Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3 Genrations S-tog (Generelt)

af Henning Knudsen ⌂ @, 21/7 2012, 18:20 (4315 dage siden)

Er der nogle der ved om 3 genrations S-tog køre endnu, Jeg har set et den 21-7 2005 i Hellerup, jeg har vedhæftet 2 billeder. Da jeg var der dengang kørte anden generations S-togene endnu og selvfølelige fjerde generations. De sidste par år har jeg kun set fjerde generations S-tog når jeg har været i København

vMed enlig hilsen Henning
http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

[image]

[image]
Begge billeder taget i Hellerup 21-7 2005

3 Genrations S-tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 21/7 2012, 18:42 (4315 dage siden) @ Henning Knudsen

3. generations-S-togene blev taget ud af drift i 2006 og ophugget året efter på havnen i Holbæk. Og nej, der er ikke bevaret nogle eksemplarer. Du kan læse lidt mere om dem på Wikipedia.

I dag kører der udelukkende 4. generations-S-tog fordelt på 104 SA (8 vogne) og 31 SE (4 vogne). En del af dem er blevet totalreklame i de de senere år, men ellers er der ikke noget specielt at berette om dem, udover at de passer deres arbejde til fuld tilfredshed.

Med venlige S-tog-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

3 Genrations S-tog

af Erik H, Frederikssund, 21/7 2012, 18:44 (4315 dage siden) @ Henning Knudsen

Nej, disse køretøjer er desværre endt på skafottet for flere år siden:-(
Det er trist, fordi jeg personligt synes at disse (specielt dem med elektrisk udrustning fra ASEA)var nogle af de flotteste tog DSB har haft. ASEA-vognene kunne kendes på tre indgangsdøre i siderne, og de dobbelte front/slutlygter.
Der er sikkert adskillige brugere på jernbanen.dk der ikke er enig med mig, men hver har jo lov at have sin menig:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

3 Genrations S-tog

af Allan Støvring-Nielsen, 21/7 2012, 18:58 (4315 dage siden) @ Erik H

Holbæk 2007

mvh, Allan

[image]

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 21/7 2012, 19:05 (4315 dage siden) @ Erik H

De var også de S-tog der havde den klart bedste gang i sporet.

Avatar

3 Genrations S-tog

af Erik H, Frederikssund, 21/7 2012, 19:40 (4315 dage siden) @ Fysikeren

Jeg havde også håbet at litra MC-FC var blevet indsat på Frederikssundbanen, men den oplevelse fil jeg desværre aldrig.
De kunne ellers godt have kørt på strækningen fra 2002 efter dobbeltsporets indvielse, men så vidt jeg ved var der vist nok nogle tekniske årsager til, at disse toge aldrig nåede at komme til Frederikssund, ej heller Ballerup fik besøg af disse:-( i hvertfald hvad jeg ved af.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

3 Genrations S-tog

af Svend, 21/7 2012, 21:03 (4315 dage siden) @ Erik H

men så vidt jeg ved var der vist nok nogle tekniske årsager til, at disse toge aldrig nåede at komme til Frederikssund, ej heller Ballerup fik besøg af disse i hvertfald hvad jeg ved af.

Der har nu været et 3. generationstog på visit i Ballerup - som særtog/prøvetog. Jeg har et billede et eller andet sted i mine gemmer.

--
Svend

3 Genrations S-tog 3 Billeder.

af ozzie, 21/7 2012, 19:31 (4315 dage siden) @ Henning Knudsen
redigeret af ozzie, 21/7 2012, 19:42

Her trykker MZ 1401 ind på værkstedet i Høje Taastrup Med bremsevogne. Litra. Slmmps
[image]
Og her kommer den med 3. G S toget.
[image]
Her er transporten nået til Roskilde. På vej til Holbæk for skrotning.
[image]

Billerderne er fra 07.

Mvh. Ozzie.

Avatar

3 Genrations S-tog

af Erik H, Frederikssund, 21/7 2012, 19:56 (4315 dage siden) @ Johnni Lassen

Det gør ondt at se, at disse prægtige jernbanekøretøjer, skulle lide en så krank skæbne:-( Udover at de var vandeliseret af de forbandede grafittimalere.
Men historien var jo som der skrives "næsten" den samme med litra APO (prototypelyntoget)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

3 Genrations S-tog

af Hedegaard, 21/7 2012, 19:40 (4315 dage siden) @ Henning Knudsen

Det er simpelthen så synd, at man ikke engang fik bevaret en enkelt vogn til udstilling.
Sammen med APO-Lyntoget var de et symbol på DSB's store ambitioner i 80'erne, og et godt eksempel på tog der er specielt byggede til danske forhold.
Meningen med 3. Generations S-Togene var jo at de skulle passe til de længere S-Bane strækninger, såsom Nordbanen, som på daværende tidspunkt mindede mere om en regional linje end en s-linje.

Nuvel. "Hamsterne" klarer opgaven fint, men der er ikke meget charme over dem.

Jeg gad egentlig vide hvornår 5. Generation kommer.
Har man overhovedet talt om dette?

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 21/7 2012, 19:58 (4315 dage siden) @ Hedegaard

Der blevet leveret både en lokal og regional udgave af 3. generation. De havde to hhv. tre døre pr. side, og kun den lokale overlevede til sidst.

Ang. 5. generation, nej, jeg tror ingen har planer om det endnu. De nuværende kan holde længe endnu, og 5. generation er enten relevant hvis der skal købes nye tog til udvidelse eller afløsning.

Udvidelse er der dog vist ikke planer om foreløbigt.

Avatar

3 Genrations S-tog

af Erik H, Frederikssund, 21/7 2012, 20:36 (4315 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Erik H, 21/7 2012, 20:56

Ud over antal døre, var den elektriske udrustning fra hhv. GEC og ASEA. I en tidligere tråd her på jernbanen.dk var der en diskussion om det var muligt at koble MC+FC med ASEA udrustning og MC+FC med GEC udrustning og det var det ikke, lød svaret.
Men om der direkte var tale om regional S-tog og lokal S-tog, der vil jeg ikke gøre mig klog. Måske det også var et forsøg, da det jo var et "prototype S-tog" Der er uden tvivl andre på jernbanen.dk der ved mere om dette.
Men sørgeligt er at disse ikke længere eksiterer:-(

Billedet herunder tog jeg i forbindelse med et specialarrangement.
(se destinationsskiltet)

Mvh.
Erik H

[image]
3. Generations S-tog Hareskov Station omkr. 1990

--
Erik H
[image] [image]

3 Genrations S-tog

af Henning Knudsen @, 21/7 2012, 21:28 (4315 dage siden) @ Erik H

Tak for jeres svar, billeder og videoer, det er en skam at der ikke er bevaret nogle. Jeg kan så se at de blev taget ud af drift ca. samtidig med anden genrations S-togene.

Med venlig hilsen Henning

Avatar

3 Genrations S-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2012, 21:42 (4315 dage siden) @ Fysikeren

Udvidelse er der dog vist ikke planer om foreløbigt.

Njaaa - der er nogen der er begyndt at ymte noget om at forlænge S-tog til Roskilde. Det ville jo også give en hvis symetri med S-tog fra Hillerød, Frederiksund, Roskilde og Køge.

Nå ja, så ævler Jan Ferdinansen, Borgmester i Gribskov kommune, om ønske om S-tog til Tisvilde og Gilleleje.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

3 Genrations S-tog

af Erik H, Frederikssund, 21/7 2012, 22:01 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

Det ville jo nok give store tekniske problemer, da kørespændningen er hhv. 1650 V jænvstrøm og 25 kV vekselstrøm.
Jeg kan huske, at der for en del år siden var tale om netop en forlængelse af S-banen til Roskilde, men der var også tale om at dette projekt ville blive særdeles omfattende, ikke mindst økonomisk. Når riget fattes penge, så er det måske ikke ligefrem et sådant projekt, der får første prioritet.
Der kunne jo også laves S-baner til Helsingør, Frederiksværk/Hundested, ja ideerne og fantasien er stor:-), men pengene er tilsvarende små.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 21/7 2012, 22:13 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er altid småsnak, men intet planlagt ;)

S-tog til Roskilde indgik som et af de oprindelige fire alternativer til en udvidelse af kapaciteten omkring København. Man valgte en ny bane til Ringsted. Det udelukker ganske vist ikke S-tog til Roskilde, men jeg tror ikke det bliver sådan lige foreløbigt. Debatten virker død igen.

3 Genrations S-tog

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 08:40 (4314 dage siden) @ Fysikeren

Banedanmark skrev om det på deres hjemmeside på et tidspunkt og de har et forslag liggende, jeg ved ikke om det er sendt til bevilgende myndigheder. Jeg har prøvet at lede efter det men ikke fundet noget nærmere.

Men tostrøms togene findes rundt omkring i verden og de kører daglig, og såvidt jeg ved er de ikke væsentlig dyrere.

Det eneste der krøves til og fra Roskilde at i vestenden af Høje Taastrup der laves en neutral sektion ligesom i Padborg og så kører man igennem, jeg forstod at to af sporene (nårnye bane over Ringsted er klar) blev reserveret til S-tog. Så skal man forhøje perronerne i Hedehusene Trekroner og et par i Roskilde, her skulle også laves et par vendespor. Selvfølgelig koster det penge, men det kan ikke være uoverkommelig dyrt, men selvfølgelig så er der signalsystemet. Men jeg syntes det må være en fordel for passagerene der skal fra f.eks Roskilde og til en af S-bane stationerne på S bane systemet. Skulle vist heller ikke betyde så meget i køretid,da 4G stogene har så god acceleration som de har.

Venlig S-bane hilsen

Allan

3 Genrations S-tog

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 09:38 (4314 dage siden) @ Niels Munch

Tak for det Niels, jeg syntes jeg ledte og ledte efter det, men du ved helt præcis hvordan man finder projekterne hos Banedanmark, så tak for det.

Alt i alt et godt projekt syntes jeg, jeg ønsker ihvertfald al held for dette projekt.

Man behøver vel heller ikke gennemføre udbygningen til Amager, med tanke på de kapacitetsproblemer der skulle være omkring Kastrup Lufthavn (efter hvad jeg læser)

Venlig hilsen og god søndag

Allan

3 Genrations S-tog

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 16:20 (4314 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for oplysningerne og link til det jeg kunne huske jeg havde læst for nogle år siden,
og jeg kan da også se at nogle af de ting jeg mente at kunne huske ikke var helt rigtig.

Min hukommelse eller mangel på samme havde forbedret nogle af tingene der stod i rapporten,
så må vi se om dette bliver til mere end bare ligge i en skrivebordsskuffe (usb stik)

Venlig hilsen

Allan

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 22/7 2012, 12:01 (4314 dage siden) @ Allan Eriksen

Husker godt projekter :)

Og to-strømstog findes mange steder, og det findes i Danmark. Teknisk tror jeg sagtens projektet kan gennemføres, men det skal ikke ske ved at reservere to ud af de fire spor til S-tog, de skal i givet fald blandes med andre tog.

Kan ikke se formålet med projektet for tiden, dem i Hedehusene og Trekroner vil næppe blive glade for S-tog der standser ved alle stationer ind til København (rygter siger jo, at Bx nedlægges og erstattes af øget kørsel på linje B)).

Folk i Roskilde vil nok stadigt foretrække regionaltog frem for S-tog når de skal ind til København.

Det største problem jeg ser, er dog ikke teknisk, men derimod, at S-banen og fjernbanen blandes, så når der er driftsproblemer det ene sted, smitter det over på det andet.

3 Genrations S-tog

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 15:29 (4314 dage siden) @ Fysikeren

Jeg mener nu ikke at passagererne fra Roskilde Trekroner og Hedehusene ikke skal have regionaltog mere, jeg mener det vil være et supplement til glæde for alle dem der skal f.eks til Tåstrup Albertslund Glostrup Brøndbyøster Rødovre og Hvidovre.

For eksempel Jeg har i flere år skullet til Glostrup og jeg er ikke alene om det rejsemønster, jeg kan ikke sige hvor mange der har gavn af en sådan ordning til de forskellige S-stationer, men jeg er sikker på at der er en hel del, foriøvrigt så har min kone også brug for det til Rødovre og så S bus 200S derfra.

Jeg har også hørt på et kursus jeg var sidste år der var da et par stykker der efterlyste det, men det her er da ikke et ultimativt krav er pengene der ikke ja, men så må vi da for eksempel forny Glostrup station (når den nye bane til Ringsted er der 2018 forhåbentlig) og så Glostrup igen er regionaltogstation og også gerne genindføre regionaltogene Roskilde - Glostrup - Lufthavnen udenom KH som der var for nogle år siden, jeg tror også hvis folk fik kendskab til disse tog så var der en hel del der kunne bruge dem (men ikke erstatte regionaltogene til KH og Østerport)

Venlig hilsen

Allan

3 Genrations S-tog

af Gæst, 22/7 2012, 16:08 (4314 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er også mig ubegribeligt at fjerntogsperronen på Glostrup ikke bruges. Den der med at der ikke er "plads" i kanalen til et stop køber jeg ikke. Se blot på Valby hvor der stopper masser af regionaltog.

Lad færre regionaltog stoppe ved Valby og lad så nogle andre stoppe ved Glosturp.

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 22/7 2012, 19:36 (4314 dage siden) @ Gæst

Det er også mig ubegribeligt at fjerntogsperronen på Glostrup ikke bruges. Den der med at der ikke er "plads" i kanalen til et stop køber jeg ikke. Se blot på Valby hvor der stopper masser af regionaltog.

Lad færre regionaltog stoppe ved Valby og lad så nogle andre stoppe ved Glosturp.

Ville være dumt at begynde at lade tog stoppe i Glostrup nu. Snart åbner et nyt dobbeltspor over Vigerslev, og dermed løses flaskehalsen omkring Valby. Begynder man at stoppe i Glostrup, så reduceres kapaciteten. Reelt tror jeg, at et stop her vil kræve, at stationen udbygges til mindst tre perronspor, gerne fire (og jeg snakker om den situation der er indenfor kort fremtid, ikke lige dags dato).

3 Genrations S-tog

af Petersen, Glostrup, 22/7 2012, 19:52 (4314 dage siden) @ Fysikeren

Noget der undrer mig er at de har installeret en rejsekort stander på perronen - så nogle planer må der da være for den.

3 Genrations S-tog

af Fysikeren, 22/7 2012, 20:20 (4314 dage siden) @ Petersen

Noget der undrer mig er at de har installeret en rejsekort stander på perronen - så nogle planer må der da være for den.

Nu kan perronen jo bruges efter behov, det kan også være, at nogen har overset, at den ikke bruges ;)

3 Genrations S-tog

af glade-koege ⌂, køge, 22/7 2012, 20:27 (4314 dage siden) @ Fysikeren

er der ikke noget med morgens første IC tog stopper der.. det er efter ønske fra firmaer i glostrup da s-toget ikke køre der...

3 Genrations S-tog

af Peter Linaa Jørgensen, 22/7 2012, 20:32 (4314 dage siden) @ glade-koege

er der ikke noget med morgens første IC tog stopper der.. det er efter ønske fra firmaer i glostrup da s-toget ikke køre der...

IC 190 har standset i Glostrup, men der er INGEN hverken Ltntog eller IC-tog, som standser der mere.

M v h
Peter L J

3 Genrations S-tog til Roskilde.

af Steff, 22/7 2012, 20:34 (4314 dage siden) @ Allan Eriksen

Go´aften til alle!

Da der omkring årtusindeskiftet var politisk ønsker fremme om S-tog til Roskilde, deltog jeg i nogle møder i Trafikudvalget (i anden anledning).
DSB var på daværende tidspunkt ved at anskaffe de nuværende S-tog fra LHB og der var netop givet bud på en serie.
Politisk var Trafikudvalget (alle partier) af den opfattelse, at en ændring af den bestilte serie ikke var noget økonomisk problem, der skulle jo kun ændres lidt ved det tekniske (2 strøm), og at en nødvendig ændring af perroner mv. fra Høje Tåstrup og til Roskilde ikke ville være et problem. Det hele var – som det blev sagt – ”Kun teknikaliteter”.
At både DSB og pendlerorganisationerne ikke lige delte Trafikudvalgets begejstring, fordi både passagerberegninger og pendlerønsker viste, at de rejsende til og fra Roskilde ikke ville benytte et S-tog, da det jo alt andet lige, forlængede rejsetiden til/fra København. Men det var politisk underordnet, for opgaven var at skaffe S-tog til Roskilde.
Bl.a. denne uvillighed fra politiker (lokale som lands) samt de rejsende fra større byer nær København gjorde, at ideen i GTA projektet med to Re-systemer, et hurtigt gennemkørende med sidste standsning før Høje Tåstrup mod København i Ringsted (Syd- og Vestbanen) og Roskilde (Lille Syd og Nordvestbanen), og et langsommere, der optog rejsende fra mellemstationerne, fra starten blev kulsejlet.
Der er STADIG ingen der vil benytte S-tog til/fra Roskilde, sålænge der er RE- og IC forbindelser. Det viser passagerundersøgelserne helt klart. Derfor er der ingen S-tog til Roskilde. Og det kommer der heller ikke, før end der er to uafhængige systemer.

--
Steffen Dresler

3 Genrations S-tog til Roskilde.

af Fysikeren, 22/7 2012, 20:47 (4314 dage siden) @ Steff

Vil ikke afvise det så meget som dig dog.

Helt enig i det med pendlere fra Roskilde ikke vil bruge det, det ville jeg heller ikke selv.

Men hvis der byudvikles mere omkring strækningen fra Høje Taastrup til Roskilde, og der kommer flere stationer, så kunne S-tog til disse mellemstationer være relevant. Synes dog det kræver noget mere end dagens to stationer.

Ser man på den typiske afstand mellem stationer omkring Glostrup-Taastrup, så kunne en station på hver side af Hedehusene måske på sigt blive relevant. Der er allerede nogen byudvikling omkring den østlige af disse to placeringer.

3. Generation, S-tog til Roskilde.

af Steff, 22/7 2012, 22:07 (4314 dage siden) @ Fysikeren

Go´aften!

Det jeg beskriver er de vilkår der var pr. årtusindeskiftet, hvorfor der jo ej heller er taget i betraktning eventuelle ændrede trafikbetingelser.
Man kan jo forestille sig titusind senarier med ind til flere bekendte- som ubekendte faktorer, men dem har jeg jo selvfølgelig ikke kendskab til eller viden om, hvorfor det ville være spind for min side.
Med hensyn til målinger af antallet af rejsende fra Jylland til København/Roskilde findes de vel i de årlige passagertællinger, alternativt hos Danmarks Statestik, jeg har dem ikke. Og ret beset er der vel en del rejsende fra Jyllan/Fyn med ærinde i Roskilde samt modsatte vej. Så med det ret store antal rejsende i dette henseende, tror jeg personligt ikke på, at IC ikke vil stoppe i Roskilde. Men det er jo igen min personlige tolkning.
Problemet er - som altid - når IC eller internationale forbindelser bliver anvendt af lokale rejsende. For mange stop, for lang rejsetid. Og for at få indtjening og yde service, sælges der i disse tog et antal pladser til lokalt rejsende. I "min tid" handledes der faktisk mellem IC og RE. Om dette er tilfældet nu ved jeg ikke og det er jo i dette henseende også ligemeget nu.
Men for ca. 80 procent af de rejsende, der benytter sig af IC eller RE til København og som er bosidende mere end 40 km væk, er og bliver Roskilde et unødigt stop. De Roskilderejsende ser nok anderledes på dette, forståligt nok!

--
Steffen Dresler

3. Generation, S-tog til Roskilde.

af UTJ, 22/7 2012, 22:27 (4314 dage siden) @ Steff

Det jeg beskriver er de vilkår der var pr. årtusindeskiftet, hvorfor der jo ej heller er taget i betraktning eventuelle ændrede trafikbetingelser.
Man kan jo forestille sig titusind senarier med ind til flere bekendte- som ubekendte faktorer, men dem har jeg jo selvfølgelig ikke kendskab til eller viden om, hvorfor det ville være spind for min side.
Med hensyn til målinger af antallet af rejsende fra Jylland til København/Roskilde findes de vel i de årlige passagertællinger, alternativt hos Danmarks Statestik, jeg har dem ikke. Og ret beset er der vel en del rejsende fra Jyllan/Fyn med ærinde i Roskilde samt modsatte vej. Så med det ret store antal rejsende i dette henseende, tror jeg personligt ikke på, at IC ikke vil stoppe i Roskilde. Men det er jo igen min personlige tolkning.
Problemet er - som altid - når IC eller internationale forbindelser bliver anvendt af lokale rejsende. For mange stop, for lang rejsetid. Og for at få indtjening og yde service, sælges der i disse tog et antal pladser til lokalt rejsende. I "min tid" handledes der faktisk mellem IC og RE. Om dette er tilfældet nu ved jeg ikke og det er jo i dette henseende også ligemeget nu.
Men for ca. 80 procent af de rejsende, der benytter sig af IC eller RE til København og som er bosidende mere end 40 km væk, er og bliver Roskilde et unødigt stop. De Roskilderejsende ser nok anderledes på dette, forståligt nok!

Godt med en saglig kommentar. Det hele kommer nok til at løse sig med Køge-Ringstedbanen, da hurtigere tog naturligt nok vil tage vejen over Køge. Dermed bliver der også langt bedre muligheder for at indpasse Roskilde i et regionaltogssystem og derfor bør S-tog til Roskilde ikke være den naturlige løsning. Det er perronerne der er største problem for de låser togbenyttelsen, da man har gjort S-tog og IC-tog inkompatible, i og med at IC3-tog ikke kan åbne dørene på en S-baneperron.

3 Genrations S-tog til Roskilde.

af Woodi, 22/7 2012, 21:09 (4314 dage siden) @ Steff


Der er STADIG ingen der vil benytte S-tog til/fra Roskilde, sålænge der er RE- og IC forbindelser. Det viser passagerundersøgelserne helt klart. Derfor er der ingen S-tog til Roskilde. Og det kommer der heller ikke, før end der er to uafhængige systemer.

Hej Steff.
Har du et link til evt de Jyske trafikanters ønsker/målinger om at IC bør have ophold i Roskilde, for jeg er ved at tro, at langt de fleste fra Jylland ønsker en direkte forbindelse til København og dermed kunne håbet måske sættes i værk med S-tog til Roskilde.

--
[image]

3 Genrations S-tog til Roskilde.

af Fysikeren, 22/7 2012, 21:43 (4314 dage siden) @ Woodi

Har du et link til evt de Jyske trafikanters ønsker/målinger om at IC bør have ophold i Roskilde, for jeg er ved at tro, at langt de fleste fra Jylland ønsker en direkte forbindelse til København og dermed kunne håbet måske sættes i værk med S-tog til Roskilde.

Dertil har man lyntoget ;)

Avatar

3 Genrations S-tog

af mss ⌂, 22/7 2012, 11:28 (4314 dage siden) @ Henning Knudsen

Ja, det er trist men sandt, disse S-tog er 100% historie.
Dengang de blev udrangeret var der mange diskussioner vedr. bevarelse.
Museumstog var ikke interesserede, dels tror jeg at de havde lidt svært ved at forholde sig til et tog der endnu var så nyt, dels var de nok lidt fastlåste i tanken om at det enten skulle være et helt tog eller intet.
Endelig havde de vist fuldt op at gøre med 2. Generation og måtte prioritere.

Personligt synes jeg at de skulle have sikret en FC (endevogn) til lejlighedsvis udstilling på museet.

DJK havde også rigeligt at se til, og havde ikke midlerne på det tidspunkt.

Det er sq ærgerligt, det var et flot tog og et rigtigt godt eksempel på DSB design i 80'erne, men dårlig timing kan man desværre aldrig gardere sig imod.

Mine billeder af 3.G S-tog:
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/33-3_generation

R.I.P.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

3 Genrations S-tog - Bevarelse

af gæst, 22/7 2012, 11:58 (4314 dage siden) @ mss

Jeg er enig i at 3. generations S-togene stod som et symbol på DSB´s røde Design periode altså fra midten af 70´erne og frem til ca. midten af 90´erne hvor IC3 og ER4 for alvor kom til at dominere med deres hvide farve.

Mht til bevarelse, så bør mener jeg at man ikke kan bevare alt men følgende står for mig for førnævnte design periode:

MR-togsæt
3. Generations S-tog
APO-togsæt
Litra ME
Litra EA


Så der er fortsat gode muligheder for at bevare forskeligt materiel fra den periode.

3 Genrations S-tog

af KimC, 22/7 2012, 13:28 (4314 dage siden) @ mss

Endelig havde de vist fuldt op at gøre med 2. Generation og måtte prioritere.

Personligt synes jeg at de skulle have sikret en FC (endevogn) til lejlighedsvis udstilling på museet.

2g S togene har været en fast del af mange pendleres hverdag gennem mange år.
3g'erne blev aldrig andet end et sideskud, og jeg erindrer at de henstod i perioder hvor de ikke var i drift, inden de blev udrangeret.
Det kunne også have været fedt med en Frichs My, en Mk-Fk, osv, men et eller andet sted må man prioritere. Vi har også et 1g S tog stående. Hverken 1g eller 2g S toget er køreklart, er man heldig kan man se en enkelt vogn på museet. Der er ikke grundlag for mere.

Avatar

3 Genrations S-tog

af mss ⌂, 22/7 2012, 20:04 (4314 dage siden) @ KimC

De første 10-15 år kørte de fast på linie B og var en velkendt del af S-togsmaterielparken.
Jeg er sikker på at rigtigt mange københavnere tydeligt husker dem og har kørt med dem.
Men jeg erkender også at det var en mindre serie, og at sådanne ofte må vige for vigtigere bevarelser.

Det ville bare have været rart om noget af det var blevet bevaret. Men det samme kan man jo sige om sidste generation af 1 g togene, der jo var væsentligt anderledes end de bevarede, eller om de af dig nævnte MK-FK og MY 1201-02.
Det vigtigste er naturligvis at hovedtyperne bevares.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

3 Genrations S-tog

af KimC, 22/7 2012, 21:41 (4314 dage siden) @ mss

De første 10-15 år kørte de fast på linie B og var en velkendt del af S-togsmaterielparken.
Jeg er sikker på at rigtigt mange københavnere tydeligt husker dem og har kørt med dem.
Men jeg erkender også at det var en mindre serie, og at sådanne ofte må vige for vigtigere bevarelser.

Joo, Frichs MY'erne var jo også sådan ca 10-15 år i drift, og Mk-Fk ca 20 år. Alligevel var de sideskud der aldrig rigtigt blev til mere end nogen få prototyper. Hvor interessante de end måtte være, for at et museumstog kan løbe rundt skal man have fat i mere end bare jernbanenørderne. Enhver Køvenhavner kan huske 2G S togene, mens mange almindelige pendlere ikke vil kune se forskel på et to sammenkoblede MR tog (dengang de var røde) og et MC-FC tog, og muligvis vil de aldrig have kørt i et.

MX132 er jo også sådan et sideskud, men nu er den jo bevaret og så bør den naturligvis også blive. Men efter min opfattelse er der ingen relevans i at gøre den køreklar.

Det ville bare have været rart om noget af det var blevet bevaret. Men det samme kan man jo sige om sidste generation af 1 g togene, der jo var væsentligt anderledes end de bevarede, eller om de af dig nævnte MK-FK og MY 1201-02.
Det vigtigste er naturligvis at hovedtyperne bevares.

Det er jo tankevækkende at ved DJK's generalforsamling var der 34 der stemte mod en afhændele af DJK's 2G S tog. Hvis alle de 34 ville bruge nogen weekender i løbet af et år på at gøre det S tog i stand, skulle det såmænd nok komme ud at køre. Det er nemmere at dømme/drømme "bevar" end rent faktisk at bevare det. Selv om DJK's S tog står nogenlunde sikret mod hærværk, skal kondensvand og vejr og vind nok få bugt med det tog med tiden.

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak