Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danskere i England (Generelt)

af Kent Armstrong, 26/8 2012, 21:19 (4264 dage siden)

Er neteop hjemvendt efter en uges jernbanerejse i England. Og var blandt andet et smut forbi Nene Valley Railway. Hvor der som bekendt er lidt dansk materiel.

[image]

CLS 1710 i Wansford

[image]

CLL 1477 i Wansford, Som har fået indbygget en bar og omlitreret af Nene Valley til CLB

[image]

CLE 1674 i Wansford. Som har fået monteret harmonika i pakrumsenden

[image]

CLL 1478 i Wansford

[image]

Og til sidst E996 ved Railworld i Peterborugh.

Alle billeder taget den 25/08/2012

Håber det har lidt interesse :-)

Danskere i England

af Jens MO-Møller @, 26/8 2012, 21:31 (4264 dage siden) @ Kent Armstrong

Det er altid interessant at se danskere i andre lande. Montering af harmonika i pakrumsenden på CLE-vognen er nok sket ud fra rent praktiske grunde, men egentlig er vognen jo på det nærmeste forberedt for det, da den jo både har døre og overgangsplade i den ende, men det har vist aldrig været praktiseret med harmonika i Danmark.

Venlig hilsen

Jens Møller

Danskere i England

af Allan Eriksen, 26/8 2012, 22:22 (4264 dage siden) @ Jens MO-Møller

Neejj hvor er de flotte, bare vi dog kunne præstere et sådant tog jeg ved godt vi har Emaskinen men har vi nogen af de personvogne køreklar herhjemme. Eller er jeg galt afmacheret, normalt er jeg ikke så meget til veteranbane, men disse vogne kan jeg da huske fra min barndom når man skulle et eller andet sted på Sjælland Lolland Falster.

Venlig hilsen

Allan

Danskere i England

af andersj, Aalborg, 26/8 2012, 22:24 (4264 dage siden) @ Allan Eriksen

Neejj hvor er de flotte, bare vi dog kunne præstere et sådant tog jeg ved godt vi har Emaskinen men har vi nogen af de personvogne køreklar herhjemme. Eller er jeg galt afmacheret, normalt er jeg ikke så meget til veteranbane, men disse vogne kan jeg da huske fra min barndom når man skulle et eller andet sted på Sjælland Lolland Falster.

Venlig hilsen

Allan

Både DSB Museumstog og Veterantog Vest har disse stålvogne.

Danskere i England

af Gæst, 26/8 2012, 22:26 (4264 dage siden) @ Allan Eriksen

De køreklare:

Museumstog:
CL, CLL og CLE

VTV:
BHL og CLE.

SFVJ:
CL

ØSJK:
2 x CL (den ene som privatbane CLE) og en CLE

Derudover et par stykker der ikke er køreklare, så jo de findes da...

Danskere i England

af Hedegaard, 26/8 2012, 23:27 (4264 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er altid interessant at se danskere i andre lande. Montering af harmonika i pakrumsenden på CLE-vognen er nok sket ud fra rent praktiske grunde, men egentlig er vognen jo på det nærmeste forberedt for det, da den jo både har døre og overgangsplade i den ende, men det har vist aldrig været praktiseret med harmonika i Danmark.

Venlig hilsen

Jens Møller

Hvad var egentlig grunden til at CLE ikke blev udstyret med harmonika i begge ender?

Danskere i England

af Jens MO-Møller @, 26/8 2012, 23:47 (4264 dage siden) @ Hedegaard

Disse vogne var jo altid placeret enten forrest eller bagerst i toget og det ville vel heller ikke have været særlig praktisk at have de rejsende til at færdes mellem rejsegods og postsække mm. Overgangsordingen fra rejsegodsrummet var kun beregnet til overgang for personale.

Venlig hilsen

Jens Møller

Danskere i England

af Mattias Thorslund @, Burbank, CA, 27/8 2012, 07:42 (4263 dage siden) @ Kent Armstrong

[image]

Og til sidst E996 ved Railworld i Peterborugh.


Kanske avslöjar jag min okunnighet men...är det en historiskt korrekt målning med blått? Eller, är det ett försök att göra loket mer "engelskt"??

Danskere i England

af MThomsen, 27/8 2012, 09:47 (4263 dage siden) @ Mattias Thorslund

Kanske avslöjar jag min okunnighet men...är det en historiskt korrekt målning med blått? Eller, är det ett försök att göra loket mer "engelskt"??

Målingen er ikke historisk korrekt, hverken på vogne eller E maskinen.

Danskere i England

af Steff, 27/8 2012, 11:05 (4263 dage siden) @ MThomsen

Nene Valley Railway anskaffede som mange andre klubber gennem 1980´erne, det forhåndenværende materiel man kunne få fat på og da klubbens tema dengang var ”verden” eller rettere sagt Skandinavien, blev der indkøbt/erhvervet med meget løs hånd. En af årsagerne var, at det faktisk kneb lidt med at få engelsk damp.
Det vigtigste var at køre og få dækket udgifter. Så om materiellet var malet korrekt var ligemeget. Det skulle passe sådan nogenlunde sammen med alt andet materiel, her CL materiellet med engelske grønne personvogne og for E-maskinens vedkommende en svensk B-maskine med blå kedel. Mange andre indtægter kom fra filmindspilninger, bl.a. James Bond (med en litra S som DDR loko) og ”et par mord i Orientekspresserne” og ”Hercule Poirot” m. fl. med vogne passende ommalede a la CIWL Pullman vogne mv.
Klubben er nu i gang med restaureringen af meget af det tidligere indkøbte materiel, da materiellet står udendørs og forfalder, pengene er få og personale lige så. Så det VIL tage tid.
Der er et lille samarbejde mellem Danmarks jernbanemuseum og banen, hvor Museumstog har hjulpet med lidt reservedele for CLS vognen og modsvarende museet med lidt tekniske informationer vedr. deres egen sovevogn type Y, magen til museets.
Yderligere har repræsentanter for klubben været forbi både Roskilde som Vognværkstedet i København for at få ideer til restaurering og se og forstå DSB farver på vognmateriellet. Hen ad vejen ønsker man nemlig ex. DSB vognene bemalede korrekt. Også E-maskinen ønskes køreklar og man er helt klar over projektets størrelse. Så hvis ønsket, kan eventuelle manglende tegninger tilsendes. Sidst er farvebilleder af litra E sendt, da ønsket også hér er, et så korrekt udseende som muligt.
Klubben har sidste efterår erhvervet en Carlsson skinnebus, magen til dem der anvendtes ved bl.a. HTJ/OHJ, VNJ og ØSJS. Den skal nu gøres færdig for at tjene penge på kørsel.
Det sidste store projekt er ”Night Mail”, hvor man vil vise jernbanernes store betydning for transporten af ”Royal Mail”, bl.a. ved restaureringen af en stor BR postvogn med automatisk ”indhentning” af postsække mv.
Som Kent har gjort, er det altså også en oplevelse at besøge klubben, hvis man er på disse kanter.

--
Steffen Dresler

Danskere i England

af Jens MO-Møller @, 27/8 2012, 18:49 (4263 dage siden) @ Steff

Det med skinnebussen fra Hilding Carlsson er en sandhed med lidt modifikationer! Firmaet i Umeå fremstillede kun de "små" daddelæsker, altså Yb04 og Ybo5p, hvor sidstnævnte var smalsporede og udstyret med en Scania Vabis motor, D 812 med 160 HK. Storebroderen til de små Hilding Carlsson skinnebusser var Ybo6 og Yb07, som var lidt længere og udstyret med en lidt større motor, nemlig Scania Vabis D 815 med 200 HK og Hilding Carlsson har aldrig fremstillet disse vogne, hvor de første af typen blev bygget hos Hägglund og senere fulgte Kalmar, ASJ m.fl.

Den skinnebus, som Kent Armstrong har fotograferet, er en typisk Y 6 og det kunne være interessant at kende nummeret på vognen.

Venlig hilsen

Jens Møller

Danskere i England

af Jens MO-Møller @, 27/8 2012, 21:56 (4263 dage siden) @ Steff

Du skal sgu ikke undskylde noget som helst! Men det er dejligt at erfare, at disse dejlige skinnebusser bliver restaureret rundt omkring i verden, for konstruktionen er bare genial og havde DSB haft modet til det, var der nok ikke bygget ret mange MO-vogne af 1800-serien!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Danskere i England

af Niels Munch, 28/8 2012, 13:15 (4262 dage siden) @ Jens MO-Møller

Den skinnebus, som Kent Armstrong har fotograferet, er en typisk Y 6 og det kunne være interessant at kende nummeret på vognen.

Det er Y7 1212, se http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Y6 .

Den er bygget af AB Eksjöverken, Eksjö, i 1958 som YB07, 1970 oml. til Y7, udr. 1983.

M.v.h.
Niels

Danskere i England

af Bent Olsen, 27/8 2012, 08:26 (4263 dage siden) @ Kent Armstrong

Og hvad er trækkraften til disse fine engelske veterantog? ;-)

Danskere i England

af Kent Armstrong, 27/8 2012, 14:52 (4263 dage siden) @ Bent Olsen

Og hvad er trækkraften til disse fine engelske veterantog? ;-)

CL stammen blev trukket med denne diesel i søndags

[image]

Og dagens anden stamme blev trukket af Standard 5, 73050, City of Peterbourgh

[image]

Der udover var disse to damplokomotiver også køreklare

[image]

Og så lige et billede af skinnebussen, som de regnede med at have køreklar til oktober.

[image]

Danskere i England

af Frederik N., 27/8 2012, 18:57 (4263 dage siden) @ Kent Armstrong

Og dagens anden stamme blev trukket af Standard 5, 73050, City of Peterbourgh

[image]

Er det forkert hvis jeg siger at det ligner stationen I Harry Potter filmene?

Avatar

Danskere i England

af Ove, Struer, 28/8 2012, 07:52 (4262 dage siden) @ Frederik N.

Og dagens anden stamme blev trukket af Standard 5, 73050, City of Peterbourgh

[image]


Er det forkert hvis jeg siger at det ligner stationen I Harry Potter filmene?

Njahhh, nok lidt men det er fordi der er den typiske bro i baggrunden. Du skal nogle 100km længere nordpå hvor du finder Goathland station som er den der bruges i Harry Potter filmene Goathland er en af stationerne på North Yorkshire Moors Railway som er en meget aktiv veteranbane.

[image]


Goathland er ogsa den by og station det bliver brugt i "Små og Store Synder" som kan ses på TV2 Charlie.

Danskere i England

af Bent Olsen, 27/8 2012, 16:54 (4263 dage siden) @ Kent Armstrong

Hej Kent, Tak for dine besvarelser. Hvor er den bare flot den engelske "Black five"
Mvh Bent :-P

Danskere i England

af Kent Armstrong, 27/8 2012, 21:29 (4263 dage siden) @ Bent Olsen

Hej Kent, Tak for dine besvarelser. Hvor er den bare flot den engelske "Black five"
Mvh Bent :-P

Det var da så lidt. Ja man kunne godt tro, at det var er "Black Five" men det er faktisk en "Standard Five" bygget fra 1951 og frem, hvor der blev bygget 172.
En "opgradering" af den oprindelige "Black Five" :-)

Danskere i England

af Egon Schmidt, 27/8 2012, 17:21 (4263 dage siden) @ Kent Armstrong

Hej Kent.
Hvordan er det med deres F 656 er den køreklal
Egon

Danskere i England

af Kent Armstrong, 27/8 2012, 21:22 (4263 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Kent.
Hvordan er det med deres F 656 er den køreklal
Egon

Hej Egon

Den er desværre ikke køreklar. Den stod adskilt i værkstedet. De var "halvt" færdige med undervognen. Og skulle til at i gang med kedlen.

Danskere i England

af Kent Armstrong, 28/8 2012, 14:33 (4262 dage siden) @ Egon Schmidt

Her er lige et par billeder af 657 :-)

[image]

[image]

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak