Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder (Generelt)

af martin, 7/8 2012, 00:50 (4283 dage siden)

Jeg var på sommerferie med familien og kom forbi Tønder.
Jeg trængte til lidt frisk luft så jeg tænkte om jeg kunne se mine 2 gamle vogne og det kunne jeg godt.
De virker ikke som om de er blevet bedre ved at blive flyttet derned frem for da vi havde dem i Skælskør, men jeg blev lidt overrasket over at se den dejlige E maskine og Myeren bare stå der.
Er der nogen der ved hvad planen med det er ? kan den køre og hvor langt er E maskinen fra at kunne.
Efter at have læst om den her på forum står der den i 74 er solgt uden tender til en eller anden, hvor kommer dens tender så fra og hvornår har den så fået den igen ?
Der er godt nok mange arbejdstimer i bare at lave forpladsen så det kan komme ind i remisen

[image][image][image]

Tønder

af Jensen @, Fredericia, 7/8 2012, 08:45 (4283 dage siden) @ martin

Er der nogen der ved hvad planen med det er ? kan den køre og hvor langt er E maskinen fra at kunne.

Prøv at rette henvendelsen til ejeren, Peter Malmqvist. Der får du nok et mere retvisende svar end i et forum på nettet.

Mvh
Jens

Tønder

af Svend Jensen, 7/8 2012, 15:51 (4283 dage siden) @ Jensen

Og hvis det lykkes dig at få et svar vil vi meget gerne høre det!

Avatar

Tønder

af Per Hauberg, 7/8 2012, 19:36 (4283 dage siden) @ Svend Jensen

Det er noget af en opgave, den gode doktormand der har påtaget sig.
Det kræver da vist noget mere end een mand i hans ferier at få styr på.
1104 ser ellers helt pæn ud endnu, men uden så meget som en pressening varer det vel ikke længe...
Held og lykke til Malmquist

Per

Tønder

af Erling, 7/8 2012, 23:14 (4282 dage siden) @ Per Hauberg

mon MY 1104 kommer til at køre igen, den har stået stille for længe til det.

E maskinen tror jeg aldrig kommer i drift da den har en defekt kedel, og det vil nok koste mange penge, den har stået stille siden 27/1-74 i Silkeborg og hensat i HBS-remisen. Hensat 1992 i Funder.


EN

Avatar

Tønder

af Erik H, Frederikssund, 8/8 2012, 11:14 (4282 dage siden) @ Erling

Må jeg spørge om hvilken E-maskine det er?
Den ser jo desværre ikke ud til at have der så godt:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 12:19 (4282 dage siden) @ Erling

mon MY 1104 kommer til at køre igen, den har stået stille for længe til det.

Alt kan laves og da den har været opbevaret ret fornuftigt (hidtil) og My (modsat Mz og nyere) har en kontruktion der ikke lige forgår, burde der ikke være store udfordringer i at få den ud at rulle igen. Indledningvis vil der nok være mange børnesygdomme, indtil relæer og kul er blevet motioneret, men så skal den nok kunne igen.

E maskinen tror jeg aldrig kommer i drift da den har en defekt kedel, og det vil nok koste mange penge, den har stået stille siden 27/1-74 i Silkeborg og hensat i HBS-remisen. Hensat 1992 i Funder.

Det er lodret forkert! E 987 er den absolut bedste af alle de bevarede E-maskiner, inkl. 991. Om den kommer ud at køre afhænger af den gode doktors planer og evner til at føre dem ud i livet, ikke maskinens tilstand.

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 13:14 (4282 dage siden) @ Gæst

mon MY 1104 kommer til at køre igen, den har stået stille for længe til det.


Alt kan laves og da den har været opbevaret ret fornuftigt (hidtil) og My (modsat Mz og nyere) har en kontruktion der ikke lige forgår, burde der ikke være store udfordringer i at få den ud at rulle igen. Indledningvis vil der nok være mange børnesygdomme, indtil relæer og kul er blevet motioneret, men så skal den nok kunne igen.

E maskinen tror jeg aldrig kommer i drift da den har en defekt kedel, og det vil nok koste mange penge, den har stået stille siden 27/1-74 i Silkeborg og hensat i HBS-remisen. Hensat 1992 i Funder.


Det er lodret forkert! E 987 er den absolut bedste af alle de bevarede E-maskiner, inkl. 991. Om den kommer ud at køre afhænger af den gode doktors planer og evner til at føre dem ud i livet, ikke maskinens tilstand.

Den E-maskine ( E 987 ) kommer ikke ud at kører igen for egen kraft. Alene for DSB Museumstog er det jo et kæmpearbejde at holde en E-maskine kørende jævnfør at det netop pt ikke er en E-maskine kørende hos dem!

Tønder

af Peter Roland Hansen, 8/8 2012, 13:29 (4282 dage siden) @ Gæst

Må det være tilladt at foreslå at overlade til ejeren at vurdere om E 987 kommer ud at køre igen. Det er jo formentlig et spørgsmål om penge, men i almindelig har 987 altid været betragtet som den E -maskine som var i bedst teknisk stand

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 13:45 (4282 dage siden) @ Gæst

E maskinen tror jeg aldrig kommer i drift da den har en defekt kedel, og det vil nok koste mange penge, den har stået stille siden 27/1-74 i Silkeborg og hensat i HBS-remisen. Hensat 1992 i Funder.


Det er lodret forkert! E 987 er den absolut bedste af alle de bevarede E-maskiner, inkl. 991. Om den kommer ud at køre afhænger af den gode doktors planer og evner til at føre dem ud i livet, ikke maskinens tilstand.


Den E-maskine ( E 987 ) kommer ikke ud at kører igen for egen kraft. Alene for DSB Museumstog er det jo et kæmpearbejde at holde en E-maskine kørende jævnfør at det netop pt ikke er en E-maskine kørende hos dem!

Uh, jeg elsker nå antagelser udlægges som fakta. Det højner altid debatten... Lad os nu se:
"OKMJ kommer ALDRIG ud at køre igen" - det gjorden den som bekendt...
"PR 908 kommer ALDRIG ud at køre igen" - det gjorden den som bekendt også...

Der er intet der er stærkere end en frivilligs hjerte (frit oversat), så lad nu være med at afskrive noget. Selv NFJ III kan komme i drift igen, selvom det nok ikke er mange procent af den oprindelige maskine der så vil sidde på...

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 14:39 (4282 dage siden) @ Gæst

Nu er P908 jo også en del af DSB Museumstog. Så det viser jo også bare at det kræver en hel del at få disse store damploks til at køre igen.

Med alle de veteranklubber der er i DK idag, så har jeg svært ved at se behovet for en istandsat E 987. De fleste klubber er jo sat til små damploks og så lader man DSB køre med de store R, E og P + måske H.

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 14:43 (4282 dage siden) @ Gæst

Nu er P908 jo også en del af DSB Museumstog. Så det viser jo også bare at det kræver en hel del at få disse store damploks til at køre igen.

Jeg tror du har en urealistisk forventning til hvilke personelressourcer Museumstog råder over og det en nu engang den mest krævende ressource et damplokomotiv kræver. Dampafdelingen i Rungsted kan tælle flere aktive dampfolk end Roskilde, Lunderskov og Randers tilsammen...

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 13:53 (4282 dage siden) @ Gæst

Den E-maskine ( E 987 ) kommer ikke ud at kører igen for egen kraft. Alene for DSB Museumstog er det jo et kæmpearbejde at holde en E-maskine kørende jævnfør at det netop pt ikke er en E-maskine kørende hos dem!

Og det kan ikke skyldes en disponering? Som f. eks at det er unødvendigt med både R 946 og E 991 køreklar... Eller at museumstog faktisk ikke råder over så store ressourcer som nogen åbenbart mener?

Tønder

af Erling, 8/8 2012, 14:03 (4282 dage siden) @ Gæst

MY 1104 forstår man ikke hvor ham Peter Malmqvist ikke udlejer 1104 til evt CFL for at holde den i drift, så den ikke ruster til.

den har jo stået stille siden 2009, og for en ældre dame som 1104 er det sku ikke godt at stå stille så længe.

EN

Tønder

af KimC, 8/8 2012, 13:25 (4282 dage siden) @ Gæst

Det er lodret forkert! E 987 er den absolut bedste af alle de bevarede E-maskiner, inkl. 991. Om den kommer ud at køre afhænger af den gode doktors planer og evner til at føre dem ud i livet, ikke maskinens tilstand.

E996 var jo også en gang i rigtig god stand, eller det anså man den for at være fordi den var overtaget umiddelbart efter en revision. Ved nærmere undersøgelse viste det sig dog at dens stand slet ikke var god grundet forkert opbevaring, og så kom den til England.

Hvad angår materiellet i Tønders fremtid, forekommer det mig at der ikke er nogen aktivitet der af nogen art. Det kommer det helt sikkert ikke ud at køre af.

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 13:50 (4282 dage siden) @ KimC

E996 var jo også en gang i rigtig god stand, eller det anså man den for at være fordi den var overtaget umiddelbart efter en revision. Ved nærmere undersøgelse viste det sig dog at dens stand slet ikke var god grundet forkert opbevaring, og så kom den til England.

Så har "man" jo også været inde og lave antagelser, uden at undersøge sagen. Det er ikke tilfældet med 987, som har kedel- og fyrkassekarakter 2 (hvilket er rigtig godt) og derudover har en grundig inspektion af kedlen vist at den sandsynligvis er den bedste af de bevarede og turen Funder-Struer og senere Struer-Tønder uden tegn på varmløbning, peger også i retning af en fornuftig undervogn.

Hvad angår materiellet i Tønders fremtid, forekommer det mig at der ikke er nogen aktivitet der af nogen art. Det kommer det helt sikkert ikke ud at køre af.

Og det er nok dér den største hindring er...

Tønder

af KimC, 8/8 2012, 16:54 (4282 dage siden) @ Gæst

Så har "man" jo også været inde og lave antagelser, uden at undersøge sagen. Det er ikke tilfældet med 987, som har kedel- og fyrkassekarakter 2 (hvilket er rigtig godt) og derudover har en grundig inspektion af kedlen vist at den sandsynligvis er den bedste af de bevarede og turen Funder-Struer og senere Struer-Tønder uden tegn på varmløbning, peger også i retning af en fornuftig undervogn.

Her tillader "man" sig at spørge, hvornår er den inspektion lavet, og karakteren givet?
Det er meget muligt at en maskine kan være i god stand ved udrangeringen. Det var E996 jo også. Og den fulgte lydigt med i transporten til Esbjerg for udskibning, selvom kedlen altså var ødelagt på grund af forkert udtørring.
Det er mere relevant at vide hvordan maskinens tilstand er nu. Ja, hvis man altså har brug for at vide det. Jeg er ikke interesseret i at købe denne, eller noget andet damplokomotiv, og har som sådan heller ikke brug for at kende tilstanden. Jeg mener bare at maskinens tilstand tilbage i starten af 1970'erne meget nemt kan være blevet misvisende for hvad den evt kan bruges til i dag.

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 17:53 (4282 dage siden) @ KimC

Så har "man" jo også været inde og lave antagelser, uden at undersøge sagen. Det er ikke tilfældet med 987, som har kedel- og fyrkassekarakter 2 (hvilket er rigtig godt) og derudover har en grundig inspektion af kedlen vist at den sandsynligvis er den bedste af de bevarede og turen Funder-Struer og senere Struer-Tønder uden tegn på varmløbning, peger også i retning af en fornuftig undervogn.


Her tillader "man" sig at spørge, hvornår er den inspektion lavet, og karakteren givet?
Det er meget muligt at en maskine kan være i god stand ved udrangeringen. Det var E996 jo også. Og den fulgte lydigt med i transporten til Esbjerg for udskibning, selvom kedlen altså var ødelagt på grund af forkert udtørring.
Det er mere relevant at vide hvordan maskinens tilstand er nu. Ja, hvis man altså har brug for at vide det. Jeg er ikke interesseret i at købe denne, eller noget andet damplokomotiv, og har som sådan heller ikke brug for at kende tilstanden. Jeg mener bare at maskinens tilstand tilbage i starten af 1970'erne meget nemt kan være blevet misvisende for hvad den evt kan bruges til i dag.

Nej, 996 var ikke god ved udrangeringen. Kedelbogen fortæller om mystiske forsøgsreparationer, der næppe ville kunne godkendes i dag.

Kedel og fyrkassekarakter er givet ved sidste revision som ligger mange år tilbage. Den efterfølgende inspektion ligger tilbage i 80'erne. Det er muligt at du ikke vil anerkende disse undersøgelser - og jeg er som sådan også ligeglad - men ikke desto mindre er det disse der ligger til grund for vurderinger om restaureringer i dag. Der ligger der nu en god portion empiri til grund for at man kan stole på disse gamle oplysninger.

At den skulle være forkert udtørret er der to muligheder for: Enten er det ikke gjort godt nok eller også er det gjort for godt. I førstnævnte tilfælde betyder det ikke andet end at rørene er døde og det er de alligevel efter moderne regler, så i praksis: Ingen betydning. For "godt", forstået på den måde at den blev for varm ved udtørring, ja, det har før kostet fyrkasser (eks. HV 2), men det er ikke tilfældet.

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 14:34 (4282 dage siden) @ KimC

Det er lodret forkert! E 987 er den absolut bedste af alle de bevarede E-maskiner, inkl. 991. Om den kommer ud at køre afhænger af den gode doktors planer og evner til at føre dem ud i livet, ikke maskinens tilstand.


E996 var jo også en gang i rigtig god stand, eller det anså man den for at være fordi den var overtaget umiddelbart efter en revision. Ved nærmere undersøgelse viste det sig dog at dens stand slet ikke var god grundet forkert opbevaring, og så kom den til England.

Hvad angår materiellet i Tønders fremtid, forekommer det mig at der ikke er nogen aktivitet der af nogen art. Det kommer det helt sikkert ikke ud at køre af.

Nemlig. Med den "aktivitet" kommer de ikke langt. Men istedetfor at sætte E eller My´eren istand skulle de måske hellere sætte postvognen istand. Så vidt jeg ved er det den eneste der er bevaret af første serie. Af anden serie er der bevaret en del.

:-)

Tønder

af Thomas Jespersen, 8/8 2012, 14:42 (4282 dage siden) @ Gæst

Mon ikke det første han skulle få gang i var at få sat remisen i stand, så materiellet kunne komme inden døre. Jeg kan huske der blev skrevet og snakket en del om ham lægen, da han købte både MY, E-maskine og remise, men nu er der blevet helt stille. MY´eren er faktisk revideret i Norge. Den mangler kun boggie revision.

Thomas

Tønder

af Gæst, 8/8 2012, 14:49 (4282 dage siden) @ Thomas Jespersen

Mon ikke det første han skulle få gang i var at få sat remisen i stand, så materiellet kunne komme inden døre. Jeg kan huske der blev skrevet og snakket en del om ham lægen, da han købte både MY, E-maskine og remise, men nu er der blevet helt stille. MY´eren er faktisk revideret i Norge. Den mangler kun boggie revision.

Thomas

Ha ha, jo det var nok en god ide med noget ly for regn og sne:

http://www.jv.dk/artikel/1166109:Toender--Se-billederne-af-togtossens-remise-i-Toender

Som det ses så har selv det dog også ret lange udsigter......

Tønder

af Erling, 8/8 2012, 15:09 (4282 dage siden) @ Gæst

Gæst

griner lidt jeg tror aldrig han får dem i ly, for at få de to i ly skal man anskaffe sig en drejeskive, og det er ikke billig i dag at anskaffe og lagt den ned.

EN

Tønder

af Egon Schmidt, 8/8 2012, 15:25 (4282 dage siden) @ Erling

Nu inden der gå kage i denne tråd så syntes jeg at i skal kontakte en der hedder
Sune Lorenz Von Schnoor på facebook Tønder Tinlev Banen da han ved mere om Tønder remise og My 1104 og E987 da han har noget at gøre med det der ske i Tønder remise.
Egon

Avatar

Tønder

af Sune, Tønder, 11/9 2012, 15:04 (4248 dage siden) @ Egon Schmidt

Tak for det Egon :-)
Bedst man spørger inden man drager til forkerte konklusioner.

PS: Det går rigtig godt fremad på Tønder Remise.

Tønder

af Egon Schmidt, 11/9 2012, 15:33 (4248 dage siden) @ Sune

Jeg skal også komme ud og besøge jer for jeg ved sidst jeg var derude det er et stor arbedet i gør i Tønder
Egon

Tønder

af Troldhøj, 8/8 2012, 16:50 (4282 dage siden) @ Erling

griner lidt jeg tror aldrig han får dem i ly, for at få de to i ly skal man anskaffe sig en drejeskive, og det er ikke billig i dag at anskaffe og lagt den ned.

Det lykkedes da for VBV for nylig.
Omend jeg ikke tror den kan vende en E-maskine.

Tønder

af Erling, 8/8 2012, 17:55 (4282 dage siden) @ Troldhøj

Troldhøj

jo men det koster sku mange knaster, og hvor skaffer man de penge i dag, når krisen stadig krasser.

EN

Tønder

af Ped @, Hg, 8/8 2012, 21:35 (4281 dage siden) @ thomash

Hold nu op for sælen!,,
Hvis der er en mand der har taget sig sammen og gjort noget, så hold dog op med at skyde projektet ned på forhånd.
Det er da ikke til at holde ud at høre på alt det han ikke kan; - vi snakker og han handler!
Han har købt to lokomotiver; - respekt!!!

Verdenshistorien er fyldt med mennesker der har ydet noget, mens alle andre sagde det var umuligt.
Husk på at både DJK, Nordsjællands, og selv Jernbanemuseet er skabt af ildsjæle der ville gøre noget, mens mange tvivlede.

Tag nu de positive briller på; måske du kan tilbyde at hjælpe...

Venligst

Ped

Tønder

af Thomas Jespersen @, Danmark, 8/8 2012, 22:29 (4281 dage siden) @ Ped

Personligt gider jeg ikke spilde min tid på en privatmands tog. Hvis det havde været en klub hvor man kunne blive medlem og få medbestemmelse så ville jeg da godt være med. Der har vist været rigeligt med historier hvor nogen har brugt tid på at restaurere privates materiel hvorefter det er blevet solgt eller krævet tilbage.

Så nej, han må sejle sin egen sø. Han har da vist iøvrigt ikke bedt om hjælp såvidt jeg ved.

Thomas

Tønder

af johannes poulsen @, tønder, 8/9 2012, 15:51 (4251 dage siden) @ Thomas Jespersen

hvad så om han spurgte om hjælp hva vil du så svare ???

låst
4340 visninger

Tønder

af Jan @, 8/9 2012, 20:21 (4251 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg synes du er noget negativ Hr.Jespersen,hvis du ikke vil spilde din tid på en privatmand så synes jeg slet ikke du du skal skive noget om det projekt i Tønder, du kan jo gå hen og få mavesår af det og det er ikke godt.
Jeg synes da det er godt at en privat mand vil prøve at gøre lidt ved det, det er jo ikke sikkert at remisen i Tønder havde overlevet hvis han ikke havde gjort det, vi skal være taknemlig at nogen vil gøre noget ved det og stætte ham lidt så som hjælp så det kan reddes.
Jan

Tønder

af Thomas Jespersen @, Danmark, 9/9 2012, 09:23 (4250 dage siden) @ Jan

Indtil videre er den remise, da slet ikke bevaret. Den er ved at falde sammen.
Jeg tror da nok der var mange, der følte sig lidt snydt, da Hermind solgte hele sin samling til jernbanemuseet, selvom de havde brugt mange timer på at reparere og renovere hans materiel. Derfor mener jeg at der skal laves en rigtig klub med en generalforsamling og en valgt bestyrelse, så man for det første ikke er prisgivet en mands luner og samtidig har et indtægtsgrundlag, så havde det været en helt anden sag.

Thomas

Avatar

Tønder

af Sune, Tønder, 11/9 2012, 14:59 (4248 dage siden) @ Thomas Jespersen

Personligt gider jeg ikke spilde min tid på en privatmands tog. Hvis det havde været en klub hvor man kunne blive medlem og få medbestemmelse så ville jeg da godt være med. Der har vist været rigeligt med historier hvor nogen har brugt tid på at restaurere privates materiel hvorefter det er blevet solgt eller krævet tilbage.

Thomas der har såmænd også været rigtig sørgelige eksempler på at det med klubber og foreninger heller ikke rigtig virker.


Så nej, han må sejle sin egen sø. Han har da vist iøvrigt ikke bedt om hjælp såvidt jeg ved.

Jo Peter Malmqvist har rettet henvendelse til forskelige personer der er fagligt kvalificerede og derud over brænder for jernbane.

Tønder

af Erik Olsen, 9/8 2012, 15:25 (4281 dage siden) @ Ped

Han har købt to lokomotiver; - respekt!!!

Verdenshistorien er fyldt med mennesker der har ydet noget, mens alle andre sagde det var umuligt.
Husk på at både DJK, Nordsjællands, og selv Jernbanemuseet er skabt af ildsjæle der ville gøre noget, mens mange tvivlede.

Husk på F. Hermind.

Tønder

af KimC, 10/8 2012, 07:21 (4280 dage siden) @ Erik Olsen

Han har købt to lokomotiver; - respekt!!!

Verdenshistorien er fyldt med mennesker der har ydet noget, mens alle andre sagde det var umuligt.
Husk på at både DJK, Nordsjællands, og selv Jernbanemuseet er skabt af ildsjæle der ville gøre noget, mens mange tvivlede.


Husk på F. Hermind.

Det er netop et eksempel på en person der har reddet en hel masse materiel der ellers var blevet skrottet.
Men det er også et eksempel på hvor galt det kan gå når klubbers eksistensgrundlag forsvinder, fordi det materiel de har fået stillet til rådighed af en privatperson omdisponeres til andet formål.

Tønder

af martin, 8/8 2012, 22:06 (4281 dage siden) @ martin

Tak for alle bidragende på min tråd jeg fik svar på mine spøgsmål og jeg tror vi fik vendt positivt som negativt om Tønder remise og deres ildsjæle mange som få.
Jeg glæder mig stadig til at komme ud og køre E maskine med vores 2 gamle norges vogne bagefter men kan godt se det nok ikke er lige om hjørnet.
TOMMY LÅS TRÅDEN ;-)

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak