skaber den dårlige stemning.

En del af de frivillige indenfor DSB Museumstog har meget tætte relationer til ansatte ved jernbanen, og ligesom med mange andre håndværkerfag, så ER tonen en anelse mere hård og ligeud, og det er desværre noget der til tider kan smitte af på arrangementerne.

Det er de samme typer, som kommer efter folk hvis de har offentliggjort en "hemmelig" transport i tjenestekøreplanen, mens de selv benytter sig af de interne informationer til at få nogle billeder i hus.

Det er mit indtryk, at der er en lille klikke bestående af folk der enten er ansatte ved banen eller har gode relationer til folk som er ansatte ved banen, som føler at de er hævede over den almene tog-nørd, og føler at de har ret til at tale og gøre som de vil, og der finder jeg meget upsassende

ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak