Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Y-tog for altid / Uerdingen forever ! (Generelt)

af Per Hauberg, 7/8 2012, 02:03 (4283 dage siden)

Trofast triller de afsted - ganske mange km om dagen.
Og det vil de nok blive ved med en rum tid endnu. Herligt ! (Bortset altså fra de manglende toiletter !)
Y-tog 300 meter syd for Beder.[image]

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 7/8 2012, 08:33 (4283 dage siden) @ Per Hauberg

- Selvom begrebet "Oddergrisen" forsvinder med tiden, så bliver man jo nød til - selv på Odderbanen - at følge med tiden og få noget nyt materiel, selvom jeg vedgiver gerne at begrebet "oddergrisen" hænger uløseligt sammen med Y-togene.

Men se det fra den lyse side det er bare "tekno-grise" i får!

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af 6 ⌂ @, 6, 7/8 2012, 11:48 (4283 dage siden) @ mhv_vsvt

Der ikke nogen lys side med de nye tog! De har ingen sjæl!!!

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af thomash, 7/8 2012, 12:37 (4282 dage siden) @ 6

Der ikke nogen lys side med de nye tog! De har ingen sjæl!!!

Enig. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af Allan Eriksen, 7/8 2012, 12:54 (4282 dage siden) @ thomash

Sjælen kommer med tiden, selv MA togene og IC3 fik efter et stykke tid sjælen, tænk en dag vil der også komme en til IC4/IC2 bare tålmodighed.

Hilsen

Allan

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af KimC, 7/8 2012, 13:45 (4282 dage siden) @ Allan Eriksen

Sjælen kommer med tiden, selv MA togene og IC3 fik efter et stykke tid sjælen, tænk en dag vil der også komme en til IC4/IC2 bare tålmodighed.

Ja, IC3 fik en ildsjæl, de brænder jævnligt :-P
Mht til IC2/4 tror jeg at sjælen kommer i form af spøgelser!

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af Bjarne Nielsen, Grenaa, 7/8 2012, 13:16 (4282 dage siden) @ thomash

ja desiroerne er elendige at sove i

Bjarne

Ren blasfemi

af Fysikeren, 7/8 2012, 18:23 (4282 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Boede jeg i Odder ville jeg se frem til de nye Desiro'er. Kommer meget på Nordsjælland, og det var en glæde da Lint tog sit indtog her. Y-tog er jo reelt veterantog med en tilbagestående komfort på mange måder.

Ren blasfemi

af OnAir112 ⌂, 7/8 2012, 18:36 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Tilbagestående??

Tjae, det afhænger vel af øjnene der ser.

Engang var vi glade for at kunne blive fragtet fra A til B, men nu går det kun op i sofatog og plastiksæder.

Men det er selvfølgelig kun min mening.

Send bare Y-togene til mig, jeg modtager dem med TAK.

--
OnAir112
Paul

Ren blasfemi

af Jens MO-Møller @, 7/8 2012, 18:38 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Det var dog et stærkt sprogbrug denne "Fysikeren" benytter sig af. "Tilbagestående komfort"; hvad forventer han af et lokalbanetog; indretning som en 1.kl. vogn mm.? Med de begrænsede hastigheder på lokalbanerne her i landet, kan et Y-tog da sagtens holde en køreplan som de mere moderne tog og SKULLE et Y-tog være 2 minutter længere om at tilbagelægge en strækning, går verden vel ikke under af dèn grund!

Venlig hilsen

Jens Møller

Ren blasfemi

af Fysikeren, 7/8 2012, 18:45 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

En del herinde virker til nærmest at være imod indkøbet af nye tog og højere hastigheder.

Så vil bare markere, at der skam findes nogen, der ser frem til den dag Y-togene kører for sidste gang i planmæssig drift, et udtryk for, at der investeres i jernbanen. Y-togene har en alder og komfort der gør, at de kun egner sig som veterantog (og hertil skal der skam bevares nogen, mener jeg). Selv MR-togene ønsker jeg væk fra den daglige drift; ligesom Y-togene støjer og stinker de som et andet veterantog. Støj og stank er charmende i veterantog, men nej tak når jeg pendler eller rejser.

Avatar

Y-tog for altid / Uerdingen forever !

af Per Hauberg, 7/8 2012, 19:26 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

Når vi er ved sprogbruget, synes jeg såsandelig heller ikke, ordet "blasfemi" har noget at gøre i denne sammenhæng.
Hvad jeg iøvrigt mente med tråden her, -udover at ville vise Jer mit seneste skud fra vores lokale bane, -og ikke mindst trådens overskrift var, at nogen et sted oppe i systemet burde være glade for, at Odderbanens værksted har haft evner og vilje til at vedligeholde "veteranerne" fra Uerdingen, thi ellers havde man haft (yderligere) et forklaringsproblem overfor brugerne af den lille bane, hvis skattepenge forsvinder på besynderlig vis. Man må formode, at amt/region har sat penge tilside til indkøb af nye tog, vel vidende, at årgang 1968 ikke holder evigt - og hvor ligger så de penge og skvulper rundt nu ?
Med de mange tilløb, der er taget til fornyelse. og de besynderlige påstande om misforståelser, de højere magter imellem ("der foreligger ikke nogen aftale om fællesdrift Or-Gr" - til trods for at køreplanen var trykt og publiceret), ser det jo netop ud til, at vi skal regne med y-togene en del år endnu - og så gudskelov for, at de k a n stå distancen. Jeg medgiver gerne, at hvis der skal være tale om at køre til 2016, ville det være på sin plads, både at sætte nye stole ind - og min kæphest: genetablere toiletterne. -Men de gamle togs køreegenskaber, efter de er kommet til at køre på et anstændigt spor, kan selv ikke en Fysicus Anonymus med rette sætte en finger på.
Med tanke på Odderbanen i sidste halvdel af halvfemserne, fristes jeg også til at hævde, at det eneste, man ikke skulle have moderniseret, er den overordnede tilknytning. Havde der i dag været en handle- og slagkraftig lokal ledelse, som der var, da banen for 15-16 år siden blev reddet fra den visse død og ledbussernes totale overtagelse af Hadsherred, havde både sammenlægning - og måske ligefrem også materielfornyelse såmænd nok været trumfet igennem.

Men der kører tog hver halve time frem og tilbage til Aarhus - tog til tiden.
-Og tak for det, til de mennesker, som sørgede for, det blev sådan !

Per

Ren blasfemi

af Allan Støvring-Nielsen, 7/8 2012, 21:03 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det var dog et stærkt sprogbrug denne "Fysikeren" benytter sig af. "Tilbagestående komfort"; hvad forventer han af et lokalbanetog; indretning som en 1.kl. vogn mm.? Med de begrænsede hastigheder på lokalbanerne her i landet, kan et Y-tog da sagtens holde en køreplan som de mere moderne tog og SKULLE et Y-tog være 2 minutter længere om at tilbagelægge en strækning, går verden vel ikke under af dèn grund!

Nu kører de fleste lokalbaner, ihvertfald på Sjælland, 100-120 km/t, og der kunne Y-togene ikke være med. Men de var da hyggelige nok, men mon ikke man ser anderledes på det hvis man er daglig pendler?

Y-togene sikrede overlevelse for flere Privatbaner, og afskaffelsen af dem sikrer nu overlevelse for banerne en gang til :-)

mvh, Allan

[image]

Ren blasfemi

af Fysikeren, 8/8 2012, 01:10 (4282 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Y-togene har skam haft deres berettigelse, de har været en vigtig for lokalbanerne. Det kan der næppe herske tvivl om. Men heldigvis står tiden ikke stille, og også lokalbanerne må følge med. Det bedste er trods alt baner der udvikler sig med tiden og bliver brugt af rigtige passagerer med et transportbehov (og gods, hvis det skulle ske). Derfor bør der også bevares Y-tog.

Men tiden er en anden i dag, hastigheden højere og samfundet kræver lavgulvstog. Nye tider, nye krav, men da fint at lokalbanerne næsten alle steder i dag kan leve op til disse krav, og dermed sikret en overlevelse i de kommende år. Håber da, at den dag Lint og Desiro står foran udrangering, så er lokalbanerne i stand til at købe nye tog der lever op til de krav der måtte være om 25-30 år. Og så kører debatten sikkert om igen, nogle der ønsker at beholde de charmerende Lint-tog, mens andre taler for nye tog. Bare man husker at bevare lidt Lint til eftertiden :)

Ren blasfemi

af KimC, 7/8 2012, 21:19 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det var dog et stærkt sprogbrug denne "Fysikeren" benytter sig af. "Tilbagestående komfort"; hvad forventer han af et lokalbanetog; indretning som en 1.kl. vogn mm.? Med de begrænsede hastigheder på lokalbanerne her i landet, kan et Y-tog da sagtens holde en køreplan som de mere moderne tog og SKULLE et Y-tog være 2 minutter længere om at tilbagelægge en strækning, går verden vel ikke under af dèn grund!

Ved okalbaner med behovsstandsning, er det begrænset hvor hurtigt man kan køre, medmidnre man nedlægger alle trinbrætter naturligvis.
Mht til Y togenes komfort har jeg oplevet udenlandske turister der søgte et tovogns lynette tog igennem for at finde 2.kl. afdelingen, de troede det meste var 1.kl.

Men alt bliver jo slidt op på et tidspunkt, eller det begynder at knibe med at kunne skaffe reservedele. Eller måske ændrer behovet sig. Intet godt varer evigt.

Ren blasfemi

af Jens MO-Møller @, 8/8 2012, 00:38 (4282 dage siden) @ KimC

Hvor har du dog ret i, at alt har en ende, men lad det ske langsomt og gnidningsfrit og uden den "pendlerhysteriske" nedrakning af ældre materiel, som i årtier har gjort god fyldest.

De evigt krævende pendlere bliver aldrig tilfredse; for dem er blot to minutter nærmest en kamp på liv eller død om at komme først til destinationen og blot en lille forsinkelse opleves af dem som en krænkelse af deres menneskerettigheder!

Venlig hilsen

Jens Møller

Ren blasfemi

af Fysikeren, 8/8 2012, 01:19 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvor har du dog ret i, at alt har en ende, men lad det ske langsomt og gnidningsfrit og uden den "pendlerhysteriske" nedrakning af ældre materiel, som i årtier har gjort god fyldest.

Med den logik kunne vi stadig køre rundt i gamle to-akslede kupévogne. De gjorde da i hvert fald tjeneste i mange år, og var sidste nye skrig da de blev leveret.

Med den tankegang så vil jernbanerne jo tabe endnu mere i forhold til bil eller fly. Jo trods alt pga. moderne højhastighedstog ikke kupévogne og damp med 40 km/t at flyene har tabt markedsandele mange steder. Banerne skal følge med tiden, ellers taber de til konkurrenterne! Man skal dog ikke glemme historien, derfor vigtigt at bevare kulturen; af samme grund er jeg medlem af DJK, og nyder da hyggens skyld at se lidt damp i ny og næ :)

Men når jeg skal ud på en længere tur nyder jeg nu lidt mere moderne materiel der ikke ryster alt for meget, ligger dejligt roligt i sporet :)

De evigt krævende pendlere bliver aldrig tilfredse; for dem er blot to minutter nærmest en kamp på liv eller død om at komme først til destinationen og blot en lille forsinkelse opleves af dem som en krænkelse af deres menneskerettigheder!

Om end kortere rejsetid også kan medføre en effektiv materieludnyttelse. Hvis København - Aalborg kortes ned til tre timer, så kan timedrift opretholdes med otte togstammer i drift.

Ren blasfemi

af KimC, 8/8 2012, 07:00 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Med den tankegang så vil jernbanerne jo tabe endnu mere i forhold til bil eller fly. Jo trods alt pga. moderne højhastighedstog ikke kupévogne og damp med 40 km/t at flyene har tabt markedsandele mange steder. Banerne skal følge med tiden, ellers taber de til konkurrenterne! Man skal dog ikke glemme historien, derfor vigtigt at bevare kulturen; af samme grund er jeg medlem af DJK, og nyder da hyggens skyld at se lidt damp i ny og næ :)

Det er heller ikke damptog med træsæder vi taler om. Ingen skal sige at man sidder dårligt i et Y tog. OK, det kan være der mangler stik til den blærbare, men det kunne der nok gøres noget ved.
Vi snakke rom lokalbaner med mange stop, hvor afstanden mellem stoppene er så lille at gevinsten ved at kunne køre med højere hastigheder er minimal. Behovsstandsning praktiseres af nogen lokalbaner ved 80 km/t, kan man mon det med 120 km/t? Eller skal der lukkes standsnngssteder, således at nogen kan komme lidt hurtigere frem, mens andre herefter kommer meget langsommere frem.

De højhastighedstog du refererer til kører jo netop over lange afstande med få stop, og der giver ekstra hastighed bonus. Samt ikke mindt at forbindelserne passer på knudepunkterne. Der synes jeg at tendensen her i landet er gået på at kørehastigheden fra A til C er sat op fra 120 til 180, mens ventetiden ved omstigning i B er forlænget fra 10 minutter til en time.

Ren blasfemi

af L.H. Jensen, 8/8 2012, 10:14 (4282 dage siden) @ KimC

Med den tankegang så vil jernbanerne jo tabe endnu mere i forhold til bil eller fly. Jo trods alt pga. moderne højhastighedstog ikke kupévogne og damp med 40 km/t at flyene har tabt markedsandele mange steder. Banerne skal følge med tiden, ellers taber de til konkurrenterne! Man skal dog ikke glemme historien, derfor vigtigt at bevare kulturen; af samme grund er jeg medlem af DJK, og nyder da hyggens skyld at se lidt damp i ny og næ :)


Det er heller ikke damptog med træsæder vi taler om. Ingen skal sige at man sidder dårligt i et Y tog. OK, det kan være der mangler stik til den blærbare, men det kunne der nok gøres noget ved.
Vi snakke rom lokalbaner med mange stop, hvor afstanden mellem stoppene er så lille at gevinsten ved at kunne køre med højere hastigheder er minimal. Behovsstandsning praktiseres af nogen lokalbaner ved 80 km/t, kan man mon det med 120 km/t? Eller skal der lukkes standsnngssteder, således at nogen kan komme lidt hurtigere frem, mens andre herefter kommer meget langsommere frem.

Og så er der jo lige den ikke uvæsentlige detalje, at det nye materiel - her til lands Desiro og Lint - alle kvaliteter til trods på baner med hyppige standsninger faktisk indebærer en serviceforringelse som følge af den længere "ekspeditionstid" ved perron og dermed ialt længere rejsetid. Et Y-tog smækker dørene op i samme øjeblik det "går i hold" og lukker tilsvarende idet det "letter" igen. De nye togsæt skal først have togcomputeren til at tjekke, at toger rent faktisk holder stille, inden dørene frigives, og passagererne kan begynde at fumle med dørkontakten. Og ved afgang skal døren først lukke i behørig tid efter sidste passager har forladt detektionszonen, derpå skal togcomputeren tjekke at alle døre er lukket og aflåst, og først derefter kan toget køre.
Det går der faktisk ufattelig megen tid med, når denne summeres op, og det viste sig da også ved prøvekørslerne på Odderbanen, at man ikke kunne holde Y-togsplanen med Desirotogene.
Så altså; det er meget lidt, der enten er helt sort eller helt hvidt ...

Mvh
LHJ

Ny Desiro-køreplan på Odderbanen?

af Svend, 8/8 2012, 12:35 (4281 dage siden) @ L.H. Jensen

og det viste sig da også ved prøvekørslerne på Odderbanen, at man ikke kunne holde Y-togsplanen med Desirotogene.


Det var da ellers en interessant oplysning. Hvis/når der indsaættes Desiro-tog på Odderbanen bliver det således nødvendigt at springe nogle af stationerne over?!

--
Svend

Ny Desiro-køreplan på Odderbanen?

af Poul Andersen @, 8/8 2012, 13:46 (4281 dage siden) @ Svend

og det viste sig da også ved prøvekørslerne på Odderbanen, at man ikke kunne holde Y-togsplanen med Desirotogene.

Det var da ellers en interessant oplysning. Hvis/når der indsaættes Desiro-tog på Odderbanen bliver det således nødvendigt at springe nogle af stationerne over?!

....mon ikke man vælger at tilpasse køreplanen til MQ´erne.

Et par prøvekørsler med ikke strækningskendte lokomotivførere, og passagerer der ikke kender toget (selvbetjening af dørene), giver næppe det rigtige billede af togenes reelle køretider på Odderbanen.


Mvh.
Poul.

Ny Desiro-køreplan på Odderbanen?

af Svend, 9/8 2012, 12:52 (4280 dage siden) @ Poul Andersen

Hvis Desiro-togene kan køre Aarhus-Odder og omvendt på det samme antal minutter som i dag, er der jo ingen grund til at ændre noget. Desiro accelerer muligvis bedre end Y-togene, men min erfaring er, at døråbning og -lukning sker noget langsommere end på Y-togene, så dette bliver nok opholdstider på stationerne, der vil give "udfordringer". Hvor længe holder togene i dag?

--
Svend

Ny Desiro-køreplan på Odderbanen?

af Georg Schmidt, 9/8 2012, 13:28 (4280 dage siden) @ Svend

Y-togene på HHJ er virkelig nogle "der kan flytte sig". Det var virkelig den optimale løsning man ramte i 68, lige den rette størrelse og acceleration. Med hensyn til dørstyring har "sikkerhedsbølgen" også ramt busserne. Her i Aarhus står man og kigger på døren i flere sekunder inden den åbner sig, i gamle dage var den åben i samme sekund bussen standsede. Jeg er sikker på, at dengang kunne ruten gennemkøres flere minutter hurtigere end i dag. På Grenåbanen havde vi en nødopløsningtid på 0 sekunder, vi fik så blokken (hvilket jo var udmærket), men så skulle man pludselig sidde og kigge i 90 sekunder, og i den "lange" tid kunne man jo godt få en følelse af, at trafikken var "var ved at styrte".:-D
[image]
HHJ YM 31 Rosenhøj 1971.
Mvh
Georg

Ren blasfemi

af Fysikeren, 8/8 2012, 12:23 (4281 dage siden) @ KimC

Det er heller ikke damptog med træsæder vi taler om. Ingen skal sige at man sidder dårligt i et Y tog. OK, det kan være der mangler stik til den blærbare, men det kunne der nok gøres noget ved.
Vi snakke rom lokalbaner med mange stop, hvor afstanden mellem stoppene er så lille at gevinsten ved at kunne køre med højere hastigheder er minimal. Behovsstandsning praktiseres af nogen lokalbaner ved 80 km/t, kan man mon det med 120 km/t? Eller skal der lukkes standsnngssteder, således at nogen kan komme lidt hurtigere frem, mens andre herefter kommer meget langsommere frem.

Man har jo valgt at nedlægge små stoppesteder flere steder, nu senest på Vestbanen og tidligere på Tølløsebanen. På Vestbanen har man jo droppet stoppesteder, investeret i nyt materiel og gennemgående tog, og samtidigt er køretiden sat ned.

Netop den slags tror jeg, er det der skal til for at sikre banernes fremtid. At nedlægge stoppesteder i takt med en ændret demografi har jeg intet problem med. Folk flytter fra land til by, så måske lidt færre små stoppesteder på landet og flere i byernes forstæder.

Ren blasfemi

af Lars Kongshøj, 8/8 2012, 01:32 (4282 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvor har du dog ret i, at alt har en ende, men lad det ske langsomt og gnidningsfrit og uden den "pendlerhysteriske" nedrakning af ældre materiel, som i årtier har gjort god fyldest.

Det kunne være at pressen skulle interviewe flere tilfredse pendlere, men det er der nok ingen historie i.

De evigt krævende pendlere bliver aldrig tilfredse; for dem er blot to minutter nærmest en kamp på liv eller død om at komme først til destinationen og blot en lille forsinkelse opleves af dem som en krænkelse af deres menneskerettigheder!

Der har de jo noget tilfældes med de bilister, der nærmest betragter færdselsloven som stalinisme og bøder for at overtræde den som skat.

Ren blasfemi

af Peter H, Nærum, 8/8 2012, 12:56 (4281 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg tror de krævende pendlere blot er en del af den krævementalitet, der gennemsyre samfundet i disse år.

Der skal desværre ikke meget til før folk brokker sig. Det er som om at der skal brokkes over materiellets alder og komfort, selvom komforten ofte er en del bedre i det ældre, end i det nyere materiel. Det SKAL bare være nyt før de brokkende passagere er tilfredse..
Men jeg kan nu godt se at lavgulvstog er en væsentlig forbedring hvad ombordstigning angår for gangbesværede,handicappedes m.v.

Der var en gang hvor man kunne lave sæder der var så gode som at sidde hjemme i sofaen (litra Bn).Den tid er forbi nu..

Mvh
Peter H

Ren blasfemi

af OnAir112 ⌂, 9/8 2012, 08:59 (4281 dage siden) @ Peter H

Jeg kan meddele, at Mjba faktisk indhenter forsinkelser på 5 min, når de skal vente på Arriva i Vemb.Specielt i denne tid.
Endvidere kan jeg ikke se, at der skulle være brug for højere hastighed på Mjba´s spor i Lemvig.
Specielt med de afstande, der er tale om.
Skal der køres stærkere i Odder, så må der nok skifte til S-tog.
(fuld gas, bremsen i):-P

--
OnAir112
Paul

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak