Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Militærtog til Frederikssund (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 30/7 2012, 21:30 (4293 dage siden)

For efterhånden temmelig mange år siden køretes den med jævne mellemrum mititærkøretøjer til Frederikssund der skulle vidrere til skydeterrænet nord for Jærgerspris. Jeg kunne nogen gange vågne om natten og høre et lokomotiv holde ved indkørselssignalet til Frederikssund Station. Disse militærtransporter foregik i hvert fald før 2001, da alle tidligere bygninger og anlæg(læsserampe til militærkøretøjer) blev fjernet, i forbindelse med bygningen af depotsporene til S-togene.
Spørgsmålet er om hvilke lokomotiver der her var tale om. Var det MZ eller ME, eller måske bagge disse lokomotivtyper? Det kan ikke have været MY eller MX, da den specielle hyletone fra turbuladeren var ganske tydelig.

Der er sikkert nogle eksperter på området, der kan svare på mit spørgsmål:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Militærtog til Frederikssund

af Hedegaard, 31/7 2012, 07:23 (4293 dage siden) @ Erik H

Jeg ved ikke med 2001, men i 80'erne var det i hvert fald MZ der trak dem, og i den forbindelse kunne man opleve MZ på de små lokaltog mellem Frederikssund og Ballerup.
Når maskinen alligevel skulle tilbage til København kunne man jo lige så godt smække den oveni et af de ordinære tog, fremfor at lade den køre solo. :-)

Avatar

Militærtog til Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 31/7 2012, 10:35 (4292 dage siden) @ Hedegaard

Det med 2001 var bare for at sætte en grænse for hvornår disse transport blev gennemført.

At der skulle være koblet en MZ til et ordinært persontog mellem Frederikssund og Ballerup, mindes jeg aldig at have set/hørt. Hvis denne har været koblet på må den bare have kørt "som påhæng". Når så toget var ankommet til Ballerup, kunne jeg så forestille mig, at den har kørt resten af vejen til København for egen kraft?!
Måske er min teori forkert, men jeg håber, at nogen så vil korrigere den:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Militærtog til Frederikssund

af Flemming Jakielski, Rødovre, 31/7 2012, 11:38 (4292 dage siden) @ Erik H

Det med 2001 var bare for at sætte en grænse for hvornår disse transport blev gennemført.

At der skulle være koblet en MZ til et ordinært persontog mellem Frederikssund og Ballerup, mindes jeg aldig at have set/hørt. Hvis denne har været koblet på må den bare have kørt "som påhæng". Når så toget var ankommet til Ballerup, kunne jeg så forestille mig, at den har kørt resten af vejen til København for egen kraft?!
Måske er min teori forkert, men jeg håber, at nogen så vil korrigere den:-)

Mvh.
Erik H

Det var nu ikke den store kunst. De to militærtog vi havde i efteråret 1988 og Helsingør Jernbaneklubs afskedstur på Fs Banen i foråret 1989 var nemme at afvikle. Særligt militærtogene var nemme at afvikle. Der var jo 40 minutters drift i dagtimerne med krydsning fast i Stenløse. Derfor kunne der med særtog krydses i både Veksø og Ølstykke, hvor personalet alligevel var der. Det krævede kun at flytte overskudsstammen i Frederikssund ned mod havnen. Spor 2 var jo ikke togvejsspor. Desuden havde Fs jo egen rangertraktor, så det var nemt at få vognene til rampen. En tom maskine eller et særtog kunne derfor nemt komme igennem, og fra Ballerup kørtes der på dobbeltspor til Kh, så der var plads mellem S-togene, der godt nok kørte 10 minutters drift. Der var således ikke grund til at koble sammen og dele igen. Det tog for lang tid. Det var altid en MZ der kørte for militæret.

Mvh
Flemming J

Avatar

Militærtog til Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 31/7 2012, 17:13 (4292 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det er altid rart at kunne spørge på jernbanen.dk, for chancen for at få en ordentlig forklaring er stor:-)
Så mange tak for svaret!

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MZ med lokaltog til Ballerup (billede)

af Hedegaard, 31/7 2012, 18:33 (4292 dage siden) @ Erik H

Jeg søgte lige om der ikke skulle være nogen, som har været ude med deres kameraer når den omtalte oprangering var ude og rulle,
og det var der sørme :-)

MZ+MZ+Bns+Bn+MX
http://www.christianbruun.dk/Danmark/80/S%20661.jpg

Mon der var trækkraft nok? :-D

Avatar

MZ med lokaltog til Ballerup (billede)

af Erik H, Frederikssund, 31/7 2012, 19:30 (4292 dage siden) @ Hedegaard

Ja det er sandelig et flot foto:-)
Hvor er billedet mere præcis taget, det ser ud til at være lige før en station, idet toget er lige før et sporskifte?
I hvert fald er det en noget usædvanlig oprangering;-)
Det med trækkraften tror jeg heller ikke skulle være det store problem:-D
Efter hvad jeg kan regne ud skulle antal hk. ialt være 8045 (3300+3300+1445)da det er 1422 (MZ 1) og efter hvad jeg kan se er den anden også en MX 1 eller MZ 2, med 3300 hk.

Med venlig MZ hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MZ serie 1 og 2 (synlig forskel)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 2/8 2012, 09:16 (4291 dage siden) @ Erik H

Ja det er sandelig et flot foto:-)
Hvor er billedet mere præcis taget, det ser ud til at være lige før en station, idet toget er lige før et sporskifte?
I hvert fald er det en noget usædvanlig oprangering;-)
Det med trækkraften tror jeg heller ikke skulle være det store problem:-D
Efter hvad jeg kan regne ud skulle antal hk. ialt være 8045 (3300+3300+1445)da det er 1422 (MZ 1) og efter hvad jeg kan se er den anden også en MX 1 eller MZ 2, med 3300 hk.

Med venlig MZ hilsen
Erik H

Begge MZ på billedet er serie 2 (1411-1426). MZ serie 2 har hovedluftbeholderne siddende i forlængelse af batterikasserne på begge sider. Serie 1´s hovedluftbeholdere sidder på tværs (kun synlige tæt på) i undervognen hvor vandtankene til dampvarmen tidligere sad. Oprindeligt stod de i et stativ på gulvet lige bag førerrum 1 (tagventilatorenden), men blev flyttet i forbindelse med indbygning af hjælpediesel til elektrisk togvarme og fjernelse af dampvarmekedel og vandtanke for ditto.

Mvh Jørgen

MZ med lokaltog til Ballerup (billede)

af Peter Linaa Jørgensen, 2/8 2012, 14:26 (4290 dage siden) @ Erik H

Ja det er sandelig et flot foto:-)
Hvor er billedet mere præcis taget, det ser ud til at være lige før en station, idet toget er lige før et sporskifte?
I hvert fald er det en noget usædvanlig oprangering;-)
Det med trækkraften tror jeg heller ikke skulle være det store problem:-D
Efter hvad jeg kan regne ud skulle antal hk. ialt være 8045 (3300+3300+1445)da det er 1422 (MZ 1) og efter hvad jeg kan se er den anden også en MX 1 eller MZ 2, med 3300 hk.

Med venlig MZ hilsen
Erik H

Prøv at gå ind på Christian Bruuns hjemmeside, hvilket varmt kan anbefales, der findes svar på ovennævnte spørgsmål. I øvrigt er det en rigtig god hjemmeside at aflægge et besøg, der er masser af fine billeder med dertil hørende forklaringer.

M v h
Peter L J

Avatar

MZ med lokaltog til Ballerup (billede)

af Erik H, Frederikssund, 2/8 2012, 16:27 (4290 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Det må siges at være noget af et stykke arbejde Christian Bruun har lagt på sin hjemmeside. Helt igennem profesionelt.
Det er særdeles positivt at nogen kan og ikke midst vil gøre så stort et arbejde.
Der er utroligt mange flotte fotos, og mange spændende oplysninger:-)
Jeg har indsat et link til hans hjemmeside herunder, da der uden tvivl vil være mange andre "tognørder";-) der vil have interesse i dette.

http://www.christianbruun.dk/jernbaner.html

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MZ med lokaltog til Ballerup (billede)

af Christian Bruun ⌂, 3/8 2012, 08:16 (4290 dage siden) @ Erik H

Kære alle

Først og fremmest tak for roserne om min hjemmeside. Det glæder mig hvis nogen har fornøjelse af at kigge på den ind imellem :-)

Jeg er barnefødt i Ølstykke, og har haft hele min opvækst, også den jernbaneinteresse-mæssige, ved Frederikssundsbanen, så jeg vil da gerne lige uddybe de forskellige spørgsmål lidt:

For det første, så er det aktuelle billede taget ved den vestlige indkørsel til Veksø. Jeg står på det der dengang hed Hovevej, hvor Stationsvej løb ud i Hovevej. Her var der en overkørsel, der naturligvis er væk idag og Hovevej løber på den anden side af banen. Toget er forspændt MZ 1422 og 1413, og bagest løber MX 1014, der var den ordinære trækkraft på toget.

Trækkraften på militærtogene til Frederikssund var ofte MZ, men det var nu heller ikke usædvanligt med MX eller MY. En enkelt gang har jeg også set ME i denne tjeneste. Desværre kørte disse tog oftest meget tidligt om morgenen, og kun ved højsommer var det normalt muligt at fotografere dem. Jeg mener dog at jeg et eller andet sted i min samling har et meget mørkt billede af en ME på godsbanegården (der hvor der idag er station) i Frederikssund efter ankomst med et militærtog, og jeg har også et dårligt bagskud af et MX-trukket militærtog ved Ølstykke.
Militærtogene kørte ofte i forbindelse med forskellige øvelser, også i NATO-regi, og det var ikke usædvanligt at de medførte en eller flere personvogne til soldater. Disse var ofte tyske liggevogne, og så stod disse liggevogne gerne i spor 2 på Frederikksund station i de dage øvelsen i Jægerspris varede, før de skulle hjem igen.

Lokomotiverne derimod, returnerede naturligvis tomme til København/kom tomme til Frederikssund umiddelbart efter/før.
Som Flemming J skriver, var det oftest problemløst at køre dem igen. Grundmønsteret på Frederikssundsbanen var at der var tilnærmet 20-minutters drift morgen og eftermiddag (myldretiderne)med Ølstykke og Veksø som faste krydsningsstationer, og 40 minutters drift midt på dagen og om aftenen, med Stenløse som fast krydsningsstation. Billetsalgene på disse stationer var imidlertid betjente hele dagen, og det var ofte sikkerhedsuddannet personale, da der ikke var basis for at have flere personalegrupper. Derfor var det "gratis" at ekstraordinært bemande en station eller to, for at få et tog igennem, og normalt kørte de tomme maskiner derfor bare selv afsted.
Billedet på min hjemmeside er imidlertid taget en lørdag. I weekenderne var Ølstykke og Veksø ikke betjent med sikkerhedsuddannet personale, og en krydsning ville derfor kræve indkaldelse af ekstra mandskab. Derfor var det simplere at koble de to maskiner foran et ordinært tog, der så har haft en krydsning i Stenløse.

Med venlig hilsen
Christian Bruun

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Christian Bruun ⌂, 4/8 2012, 08:25 (4289 dage siden) @ Christian Bruun

Jeg var lige en tur i arkivet, og fandt ganske rigtigt det billede jeg mente at have af ME i Frederikssund. Kvaliteten er noget ringe, men nu deler jeg det alligevel med jer.

Der kom to militærtog til Frederikssund den dag, ét trukket af MX 1009 og ét trukket af ME 1528. I det første (med MX) var der et par tyske liggevogne bagest i toget. Billederne er fra 24. november 1985, og der har der jo ihvertfald ikke været varme i vognene det sidste stykke fra København eller Frederiksberg til Frederikssund.

[image]

Köffen fik travlt:

[image]

Bygningen som Köffen "kører rundt om" er "kartoffelcentralen". Hertil kom der jævnligt italienske G-vogne med kartofler.

[image]

De to maskiner i "Slagterisporet". De holder vel nogenlunde hvor spidsen af perronen er idag. Slagteriet ses i baggrunden.

[image]

Aflæsning af køretøjer:

[image]

Og endelig ME'eren koblet foran det ordinære tog. 24. november 1985 var en søndag, så derfor brugte man denne fremgangsmåde, så man undgik ekstrabetjening af krydsningsstationer. Jeg vil gætte på at MX'eren blev i Frederikssund nogle timer for at assistere med rangeringen.
Det er iøvrigt en meget sjov detalje at se dampen fra dampvarmen på et tog bag en ME'er :-P , men varmen blev naturligvis leveret af MX'eren i bagenden. Desværre har jeg ikke noteret mig hvilken MX det var.

[image]

Med venlig hilsen
Christian Bruun

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Gæst, 4/8 2012, 10:48 (4288 dage siden) @ Christian Bruun

Tak for de fine billeder af Frederikssund stationsområde. Der er ikke mange billeder at finde på nettet omkring det.

:-)

Avatar

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 4/8 2012, 11:02 (4288 dage siden) @ Christian Bruun

Det kan godt være at billederne ikke er af den bedste kvalitet, men de giver alligevel et rigtigt godt indtryk af forholdene omkring transporterne militærkøretøjer til og fra Frederikssund.
Det er prisværdigt at nogen har sådanne optagelser gemt, fordi det nu er, og altid vil forblive fortid. :-) De fysiske forhold er totalt ændrede idag. Når der endelig kommer andet rullende jernbanemateriel end S-tog til Frederikssund, så er at enten arbejdkøretøjer fra Banedanmark, eller som det seneste "spøjtetoget" der aflagde visit 13. juni 2012.

Neden stående link viser sprøjtetogets afgang fra Frederikssund, ovennævnte dato.

http://www.youtube.com/watch?v=9duejk1C39k

God weekend til alle herfra

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Jens Jensen, 16/9 2012, 21:38 (4245 dage siden) @ Christian Bruun

Har du nogle billeder af Ølstykke station med mx med bn-bns satmme fra omkring 1983-85-85
Jeg tog altid over den strækning sammen med min mor dengang.Vi skifted til S-tog i ballerup.
Det ville være rart at se nogle minder fra Ølstykke gamle station.

Avatar

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 16/9 2012, 21:57 (4245 dage siden) @ Jens Jensen

Nej jeg har desværre ikke nogen billeder derfra Ølstykke før elektrificeringen:-|
Først i forbindelse med udbygning af strækningen mellem Ballerup og Frederikssund i åren 1987-1989 kom jeg "på banen";-). Men det var mere i forbindelse med opsætningen at master/køreledninger ect. Stationerne fik jeg også skudt men det var først efter anlægsarbejderne var gået i gang.
Men jeg er sikker på at der er nogle venlige sjæle på jernbanen.dk der kan og vil hjælpe:-)


Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Niels Munch, 16/9 2012, 22:12 (4245 dage siden) @ Jens Jensen

Det er lidt Ølstykke i *denne tråd*, desværre uden tog. Og et Mo-Bno foto fra Ølstykke *her*.

M.v.h.
Niels

MX og ME med militærtog til Frederikssund

af Jens Jensen, 17/9 2012, 06:26 (4245 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak.Det er dejlige gamle billeder fra den gang der var miljø på stationerne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak