Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Post 4 i Fredericia (Generelt)

af Charly Ch, 5/8 2012, 21:22 (4284 dage siden)

Davs.

Har lige siddet og kigget i bogen om signalhuse ved DSB. I stykket om Fredericia station er der nævnt 5 poster, hvoraf post 4 kun var en rangerpost. Men blev vist fjernet sidst i 1960erne da den efterhånden var blevet påkørt flere gange.

Der er ikke noget billed af denne post i bogen, er der nogen her der ligger inde med et billed af post 4.

Post 4 i Fredericia

af jiko, 5/8 2012, 22:19 (4284 dage siden) @ Woodi

Har selv lige kigget i bogen, det er post 3 der ikke blev genopført efter en påkørsel for 3 gang i 1969.

Men det er rigtig nok der ikke er nogen billede af post 3.

Post 4 i Fredericia

af Bent Hansen @, 10/8 2012, 20:44 (4279 dage siden) @ Charly Ch

Hej.

Jeg er ikke klar over, om spørgsmålet går på post 3 eller 4, så du får, hvad jeg har om begge emner, og som jeg umiddelbart (uden tilladelse) kan skanne. Selv er jeg ikke hverken til Stats- eller privatbaner, men jeg smider heller ikke noget ud med tog på.

Billede 1 i farve er taget af Bent Hansen 07.06.2011 af uvis grund. Formentlig viser det et vandtårn, der ligger, hvor post 3 lå - lige bag remisen (nord for.)

[image]

Billede 2 i sort/hvid viser post 3 taget af Svend Guldvang i 1988. Posten er væk. Grunden er tom. Vi står faktisk ved post 4 og fotograferer stationsristen, hvor posten lå for enden.

[image]

Nu brød systemet ned.

Jeg sender nu og forsætter senere med resten, når systemet igen vil, som jeg vil.

Åå gensyn

Bent Hansen.

Post 4 i Fredericia 2

af Bent Hansen @, 10/8 2012, 21:00 (4279 dage siden) @ Bent Hansen

Billede 3. Om systemet vil viser billedet Post 4 taget fra Stenhøjerbroen mod stationsristen. Man ser bjergbremsen og nogle vogne på risten. I baggrunden holder en stamme overleveret fra eller til havnebanen. Det kan være gødningsvogne til eller fra Syren eller tomme vogne, der hensættes/ har været hensat midlertidig på Gl. Banegård. Billedet er taget af Hans Henrik Frøkjær i 1969.

[image]

Billede 4, der desværre er en hel side, da jeg ikke vil rive billedet ud og ikke beskære dem af frygt for, at de skal blive for små, viser post 3 og lidt af vandtårnet, der ligger endnu og godt kan forveksles med en post. Hm. En vandpost?
Man ser en udrangeret H-maskine og en ditto Mp-vogn. Numre haves ikke. Fotografen Hans Henrik Frøkjær var ikke jernbaneentereseret. Var, fordi han for længst er død.

Systemet vil stadig ikke. Jeg sender uden billede, for ikke at siden skulle være forsvundet, når jeg kommer retur efter beskæring af siden. Lykkes det, vender jeg til bage med en sending 3.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Post 4 i Fredericia 3

af Bent Hansen @, 10/8 2012, 21:10 (4279 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Her skulle gerne være det omtalte billede, der manglede i sidste sending, hvor teksten til billedet findes.

[image]

Så lykkedes det at få systemet til at tage billedet. Der er åbenbart grænser for størrelsen Siden var i A 4.

Dette er altså post 3, da den eksisterede. Næste gang, jeg kommer forbi, vil jeg kigge efter den, og hvis jeg husker det, vil jeg her meddele resultatet.

De er velkommen til at komme mig i forkøbet.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Post 4 i Fredericia 3

af Georg Schmidt, 10/8 2012, 23:01 (4279 dage siden) @ Bent Hansen

Tak for billede af post 3 som er sjældent fotograferet. Posten er iflg anlægsbeskrivelsen en signal- og ren aflåsningspost, kunne man tænke apparatet har været en svensk bygget model 1912. Vedlagt 2 udsnit fra to signalplaner af forskellig årgang (1930'erne). Forskellig placering, man skulle da ellers tro, at signaltjenesten vidste hvor posterne lå. Posten kan påkøres i begge positioner, men det kunne se ud som om lystårnet også skulle nedlægges hvis posten skulle påkøres i sidste placering.
[image]
[image]
[image]
Der holdt en N-maskine i vejen, men man kan da se vandtårnet.:-D
Mvh
Georg

Post 4 i Fredericia 3

af Keld H. Mikkelsen, 11/8 2012, 00:03 (4279 dage siden) @ Georg Schmidt

Vedlagt 2 udsnit fra to signalplaner af forskellig årgang (1930'erne). Forskellig placering, man skulle da ellers tro, at signaltjenesten vidste hvor posterne lå.
[image]

I banebøgers bog om lyntogene fra 1985 er der også en tegning af Fredericia fra 1930'erne. På denne tegning er post III også tegnet mellem det sydgående hovedspor og spor 401, ligesom på tegningen ovenfor.

Kan der måske have været en midlertidig post III på dette sted i nogle få år i 1930'erne, mens man byggede den nye station....?

Post 4 i Fredericia 3

af Georg Schmidt, 11/8 2012, 00:29 (4279 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Her et udsnit fra bogen 1847-1947 her ligger den også mellem hovedsporet fra nord og 401.
[image]
Mvh
Georg

Post 4 i Fredericia 2

af Keld H. Mikkelsen, 10/8 2012, 21:28 (4279 dage siden) @ Bent Hansen

Billede 4, der desværre er en hel side, da jeg ikke vil rive billedet ud og ikke beskære dem af frygt for, at de skal blive for små, viser post 3 og lidt af vandtårnet, der ligger endnu og godt kan forveksles med en post. Hm. En vandpost?

Vandtårnet blev revet ned i foråret 2012.

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak