Kære alle
Først og fremmest tak for roserne om min hjemmeside. Det glæder mig hvis nogen har fornøjelse af at kigge på den ind imellem
Jeg er barnefødt i Ølstykke, og har haft hele min opvækst, også den jernbaneinteresse-mæssige, ved Frederikssundsbanen, så jeg vil da gerne lige uddybe de forskellige spørgsmål lidt:
For det første, så er det aktuelle billede taget ved den vestlige indkørsel til Veksø. Jeg står på det der dengang hed Hovevej, hvor Stationsvej løb ud i Hovevej. Her var der en overkørsel, der naturligvis er væk idag og Hovevej løber på den anden side af banen. Toget er forspændt MZ 1422 og 1413, og bagest løber MX 1014, der var den ordinære trækkraft på toget.
Trækkraften på militærtogene til Frederikssund var ofte MZ, men det var nu heller ikke usædvanligt med MX eller MY. En enkelt gang har jeg også set ME i denne tjeneste. Desværre kørte disse tog oftest meget tidligt om morgenen, og kun ved højsommer var det normalt muligt at fotografere dem. Jeg mener dog at jeg et eller andet sted i min samling har et meget mørkt billede af en ME på godsbanegården (der hvor der idag er station) i Frederikssund efter ankomst med et militærtog, og jeg har også et dårligt bagskud af et MX-trukket militærtog ved Ølstykke.
Militærtogene kørte ofte i forbindelse med forskellige øvelser, også i NATO-regi, og det var ikke usædvanligt at de medførte en eller flere personvogne til soldater. Disse var ofte tyske liggevogne, og så stod disse liggevogne gerne i spor 2 på Frederikksund station i de dage øvelsen i Jægerspris varede, før de skulle hjem igen.
Lokomotiverne derimod, returnerede naturligvis tomme til København/kom tomme til Frederikssund umiddelbart efter/før.
Som Flemming J skriver, var det oftest problemløst at køre dem igen. Grundmønsteret på Frederikssundsbanen var at der var tilnærmet 20-minutters drift morgen og eftermiddag (myldretiderne)med Ølstykke og Veksø som faste krydsningsstationer, og 40 minutters drift midt på dagen og om aftenen, med Stenløse som fast krydsningsstation. Billetsalgene på disse stationer var imidlertid betjente hele dagen, og det var ofte sikkerhedsuddannet personale, da der ikke var basis for at have flere personalegrupper. Derfor var det "gratis" at ekstraordinært bemande en station eller to, for at få et tog igennem, og normalt kørte de tomme maskiner derfor bare selv afsted.
Billedet på min hjemmeside er imidlertid taget en lørdag. I weekenderne var Ølstykke og Veksø ikke betjent med sikkerhedsuddannet personale, og en krydsning ville derfor kræve indkaldelse af ekstra mandskab. Derfor var det simplere at koble de to maskiner foran et ordinært tog, der så har haft en krydsning i Stenløse.
Med venlig hilsen
Christian Bruun